E-mailadres:
Wachtwoord:

Slecht nieuws voor de putters: maandag 6-2-12 verder omhoog.

Volgen

Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
69 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
jonas
6
Rustig op het forum.Lekker rustig en geen (links) gezeur tenminste. Iedereen behalve de putters zit waarschijnlijk zijn winsten te tellen. Arme putters en dat terwijl er zeer grote kans is dat het nog erger voor ze wordt.

Bekijk ik het beeld. Hier een greep.

1. US lijkt er nu toch de weg omhoog te hebben gevonden. Werkgelegenheidscijfers, Consumentencijfers,stijging persoonlijk inkomens, De inkoopmanagersindices.

2. Vix dalend en beneden de 20. Dow en Olie weer up.

3. Experts pessimististisch. Gunstig teken, want die zitten bijna altijd verkeerd.

4. Nagenoeg alle TA-ers zien doorbraak naar boven.

5. Dalende rentes PIGs en banken die weer staatsobligaties kopen.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Over hoe het kan, heb ik wel wat gedachten, maar daar gaat het niet om. De boodschap voor de doomers: DE ONDERGANG VAN DE WERELD EN DE BEURS IN HET BIJZONDER IS WEER EVEN UITGESTELD.

Groet, Jonas
Contra-Indicator?
0
Spanishtrader Dick Dekker
5 uur geleden » Spanishtrader Dick Dekker
Kijken we naar de ingetekende #aex kop en schouderformaties dan hoeft 350 zelfs geen probleem te zijn :) digs.by/dypM6a »

Technisch kan er heel veel binnen het huidige #aex patroon. We zien zelfs twee grote wigformaties ontstaan en U (cont) tl.gd/fn65or
5 uur

03 feb 21:50 TST Aexvoorspelling 05/02 : 324-329

Volgens C. van Zeijl ;-)

Hoewel de meeste standaard sentimentindicatoren wat oververhit raken, blijken de experts een aparte categorie. Zij zien de beurs namelijk helemaal niet zitten. Slechts 32% van de experts denkt aan een stijging in februari, terwijl 45% van een daling uitgaat. Deze somberheid vind zijn oorsprong in een aantal redenen.

We zullen het maar niet over de heren Anaalexperts hebben ;-)

Groeten en Sterkte.
Contra-Indicator?
0
Om 14.30u werd bekend dat de Amerikaanse banengroei veel sterker is geweest dan gedacht. Het aantal nieuwe banen bedroeg namelijk geen 155.000 zoals werd verwacht, maar 243.000. Het werkloosheidspercentage blijkt te zijn gedaald naar 8,3%, verwacht werd een stand van 8,5%. Het bericht veroorzaakte in de kwartiergrafiek van de AEX een gap van maar liefst twee punten. Ik heb tijdens handelsuren nog nooit zo'n groot gap gezien, het een exorbitante reactie. Omdat ik geen ervaring heb met een gap als dit midden op de dag kan ik u niet vertellen of het al dan niet gesloten gaat worden. Wat ik u kan vertellen is dat er steun kan zijn rond 323,8, 323,4, 323,1 en 322,5. De zojuist gevormde candle is een inverted hammer en geeft dus mogelijkerwijs een korte termijn top. Het lijkt er omdat we terwijl ik dit schrijf dalen op dat we in ieder geval een stukje het gap in gaan. Hoeveel dat zal zijn durf ik niet te zeggen, ik kijk bij elk van de vier genoemde grenzen of er een bodem komt te liggen. Zodra de index steun vindt zouden we vervolgens verder kunnen stijgen naar de top van gisteren 325,6, want die grens is door de nu gemaakte sprong ineens weer in beeld gekomen. -Ad Nooten-

Groeten en Sterkte.
Contra-Indicator?
0
Het zal wel stil blijven in dit koude weekend, omdat de meerderheid van de KK bezoekers terneergeslagen zullen zijn, vanwege hun put posities.

Echter, owee als de Griekse (Ana*l) Parlementariërs het op hun heupen (lees:in hun k*nt) krijgen en na weken gegrieks eindelijk de boel ratificeren, dan staat maandag al de 350 op de borden ;-)

Groeten en Sterkte.
'd Aandelen
0
ab Jonas, maar ik moet het eerst nog zien of deze stijging stand houdt.
Vergeet niet dat we in de aanlooptijd naar de presidentsverkiezingen zitten en natuurlijk worden de goede berichten breed uitgemeten.
Deze week keek ik naar VPRO's Tegenlicht waar het ging over de Rating Agencies waar steeds meer mensen zich beginnen af te vragen welke rol deze particuliere bureaus werkelijk spelen. Zijn ze echt zo onafhankelijk als wij dachten. Ik zet zo mijn vraagtekens bij het afwaarderen van de vele Europese landen zoals bv Frankrijk. Door zo nadrukkelijk naar Europa te wijzen en af te waarderen probeert men de aandacht naar mijn idee af te leiden van de enorme schuldenberg waar de Verenigde Staten tegen aan hikken.

Het viel me bij de Dow Jones Nieuwsdienst die ik bij Binck lees overloopt van de goede berichten maar ik denk dat de werkelijk wel een heel stuk genuanceerder is.

Ik heb een positie in puts, de AEX P DEC 12 320 o.a. en ik heb nog tijd genoeg om te ontdekken dat deze stijging deels op gebakken lucht is gebaseerd, de tijd zal het leren.
jonas
0

d'Aandelen die put van jou is nog ver weg. Eigenlijk heb ik het daar niet zozeer over. Ik kijk naar enige signalen en geef een KT-verwachting. Het gaat mij ook om het uitlokken van overtuigende andere meningen. Vooralsnog desalniettenmin houd ik het op voortzetting van de stijging.

Verkoop die put maar niet als je dat goed in het gemoed doet. Mijn ervaring is namelijk dat voortdurend met die dingen switchen vaak alleen maar geld kost. Stel we staan december een stuk hoger dan is het uiteindelijk qua jaarresultaat bij je wat je tegenover die put hebt gedaan aan de andere kant.

Nu is het echt bedtijd. Goede nachtrust gewenst aan de nachtbrakers.

Groet, Jonas
postzak
0
Indices vrijwel allemaal aan de bovenkant en overbought op dagbasis:

DOW:
stockcharts.com/h-sc/ui?s=$INDU&p...

S&P 500:
stockcharts.com/h-sc/ui?s=$SPX&p=...

DAX:
stockcharts.com/h-sc/ui?s=$DAX&p=...

NASDAQ:
stockcharts.com/h-sc/ui?s=$COMPQ&...

De FTSE, AEX en de CAC hebben een RSI (dagbasis) van dik in de 60. Bij een vervolg op de stijging zitten die ook in no time in overbought area.
Mogelijk dat we een (hele) korte beweging naar beneden krijgen en weer verder stijgen, maar de kans op een correctie lijkt nu wel erg groot.

jonas
0

Een echte TA-er ben ik niet. Ik kijk er met een schuin oog naar. Verwarrend zijn onder meer die timeframe verschillen en het hocus pocustaaltje met 10 slagen om de arm van die TA-lui. Van draaien na een echte beweging hebben ze ook een handje heb ik meerdere malen in het verleden geconstateerd. Voor de liefhebber geef ik een stukje Royce-proza. Plaatje lukte niet beeld vat ik even zelf samen.

By the way. Trekker Shell staat nu in de US 1% hoger. Nico Bakker stelt bodem bereikt en kopen die handel. Voor mijn humeur zou het trouwens extra goed zijn als maandagmorgen er een leuk bericht komt over overname Wavin voor een leukprijsje.

Alhier Royce:

"De Amsterdamse beurs heeft vrijdag weer wat winst geboekt. Na een exact onveranderde opening, verloor de AEX in het eerste half uur van de handel terrein. Het laagste punt van de dag werd rond half tien gevormd op 320,69 punten. Vanaf dit niveau zette de AEX-index een herstel in dat de rest van de ochtend wist aan te houden. Rond het middaguur vormde de index een top rond de 323 punten en begon weer wat weg te zakken. Deze correctie hield aan tot halverwege de middag. Rond half drie veerde de index fors op en brak hiermee boven de eerder gevormde top. Hogere toppen en bodems werden weer gevormd en de Amsterdamse beurs wist de opmars tot aan het einde van de middag voort te zetten. Uiteindelijk werd de dag afgesloten op het hoogste punt van de dag. Met een slotstand van 326,33 punten, won de AEX-index 3,27 punten (1,01% hoger). Het volume kwam uit op 128 miljoen stukken en lag boven het dagelijks gemiddelde. De AEX sloot vandaag nipt boven boven de bodem van november 2010. Hiermee wordt de uptrend hervat, let wel op, de doorbraak boven de bodem van november 2010 is nog altijd nipt en de index komt nog tussenliggende weerstand tegen in de vorm van oude toppen en bodem uit de eerste helft van 2011. Ter bevestiging van de verbetering, dient de uitbraak de komende week vastgehouden te worden. Verder viel binnen de Midcap SNS Reaal op, het aandeel brak met een winst van 4,37% boven de weerstand. Van de hoofdfondsen was Randstad de grootste stijger, het aandeel sloot de dag af met een winst van 5,02%. Unibail-Rodamco was de grootste daler uit de AEX-index met een verlies van 1,78%. We hebben vandaag twee nieuwe koopadviezen afgegeven voor de Amsterdamse beurs. Delta Lloyd heeft het neutrale koersverloop opwaarts afgerond en een nieuwe hogere bodem weten te vormen. Er is ruim opwaarts potentieel en het risico is beperkt. Unit 4 heeft de correctieve fase opwaarts afgebroken. De hogere bodem duidt op aantrekkende vraag. Opwaarts potentieel richting 21,25. Beide technische plaatjes ogen positief genoeg om een positie te verantwoorden.

Plaatje: Opmerking AEX stijgend door weerstand 325 en op weg naar vorige top nov 2011 340 (Jonas)

Korte termijn analyse AEX-index

De Amsterdamse beurs (AEX-index) breekt nipt boven de bodem van november 2010.
AEX-index heeft de oude stijgende trend hervat nu de oude weerstand opwaarts is doorbroken. Hiermee is een verbetering is opgetreden. AEX-index vormt weer hogere toppen en bodems. Deze stijgende trend heeft aan de bovenkant ruimte richting weerstand 347,01 (top van 7 juli 2011). Let wel op, de doorbraak boven de bodem van november 2010 is nog altijd nipt en de index komt nog tussenliggende weerstand tegen in de vorm van oude toppen en bodem uit de eerste helft van 2011. Ter bevestiging van de verbetering, dient de uitbraak de komende week vastgehouden te worden. De steun handhaven we op 314,37 (bodem van 30 januari)"

Groet op deze mooie dag
Jonas
Bard123
0
ab jonas

hoe meer doem-berichten,(rechts) gezeur en valkuildenken, hoe meer ik ervan uitga dat de koers alleen maar verder omhoog gaat. Iemand moet tenslotte de rekening betalen.
pardon
0
Er zijn bijna geen putters meer,zij zijn bijna allemaal blut.
Zij komen hier alleen nog posten omdat ze het echte beleggen missen,en omdat ze zich anders niet kunnen afreageren.
Dit zijn ook meestal mensen die alleen maar negatief kunnen denken en handelen.
Zij proberen elke week weer de ons bekende slogan,Monday black day en dergelijke termen.
We moeten wel een klein beetje medelijden tonen aan deze mensen omdat ze verder niemand hebben,wie wil er elke dag alleen maar negatieve dingen aanhoren???
Ik denk dat deze mensen ook vaak alleen op de wereld staan.
jonas
0

Zoals de vorige keer toen ik mij nek uitstak bij een verwachting geven in novemer 2011 vlak voor de EU-top heb ik naast eerder genoemde redenen een achterliggende overheersende gedachte. Overigens toen voorspelde ik ook een opwaartse beweging. Dat daarna het door opkomende teleurstelling weer snel omlaag ging, verbaasde mij niets. Tijd om die gedachte voor deze keer erbij te zetten.

Er zijn globaal 2 hoofdproblemen.

1. De positie van de banken.
2. De overheidsschulden en de hoge rentes bij/voor de PIGS-landen.

Wat gaat gebeuren? Er komt een nieuwe mogelijkheid voor de banken op goedkoop middellang geld. Dat geld moet (deels) naar obligaties van de PIGS-landen. Mijn verwachting is dat de ECB op subtiele manier ze die kant uit gaat sturen.

Tegelijkertijd wordt er zeer traag voortgewerkt aan versterking van het EU-noodfonds en/of het IMF. Beetje traag geeft niet want houdt richting de PIGS druk op de ketel en na de geldimpuls van het ECB en het effect daarvan kan het vertrouwen toenemen en daarmee de bereidheid tot grotere achtervang van het noodfonds. Frau Merkel zal vermoedelijk aanstaande week eerste poging doen door al haar charmes in te zetten richting de de president van China.

Komt bij dat het bekritiseerde QE-gedoe zowaar toch in de US lijkt te gaan werken. Zoiets stond niet in de standaardeconomieboekjes, maar we zijn in de fase van "niets doen is verzuipen dus er moet wat gebeuren". Bernanke is trouwens in ieder geval theoretisch wel bekend met de materie.

Resultaat van dit alles: 1. Positie banken beter. 2. PIGS krijgen wat lucht.

Met het bovenstaande ontken ik niet allerlei problemen zoals op de vastgoedmarkt. Uiteraard is er ook inflatiegevaar, maar zolang nog veel geld bij de banken blijft steken acht ik dat niet groot.

Groet, Jonas
ignatius
0
quote:
'd Aandelen schreef op 4 feb 2012 om 00:19:

Ik heb een positie in puts, de AEX P DEC 12 320

Dat zijn dure dingen, zeg.

Ik hoop (of volgens mij moet je dan "denk", zeggen) dat we zijwaarts zullen gaan de komende dagen/weken vanwege mijn posities.
le sobriquet
2
beste jonas,
het eerste gewin is kattegespin!
want vogeltjes die te vroeg zingen zijn rijp voor de poes.
toevallig stond iets over de keerzijde van uw verhaal vandaag in de nrc/het handelsblad. (pag.21 economie)
: "Het ruikt als een anticlimax: 1 procent koersrendement in de maand januari. Was dat het nu? Eind vorig jaar verkneukelden beleggers zich op internetfora over het aanstormende januari-effect, een fenomeen in beurskringen dat wetenschappers en handelaren al decennia bezig houdt. Bron van inspiratie: in de eerste maand van het jaar zouden de koersrendementen op aandelen bovengemiddeld groot zijn. Vooral speculanten die van handelsspelletjes houden, gingen weer handenwrijvend het nieuwe jaar in.
En ze kregen wederom gelijk. Ook de op het eerste gezicht matige prestatie van het Damrak schraagt de januari-theorie. De AEX-index steeg 1,01 procent. Dat is 12,8 procent op jaarbasis. Dat koersrendement halen aandelen historisch gezien niet, dus ook afgelopen maand was weer een bijzonder positieve uitschieter.
De afwijkende rendementen werden voor het eerst ontdekt door de Amerikaanse zakenbankier Sidney Wachtel. Sindsdien hebben alle bespiegelingen over uitzonderlijke koerswinsten stevig aftrek gevonden onder beurshandelaren en bankadviseurs. Dat zijn de verhalen waar beleggers van houden.
Wetenschappers hebben geprobeerd om het fenomeen te verklaren. Meest gehoord zijn de belastingtechnische motieven. In de Verenigde Staten kan je beleggingsverliezen aftrekken zolang ze gerealiseerd zijn. Dat stimuleert het verkopen van aandelen in december – ook als je die stukken niet kwijt wil. Daarom zou er in januari bovengemiddeld worden (terug)gekocht. Dat stuwt de koersen bovengemiddeld op.
Window dressing speelt ook een rol. Professionele beleggers maken aan het eind van het jaar de balans op. Dan heb je de brekebenen liever niet in je beleggingsportefeuille, de bedrijven die zwaar gedaald zijn, ook al kan een aandeel aantrekkelijk zijn op zo’n laag koersniveau.
In de Verenigde Staten deden de markten het afgelopen maand ook weer bovengemiddeld. De Dow Jones-index boekte 3,4 procent koerswinst. De S&P 500 ging 4,4 procent vooruit. Als januari geen uitzonderlijke maand zou zijn, kunnen belegger bij de laatste graadmeter dit jaar rekenen op een rendement – los van dividend – van 67 procent.
Maar het januari-effect is een eigen leven gaan leiden. Allereerst werd het verschijnsel vooral waargenomen bij kleinere bedrijven, niet voor de gehele markt. Ten tweede zijn de financiële markten de afgelopen decennia veel sneller en efficiënter geworden. Als je in januari extra kunt verdienen, zal de rationele belegger daar toch op gaan speculeren?
Recentere data duiden inderdaad op een verdwijnend effect. Een studie uit 2007 van Imad Moosa wijst erop dat er over de periode 1971 tot 2005 duidelijk een bovengemiddeld rendement wordt behaald. Tussen 1990 en 2005 is dat effect aanmerkelijk afgezwakt en bovendien statistisch niet meer significant.
Integratie en vervlechting van financiële markten is ook de verklaring waarom het verschijnsel wereldwijd waargenomen wordt, terwijl het belastingvoordeel alleen in de Verenigde Staten genoten kan worden. Veel anomalieën zijn inmiddels statistisch doorgeprikt of verdwenen met als verklaring dat financiële markten efficiënter opereren en een betere prijsvorming hebben.
Maar op één punt blijft het januari-effect hardnekkig. Voor grote ondernemingen is het verschijnsel niet meer waar te nemen, bij kleinere beursgenoteerde bedrijven is het effect daarentegen wel degelijk nog steeds traceerbaar.
De economen Fama en French toonden eerder al aan dat kleine bedrijven het onverklaarbaar beter doen op de beurs. Dat geldt ook voor de maand januari. Beter gezegd, juíst voor de maand januari.
Aandelen die minder goed verhandelbaar zijn, zullen in hun koersen sneller afwijkingen laten zien. Minder courante aandelen dragen zo meer risico, maar gemiddeld ook meer rendement.
Geen betere illustratie dan de laatste weken in het middensegment van de beurs. De Midkap-index van 25 middelgrote ondernemingen steeg 8,7 procent – ruim het driedubbele wat een bezitter van een Nederlandse staatslening in een jaar realiseert. Wil er dit jaar geen positief januari-effect plaatsvinden, dan zal de index de rest van dit jaar 165 procent moeten stijgen."

zelf heb ik zowel geschreven calls (ing febr. €7.60) als puts(mt febr.€15,-)lopen ,zelfs met nog 10 handelsdagen te gaan zie ik geen enkele duidelijke indicatie.
ceterum censeo moderatores dimittendos esse.
ignatius
0
Dat de AEX amper 1% is gestegen, zeg.

Ik ben benieuwd of de underperformers het deze maand wederom beter zullen doen dan de outperformers van vorig jaar.

Mocht het zo doorgaan met bijv Unilever, is het mss kansrijk die binnenkort weer op te pakken tegen een lagere waardering.
Contra-Indicator?
0
Ma 6 feb Agenda Ad Nooten:

10.30u EU Sentix-index beleggersvertrouwen -21,1 -14,6
12.00u D fabrieksorders december -4,8% +0,5%
Nabeurs NL APERAM jaarcijfers 2011

Groeten en Sterkte.
straksa
0
www.nu.nl/economie/2732789/hongarije-...

Hongarije wil 15 tot 20 miljard lenen van EU en IMF
Laatste update: 4 februari 2012 17:29 info
AMSTERDAM – Hongarije wil 15 tot 20 miljard euro lenen van het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Unie om de financiële problemen van het land op orde te brengen.
Foto: ANP

Dit verklaart het hoofd van het kantoor van de Hongaarse premier, Mihaly Varga, zo meldt persbureau Reuters zaterdag. Hongarije kan niet meer lenen op de internationale financiële markten en de nationale munt, de forint, is naar een dieptepunt gedaald.

In 2010 en 2011 voerde de Hongaarse regering enkele onorthodoxe economische maatregelen door waardoor internationele investeerders het vertrouwen in de regering hebben verloren.

Verder kreeg het land internationaal kritiek van economen door het afbreken van de onafhankelijkheid van de Hongaarse centrale bank. Volgens veel economen is een onafhankelijke centrale bank een voorwaarde voor stabiele economische groei op de lange termijn.
Contra-Indicator?
1
“I think there’s a couple of things that could pick up volume in this market, and one of them is success,” said Art Hogan of Lazard Capital Markets. The Dow has gained 20 percent since its October low, and is up 14.5 percent in the past 10 weeks.

The Nasdaq roared ahead by 3.2 percent in the past week to 2905, the highest close December, 2000. Ironically, it was a week when some investors saw the announcement of Facebook’s much anticipated IPO as potentially heralding the start of a new tech bubble, this time in social media stocks. Nasdaq is up 19 percent since mid-December.

“There’s no fear in this market right now. They’ve absolutely crushed volatility,” said Patrick Kernan, who trades S&P 500 options at the CBOE.

The Chicago Board of Options Exchange’s VIX, a volatility measure and also a market fear gauge, fell nearly 5 percent Friday to 17.10, its lowest level since last summer. A low VIX is sometimes seen as a contrarian indicator, and typically when the VIX is at its lows, stocks are at highs.

“The VIX is a pretty good indicator of what peoples’ appetite for risk is, and the VIX certainly is implying the market has become incredibly more stable in the last two-and-a-half months,” said Kernan. “Today, people felt really comfortable coming in and selling options.”

www.cnbc.com/id/46259593

Groeten en Sterkte.
jonas
0

Le Sobriquet. Voor een wat gedegener artikel over januari-effect dan dat NRC-artikel zie finance.yahoo.com/news/January-Barome... Hierin ook aandacht van de presidentscyclus en tegenkrachten die zouden kunnen gaan werken bij een downfall vóór.

Overigens klopt de door jou genoemde AEX-stijging niet. Kijk maar eens bij Marique beurscompetitie. Komt bij niet de smallcaps, maar de midcaps zijn gestegen. Probleem voor mij in mijn commentaar aldaar is dat binnen de largecaps er ook her en der ook flinke stijgers zijn, vooral de financials, zodat ik niet kan stellen dat de toppers hun positie uitsluitend aan gegok met small/midcaps hebben te danken.

Aan mijn eerdere betoog had ik trouwens vergeten toe te voegen dat de stijging afgelopen vrijdag met redelijk hoge volumes was.

Groet, Jonas
Contra-Indicator?
0
Hier komt weer een herhaling van oud nieuws, waarop elke belegger moe van wordt...
Wellicht, dat de Grieken nu eindelijk hun wanhopige Strijd gaan opgeven en gewoon Akkoord gaan, en tot de orde van de dag overgaan!

Juncker sluit Grieks faillissement niet uit

04-02-2012 | Gepubliceerd 21:45
04-02-2012 | Laatst bijgewerkt 22:09

De voorzitter van de ministers van Financiën van de eurolanden, de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, sluit niet uit dat Griekenland failliet gaat.

Hij dreigt de hulp stop te zetten als de Griekse regering de hervomingsplannen niet uitvoert. Dan kan het land al binnen 2 maanden op de fles zijn.

,,Als we vaststellen dat alles misgaat in Griekenland, komt er geen nieuw programma. Dat betekent dat in maart de faillietverklaring volgt'', zegt de gezaghebbende Juncker op de website van weekblad Der Spiegel.

Hij roept het land op in actie te komen. Hij vraagt om ,,de spieren te spannen, waar nog verlammingsverschijnselen te zien zijn''. Vooral de privatisering van staatsbedrijven verloopt trager dan gepland.

Groeten en Sterkte.

69 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Markt vandaag

Wall Street lager richting lang weekend

21:28 De Amerikaanse effectenbeurzen gingen vrijdag licht omlaag. Me...

Indices

AEX-index 292,76 +0,23%
EUR/USD 1,2520 0,00%
FRANKF.-Xetra Dax 6.339,94 +0,38%
Gold World Spot(USD) 1.572,90 +0,91%
IEXFonds 40 158,26 +0,18%
LONDEN-FTSE 100 5.351,53 +0,03%
NY-DJ-Industrial Avg 12.454,83 -0,60%
NY-Nasdaq Composite 2.837,53 -0,07%

Stijgers

Kardan
+8,11%