Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

deferred revenue

329 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 17 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 30 oktober 2013 10:57
    Mijn erste reactie op de cijfers q3

    Omzet
    Mij vallen de gepubliceerde omzetten met uitzondering van Automotive gewoon tegen.
    Met name Consumer steekt schril af bij mijn verwachting.
    De door HG gedane uitspraak, dat tom2 niet heeft meegedaan met de prijsdumping aldaar en daardoor een flink marktaandeel heeft verloren is mi slechts een deel van de verklaring.
    Daarnaast presteren Licensing en Business Solutions(zelfs inclusief twee maanden Coordina) armzalig als je de nieuwe contracten in ogenschouw neemt en naar het aantal subscribers kijkt bij BS.

    Bruto-marge.
    Het brutomarge percentage van 56%(gecorrigeerd naar 54% zonder one-offs) ligt in lijn met de verhouding hardware vs C&S van 62% vs 38%.

    Net cash.
    De net-cash positie is boven alle verwachting.

    Hoe vallen deze tegenstrijdigheden met elkaar te rijmen.
    Ik zie in de rest van de rapportage maar 1 opvallende post en dat is deferred revenue.

    Ik doe hierbij een poging om de post deferred revenue wat inzichtlijker te maken en roep iedereen op om daar zoveel mogelijk commentaar op te leveren omdat een juist begrip van deze post(verplichting om kosten in de toekomst te kunnen betalen dan wel uitgestelde winst)essentieel is voor de waardebepaling van tom2.

    Deferred revenue betreft C&S omzet die bij verkoop niet als omzet wordt verantwoord maar naar een verplichting rekening wordt overgeboekt omdat er toekomstige verplichtingen zijn.
    Voorbeeld bij een verkoop van de nieuwe go met lifetimemaps/hdtraffic wordt 33%(?) overgeboekt naar deze post welke dan in 36/48 maanden als uitgestelde omzet wordt geboekt.
    Met jaarabonnementen gebeurt hetzelfde maar dan uiteraard vrijval in 12 maanden.
    Hoe ik de opmerking van HG moet duiden dat ook licencing deferred revenue heeft is mij niet duidlijk.

    Per 31-12-2012 was deferred revenue 95.256 waarvan 18.100 non-current.
    Dit houdt in dat 95.256-18100= 77.156 vrijvalt in 2013.
    Indien dit gelijkmatig zou gebeuren mag je aannemen dat er tot 30 sept 9/12 van dit bedrag naat de p&l is geboeekt ofwel 58k.

    De stand van deze post op 30-9-2013 is 115.150 derhalve is er in de eerste negen maanden per saldo 115.150+58.000-95.256=77.894 omzet uit 2013 toegevoegd aan deze post.

    De cijfers t/m 30/9 geven een C&S omzet aan van 280 mio(40% van 696 mio).
    Ik concludeer dan dat dat 58k omzet is uit de deferred van afgelopen jaren en 300 mio omzt uit dit jaar waarvan 78k weer in het potje wordt gestopt.

    Indien de opbouw van deze post in het vierde kwartaal parallel loopt met dat wat we in de eerste drie kwartalen hebben gezien mag je verwachten dat er op 31-12-2013 tussen de 120 mio en 125 mio in deze pot zit(non-current hoger dan vorig jaar door de methodiek die wordt toegepast bij verkoop GO).

    Ik ben de mening toegedaan dat deze post geen verplichting is maar uitgestelde winst.De uitspraak van HG dat in deferred revenue ook licensing omzet begrepen is geeft het going concern nu al een marge van minimaal 80%.Met toenemende volumes loopt de marge snel op.

    Uit fiscaal oogpunt snap ik de gekozen methode maar als je er bedrijfseconomisch naar kijk ontgaat mij even de noodzaak.
    Er zijn volgens mij geen "meerkosten" verbonden aan die nieuw afgesloten contracten.

    Uiteraard komen deze bedragen op termijn gewoon in de winst en verliesrekening maar in deze opbouwfase van de verplichting maskeert het wel de gepubliceerde cijfers.
    Een toevoeging van 20 mio in 9 maanden is veel als je naar omzet en winst kijkt die gepubliceerd is over deze periode.



  2. [verwijderd] 30 oktober 2013 11:57
    quote:

    martinmartin schreef op 30 oktober 2013 10:57:

    Mijn erste reactie op de cijfers q3

    Omzet
    Mij vallen de gepubliceerde omzetten met uitzondering van Automotive gewoon tegen. Met name Consumer steekt schril af bij mijn verwachting. De door HG gedane uitspraak, dat tom2 niet heeft meegedaan met de prijsdumping aldaar en daardoor een flink marktaandeel heeft verloren is mi slechts een deel van de verklaring. Daarnaast presteren Licensing en Business Solutions(zelfs inclusief twee maanden Coordina) armzalig als je de nieuwe contracten in ogenschouw neemt en naar het aantal subscribers kijkt bij BS.



    [- Deze omzet is een tikje (1%) onder mijn verwachting. Juist vanwege die deferrals. Deferred revenue drukt de omzet optisch, maar je ziet het wel in de cash statements.

    - Doordat 15% van de consumer omzet uit de VS komt, heb je een paar miljoen euro minder omzet, vanwege het dollar effect. Daarvoor gecorrigeerd is de omzet vrij in lijn.

    - Verder denk ik dat de VS voor TomTom om meerdere redenen een minder interessante PND markt is. Ten eerste staan prijzen daar onder druk, niet alleen door dumping door Garmin, maar ook omdat de klanten daar prijskopers zijn. Terwijl in Europa de prijzen van TomTom zelfs omhoog zijn gegaan met daarbij marktaandeel groei. Ik denk dat met name traffic in Europa een hogere USP is dan in de VS. Even vanuit de onderbuik: verkeersproblematiek komt in de VS vooral voor in grote steden. Daarbuiten zijn de wegen vrij rechttoe rechtaan. Keep your lane en op 10 stroken dezelfde kant op. Traffic is dus vooral in steden een USP, maar daar zie je juist het openbaar vervoer en taxi als voornaamste vervoermiddelen. Als je centraal in NYC woont ga je met de metro, fiets of cab.

    - Automotive: zal in Q4 beter zijn dan Q3 denk ik. In Q3 heb je de zomerstop van fabrikanten.

    - Voor wat betreft business solutions: volgens mij is die overname nog niet in de cijfers verwerkt.]


    Bruto-marge.
    Het brutomarge percentage van 56%(gecorrigeerd naar 54% zonder one-offs) ligt in lijn met de verhouding hardware vs C&S van 62% vs 38%.


    [Ik vind de brutomarge erg hoog. Ik was uitgegaan van 52%, zeker vanwege deferrals. Alles daarboven zou mooi zijn.]

    Net cash.
    De net-cash positie is boven alle verwachting.


    [klopt]

    Uit fiscaal oogpunt snap ik de gekozen methode maar als je er bedrijfseconomisch naar kijk ontgaat mij even de noodzaak.
    Er zijn volgens mij geen "meerkosten" verbonden aan die nieuw afgesloten contracten. Uiteraard komen deze bedragen op termijn gewoon in de winst en verliesrekening maar in deze opbouwfase van de verplichting maskeert het wel de gepubliceerde cijfers. Een toevoeging van 20 mio in 9 maanden is veel als je naar omzet en winst kijkt die gepubliceerd is over deze periode.



    [Deferred revenue uit abonnementen is gewoon een plicht vanuit IFRS. Nokia noemt in een staatje naast de IFRS ook de non-IFRS resultaten. Dat zou TomTom ook kunnen doen. Maar op de methode valt niets af te dingen. Zo is het gewoon.]



  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 oktober 2013 12:29
    Martinmartin, ik zat ook al dergelijke sommetjes te maken.
    De groei van de post 'deferred' op de balans is dit jaar in een versnelling gekomen door de introductie van de all-in GO's in combinatie met de IFRS regels. Daarnaast wordt er bij Licensing en Automotive nog wat gedeferred (bij elke vooruitbetaalde levering van C&S).
    Ga maar na: na 2012-Q3 was deze pot €93 mln groot, ultimo 2012: 95 mln, en nu 115 mln. Dus, zoals jij al zei: naar verwachting zo'n 120-125 mln eind 2013 (ook omdat de GO-verkopen pas in Q4 echt gaan lopen, denk ik). Dus een toename van € 25-30 mln in 2013! Current of non-current maakt niet uit.

    Ik ben het met je eens dat dit grotendeels uitgestelde (maar zekere) winst is, de (meeste) kosten zijn al gemaakt. Er moet nog wel ca 20% belasting vanaf, dan hou je netto zo'n 22 mln over. Oftewel €0,10 per aandeel.

    TT schat de adjusted eps voor 2013 nu op €0,25. Maar 'onder de motorkap' zit dus ook nog €0,10 aan al binnengehaald geld (zie de sterke cash-toename) als vrijwel pure nettowinst verborgen!! De adjusted eps 2013 wordt dus 'eigenlijk' €0,35!
    Zo bezien vallen de cijfers toch niet tegen...



  4. forum rang 6 boem! 30 oktober 2013 12:33
    De plicht vanuit ifrs gezien bestaat erin dat je bij doorlopende contracten de kosten ook mee moet wegen.
    Fleetmatics neemt als deferred de kostencomponenent indien tom2 dat ook zou doen valt er direct 80% van de huidige verplichting/voorziening vrij.

    Het kernpunt uit mijn betoog is dat omzet en winst tegenvallen omdat tom2 uit fiscaal oogpunt een "verplichting" opbouwt die niet in verhouding staat tot de te betalen meerkosten in de toekomst.Daarbij zal door de verschuiving naar non-current dit maskerende effect om de cijfrs nog wel even doorgaan.

    Per saldo een opbouw van 20 mio in 9 maanden is veel als je het afzet tegen de totale omzet in die period van 700 mio en het daarin begrepen winstgehalte van 80% is heel veel als je het afzet tegen de gerapporteerde bruto=winst van 378 mio.

    Op termijn komt alles vanzelf in de p&l terecht maar ik denk dat je deze post bij uitstek moet meenemen indien je je een oordeel wil vellen over beehaalde omzet en winst omdat we nu in de opbouwfase zitten van deze uitgestelde winstpost of verwacht jij daar kosten tegenover op hetzelfde nivo als dez reservering.

    Ben overigens heel benieuwd naar de pressconverence vanmiddag met name naar de uitleg van HG bij BS omdat uit de Q3 rapportage naar voren kwam dat coordina al voor twee maanden in d cijfers was meegenomen.
  5. forum rang 6 boem! 30 oktober 2013 12:45
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 12:29:

    Martinmartin, ik zat ook al dergelijke sommetjes te maken.
    De groei van de post 'deferred' op de balans is dit jaar in een versnelling gekomen door de introductie van de all-in GO's in combinatie met de IFRS regels. Daarnaast wordt er bij Licensing en Automotive nog wat gedeferred (bij elke vooruitbetaalde levering van C&S).
    Ga maar na: na 2012-Q3 was deze pot €93 mln groot, ultimo 2012: 95 mln, en nu 115 mln. Dus, zoals jij al zei: naar verwachting zo'n 120-125 mln eind 2013 (ook omdat de GO-verkopen pas in Q4 echt gaan lopen, denk ik). Dus een toename van € 25-30 mln in 2013! Current of non-current maakt niet uit.

    Ik ben het met je eens dat dit grotendeels uitgestelde (maar zekere) winst is, de (meeste) kosten zijn al gemaakt. Er moet nog wel ca 20% belasting vanaf, dan hou je netto zo'n 22 mln over. Oftewel €0,10 per aandeel.

    TT schat de adjusted eps voor 2013 nu op €0,25. Maar 'onder de motorkap' zit dus ook nog €0,10 aan al binnengehaald geld (zie de sterke cash-toename) als vrijwel pure nettowinst verborgen!! De adjusted eps 2013 wordt dus 'eigenlijk' €0,35!
    Zo bezien vallen de cijfers toch niet tegen...




    Indien je deze omzet-(en daarbij winst-) verschuiving ziet als een getolereerde fiscale mogelijkheid is dat oke.

    Echter in de analyse wat tom2 nu feitelijk presteert zou je deze omzet weer moeten toevoegen maar daar ontbreken de gegevens voor.

    Ikzelf vindt de omzet B&S (incl 2 maande Coordina) ontzettend laag als je het afzet tegen het aantal subscribers echter ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er een inhaalslag deferred revenue nodig is geweest voor Coordina.

    Blijft vooralsnog ongewis.
    Mogelijk dat andere forumleden ons nog wat wijzer kunnen maken.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 oktober 2013 12:47
    Nog enkele toevoegingen:

    1. De in 2013 uitgestelde 'winst' valt geleidelijk vrij tijdens de lifetime van een product of de looptijd van een contract. Bij de all-in PND's dus in ca vier jaar. In 2014 zal het effect zich herhalen, iets minder sterk (behalve als omzetten stevig gaan toenemen). Pas in 2016 zal een soort evenwicht bereikt worden, waar bij er evenveel vrijvalt als gedeferred wordt. Dan zie je dat in mijn vorige post genoemde extraatje van €0,10 ( bij huidige cijfers) echt en officieel in de eps.

    2. De nu nog 'verborgen' winst kan je ook in de goede cashflow herkennen (zie post Justin).

    3. Dat de Q3 omzetten in absolute zin tegenvallen ben ik met je eens (al zat ik er met mijn 250 mln dichter bij dan jouw 279-;). Daarnaast viel ook de verhouding C&S/hardware me wat tegen, door de transitie moet die toch stijgen? Maar ook hier geeft dat deferren een verklaring: dat gaat namelijk alleen ten koste van C&S.




  7. forum rang 6 boem! 30 oktober 2013 12:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 12:47:

    Nog enkele toevoegingen:

    1. De in 2013 uitgestelde 'winst' valt geleidelijk vrij tijdens de lifetime van een product of de looptijd van een contract. Bij de all-in PND's dus in ca vier jaar. In 2014 zal het effect zich herhalen, iets minder sterk (behalve als omzetten stevig gaan toenemen). Pas in 2016 zal een soort evenwicht bereikt worden, waar bij er evenveel vrijvalt als gedeferred wordt. Dan zie je dat in mijn vorige post genoemde extraatje van €0,10 ( bij huidige cijfers) echt en officieel in de eps.

    2. De nu nog 'verborgen' winst kan je ook in de goede cashflow herkennen (zie post Justin).

    3. Dat de Q3 omzetten in absolute zin tegenvallen ben ik met je eens (al zat ik er met mijn 250 mln dichter bij dan jouw 279-;). Daarnaast viel ook de verhouding C&S/hardware me wat tegen, door de transitie moet die toch stijgen? Maar ook hier geeft dat deferren een verklaring: dat gaat namelijk alleen ten koste van C&S.





    helemaal eens. het doorschuifscenario zal ca 4 jaar duren en zal te herkennen zijn aan de cash-flow.
    ook het percentage C&S in de totale omzet wordt daardoor gematigd en daardoor ook het brutowinstpercentage.
  8. [verwijderd] 30 oktober 2013 13:05
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 12:29:

    Ga maar na: na 2012-Q3 was deze pot €93 mln groot, ultimo 2012: 95 mln, en nu 115 mln. Dus, zoals jij al zei: naar verwachting zo'n 120-125 mln eind 2013 (ook omdat de GO-verkopen pas in Q4 echt gaan lopen, denk ik). Dus een toename van € 25-30 mln in 2013! Current of non-current maakt niet uit.

    Ik ben het met je eens dat dit grotendeels uitgestelde (maar zekere) winst is, de (meeste) kosten zijn al gemaakt. Er moet nog wel ca 20% belasting vanaf, dan hou je netto zo'n 22 mln over. Oftewel €0,10 per aandeel.

    TT schat de adjusted eps voor 2013 nu op €0,25. Maar 'onder de motorkap' zit dus ook nog €0,10 aan al binnengehaald geld (zie de sterke cash-toename) als vrijwel pure nettowinst verborgen!! De adjusted eps 2013 wordt dus 'eigenlijk' €0,35!
    Zo bezien vallen de cijfers toch niet tegen...

    En dan heb je nog acquisitie gerelateerde afschrijvingen van 80 miljoen per jaar (dit kwartaal ook weer 20 miljoen) die de gerapporteerde winst drukken maar de cash niet drukken en daarnaast zorgen voor lagere belastingen.

    80 mio = 35ct/aandeel aan afschrijvingen.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 oktober 2013 20:15
    In het licht van bovenstaande discussie heb ik me verbaasd over een opmerking van de CFO bij de TT-cijferpresentatie vanmiddag. Namelijk dat de balanspost deferred revenues (door all-in PND's) de komende tijd met 'a couple of millions' per kwartaal zal groeien. Dat is raar want dit jaar nam die pot al toe van 95 mln in januari tot 115 mln nu, dus met 20 mln in drie kwartalen. Hoe die toename precies verliep weten we niet, want het is de eerste keer dat TT die cijfers expliciet noemt (zij het in voetnoten).

    Ik kan slechts drie verklaringen verzinnen:
    1. Ze vat het woord 'couple' erg ruim op, zo van 2 tot 7?
    2. Ze vat 'de komende tijd' erg ruim op. Want door geleidelijke vrijval van eerdere deferrals zal de toename per kwartaal langzaam afnemen, maar dat wordt pas echt merkbaar in 2015 en 2016.
    3. De huidige forse stijging heeft slechts gedeeltelijk met die PND's (GO's) te maken, maar ook met deferred revenues bij (incidentele?) licensingcontracten.

    Voor dat laatste pleit dat de verkoop van die GO's in Europa nog maar net op gang gekomen is en in Amerika nog moet beginnen. Daar kan nu nog geen 20 mln deferred revenue in 9 maanden vandaan komen. De vraag is dan natuurlijk wat die licensingcontracten zijn (vermoedelijk bij automotive) en hoe incidenteel ze zijn.

    Je kunt de redenering ook omkeren en de CFO letterlijk nemen. Dan zegt ze dus dat die all-in PND's (want daar ging de betreffende vraag over) elk van de komende kwartalen een deferred revenue van zo'n 2,5 mln op zullen leveren (minus de vrijval, maar die zal eerst nog gering zijn). Dat bedrag heeft betrekking op lifetime maps+traffic. Die 'content' zal -aldus dezelfde cfo- afhankelijk van het type 10-30% van de verkoopprijs uitmaken, zeg gemiddeld 20%. Dat betekent voorlopig een kwartaalomzet van 12,5 mln (incl. deferred) voor dit type PND's.
    Dit bij een totale PND-omzet van ruwweg 100- 110 mln per kwartaal, zie mijn post van heden 17.22u in de dagdraad. Ook weer wat vreemd, want dat betekent dat ze voorlopig en ook in 2014 van die nieuwe GO's nog niet zo heel veel verwachten (12% van de PND-omzet, in aantallen nog minder).

    Draaf ik te ver door, maak ik een denkfout, of ....?
  10. [verwijderd] 30 oktober 2013 20:29
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 20:15:

    In het licht van bovenstaande discussie heb ik me verbaasd over een opmerking van de CFO bij de TT-cijferpresentatie vanmiddag. Namelijk dat de balanspost deferred revenues (door all-in PND's) de komende tijd met 'a couple of millions' per kwartaal zal groeien. Dat is raar want dit jaar nam die pot al toe van 95 mln in januari tot 115 mln nu, dus met 20 mln in drie kwartalen. Hoe die toename precies verliep weten we niet, want het is de eerste keer dat TT die cijfers expliciet noemt (zij het in voetnoten).

    Ik kan slechts drie verklaringen verzinnen:
    1. Ze vat het woord 'couple' erg ruim op, zo van 2 tot 7?
    2. Ze vat 'de komende tijd' erg ruim op. Want door geleidelijke vrijval van eerdere deferrals zal de toename per kwartaal langzaam afnemen, maar dat wordt pas echt merkbaar in 2015 en 2016.
    3. De huidige forse stijging heeft slechts gedeeltelijk met die PND's (GO's) te maken, maar ook met deferred revenues bij (incidentele?) licensingcontracten.

    Draaf ik te ver door, maak ik een denkfout, of ....?

    Ik heb geen idee. Misschien bedoelt ze het verschil tussen de deferrals die er altijd al waren (1 jaar gratis maps en traffic) en de deferrals die er nu komen (lifetime maps en traffic). In de nieuwe PND is het percentage dat wordt gedeferred hoger (25%) ten opzichte van in het verleden. (zie plaatje)

  11. [verwijderd] 30 oktober 2013 20:34
    Wellicht heeft de CFO een klein foutje gemaakt en bedoelt ze a couple of millions per month (zo'n cijferpresentatie blijft lastig). We zullen het volgend kwartaal weten.

    De nieuwe GO's beginnen nu in Europa te lopen maar moeten in de USA nog op de markt worden gebracht. De post deferred revenue zal in de komende periode nog fors verder groeien. Vreemd dat men geen helder beeld geeft van deze €115 miljoen.

    Het deferren is fiscaal interessant, maar ik ben het met martinmartin eens dat de post eigenlijk grotendeels uitgestelde winst is. Verder wel fijn dat er eind dit jaar €100 miljoen in kas zit. Dividend zit er aan te komen.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 oktober 2013 20:56
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2013 20:29:

    [...]

    Ik heb geen idee. Misschien bedoelt ze het verschil tussen de deferrals die er altijd al waren (1 jaar gratis maps en traffic) en de deferrals die er nu komen (lifetime maps en traffic). In de nieuwe PND is het percentage dat wordt gedeferred hoger (25%) ten opzichte van in het verleden. (zie plaatje)
    Idd kan er nog enige def.revenue vrijval zijn van oude (12 mnd) HD-traffic abbonnementen, maar dat loopt er nu snel uit.
    Ook vrijval van de licensingcontracten die in dit kader genoemd werden kan een rol spelen bij de lage(re) groei van de def.revenues, maar dan zal dat vermoedelijk vrij 'erratisch' verlopen, en niet zo gelijkmatig per kwartaal.
    Of bedoelde ze maand i.p.v. kwartaal zoals exit suggereert? Dan zou het allemaal beter kloppen.

    Enfin, ik hoop dat TT deze bedragen voortaan steeds rapporteert en niet de ene keer wel en de andere keer niet (net zoals bij die algehele 'pnd-omzet'). Dan zal het vanzelf wel duidelijk gaan worden.
  13. [verwijderd] 31 oktober 2013 18:20
    Ook even hier naar gekopieerd. Beperktedijkbewaking, kom er maar in!

    ---

    Er is in de kwartaalcijfers van gisteren 44 miljoen aan cash verantwoord als 'liabilities'. Liabilities betekent zoveel als: geld dat al ontvangen is, maar waar je nog een dienst voor moet leveren.

    Een deel zit in de consumer producten. Maar dat zou slechts gaan om een paar miljoen euro per kwartaal. Dan hou je nog tegen de 40 miljoen over aan vooruitbetaling voor nog te leveren diensten. Die dan onder Licensing zouden moeten vallen. Dat is heel veel, als je ervan uitgaat dat Licensing een kwartaal omzet van 28 miljoen rapporteerde.

    Het kan natuurlijk zijn dat bijvoorbeeld een Apple in 1 keer een bedrag overmaakt van 40 miljoen voor werk dat ze bij TomTom tussen nu en in 2014 gaan doen, waardoor je de komende 5 kwartalen 8 miljoen omzet gaat inboeken. Ik noem maar even een willekeurig voorbeeld.

    Als er volgend kwartaal weer een grote groei is in Liabilities, dan is dat wel een vragenvuurtje waard. Het zou met Licensing weleens een stuk beter kunnen gaan dan iedereen nu denkt. En dan denk ik weer terug aan de waarde die Nokia aan HERE toekent.

    www.iex.nl/Forum/Upload/2013/7238418.jpg
  14. Erik9400 31 oktober 2013 21:28
    TT heeft toch ook een samenwerking met Chinese partij?

    We horen NIETS over China....niets .laatste keer steeg koers >20% (om daarna direct de grond in gedrukt te worden)

    Ook niet over andere groeimarkten...HG wil geen hogere koers!!!

    Nokia stijgt wel door...en dan heb ik toch meer vertrouwen in het bedrijf TT
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 oktober 2013 22:43
    Bart heeft op zijn eigen licht-sarcastische wijze wel gelijk. De onder cash flows genoemde 'change in liabilities' waar Justin hierboven naar verwijst is een vergaarbak van alle mogelijke verplichtingen (leningen, crediteuren etc.) en varieert van kwartaal op kwartaal dan ook sterk (zie post Bart). Er zit weliswaar een klein stukje 'movement of non-current deferred revenue' in, maar dat wordt verder niet gespecificeerd.

    Leerzamer is het om naar 'other liabilities' in de balance sheet te kijken. Daar zijn leningen etc. uitgehaald. In de bijlage staan de slotstanden van de laatste vier kwartalen, en ook de totale deferred revenues (voorzover bekend). De defrev vallen onder die other liabilities.

    Hiermee kan je wat gaan filosoferen over de invloed op de omzetten bij Consumer en Licensing (en ook bij de andere business segmenten, denk ik). Dat incidentele(?) licensing-contracten een rol spelen bij de defrev zegt TT zelf, maar valt ook wel uit die cijfers te concluderen, dat zei ik gisteren in deze draad al.
    Mogelijk ga ik daar later vanavond of morgen nog wat op door.
  16. forum rang 6 boem! 1 november 2013 00:15
    quote:

    bart1805 schreef op 31 oktober 2013 21:05:

    45
    5
    min 25
    3
    8
    37
    min 100
    47

    De Change in current liabilities van de afgelopen kwartalen. Wishful thinking om de plus 45 van nu opeens te projecteren op Licenses en het als iets geweldigs te zien.
    Zoals jij ook wel weet is cash-flow niets anders dan winst+afschrijvingen -investeringen+mutatie overige balansposten.

    Een heel belangrijke is hierbij deferred revenue die sinds 13-12-2012 met 20 mio is gestegen en daardoor 20 mio van die 45 mio uitmaakt.

    De current deferred bedroeg op 31-12-2012 95 mio min 18mio non-current ofwel 78 mio en dit bedrag zal in 2013 als omzet en winst verantwoord worden.
    Uitgaande van een gelijkmatige verdeling hiervan in de tijd is daarvan 9/12 van deze 78 mio is 58 verantwoordt in de cijfers t/m 30-3-2013.

    Hiertegenover staat dat tom2 uit de omzet over 2013 t/m 30-9-2013 een bedrag heeft onttrokken ad 78 mio(deferred is per 30 sptember 20 mio hoger).

    Tom2 heeft uit fiscaal oogpunt gekozen om de ingevolge IFRS noodzakelijke deferral te doen op basis van gerealiseerde omzet(met bruto marge van 72.5 cq 90%) dit in tegenstelling tot Fleetmatics die deferred op basis van kosten.

    COS zijn er niet meer na dat jaar dus het gaat louter om een gedeelte van opex dat je toe zou kunnen wijzen aan deze post. Deferred is daarom uitgestelde omzet en winst.

    Indien je de 20 mio toevoegd aan de omzet t/m 30 september en de nettowinst verhoogd met 16 mio(vpb) heeft dat een relatief grote impact op de gepresenteerde winst.
    De gerealiseerde marge toont aan dat de strategiewijziging zijn werk doet mede met behulp van dit stuwmeer aan winst.
    Met voorbehoud op de effecten van het toewijzen over meerdere jaren zie ik de brutowinstmarge verder oplopen naar 60%.

    Wat ik echter geenszins terugzie in de cijfers t/m 30 september zijn de verwachte omzettoenamen nav alle gesloten nieuwe deals en acquisities.

    Buiten automotive kon ik me heel goed vinden in jouw beschrijving van consumer lala, licensing zwaar teleurstelleend en BS die met deze cijfers ook niet de reddende engel kan zijn.

    Mogelijk dat de dotatie vanuit licensing naar deferred de cijfers van licensing minder teleurstellend maken.
    Ook het excuus gemaakt door tom2 bij BS dat het cijfer is geraakt door verminderde hardware verkopen in dit segment zou een reden kunnen zijn waarom het cijfer niet in lijn ligt met de verwachtingen als je hierin meeneemt het huidige aantal subscribers en het feit dat Coordina voor twee maanden is geconsolideert.

    Mijn hoop is gevestigt op de vierde kwartaalcijfers.
    Alle vier de segmenten zullen dan moeten laten zien dat er omzetgroei mogelijk is(rekening houdend met deferred).
    Consumer met zijn nieuwe producten.
    Automotive met de start van een aantal nieuwe deals.
    BS met verdere opbouw van zijn subscribersbase en niet te vergeten licensing met zijn vele nieuwe contracten waaruit voorlopig niet blijkt dat er ook omzet mee gegenereert wordt.

    Buiten substantiele omzetgroei zijn zelfstandige koersdoelen van 30 euro of meer dan definitief verleden tijd en blijft er een bedrijf over dat zich op een opmerkelijk sterke manier heeft ontworstelt aan een bijna failliet en een succesvolle transitiee heeft doorgemaakt waardoor het in staat is een reeele winst te realiseren en dividend kan uitbetalen.

    Dan rest nog slechts het bezit van de schaarse asset maps/navigatie die ooit verkocht zal worden maar in dat geval slechts voor 10 a 15 euro.





  17. aandeeltje! 1 november 2013 01:12
    quote:

    martinmartin schreef op 30 oktober 2013 10:57:

    Mijn erste reactie op de cijfers q3

    Omzet
    Mij vallen de gepubliceerde omzetten met uitzondering van Automotive gewoon tegen.
    Met name Consumer steekt schril af bij mijn verwachting.
    De door HG gedane uitspraak, dat tom2 niet heeft meegedaan met de prijsdumping aldaar en daardoor een flink marktaandeel heeft verloren is mi slechts een deel van de verklaring.
    Daarnaast presteren Licensing en Business Solutions(zelfs inclusief twee maanden Coordina) armzalig als je de nieuwe contracten in ogenschouw neemt en naar het aantal subscribers kijkt bij BS.

    Bruto-marge.
    Het brutomarge percentage van 56%(gecorrigeerd naar 54% zonder one-offs) ligt in lijn met de verhouding hardware vs C&S van 62% vs 38%.

    Net cash.
    De net-cash positie is boven alle verwachting.

    Hoe vallen deze tegenstrijdigheden met elkaar te rijmen.
    Ik zie in de rest van de rapportage maar 1 opvallende post en dat is deferred revenue.

    Ik doe hierbij een poging om de post deferred revenue wat inzichtlijker te maken en roep iedereen op om daar zoveel mogelijk commentaar op te leveren omdat een juist begrip van deze post(verplichting om kosten in de toekomst te kunnen betalen dan wel uitgestelde winst)essentieel is voor de waardebepaling van tom2.

    Deferred revenue betreft C&S omzet die bij verkoop niet als omzet wordt verantwoord maar naar een verplichting rekening wordt overgeboekt omdat er toekomstige verplichtingen zijn.
    Voorbeeld bij een verkoop van de nieuwe go met lifetimemaps/hdtraffic wordt 33%(?) overgeboekt naar deze post welke dan in 36/48 maanden als uitgestelde omzet wordt geboekt.
    Met jaarabonnementen gebeurt hetzelfde maar dan uiteraard vrijval in 12 maanden.
    Hoe ik de opmerking van HG moet duiden dat ook licencing deferred revenue heeft is mij niet duidlijk.

    Per 31-12-2012 was deferred revenue 95.256 waarvan 18.100 non-current.
    Dit houdt in dat 95.256-18100= 77.156 vrijvalt in 2013.
    Indien dit gelijkmatig zou gebeuren mag je aannemen dat er tot 30 sept 9/12 van dit bedrag naat de p&l is geboeekt ofwel 58k.

    De stand van deze post op 30-9-2013 is 115.150 derhalve is er in de eerste negen maanden per saldo 115.150+58.000-95.256=77.894 omzet uit 2013 toegevoegd aan deze post.

    De cijfers t/m 30/9 geven een C&S omzet aan van 280 mio(40% van 696 mio).
    Ik concludeer dan dat dat 58k omzet is uit de deferred van afgelopen jaren en 300 mio omzt uit dit jaar waarvan 78k weer in het potje wordt gestopt.

    Indien de opbouw van deze post in het vierde kwartaal parallel loopt met dat wat we in de eerste drie kwartalen hebben gezien mag je verwachten dat er op 31-12-2013 tussen de 120 mio en 125 mio in deze pot zit(non-current hoger dan vorig jaar door de methodiek die wordt toegepast bij verkoop GO).

    Ik ben de mening toegedaan dat deze post geen verplichting is maar uitgestelde winst.De uitspraak van HG dat in deferred revenue ook licensing omzet begrepen is geeft het going concern nu al een marge van minimaal 80%.Met toenemende volumes loopt de marge snel op.

    Uit fiscaal oogpunt snap ik de gekozen methode maar als je er bedrijfseconomisch naar kijk ontgaat mij even de noodzaak.
    Er zijn volgens mij geen "meerkosten" verbonden aan die nieuw afgesloten contracten.

    Uiteraard komen deze bedragen op termijn gewoon in de winst en verliesrekening maar in deze opbouwfase van de verplichting maskeert het wel de gepubliceerde cijfers.
    Een toevoeging van 20 mio in 9 maanden is veel als je naar omzet en winst kijkt die gepubliceerd is over deze periode.




    Wat is nu de tegenstrijdigheid? Hoe meer omzet je van tevoren betaald krijgt (jaarabonnementen, jaarlicenties etc) hoe beter de cash, maar hoe hoger de deferred revenues. In de toekomst heb je dan wel omzet maar geen cash. Houdt de groei op dan loopt je omzet nog ff lekker door maar de cash niet.

    Geen tegenstrijdigheid toch?
  18. [verwijderd] 1 november 2013 10:11
    quote:

    aandeeltje! schreef op 1 november 2013 01:12:

    [...]

    Wat is nu de tegenstrijdigheid? Hoe meer omzet je van tevoren betaald krijgt (jaarabonnementen, jaarlicenties etc) hoe beter de cash, maar hoe hoger de deferred revenues. In de toekomst heb je dan wel omzet maar geen cash. Houdt de groei op dan loopt je omzet nog ff lekker door maar de cash niet.

    Geen tegenstrijdigheid toch?
    Wat je zegt is correct en het is ook geen tegenstrijdigheid. Alleen op dit moment denkt men dus dat de omzet van TomTom daalt van 1050 miljoen naar 960 miljoen. Maar onderliggend is de omzet geen 960 maar 990 miljoen. Want de deferred revenue neemt met 30 miljoen toe op jaarbasis.

    Als je dan ook ziet dat de marge toeneemt van 51% naar 56% afgelopen kwartaal. En je weet dat de deferred revenue een marge van 75% heeft, dan zie je dat TomTom uitbodemt.

    Nu een enkelcijferige krimp in omzet, met een dikke groei in marge. In 2014 een fitness assortiment dat het hele jaar door verkocht wordt en dus meer bijdraagt aan de jaaromzet dan 2013 waarin het 4 maanden beschikbaar is. Idem voor de nieuwe PND lijn die in de VS zelfs nog geintroduceerd moet worden.
  19. [verwijderd] 1 november 2013 10:28
    quote:

    *Justin* schreef op 1 november 2013 10:11:

    [...]

    Wat je zegt is correct en het is ook geen tegenstrijdigheid. Alleen op dit moment denkt men dus dat de omzet van TomTom daalt van 1050 miljoen naar 960 miljoen. Maar onderliggend is de omzet geen 960 maar 990 miljoen. Want de deferred revenue neemt met 30 miljoen toe op jaarbasis.

    Als je dan ook ziet dat de marge toeneemt van 51% naar 56% afgelopen kwartaal. En je weet dat de deferred revenue een marge van 75% heeft, dan zie je dat TomTom uitbodemt.

    Nu een enkelcijferige krimp in omzet, met een dikke groei in marge. In 2014 een fitness assortiment dat het hele jaar door verkocht wordt. En marge toename door nieuwe producten die in 2013 maar 4 maanden meetelden, en nog niet in de VS beschikbaar zijn.
    Het ziet er inderdaad goed uit voor de komende jaren. Naast de nieuwe producten komt er ook veel nieuwe omzet bij uit de nieuwe megadeals in 2014 en 2015. Dat nog even los van de nieuwe massamarkt van smartphones waarin TomTom een uistekende positie heeft verworven met Apple, Blackberry, Samsung, China-Autonavi etc. Die inkomstenstroom moet ook nog op gang gaan komen.

    Dit jaar raken we de €1 miljard omzet. Volgend jaar groeit dat weer en vanaf 2015 en verder zie ik een forse groeiversnelling. Vooral in Content & services met hogere marges.

    Bart1805 ziet dat echter anders en verwacht voor dit jaar €900 miljoen aan omzet en voor volgend jaar €850 miljoen. Op een toelichting zitten we al maanden te wachten.

    Wat ik persoonlijk erg fijn vind is dat TomTom er ondanks 5 jaar crisis in is geslaagd om winstgevend te zijn en de enorme schuldenberg van de €2,9 miljard aanschaf van de kaarten in 2008 nu heeft afgebouwd naar nul. Eind dit jaar zit er ruim €100 miljoen in kas.
    TomTom is zwaar ondergewaardeerd. O.a. door de enorme afboeking op de kaarten. Die kaarten zijn volgens de impairment assessment die Nokia in september uitvoerde omstreeks €3 miljard waard. Ze schijnen nu op de balans te staan voor slechts €300 miljoen. Fiscaal was die afboeking slim, maar wordt het geen tijd dat TomTom ook een dergelijke assessment laat uitvoeren?
329 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 17 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links