E-mailadres:
Wachtwoord:

De bank hoe onderhandelen we ermee..

Volgen

Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
59 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
succes46
0

Wie geeft eens een goed advies...

Binnenkort moet ik de renteherzien van een hypotheek van 200k.
Op deze bank heb ik ook een rekening lopen met daarop 250k.
Dus de hypotheek in z'n geheel aflossen bestaat ook tot de mogelijkheden.
Om nu niet bij de volgende rente periode de hoofdprijs te moeten betalen, wil ik toch eens gaan proberen deze bank onder druk te zetten.
Ik kan bijv deze 250k naar een andere bank overhevelen die een hogere rente vergoed. Dit om de hoofdprijs bij renteherziening enigzins te verlichten.
Maar misschien heeft u een beter onderhandelingsadvies.

Met vr gr
op en top
0
Nou ik heb nieuws voor je, je mag al blij zijn dat je tegen een echt mens aan kan praten. Alle ideeen horen ze aan , wilt u nog een kop koffie ?
Vervolgens , "we gaan het opnemen".
Dan krijg je een standaardbrief met de mededeling dat ze verheugd zijn dat ze u een nieuwe offerte kunnen geven , zie bijlage.
Dan ziet u dat er niets van hetgeen u besproken had meegenomen is.

Ik zou , gaan lenen tegen euribor 3 maanden , onderhandel over de opslag , dat ligt ook aan de waarde van het onderpand. Bijv. ING zegt huizen gaan nog 20% zakken, heb je een pand met een 100% hypotheek heb je slechtere kaarten, dan ingeval je slechts 70% hypotheek hebt.

Gaat de rente omhoog, los je alles af.
Moet je dan wel vastleggen dat je onbeperkt mag aflossen.

grt
succes46
0
Op en top schreef

Gaat de rente omhoog, los je alles af.
Moet je dan wel vastleggen dat je onbeperkt mag aflossen.

Hier heb ik ook al aan gedacht kan de rente variabel nemen, bij stijging is gehele aflossing geen probleem.
Maar hoe gevoelig is de bank nu of banken in het algemeen dat men het geparkeerde geld overheveld naar een andere bank met hogere rente.

Het is toch zo dat als men 250k heeft geparkeerd heeft de bank gezien de tier 1 ratio ongeveer het 10 voudige kan uitlenen terwijl ze het uitgeleende geld voor slechts 1% bij de ECB halen.

Bedankt voor je reactie
ben d'r klaar mee
0
quote:
succes46 schreef op 3 feb 2012 om 12:52:

Het is toch zo dat als men 250k heeft geparkeerd heeft de bank gezien de tier 1 ratio ongeveer het 10 voudige kan uitlenen terwijl ze het uitgeleende geld voor slechts 1% bij de ECB halen.

Nee, jouw geld kunnen ze maar 1x uitlenen. En jouw geld telt niet tot de Tier1 ratio tenzij je aandelen van de bank hebt gekocht ipv geld op een spaarrekening hebt gezet.
bowski
0
Zo te zien heb je helemaal geen bank nodig. Zorg dat de bank daarvan doordrongen wordt.
Maar misschien denk je daar anders over voor de nabije toekomst.
Ik zou in ieder geval het huis aflossen tot een stukje onder de executiewaarde, zodat de bank je echt geen risico-opslag in de rente kan toerekenen.
Vervolgens stel je de bank voor de keuze jou een tarief te geven wat je interessant vindt. En anders geef je ze gewoon hun geld terug. Makkelijk zat!
Willempie3
2
Ik weet niet hoeveel rente je krijgt op die spaarrekening. Stel 3 procent.
Dat is dan 7500 rente per jaar.
Maar je moet ook 1,2 procent belasting betalen over 200k.
Dat kost 2400.
Dan betaal je nog hypotheekrente over 200k. bij 3,6 procent is dat 7200 betalen.
Dat mag je aftrekken, maar bij een WOZ-waarde van 400k kun je maar 4800 aftrekken, zodat je 2496 terugkrijgt bij 52 procent belasting.
9996 opbrengst
9600 kosten
netto 396 opbrengst.

Aflossen:

50k over tegen 3 procent is 1500 opbrengst.
Geen hypotheekrente meer betalen.
Geen 2400 huurwaardeforfait meer bij je inkomen optellen.
Geen vermogensbelasting meer betalen over 200k

Netto 1500 opbrengst.

Aflossen kan dus het beste zijn, afhankelijk van de WOZ-waarde van je huis. (Hoe duurder hoe beter)
En afhankelijk van je spaarrente, hypotheekrente en inkomstenbelastingtarief.

Het verschil zit hem in de wet Hillen: Als je geen hypotheek meer hebt hoef je geen huurwaardeforfait meer op te tellen bij je inkomsten.
0,6 procent van je WOZ-waarde. Bij een huis van 4 ton en 52 procent belasting scheelt dat 1248 Euro belasting betalen.

W3.
ben d'r klaar mee
0
hangt er ook vanaf welke bank je hebt. sommige banken moeten meer dan andere banken hun balans afbouwen. die zullen eerder geneigd zijn een hoge rente te rekenen, als klant aflost is dat niet erg. banken die ruimer in hun kapitaal zitten zullen eerder een lagere rente kunnen geven.
bowski
0
quote:
Willempie3 schreef op 3 feb 2012 om 13:20:

Het verschil zit hem in de wet Hillen: Als je geen hypotheek meer hebt hoef je geen huurwaardeforfait meer op te tellen bij je inkomsten.
0,6 procent van je WOZ-waarde. Bij een huis van 4 ton en 52 procent belasting scheelt dat 1248 Euro belasting betalen.

W3.

Ik zit in die situatie, en ik moet gewoon in box 1 inkomen uit eigen woning opgeven (0,55% WOZ in 2010).
Ik kijk het even na en zie nu: ik mocht inderdaad hetzelfde bedrag aftrekken wegens geringe eigen woning schuld.

Dat gaat zo (gecopieerd vh internet):
Hypotheek (bijna) afgelost

Eigenwoningbezitters die hun hypotheek al (bijna) volledig hebben afgelost, hoeven in principe voor het bezitten van de woning geen inkomstenbelasting te betalen. Het eigenwoningforfait moet bij de aangifte inkomstenbelasting wel gewoon ingevuld worden, maar u heeft dan ook recht op een extra aftrekpost vanwege geen of een kleine eigenwoningschuld.
eigenwijs
0
Hoe zit het als je net iets minder rente betaalt dan het eigenwonigwaarde forfait is? Wat rekenen ze dan aan belasting . Helemaal niks meer of het kleine verschil?
eigenwijs
0
Kelewan
0

Willempie, mooie analyse met een vette kanttekening: het geldt enkel op dit moment!
Als de rente (flink) gaat stijgen neemt het voordeel van niet aflossen toe.
Bovendien geldt, als in de toekomst een nieuwe/duurdere woning wordt gekocht, dat dan door deze aflossing een grotere verkoopwinst ontstaat oftewel voor een hoger bedrag dient ook bij de nieuwe woning aan eigen geld gebruikt te worden.
Tot slot: eenmaal afgelost lenen ze je het zelden opnieuw als je later meent het wel weer ergens voor nodig te hebben - en is de rente op zo’n nieuwe lening als je het wel krijgt fiscaal niet meer aftrekbaar.
Dan nog niet fiscaal: aflossen geeft natuurlijk wel een prettig gevoel, maar vaak geldt: cash is king. Ook als het netto iets zou kosten. Is dit niet een beleggersite? Kun je niets zinvollers bedenken dan het op de bank zetten?

ffff
0
Mooie onderbouwde posting, Willempie 3

Ik zou ook gewoon aflossen. Kelewan schrijft terecht dat als de rente flink gaat stijgen... Maar dat is een onbekende parameter. Als je afgelost hebt weet je precies waaraan je toe bent. Een stuk echte zekerheid in je financiële situatie is ook iets waard. Uiteindelijk kun je altijd met je onroerend goed als onderpand weer geld gaan lenen en speculatief gaan beleggen. Maar dan praat je toch over een nieuwe situatie. Ik zou aflossen: Hoe minder afhankelijk je van bankiers bent, des te meer kun je eisen. Geloof me!
jrxs4all
0
quote:
succes46 schreef op 3 feb 2012 om 12:52:

Hier heb ik ook al aan gedacht kan de rente variabel nemen, bij stijging is gehele aflossing geen probleem.

1 jaar vast is tegenwoordig vaak goedkoper dan variabel. Als je ook je spaargeld 1 jaar vastzet loop je geen renterisico en moet je qua bruto rente ongeveer quitte kunnen spelen.

Dan ben je afhankelijk van de factoren die Willem al noemde volgens mij meestal niet duurder uit dan aflossen.

Over een jaar zie je dan gewoon weer hoe het zit met rentestanden en de HRA. Want zoals Kelewan al schrijft: afgelost is afgelost,

JR
bowski
0
Je hebt ook hypotheken waarvan je elk jaar 10% van de hoofdsom boetevrij mag aflossen. Daarmee ben je aardig flexibel als je ook spaargeld op de plank hebt liggen.
Bard123
0
waarom heeft niemand het over de stijgende inflatie?

www.fondsplein.nl/static/image/43484/...

dus eerst schulden opbouwen
dan beleggen en tegelijk benodigde cash-buffer aanhouden/opbouwen
eigenwijs
0
quote:

met andere woorden als ik net onder het forfait zit met de rentelast is het al voldoende om geen inkomsten belasting te betalen, want ik kom dan op nul uit aan belasting. Snap ik het dan goed of vergeet ik iets?

dus is het slim om niet alles af te lossen , houd je nl. nog cash over.

plof®
0
quote:
Bard123 schreef op 3 feb 2012 om 17:31:

waarom heeft niemand het over de stijgende inflatie?

www.fondsplein.nl/static/image/43484/...

dus eerst schulden opbouwen
dan beleggen en tegelijk benodigde cash-buffer aanhouden/opbouwen

Die inflatie is zorg, energie en belastingen.

Verders eerder deflationair scenario..
Realist.
0
quote:
eigenwijs schreef op 3 feb 2012 om 17:49:

[...]

met andere woorden als ik net onder het forfait zit met de rentelast is het al voldoende om geen inkomsten belasting te betalen, want ik kom dan op nul uit aan belasting. Snap ik het dan goed of vergeet ik iets?

dus is het slim om niet alles af te lossen , houd je nl. nog cash over.

Als je minder hypotheekrente betaalt dan het forfait of zelfs iets meer, kun je beter aflossen indien dit mogelijk is. Immers forfait zonder rente aftrek wordt ook op nul gesteld. Alleen als de opbrengst van de beschikbare gelden hoger is dan de betaalde hypotheekrente heeft het zin om niet af te lossen
59 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Markt vandaag

Wall Street lager richting lang weekend

21:28 De Amerikaanse effectenbeurzen gingen vrijdag licht omlaag. Me...

Indices

AEX-index 292,76 +0,23%
EUR/USD 1,2520 0,00%
FRANKF.-Xetra Dax 6.339,94 +0,38%
Gold World Spot(USD) 1.572,90 +0,91%
IEXFonds 40 158,26 +0,18%
LONDEN-FTSE 100 5.351,53 +0,03%
NY-DJ-Industrial Avg 12.454,83 -0,60%
NY-Nasdaq Composite 2.837,53 -0,07%

Stijgers

Kardan
+8,11%