Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,660 24 apr 2024 12:28
  • +0,140 (+2,54%) Dagrange 5,550 - 5,685
  • 240.437 Gem. (3M) 317,5K

Verslag conference call

34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2014 00:10
    Ik heb de conference call beluisterd en in Nederlands zitten meetypen.

    Ik plak hetgeen ik heb getypt hieronder. Een beetje voorzien van opmaak, met vette koppen. En een beetje uitgeschreven net. Maar op sommige stukken is het een beetje in telegramstijl. Ik ben even te lui om het helemaal netjes uit te schrijven.

    Mijn gevoel is dat als je gewoon hoort wat er letterlijk gezegd wordt, en je luistert er even 'doorheen' dat er soms even nagedacht moet worden (de uhh momenten) dan is het gewoon een erg positief verhaal.

    Voor wie dit graag wil lezen: veel plezier ermee...

    wellicht ten overvloede: dit is geen verhaal waarin alleen bepaalde elementen uit de call zijn gezet die toevallig mooi klinken. Het is een integraal verslag
  2. [verwijderd] 30 oktober 2014 00:11

    ABN AMRO: Investeringen voor maps tbv automated driving: gaan die hoger worden?
    Voor eerst in een Volkswagen gereden met standaard apparatuur en camera’s en een kaart. Werkt super goed. Zelfs goed genoeg voor de stad. Rijden ze dan helemaal zelfstandig? Duidelijk pad vooruit die ernaar leiden. Kaarten inderdaad meer gedetailleerd. Volkswagen samenwerking bedoeld om te kijken wat er precies nodig is en dat in real life te testen.

    De investeringen die nodig zijn voor ons zijn niet zo hoog, is voor ons vrij overzichtelijk, bestaande processen. Maar als al die attributen erbij komen hoe hou je die actueel. Daarvoor heb je de geautomatiseerde processen nodig. Initiele resultaten zijn zeer veelbelovend.

    Hoe ver lig je voor op Nokia?
    Ons doel is om bovenstaande ontwikkeling kosteneffectief te doen. Er zitten ook een aantal patenten omheen die we hebben. We werken met de leidende bedrijven in de autofabrikanten, dat geeft ons het idee dat we echt bezig zijn met wat de industrie nodig heeft.

    Hoe snel gaat het bijdragen aan omzet?
    Geleidelijk. Er komen elementen bij die we apart gaan prijzen. Verwacht niet dat het voor 2017 al gaat bijdragen. Dat hoeft ook niet, want er kunnen al eerder extra inkomsten komen uit de huidige business van dezelfde klanten met wie we nu een nauwere relatie hebben.

    Andere analist: We zien een sterke order intake 170 mio. Wat is dat voor een marktaandeel? gaat deze omhoog en waardoor?

    We hebben nu een marktaandeel van 30%. We denken dat de markt zelf groeit. We willen ons marktaandeel zelf laten groeien. En daarnaast zien we kansen in het gautomatiseerd rijden.

    Eerlijk gezegd hebben we een tijd van een ‘gap’ gehad waarin we nog niet de producten hadden die autofabrikanten wilden, dat we nog bezig waren met forse investeringen en daar waren de autofabrikanten ook van op de hoogte waren. Door onze leidende positie in traffic en onze visie op automated driving zien we nu dat ons aanzien in de automarkt aan het groeien is.

    We zien dat nu terug in een order intake van 170 miljoen euro wat voor ons een record is en je hebt het dan puur over software, content en cloud services. Het jaar is nog niet over en we denken dat die 170 miljoen dit jaar nog gaat groeien.

    Als we dat niveau van nieuwe business binnenhalen blijven volhouden dan komen we op een omzetniveau binnen automotive dat substantieel hoger is dan nu. We kijken erg uit naar 2015, omdat we onze producten goed op orde hebben en contracten kunnen winnen.

    Waarom pas groei van automotive in 2016?
    2014 deals komen binnen vanaf media 2016 en zorgen voor groei in 2016 en de jaren daarna.

    Hoe zit het dan met de deal met PSA die in 2015 zou starten?

    Deal bekendgemaakt in 2012. We werken samen met PSA en hun fabrikant. We leveren kaarten, verkeersinformatie, software en cloud services (dat laatste was nieuw voor mij). Dit was ons eerste contract voor deze nieuwe diensten en een hele belangrijke voor ons, met het totale pakket aan diensten. maken goede progressie en zijn er klaar voor. Maar we zijn niet de enige partij in de value chain die dit mogelijk moet maken. We kunnen niet zeggen wanneer het op de markt komt, dat is concurrentiegevoelig.

    Timing vraag: zijn er in de komende twee kwartalen al PSA modellen op de markt?
    Hier wil ik niet op reageren. Commercial sensitivity.

    (ter info van Justin: er zijn 3 PSA modellen die in 2015 gerestyled worden en waarbij de Nokia navigatie er uit gaat. Dus ik verwacht zelf dat er voor 3 modellen TomTom navigatie gaat komen. En van daaruit verder in uiteindelijk alle modellen van Citroen en Peugeot, wat een heeeel behoorlijk aantal is)
  3. [verwijderd] 30 oktober 2014 00:11
    PND markt: zien we nog meer uitbodeming als nu?
    We zagen in Q2 al wat minder krimp, in Q3 is de vertraging van die krimp nog sterker geworden. Dat zijn bemoedigende signalen. En de verkoopprijzen zijn stabiel en ons marktaandeel sterk. We hebben geen kristallen bol en moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt. We anticiperen wel op krimp maar minder dan wat we vroeger zagen.

    Omzetmix?
    Geen veranderingen tussen aankoop low, mid en high-end PND’s.

    Wat vragen over wisselkoersen
    Dit geloof ik allemaal wel. Staat ook in eerdere toelichtingen wat de effecten zijn.

    aandelen inkoop vanaf een bepaald niveau van cash?
    Geen verdere commentaren. Enige reden dat we iets hebben gezegd is dat we bij de aandeelhoudersvergadering hadden beloofd om na de zomer nog eens te laten weten wat ons standpunt is.

    Morgan Stanley: het is duidelijk dat geautomatiseerde kaartenupdates en jullie nieuwe platform zorgt voor betere positie in automotive met 170 miljoen aan nieuwe orders. Wat zijn jullie verdere mijlpalen op dit gebied? Hoe zit dat met deferred revenue

    Meer dan in andere businesses is de omzet die je nu ziet een ‘trailing indicator’ (gevolg van oude deals) en de huidige order intake is de ‘leading indicator’. Door de connected car worden services belangrijker. Dit zijn traffic en cloud services. Dat zijn diensten waarbij we boekhoudkundige verplichtingen hebben. Als we een auto verkopen met 3 jaar traffic. Dan krijgen we het geld op voorhand en zijn we verplicht om deze omzet in de boekhouding

    Bestaat die 170 miljoen dan ook uit deferrals?
    Ja, want die 170 miljoen is nieuwe omzet voor komende jaren. Als we zo doorgaan gaat dat bedrag flink groeien de komende jaren. En die omzet gaat ook de komende jaren uitgekeerd worden. Het ene contract duurt langer dan het andere, dus per contract heb je andere deferral periode.

    Nog een vraag over de 170 miljoen. Waar bestaat het uit? Vooral kaarten of vooral services die gedeferred worden? En zorgen de services voor hogere gemiddelde prijzen?

    Het bestaat uit kaarten, traffic, software, cloud services. De kaarten hebben de meeste waarde van deze vier. Maar de anderen hebben ook een goede waarde. We kunnen voor ieder van die onderdelen losse rekeningen sturen aan klanten. Dus hoe meer ze afnemen hoe meer omzet we per auto behalen. Er zijn echter ook deals die traffic only zijn.

    Marktaandeel. Nokia claimde in Parijs dat zij in 80% van de auto’s op de Paris motor show staan. Is dat een signaal dat jullie marktaandeel onder druk staat?

    De beste indicator die we je kunnen geven is onze huidige ‘win rate’. We winnen natuurlijk niet alle opdrachten waar we op pitchen. Maar we winnen wel een groter percentage van de deals dan wat historisch gezien ons marktaandeel is. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteiten van onze kaarten. Maar ook echt door de strategie die we gekozen hebben.

    Toen we kozen om componenten aan te bieden hebben we echt een enorme hoop aandacht gekregen in de industrie. Om je een voorbeeld te geven: we verwachten dat in de komende jaren 80% van alle auto’s in Europa TomTom traffic aan boord hebben. Ofwel connected of via broadcast, maar in ieder geval met onze verkeersinformatie. Er zijn ons geen contracten bekend die we niet gewonnen hebben. We zijn dus leidend in traffic en de andere drie onderdelen doen we ook de juiste dingen.

    UBS. Sports revenue. Wat verwacht je in Q4 2014 en in 2015 aan omzetontwikkeling? Wat betekent het voor je marketingkosten? Plus een vraag over CarPlay

    We hebben goede verwachtingen voor Q4. We hebben natuurlijk geen glazen bol maar het ziet er nu goed uit. De retailers reageren goed en de consumenten hebben duidelijke interesse. Hoge marktaandelen halen we vooral in vooral de echte speciaalzaken, daar verkopen we beter dan de andere merken. Dat is een goed signaal.

    We hebben nieuwe producten in de pijnplijn. Volgend jaar nog meer nieuwe sport producten. We verwachten daarom ook in 2015 een forse groei in fitness omzet. En qua marketing gaat het wel omhoog qua kosten om deze producten goed te promoten, maar die kosten zijn wel verspreid over het jaar en niet met plotselinge pieken.
    CarPlay vraag werd vergeten. Niets over gezegd, niet meer naar gevraagd.

    Kempen. Productlanceringen in consumer en het map platform. Wat betekent dit voor R&D uitgaven komend jaar? Gaan de kosten omlaag omdat er belangrijke dingen af zijn?

    Dat is nu nog te vroeg om te zeggen. Sommige gebieden minder uitgaven, zoals aan mapping. Sommige gebieden wat meer, zoals introductie fitness producten. We kunnen daar later meer over zeggen.

    TT international weer met leuke vraag. Hoe komt zo’n contract met Bosch en Volkswagen tot stand?

    VW: samenwerking is bedoeld om kaarten te ontwikkelen die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden. We ontwikkelen kaarten en testen ze met VW

    Vervolgvraag: zijn die kaarten dan echt nodig voor automated driving?

    Antwoord: ja het is een ‘critical element’. Niet het enige element. Maar wel een kritiek element. Je hebt natuurlijk ook sensoren, zoals lidar en laser. Maar het probleem is dat die sensoren niet ver weg kunnen kijken. Ze kijken niet om de hoek of weten niet dat er een scherpe bocht aan komt of stilstaand verkeer vooruit is. En je moet een heel accurate positiebepaling hebben.

    Hoe gaat het in insurance

    Gericht op jonge rijders. Ze krijgen korting als ze veilig rijden. De interesse groeit onder consumenten en verzekeraars. Maar eerlijk gezegd is het nog een markt die in een vroege fase zit.

    - Einde call -
  4. Meryntje 30 oktober 2014 08:12
    Dank voor je inspanningen om ons up to date te houden Justin. AB's zijn geplaatst. Ik heb gisteren weer de free float wat weten te beperken en dat was bepaald niet in the blind mede dankzij the wisdom of the crowd die op dit forum te vinden is. Óók mede dankzij Jos Versteeg die er voor zorgt dat ik nog steeds goedkoop in kan slaan. Jos ook jij hier een( virtuele) AB voor.

    Meryntje (beperkte free float beperker)

    Groet uit Grunn.
  5. forum rang 5 nr36 30 oktober 2014 08:15
    STOCKWATCH ING geeft koopadvies voor TomTom

    AMSTERDAM (AFN) - ING heeft zijn advies voor het aandeel TomTom verhoogd naar buy van hold. Het koersdoel werd eveneens opwaarts bijgesteld, van 6 euro naar 7 euro, zo bleek donderdag.

    De marktvorsers constateren onder meer dat het nieuwe kaartenplatform van TomTom een 'gamechanger' is voor het bedrijf, waarmee de penetratie in de automotive-sector kan toenemen. Daarbij krijgt Telematics meer momentum en biedt dit onderdeel significant opwaarts potentieel.

    Het aandeel TomTom sloot woensdag op 5,50 euro.

    (ANP Redactie AFN/Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 560 6070)
  6. Erik9400 30 oktober 2014 08:39
    quote:

    Dinah-Moe Tomm schreef op 30 oktober 2014 08:12:

    AB Justin. Ik heb gisteren geluisterd en Goddijn maakte op mij beslist een optimistische indruk. Prettig dat ING vandaag zijn verhaal onderschrijft.
    Dat Jos Versteeg het nog steeds niet ziet zitten, is de beste garantie dat TomTom een mooie toekomst tegemoet gaat.
    Jos maakt zich weer belachelijk door te roepen dat tt niet kan groeien omdat verkoop kastjes nooit zal toenemen :-)
  7. [verwijderd] 30 oktober 2014 09:36
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 00:11:

    PND markt: zien we nog meer uitbodeming als nu?
    We zagen in Q2 al wat minder krimp, in Q3 is de vertraging van die krimp nog sterker geworden. Dat zijn bemoedigende signalen. En de verkoopprijzen zijn stabiel en ons marktaandeel sterk. We hebben geen kristallen bol en moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt. We anticiperen wel op krimp maar minder dan wat we vroeger zagen.

    Omzetmix?
    Geen veranderingen tussen aankoop low, mid en high-end PND’s.

    Wat vragen over wisselkoersen
    Dit geloof ik allemaal wel. Staat ook in eerdere toelichtingen wat de effecten zijn.

    aandelen inkoop vanaf een bepaald niveau van cash?
    Geen verdere commentaren. Enige reden dat we iets hebben gezegd is dat we bij de aandeelhoudersvergadering hadden beloofd om na de zomer nog eens te laten weten wat ons standpunt is.

    Morgan Stanley: het is duidelijk dat geautomatiseerde kaartenupdates en jullie nieuwe platform zorgt voor betere positie in automotive met 170 miljoen aan nieuwe orders. Wat zijn jullie verdere mijlpalen op dit gebied? Hoe zit dat met deferred revenue

    Meer dan in andere businesses is de omzet die je nu ziet een ‘trailing indicator’ (gevolg van oude deals) en de huidige order intake is de ‘leading indicator’. Door de connected car worden services belangrijker. Dit zijn traffic en cloud services. Dat zijn diensten waarbij we boekhoudkundige verplichtingen hebben. Als we een auto verkopen met 3 jaar traffic. Dan krijgen we het geld op voorhand en zijn we verplicht om deze omzet in de boekhouding

    Bestaat die 170 miljoen dan ook uit deferrals?
    Ja, want die 170 miljoen is nieuwe omzet voor komende jaren. Als we zo doorgaan gaat dat bedrag flink groeien de komende jaren. En die omzet gaat ook de komende jaren uitgekeerd worden. Het ene contract duurt langer dan het andere, dus per contract heb je andere deferral periode.

    Nog een vraag over de 170 miljoen. Waar bestaat het uit? Vooral kaarten of vooral services die gedeferred worden? En zorgen de services voor hogere gemiddelde prijzen?

    Het bestaat uit kaarten, traffic, software, cloud services. De kaarten hebben de meeste waarde van deze vier. Maar de anderen hebben ook een goede waarde. We kunnen voor ieder van die onderdelen losse rekeningen sturen aan klanten. Dus hoe meer ze afnemen hoe meer omzet we per auto behalen. Er zijn echter ook deals die traffic only zijn.

    Marktaandeel. Nokia claimde in Parijs dat zij in 80% van de auto’s op de Paris motor show staan. Is dat een signaal dat jullie marktaandeel onder druk staat?

    De beste indicator die we je kunnen geven is onze huidige ‘win rate’. We winnen natuurlijk niet alle opdrachten waar we op pitchen. Maar we winnen wel een groter percentage van de deals dan wat historisch gezien ons marktaandeel is. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteiten van onze kaarten. Maar ook echt door de strategie die we gekozen hebben.

    Toen we kozen om componenten aan te bieden hebben we echt een enorme hoop aandacht gekregen in de industrie. Om je een voorbeeld te geven: we verwachten dat in de komende jaren 80% van alle auto’s in Europa TomTom traffic aan boord hebben. Ofwel connected of via broadcast, maar in ieder geval met onze verkeersinformatie. Er zijn ons geen contracten bekend die we niet gewonnen hebben. We zijn dus leidend in traffic en de andere drie onderdelen doen we ook de juiste dingen.

    UBS. Sports revenue. Wat verwacht je in Q4 2014 en in 2015 aan omzetontwikkeling? Wat betekent het voor je marketingkosten? Plus een vraag over CarPlay

    We hebben goede verwachtingen voor Q4. We hebben natuurlijk geen glazen bol maar het ziet er nu goed uit. De retailers reageren goed en de consumenten hebben duidelijke interesse. Hoge marktaandelen halen we vooral in vooral de echte speciaalzaken, daar verkopen we beter dan de andere merken. Dat is een goed signaal.

    We hebben nieuwe producten in de pijnplijn. Volgend jaar nog meer nieuwe sport producten. We verwachten daarom ook in 2015 een forse groei in fitness omzet. En qua marketing gaat het wel omhoog qua kosten om deze producten goed te promoten, maar die kosten zijn wel verspreid over het jaar en niet met plotselinge pieken.
    CarPlay vraag werd vergeten. Niets over gezegd, niet meer naar gevraagd.

    Kempen. Productlanceringen in consumer en het map platform. Wat betekent dit voor R&D uitgaven komend jaar? Gaan de kosten omlaag omdat er belangrijke dingen af zijn?

    Dat is nu nog te vroeg om te zeggen. Sommige gebieden minder uitgaven, zoals aan mapping. Sommige gebieden wat meer, zoals introductie fitness producten. We kunnen daar later meer over zeggen.

    TT international weer met leuke vraag. Hoe komt zo’n contract met Bosch en Volkswagen tot stand?

    VW: samenwerking is bedoeld om kaarten te ontwikkelen die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden. We ontwikkelen kaarten en testen ze met VW

    Vervolgvraag: zijn die kaarten dan echt nodig voor automated driving?

    Antwoord: ja het is een ‘critical element’. Niet het enige element. Maar wel een kritiek element. Je hebt natuurlijk ook sensoren, zoals lidar en laser. Maar het probleem is dat die sensoren niet ver weg kunnen kijken. Ze kijken niet om de hoek of weten niet dat er een scherpe bocht aan komt of stilstaand verkeer vooruit is. En je moet een heel accurate positiebepaling hebben.

    Hoe gaat het in insurance

    Gericht op jonge rijders. Ze krijgen korting als ze veilig rijden. De interesse groeit onder consumenten en verzekeraars. Maar eerlijk gezegd is het nog een markt die in een vroege fase zit.

    - Einde call -

    Top Justin
34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links