Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Welke Box??

78 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 juli 2004 17:00
    Hallo beste mensen.

    Ik zit al een tijdje met een brandende vraag, waarop ik tot nu toe nog geen antwoord op heb gevonden.

    De situatie is als volgt, ik werk parttime(2 avonden per week) en mijn salaris is €550 per mnd., daarnaast ben ik overdag bezig met handelen in aandelen en opties en mijn rendement over de laatste 3 maanden is circa € 850 per mnd.(Wat hoger is dan mijn salaris)

    Nu zou ik graag willen weten wat mijn situatie is wat betreft mijn winst uit beleggingen, in welke Box(belasting) worden deze belast.

    Alvast vriendelijk bedankt voor uw reacties

    Lloyd.
  2. [verwijderd] 24 juli 2004 18:18
    Beste Lloyd

    Zo te zien zit je met de zelfde vraag als ik, ook ik werk parttime(weekend) en ben door de weeks bezig met daytraden, de laatste 3 maanden gaat het aardig (circa € 150 per dag) echter, ook ik weet niet in welke Box deze winsten vallen

    Hopelijk is hier iemand aanwezig die meer kan vertellen over dit dilemma.

    Bedankt mensen.

    Jake
  3. [verwijderd] 25 juli 2004 21:48
    Ik ben mede-eigenaar en commercieel directeur van een IT bedrijf. Ik heb geen slecht salaris. Ik heb het afgelopen 4 jaren ongeveer 100% gescoord. Alleen heb ik ze dit jaar pas laten uitkeren. Dit is 3x hoger als mijn salaris inclusief dividend en bonus.

    Volgens de ficalist hoef je hiervan niets op te geven. Ik heb zelf onderzoek van de fiscus gehad en na enige discussie heeft hij het er bij laten zitten. Ik mag mijn verliezen toch ook niet aftrekken.
  4. [verwijderd] 6 september 2004 22:12
    De belasting
    Beleggingen van in Nederland woonachtige particulieren worden tot het vermogen van box 3 gerekend. In box 3 bent u over het gemiddelde saldo van uw bezittingen en schulden 1,2% vermogensrendementsheffing verschuldigd. Deze belasting wordt overigens pas geheven als het totale vermogen in box 3 meer bedraagt dan het heffingvrije vermogen (voor 2004 EUR 19.252 per persoon, dit wordt eventueel nog verhoogd met een kinder- of ouderentoeslag). Het dividend is onbelast. De ingehouden dividendbelasting kunt u in beginsel verrekenen met de inkomstenbelasting
  5. [verwijderd] 7 september 2004 21:54
    Volgens mij is het criterium gewoon of je het beroepsmatig doet (Eigen bedrijf (bijv. Eenmanszaak, BV) of niet. Zolang je met prive-vermogen belegt (of dat nou daytraden is of niet), het blijft Box 3. Doe je het beroepsmatig en verreken je de te maken kosten met de inkomsten van de zaak, dan is het progressief belast of belast in de BV (VPB).

    GRoet, Marijn
  6. [verwijderd] 7 december 2004 14:30
    De vorige antwoorden zijn bijna volledig. In aanvulling geldt nog de vraag wanneer handelen in privé moet worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden (eveneens belast in Box I tegen het normale progressieve tarief).
    Wanneer er sprake is van zuivere speculatieve handelen of gebruik maken van algemeen bekende gegevens zal geen sprake zijn van resultaat uit overige werkzaamheden.
    Indien gebruik wordt gemaakt van niet algemene bekende gegevens (voorkennis) of professionele kennis en daardoor sprake is van een voorzienbaar voordeel, zal het resultaat (positief of negatief) resultaat uit overige werkzaamheden vormen. Als het resultaat negatief is zal de belastingdienst natuurlijk niet snel aannemen dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel. Andersom zal het de belastingdienst niet meevallen aannemelijk te maken dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel dat niet algemeen bekend was of behaald is dankzij de professionele kennis. In de boekjes wordt als voorbeeld genoemd dat degene die aanslagen op WTC hadden beraamd aandelen zouden hebben gekocht van verzekeraars, omdat het te verachten was dat deze aandelen zouden stijgen. Mij lijkt die conclusie hoogst twijfelachtig (ik zou gewoon putjes op de index hebben of luchtvaart hebben genomen, maar dit terzijde) en bovendien gingen de markten en volgens mij daarmee de verzekeraars direct omlaag: oftewel discussie is bijna altijd mogelijk over de vraag of er een voorzienbaar voordeel is. En de belastingdienst moet dit aannemelijk maken.
    Conclusie: voor de normale handel/day trading met privé middelen zal geen sprake zijn van een belastbaar resultaat, noch van een aftrekbaar verlies als het misgaat.
  7. [verwijderd] 8 december 2004 11:53
    quote:

    Kelewan schreef:

    sprake is van een voorzienbaar voordeel
    Dat zou wel een redelijk helder kriterium zijn, heb je daar een bronvermelding voor ?

    Een adder onder het gras zou kunnen zijn dat de BD redeneeert: als iemand's beleggingen jaar na jaar (veel) beter renderen dan wat op grond van het marktgemiddelde te verwachten zou zijn, moet hij zijn winst wel aan zijn vaardigheden/inzichten te danken hebben. (Zo denkt deze belegger er zelf waarschijnlijk ook over.)
  8. [verwijderd] 9 december 2004 14:03
    Beste Jaap_10,

    Via internet toegankelijke bronnen zou ik je niet kunne geven. Deze materie wordt ondermeer besproken in het boekje “het Resultaat uit overige werkzaamheden : exclusief terbeschikkingstellingsregeling “ van Freudenthal, R.M., Uitgave Deventer : Kluwer , 2002
    Serietitel Fiscale monografieën ; 103. Daarnaast is veel informatie verspreid te vinden door allerlei belasting(hand)boeken, maar ik vermoed dat je er niet tot op dat niveau een studie van wil maken.

    Het addertje is inderdaad een gevaar. Het is duidelijk dat iemand die veel handelt meer dan normaal vermogensbeheer doet, zodat bij een objectief voorzienbaar voordeel sprake zal zijn van Box I. Toch denk ik dat de belastingdienst niet snel bij iemand zal stellen dat er sprake is van te belasten inkomsten, tenzij de persoon zich al professioneel hiermee bezig houdt. Alsdan kan de belegger slechts gebruik maken van algemeen bekende methodes en gegevens, hetgeen niet leidt tot belastbaar inkomen.

    Groet,
    Kelewan
  9. pinson du nord 9 december 2004 19:36
    Wat vinden jullie hiervan?
    "Er wordt wel gesuggereerd dat "schijnbaar elke situatie weer anders kan worden beoordeeld door de belastingdienst".
    Als dat zo zou zijn wordt voorbijgegaan aan het feit dat er voor wat betreft de heffing in box 3 sprake is van een forfaitaire regeling.
    Deze forfaitaire regeling werkt "verplichtend" naar twee kanten:
    a. de belastingplichtige betaalt altijd, ook als hij een negatieve opbrengst van zijn vermogen heeft, en
    b. de overheid is verplicht alle burgers op dezelfde manier "forfaitair" te behandelen.
    Dat laatste betekent dus dat de belastingdienst niet veel keuze heeft (zeuren kunnen ze natuurlijk altijd, daar hebben ze een opleiding voor gehad) maar dat zij iedereen die met zijn eigen vermogen handelt, ook als er dagelijks meerdere malen wordt gehandeld, in box 3 moet belasten. Alleen zij die zich nadrukkelijk als ondernemer manifesteren vallen
    in box 1.
    Het begrip "meer dan normaal vermogensbeheer" is niet van toepassing op de handel in aandelen door particulieren, het slaat op andere werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het beheer van onroerende goederen.
    Groet.
  10. [verwijderd] 9 december 2004 20:14
    quote:

    Kelewan schreef:

    Beste Jaap_10,

    Via internet toegankelijke bronnen zou ik je niet kunne geven. Deze materie wordt ondermeer besproken in het boekje “het Resultaat uit overige werkzaamheden : exclusief terbeschikkingstellingsregeling “ van Freudenthal, R.M., Uitgave Deventer : Kluwer , 2002
    Serietitel Fiscale monografieën ; 103. Daarnaast is veel informatie verspreid te vinden door allerlei belasting(hand)boeken, maar ik vermoed dat je er niet tot op dat niveau een studie van wil maken.

    Het addertje is inderdaad een gevaar. Het is duidelijk dat iemand die veel handelt meer dan normaal vermogensbeheer doet, zodat bij een objectief voorzienbaar voordeel sprake zal zijn van Box I. Toch denk ik dat de belastingdienst niet snel bij iemand zal stellen dat er sprake is van te belasten inkomsten, tenzij de persoon zich al professioneel hiermee bezig houdt. Alsdan kan de belegger slechts gebruik maken van algemeen bekende methodes en gegevens, hetgeen niet leidt tot belastbaar inkomen.

    Groet,
    Kelewan

    Beste Kelewan wat verstaat u precies onder een persoon die zich professioneel bezig houd met handelen.

    Hoe zit het met een particulier die door middel van eigen inzicht goede resultaten behaald.

    Bijvoorbaat dank voor uw reactie

    Mvg jake
  11. [verwijderd] 9 december 2004 20:18
    quote:

    pinson du nord schreef:

    Wat vinden jullie hiervan?
    "Er wordt wel gesuggereerd dat "schijnbaar elke situatie weer anders kan worden beoordeeld door de belastingdienst".
    Als dat zo zou zijn wordt voorbijgegaan aan het feit dat er voor wat betreft de heffing in box 3 sprake is van een forfaitaire regeling.
    Deze forfaitaire regeling werkt "verplichtend" naar twee kanten:
    a. de belastingplichtige betaalt altijd, ook als hij een negatieve opbrengst van zijn vermogen heeft, en
    b. de overheid is verplicht alle burgers op dezelfde manier "forfaitair" te behandelen.
    Dat laatste betekent dus dat de belastingdienst niet veel keuze heeft (zeuren kunnen ze natuurlijk altijd, daar hebben ze een opleiding voor gehad) maar dat zij iedereen die met zijn eigen vermogen handelt, ook als er dagelijks meerdere malen wordt gehandeld, in box 3 moet belasten. Alleen zij die zich nadrukkelijk als ondernemer manifesteren vallen
    in box 1.
    Het begrip "meer dan normaal vermogensbeheer" is niet van toepassing op de handel in aandelen door particulieren, het slaat op andere werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het beheer van onroerende goederen.
    Groet.
    Beste Pinson du Nord
    Wat of wie bedoeld u precies met "Alleen zij die zich nadrukkelijk als ondernemer manifesteren vallen"

    Geld dit bv. voor een particulier die door middel van eigen inzicht, goede rendementen zou behalen?

    Dank u hartelijk

    mvg jake
  12. [verwijderd] 9 december 2004 20:57
    quote:

    Kelewan schreef:

    het boekje “het Resultaat uit overige werkzaamheden : exclusief terbeschikkingstellingsregeling “ van Freudenthal, R.M., Uitgave Deventer : Kluwer , 2002
    Serietitel Fiscale monografieën ; 103.
    Dank voor de bronvermelding.

    Overigens ben ik in threads hierover nog geen verwijzing naar jurisprudentie tegengekomen. Ik neem aan dat de eerste de beste belegger die in plaats van (bijvoorbeeld) €1200 in Box 3, €20.000 in Box 1 moet betalen, naar de rechter stapt.
  13. [verwijderd] 9 december 2004 21:17
    quote:

    jaap_10 schreef:

    [quote=Kelewan]
    het boekje “het Resultaat uit overige werkzaamheden : exclusief terbeschikkingstellingsregeling “ van Freudenthal, R.M., Uitgave Deventer : Kluwer , 2002
    Serietitel Fiscale monografieën ; 103.
    [/quote]

    Dank voor de bronvermelding.

    Overigens ben ik in threads hierover nog geen verwijzing naar jurisprudentie tegengekomen. Ik neem aan dat de eerste de beste belegger die in plaats van (bijvoorbeeld) €1200 in Box 3, €20.000 in Box 1 moet betalen, naar de rechter stapt.

    Dag Jaap_10

    Wat is een Jurisprudentie
  14. [verwijderd] 10 december 2004 11:39
    Even in een keer een reactie op een paar berichten.

    Jake m: Jurisprudentie is de verzamelnaam voor (geoubliceerde) rechtspraak. Er is veel rechtspraak die van belang is voor deze vraag, al gaat het in die gevallen steeds om hele anderen dingen dan handelen in aandelen (zonder voorkennis). Dit betekent nog niet dat het begrip “resultaat uit overige werkzaamheden” niet op effectentransacties zou kunnen slaan. Ik deel die mening van Prinson du Nord dan ook niet. In antwoord op Jake m zijn vraag het volgende. Helaas kan ik geen sluitende definitie geven van wat verstaan moet worden onder iemand die zich professioneel hiermee bezig houdt. Iemand die zich professioneel – ook als hij niet als ondernemer kwalificeert – bezig houdt met effectentransacties wordt in stokoude boekjes aangeduid als “groot koopmanschap”. In ieder geval valt onder resultaat uit overige werkzaamheden degene die beroepsmatig zich ook bezig houdt met effectentransacties of analyse van effectentransactie en uit dien hoofde geacht wordt over meer kennis van zaken te beschikken, indien deze zich actief, dat wil zeggen met meer dan normaal vermogensbeheer, bezig houdt met effectentransacties voor eigen rekening. Dezelfde discussie bestaat voor bij makelaars die zelf ook weleens onroerend goed kopen. Als ze dat actiever doen dan mensen die niet in de og-praktihjk werkzaam zijn riskeren ze belastingheffing over het behaalde resultaat. Daarnaast riskeert in theorie ook degene die zich fulltime bezig houdt met effectentransacties en het ook overigens het professioneel aanpakt (concrete invulling hiervan laat ik aan de eigen fantasie over) dat zijn handelen wordt aangeduid als “groot koopmanschap” en zal uit de transacties moeten volgen of hij/zij een meer dan normaal rendement beoogde en objectief bezien dit kon verwachten. De bewijslast hiervoor acht ik, zoals ik al eerder schreef, voor de belastingdienst erg zwaar.

    Meestal betreffen de uitspraken die voor deze materie interessant zijn onroerend goed transacties en uit de hand gelopen hobby´s, maar ook de rechtspraak over pyramidespelen. In kan me voorstellen dat men zich gelijk afvraagt hoe je in godsnaam kunt stellen dat pyramidespelen een voorzienbaar voordeel kunnen geven (en zich wellicht beledigd voelt door de vergelijking, maar het gaat om de rechtsoverwegingen in de uitspraken die interessant zijn), maar de belastingdienst vindt dat als je er meer dan NLG 10.000 mee verdient hebt dat er klaarblijkelijk (!) een voorzienbaar voordeel was! Tja dat is het voordeel van de belastingdienst, je kunt achteraf met voortschrijdend inzicht kijken wie gewonnen heeft en die zaken dan aan de rechter voorleggen (waarmee je nog niet direct bij de rechter wint).
    Jaap_10, er zijn inderdaad nog geen (gepubliceerde) uitspraken (of gepubliceerde lopende zaken) over daytraders die belast zijn over hun behaalde resultaat. Dit wijst er inderdaad op dat er ook nog geen aanslagen voor zijn opgelegd, want anders zou dit ongetwijfeld zijn gebeurd bij een succesvolle belegger die zeker niet akkoord zou zijn gegaan met de aanslag. Aan de andere kant zijn er wel uitspraken bekend van mensen die mislukte speculatieve transacties tevergeefs probeerde af te trekken.
    Kortom uit de jurisprudentie geen reden om van mijn eerdere opinie af te wijken, nu maar wachten op de eerste dappere (of door succesverhalen bij de borrel gefrustreerde) inspecteur. Hopelijk kunnen we nog lang wachten. Als iemand dit probleem daadwerkelijk bij de hand heeft of krijgt denk ik graag met hem/haar mee.
  15. forum rang 7 handyman6 19 april 2006 19:13
    quote:

    Kelewan schreef:

    De vorige antwoorden zijn bijna volledig. In aanvulling geldt nog de vraag wanneer handelen in privé moet worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden (eveneens belast in Box I tegen het normale progressieve tarief).
    Wanneer er sprake is van zuivere speculatieve handelen of gebruik maken van algemeen bekende gegevens zal geen sprake zijn van resultaat uit overige werkzaamheden.
    Indien gebruik wordt gemaakt van niet algemene bekende gegevens (voorkennis) of professionele kennis en daardoor sprake is van een voorzienbaar voordeel, zal het resultaat (positief of negatief) resultaat uit overige werkzaamheden vormen. Als het resultaat negatief is zal de belastingdienst natuurlijk niet snel aannemen dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel. Andersom zal het de belastingdienst niet meevallen aannemelijk te maken dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel dat niet algemeen bekend was of behaald is dankzij de professionele kennis. In de boekjes wordt als voorbeeld genoemd dat degene die aanslagen op WTC hadden beraamd aandelen zouden hebben gekocht van verzekeraars, omdat het te verachten was dat deze aandelen zouden stijgen. Mij lijkt die conclusie hoogst twijfelachtig (ik zou gewoon putjes op de index hebben of luchtvaart hebben genomen, maar dit terzijde) en bovendien gingen de markten en volgens mij daarmee de verzekeraars direct omlaag: oftewel discussie is bijna altijd mogelijk over de vraag of er een voorzienbaar voordeel is. En de belastingdienst moet dit aannemelijk maken.
    Conclusie: voor de normale handel/day trading met privé middelen zal geen sprake zijn van een belastbaar resultaat, noch van een aftrekbaar verlies als het misgaat.

    Toevoeging-als je belegt met privegeld wordt het box 3,met geld uit je bedrijf box 1?Gewoon gescheiden houden en ze niet met elkaar verrekenen,zou ik zeggen als ondernemend zzp (zelfstandig zonder personeel)belegger
  16. [verwijderd] 20 april 2006 12:00
    quote:

    handyman6 schreef:

    [quote=Kelewan]
    De vorige antwoorden zijn bijna volledig. In aanvulling geldt nog de vraag wanneer handelen in privé moet worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden (eveneens belast in Box I tegen het normale progressieve tarief).
    Wanneer er sprake is van zuivere speculatieve handelen of gebruik maken van algemeen bekende gegevens zal geen sprake zijn van resultaat uit overige werkzaamheden.
    Indien gebruik wordt gemaakt van niet algemene bekende gegevens (voorkennis) of professionele kennis en daardoor sprake is van een voorzienbaar voordeel, zal het resultaat (positief of negatief) resultaat uit overige werkzaamheden vormen. Als het resultaat negatief is zal de belastingdienst natuurlijk niet snel aannemen dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel. Andersom zal het de belastingdienst niet meevallen aannemelijk te maken dat er sprake was van een voorzienbaar voordeel dat niet algemeen bekend was of behaald is dankzij de professionele kennis. In de boekjes wordt als voorbeeld genoemd dat degene die aanslagen op WTC hadden beraamd aandelen zouden hebben gekocht van verzekeraars, omdat het te verachten was dat deze aandelen zouden stijgen. Mij lijkt die conclusie hoogst twijfelachtig (ik zou gewoon putjes op de index hebben of luchtvaart hebben genomen, maar dit terzijde) en bovendien gingen de markten en volgens mij daarmee de verzekeraars direct omlaag: oftewel discussie is bijna altijd mogelijk over de vraag of er een voorzienbaar voordeel is. En de belastingdienst moet dit aannemelijk maken.
    Conclusie: voor de normale handel/day trading met privé middelen zal geen sprake zijn van een belastbaar resultaat, noch van een aftrekbaar verlies als het misgaat.

    [/quote]Toevoeging-als je belegt met privegeld wordt het box 3,met geld uit je bedrijf box 1?Gewoon gescheiden houden en ze niet met elkaar verrekenen,zou ik zeggen als ondernemend zzp (zelfstandig zonder personeel)belegger
    Als je belegt met geld uit de (inkomstenbelasting-)onderneming, zal de vraag zijn of het gaat om tijdelijke belegging van middelen van de onderneming of om opname van middelen uit de onderneming om privé te beleggen. Om daar duidelijkheid over te verschaffen is het verstandig om - als het als privé belegging is bedoeld - eerst het geld naar prive over te boeken.
    Doe je dat niet dan geef je de fiscus het voordeel van het achteraf mogen beoordelen. Als het dan niet goed is afgelopen zal de fiscus waarschijnlijk beweren dat er bedrijfsvreemde uitgaven waren (niet aftrekbaar verlies).
78 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 873,47 -1,20%
EUR/USD 1,0642 +0,16%
FTSE 100 7.804,30 -2,02%
Germany40^ 17.774,00 -1,40%
Gold spot 2.369,14 -0,59%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+3,08%
FASTNED
+2,89%
Air Fr...
+1,78%
B&S Gr...
+1,45%
DSM FI...
+1,44%

Dalers

Arcelo...
-7,17%
Aperam
-6,54%
SBM Of...
-4,24%
ALLFUN...
-3,55%
JUST E...
-3,34%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links