Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rusland fonds

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Melkkoe 9 april 2014 12:18
    Voor de aardigheid gekocht Parvest Equity Russia.
    Beurs aldaar in elkaar gedonderd evenals de roebel, maar men zegt altijd als het bloed door de straten vloeit (figuurlijk in dit geval dan) moet je aandelen kopen.
    En acht, je weet hoe dat gaat in de politiek. Nu staan Rusland en Oekraine in het middelpunt van de belangstelling en over een half jaar praat niemand er meer over.

  2. Melkkoe 15 mei 2014 18:54
    Gisteren 14/5 in De Telegraaf:
    Jim Rogers in Rusland. Rogers waarschuwde eerder dat de roebel zou gaan stijgen en kocht in tijdens het Krim-conflict, en gaat nu in russische aandelen. Als er blood in the streets is dan weet je dat je moet kopen, aldus Rogers. "In Russia, figuratively there is blood in the streets."
    Leuk, hetzelfde dus wat ik hierboven ook al gemeld had.
    Inmiddels sta ik met dit fonds, gekocht op 3/4/14, ondanks alle perikelen exact op 2% winst.
  3. Melkkoe 16 mei 2014 07:53
    @Global Selection:
    Waar het mij om gaat is de stelling dat je aandelen moet kopen als "het bloed door de straten vloeit." Er zullen ongetwijfeld fondsen zijn die het beter hebben gedaan.
    Ik ben zelf een B&H belegger in wereldwijde fondsen. Zo heb ik Kempen Global High Dividend, BNP OBAM, Carmignac Investissement, Skagen Global en Robeco. Deze heb ik al jaren. (Robeco geloof ik al 15 jaar). Verder Skagen Kontiki en Carmignac Emergence, Black Rock World Energy, Fidelity Aesian. Ook deze al jaren in bezit.
    Daarnaast doe ik slechts 2 a 3 transacties per jaar in z.g niche markten.
    Dit kan goed uitpakken zoals met Franklin Biotechnology ongeveer 70% winst, of verkeerd met Black Rock World Mining verlies 55%. Ik zit hier overigens niet met grote bedragen in. 3000 euro. In dat licht moet je ook mijn aankoop in het Ruslandfonds zien. Zoals hierboven al vermeld gewoon voor de aardigheid. Kijken wat het wordt. Overigens stond dit fonds 2 weken geleden nog 3% in de min. Kun je zien hoe snel het soms gaat. Maar goed we zullen over een jaar eens kijken hoe het er voor staat.
    groet.
  4. Hallo! 16 mei 2014 09:48
    quote:

    Melkkoe schreef op 16 mei 2014 07:53:

    Maar goed we zullen over een jaar eens kijken hoe het er voor staat.
    Zelf ben ik ook een B&H belegger vanaf 1990 en heb de goede periodes en de minder goede periodes meegemaakt. Mijn ervaring is dat specifieke fondsen het een tijdje uitstekend doen, maar daarna vaak terugvallen. Het voordeel van wereldwijd beleggen is de spreiding waarmee je hoge pieken en diepe dalen voorkomt.

    Er was al een Rusland draadje:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1190757/Belegg...

    Je hebt gelijk met je stelling dat je moet kopen als er bloed door de straten vloeit, maar helaas gaat dat niet altijd op. Na de crash in 1929 halveerden de koersen tot aan 1935.

    Dat hoeft niet voor Rusland te gelden. De k/w verhoudingen zijn daar extreem laag. Het is logisch dat die een keer zullen stijgen. Hopelijk gebeurt dat door betere bedrijfsresultaten waardoor de koersen kunnen stijgen. In je openingspost was het niet duidelijk dat dit Rusland fonds deel uitmaakt van een breed gespreide portefeuille. Ik wens je alle succes met dit fonds.
  5. Melkkoe 30 augustus 2014 22:42
    Dit Parvest Ruslandfonds stuitert als een jojo op en neer.Nadat ik het gekocht had stond het eventjes onder water -2% maar daarna vloog het omhoog tot +11%. Na de ramp met de MH17 donderde het weer naar beneden tot nog altijd +2%. Daarna steeg het weer tot +13%. Door de afwaardering van de roebel de laatste dag weer gedaald tot +9%.
    Waar het mij echter om gaat zijn de enorme verschillen tussen de fondsen die in Rusland beleggen, cijfers overgenomen van SNS Fundcoach:
    1 jaar 31/5/2013
    Parvest +2,6% -3,22%
    DWS -0,49% -4%
    Pictet -4,52% -11,35%
    East Capital -10,88% -17,32%
    We zien hier een enorm verschil tussen Parvest en East Capital.Dit zien we ook over langere tijd.
    East Capital werd jaren geleden gezien als een zeer goed fonds, ook op vele fora zoals hier werd er lovend over gesproken. Heb toen ook het East Capital Rusland fonds gekocht. Weinig plezier van gehad.
    Wat zegt nu Morningstar over dit fonds? Op 28 mei 2014 was dit het beleggingsfonds van de week. Ik citeer:
    "Weinig aandelenmarkten zijn zo goedkoop als die van Rusland. Beleggers die risico niet schuwen, kiezen met East Capital Russian fund voor een van de beste beleggingsfondsen in Russische aandelen."
    Ik begrijp niet hoe ze dit kunnen zeggen. Het bevindt zich door de jaren heen, om in voetbaltermen te spreken, altijd in het rechter rijtje.
    Daarnaast zijn ze, dat geeft Morningstar wel toe, zeer duur. Beheerskosten van de Ruslandfondsen, cijfers van Binck Fundcoach:
    East Capital 2,5%
    DWS 2%
    Pictet 1,9%
    Parvest 0,9%
    Heb ook eens gekeken naar de andere fondsen van E Capital. Afgezien van de Baltic en Balkan fondsen (oosteuropa excl Rusland) waar eigenlijk geen vergelijk mogelijk is want er zijn nauwelijks fondsen hebben ze een Oosteurpafonds, Turkije, China en Azie. En overal zitten ze door de jaren heen meestal in het rechter rijtje. Bij de Aziefondsen (excl Japan) zijn ze na 1 jaar van de 350 fondsen zelfs helemaal laatste.

  6. Melkkoe 7 september 2014 15:01
    Weer een hectische week voor dit fonds. Nadat het vorige week door de verzwakking van de roebel gedaald was tot een rendement van +9% is het deze week verder gedaald tot +3% (in 5 maanden altijd nog beter dan een spaarrekening), maar in diezelfde week is het weer gestegen tot nu een rendement van +11%. Je verwacht zulke uitslagen niet bij een beleggingsfonds, eerder bij individuele fondsen zoals Imtech, BAM, Pharming en meer van die rommel.
    Heb donderdagochtend een kooporder voor dit fonds opgegeven bij BinckFundcoach. Helaas nog steeds niet uitgevoerd. Dit valt me dan toch weer tegen van Fundcoach. Bij ABNAMRO staat dat het afslagmoment van dit fonds 15.30 uur is. Dat had dus al lang uitgevoerd moeten worden.
    Het was mijn eerste aankoop bij BinckFundcoach, hoop niet dat het altijd zo lang duurt.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,02 -0,09%
EUR/USD 1,0693 -0,08%
FTSE 100 8.040,38 -0,06%
Germany40^ 18.103,90 -0,19%
Gold spot 2.322,95 +0,04%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+24,31%
ASMI
+10,99%
BESI
+4,08%
NX FIL...
+3,85%
TomTom
+3,80%

Dalers

ALLFUN...
-11,00%
ING
-5,96%
Flow T...
-2,94%
WDP
-2,89%
RELX
-2,04%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links