*Justin* schreef op 30 oktober 2014 00:11:
PND markt: zien we nog meer uitbodeming als nu? We zagen in Q2 al wat minder krimp, in Q3 is de vertraging van die krimp nog sterker geworden. Dat zijn bemoedigende signalen. En de verkoopprijzen zijn stabiel en ons marktaandeel sterk. We hebben geen kristallen bol en moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt. We anticiperen wel op krimp maar minder dan wat we vroeger zagen.
Omzetmix? Geen veranderingen tussen aankoop low, mid en high-end PND’s.
Wat vragen over wisselkoersenDit geloof ik allemaal wel. Staat ook in eerdere toelichtingen wat de effecten zijn.
aandelen inkoop vanaf een bepaald niveau van cash? Geen verdere commentaren. Enige reden dat we iets hebben gezegd is dat we bij de aandeelhoudersvergadering hadden beloofd om na de zomer nog eens te laten weten wat ons standpunt is.
Morgan Stanley: het is duidelijk dat geautomatiseerde kaartenupdates en jullie nieuwe platform zorgt voor betere positie in automotive met 170 miljoen aan nieuwe orders. Wat zijn jullie verdere mijlpalen op dit gebied? Hoe zit dat met deferred revenueMeer dan in andere businesses is de omzet die je nu ziet een ‘trailing indicator’ (gevolg van oude deals) en de huidige order intake is de ‘leading indicator’. Door de connected car worden services belangrijker. Dit zijn traffic en cloud services. Dat zijn diensten waarbij we boekhoudkundige verplichtingen hebben. Als we een auto verkopen met 3 jaar traffic. Dan krijgen we het geld op voorhand en zijn we verplicht om deze omzet in de boekhouding
Bestaat die 170 miljoen dan ook uit deferrals?Ja, want die 170 miljoen is nieuwe omzet voor komende jaren. Als we zo doorgaan gaat dat bedrag flink groeien de komende jaren. En die omzet gaat ook de komende jaren uitgekeerd worden. Het ene contract duurt langer dan het andere, dus per contract heb je andere deferral periode.
Nog een vraag over de 170 miljoen. Waar bestaat het uit? Vooral kaarten of vooral services die gedeferred worden? En zorgen de services voor hogere gemiddelde prijzen? Het bestaat uit kaarten, traffic, software, cloud services. De kaarten hebben de meeste waarde van deze vier. Maar de anderen hebben ook een goede waarde. We kunnen voor ieder van die onderdelen losse rekeningen sturen aan klanten. Dus hoe meer ze afnemen hoe meer omzet we per auto behalen. Er zijn echter ook deals die traffic only zijn.
Marktaandeel. Nokia claimde in Parijs dat zij in 80% van de auto’s op de Paris motor show staan. Is dat een signaal dat jullie marktaandeel onder druk staat? De beste indicator die we je kunnen geven is onze huidige ‘win rate’. We winnen natuurlijk niet alle opdrachten waar we op pitchen. Maar we winnen wel een groter percentage van de deals dan wat historisch gezien ons marktaandeel is. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteiten van onze kaarten. Maar ook echt door de strategie die we gekozen hebben.
Toen we kozen om componenten aan te bieden hebben we echt een enorme hoop aandacht gekregen in de industrie. Om je een voorbeeld te geven: we verwachten dat in de komende jaren 80% van alle auto’s in Europa TomTom traffic aan boord hebben. Ofwel connected of via broadcast, maar in ieder geval met onze verkeersinformatie. Er zijn ons geen contracten bekend die we niet gewonnen hebben. We zijn dus leidend in traffic en de andere drie onderdelen doen we ook de juiste dingen.
UBS. Sports revenue. Wat verwacht je in Q4 2014 en in 2015 aan omzetontwikkeling? Wat betekent het voor je marketingkosten? Plus een vraag over CarPlayWe hebben goede verwachtingen voor Q4. We hebben natuurlijk geen glazen bol maar het ziet er nu goed uit. De retailers reageren goed en de consumenten hebben duidelijke interesse. Hoge marktaandelen halen we vooral in vooral de echte speciaalzaken, daar verkopen we beter dan de andere merken. Dat is een goed signaal.
We hebben nieuwe producten in de pijnplijn. Volgend jaar nog meer nieuwe sport producten. We verwachten daarom ook in 2015 een forse groei in fitness omzet. En qua marketing gaat het wel omhoog qua kosten om deze producten goed te promoten, maar die kosten zijn wel verspreid over het jaar en niet met plotselinge pieken.
CarPlay vraag werd vergeten. Niets over gezegd, niet meer naar gevraagd.
Kempen. Productlanceringen in consumer en het map platform. Wat betekent dit voor R&D uitgaven komend jaar? Gaan de kosten omlaag omdat er belangrijke dingen af zijn? Dat is nu nog te vroeg om te zeggen. Sommige gebieden minder uitgaven, zoals aan mapping. Sommige gebieden wat meer, zoals introductie fitness producten. We kunnen daar later meer over zeggen.
TT international weer met leuke vraag. Hoe komt zo’n contract met Bosch en Volkswagen tot stand? VW: samenwerking is bedoeld om kaarten te ontwikkelen die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden. We ontwikkelen kaarten en testen ze met VW
Vervolgvraag: zijn die kaarten dan echt nodig voor automated driving?
Antwoord: ja het is een ‘critical element’. Niet het enige element. Maar wel een kritiek element. Je hebt natuurlijk ook sensoren, zoals lidar en laser. Maar het probleem is dat die sensoren niet ver weg kunnen kijken. Ze kijken niet om de hoek of weten niet dat er een scherpe bocht aan komt of stilstaand verkeer vooruit is. En je moet een heel accurate positiebepaling hebben.
Hoe gaat het in insurance Gericht op jonge rijders. Ze krijgen korting als ze veilig rijden. De interesse groeit onder consumenten en verzekeraars. Maar eerlijk gezegd is het nog een markt die in een vroege fase zit.
- Einde call -