IEX.nl home
WORD NU GRATIS LID   /   INLOGGEN  
Probeer nu gratis!
Nieuw op IEX:
Interactieve grafieken
Maak, bewaar, print of exporteer uw eigen technische analyses
IEX Universiteit
Leren beleggen? Ga nu naar de IEX Beleggersuniversiteit!
IEX Ledenacties
Doe mee aan de acties van IEX.nl en win mooie prijzen!
Speedersectie
De speedersectie op IEX is vernieuwd!
Real-time koersen
Geheel vernieuwd en tegen de laagste prijs van Nederland
U bent hier | Opinie | Marcel Tak | Artikel

login/registreer om te reageren    mail dit artikel    print dit artikel

Constructies op RDS

Marcel Tak - 11 februari 2010, 14:30

Een saaie 6,2%, zo betitelde IEX de column van Raymond Lesparre van dinsdag. Het percentage sloeg op het dividendrendement van Royal Dutch Shell (RDS), terwijl de saaiheid refereert aan de relatief stabiele koersontwikkeling van het aandeel.

Relatief, want de koers van de energiegigant heeft ook te lijden gehad onder de crisis. Daarbij doel ik niet alleen op de krediet- en economische crisis die alle ondernemingen in meer of mindere mate hebben geraakt, maar ook op de problemen van RDS zelf.

De verkeerde informatie die het bedrijf jaren geleden over de werkelijke oliereserves gaf, zijn beleggers tot op de dag van vandaag niet vergeten.

RDS heeft orde op zaken gesteld en mogelijk dat we in de komende jaren weer een rustig koersverloop zien, met mogelijk een interessant dividendrendement. Een saaie belegging dus.

Maar met eerder uitgegeven gestructureerde producten is het mogelijk om meer elan in een Shell-belegging te krijgen. Mogelijk met een hoger rendement, in combinatie met meer risico. Ik heb een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet. Het uitgangspunt is de actuele koers van RDS (20 euro) en een dividendrendement van 6,2%.

  • ABN Amro Bonus Rendement Certificaat op RDS
    Actuele Koers: 21,70 euro
    Aflossing: juli 2012
    Werking: Als gedurende de resterende looptijd RDS niet onder de koers van 10,995 euro daalt, is de aflossing minimaal op 25,655 euro. Dat is een rendement van 18%. Als RDS boven deze koers uitstijgt, profiteert dit certificaat volledig van een verdere koersstijging. Als RDS op enig moment minder dan 10,995 euro noteert, dan is de aflossing gelijk aan de koers van RDS op de einddatum.
    Voor wie: Beleggers die een gematigde of zelfs licht negatieve koersontwikkeling van RDS verwachten, maar in geen geval uitgaan van een crash van het aandeel.
  • Rabo High Yield Note op RDS
    Actuele Koers: 75%
    Aflossing: uiterlijk oktober 2011
    Werking: Als in oktober 2010 RDS op of boven 29,35 euro staat is de aflossing op 139% (rendement +85%). Anders is de aflossing in oktober 2011. Als RDS boven de 29,35 staat is de aflossing op 152% (rendement 103%). Als de koers onder de genoemde prijs staat, maar boven de 20,545 is de aflossing op 100% (rendement +33%). Staat de koers onder de 20,545 dan wordt het verlies ten opzichte van de koers van 29,35 euro bepaald en verrekend met de afloskoers.
    Voor wie: Als u een sterke stijging van RDS verwacht (tot boven de 29,35 op één van de peildata) kan met de note (veel) meer rendement worden behaald dan met het aandeel (tot 103%!). Als u een zeer beperkte stijging van RDS verwacht (tot iets boven de 20,545 euro, dan levert de note ook meer rendement op. Bij een koersdaling zit u slecht, want naast het koersverlies mist u ook het hoge dividend.
  • Wilgenhaege-ING Pentastrike RDS III
    Actuele Koers: 67%
    Aflossing: uiterlijk januari 2013
    Werking: Als in januari 2011 RDS op of boven 28,81 euro staat is de aflossing op 139,6% (rendement +108%). Als in januari 2012 RDS op of boven 28,81 euro staat is de aflossing op 152,8% (rendement +128%). Anders is de aflossing in januari 2013. Als RDS boven de 28,81 staat is de aflossing op 166% (rendement 148%). Als de koers onder de genoemde prijs staat, maar boven de 20,167 is de aflossing op 100% (rendement +49%). Staat de koers onder de 20,167 dan wordt voor elke note van 1000 euro afgelost in 34,7102 aandelen RDS.
    Voor wie: Dezelfde beleggers als die voor de Rabobank-constructie. De looptijd van deze note is wat langer en het mogelijke rendement nog hoger.

Inruilen
Vindt u deze risico-rendementperspectieven interessant, dan kunt u RDS verruilen voor één van deze constructies. Maar voor u deze producten aanschaft, lees dan goed de voorwaarden door. Realiseer u dat er, naast de blootstelling aan RDS, ook een debiteurenrisico op de uitgevende instelling is.

Let u op dat bij de Rabobank- en ING/Wilgenhaege-notes het rendement zeer gevoelig is voor de uiteindelijke slotkoers van RDS. Als RDS op de einddatum van de ING/Wilgenhaege-note op 28,82 sluit is de aflossing op 166%, terwijl een koers van 28,80 euro een aflossing op 100% betekent. Twee cent verschil in koers betekent 66% verschil in rendement. Beleggen in RDS hoeft niet saai te zijn.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en was hiervoor werkzaam op het ministerie van Financiën. Tak heeft een positie in het ABN Amro RDS Bonus Rendement Certificaat. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op tak@iex.nl.
Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Grubb Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Toevoegen aan Symbaloo Voeg toe aan je Facebook-profiel Voeg toe aan LinkedIn Plaats dit bericht op Twitter Abonneer je op de RSS-feed van deze site Print een verbeterde versie van deze pagina


Reacties van lezers

lovelyrita - 12 feb 10, 10:39

.. en btw, ik kan er ook niks over op het internet vinden, zelfs niet op de site van Wilgenhaege zelf!

Het is in het algemeen naar mijn bevindingen vrij lastig om prospecti van uitgevende instellingen te krijgen. Waarom zetten ze deze niet gewoon online nu we in het internettijdperk leven? Slechte bedoelingen?
Rood___ - 12 feb 10, 10:36

zie http://www.abnamromarkets.nl/nieuws/artikel/belangrijke-mededeling-inzake-de-uitgevende-instelling-van-dit-product/
de bos - 12 feb 10, 10:35

MarcelTak schreef:

Beste mensen,

Wat betreft de note Wilgenhaege/ING. De uitgevende instelling, en daarmee de debiteur is ING. Er is dus geen debiteurenrisico op Wilgenhaege, maar op ING.

Of ik zelf beter de genoemde constructies in elkaar kan zetten is de vraag. In ieder geval niet met de huidige Euronext opties. Dat brengt mij wel op de gedachte dat Euronext zelf knock-in en knock out opties zou kunnen uitbrengen. Dan ontstaan er ineens voor de belegger veel meer mogelijkheden zelf een constructie te bouwen. Ik zal er in 1 van mijn columns eens aandacht aan besteden.

Met vriendelijke groet,
Marcel Tak




Goede extra info, maar zoals hierboven aangegeven als je het vergelijkt met wat je in de markt met opties kan doen dan wordt je verhaal alleen maar sterker als rendement van aandelen +opties lager ligt.

de bos
Rood___ - 12 feb 10, 10:35

Misschien ook vermeldenswaardig dat bij het ABN Amro Bonus Rendement Certificaat het debiteurenrisico bij RBS ligt, niet bij ABN Amro.
lovelyrita - 12 feb 10, 10:32

Beste heer Tak,

De link naar de Wilgenhaege constructie klopt niet, verwijst naar de Rabo-note, wat is de fondscode?
blaaskaak - 12 feb 10, 09:01

ING en risico

Als 1 ding duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat hun volgens hun eigen woorden lage risicoprofiel nog veel te hoog was. Alles wat met ING en risico te maken heeft dus mijden hehe.
MarcelTak - 12 feb 10, 08:40

Beste mensen,

Wat betreft de note Wilgenhaege/ING. De uitgevende instelling, en daarmee de debiteur is ING. Er is dus geen debiteurenrisico op Wilgenhaege, maar op ING.

Of ik zelf beter de genoemde constructies in elkaar kan zetten is de vraag. In ieder geval niet met de huidige Euronext opties. Dat brengt mij wel op de gedachte dat Euronext zelf knock-in en knock out opties zou kunnen uitbrengen. Dan ontstaan er ineens voor de belegger veel meer mogelijkheden zelf een constructie te bouwen. Ik zal er in 1 van mijn columns eens aandacht aan besteden.

Met vriendelijke groet,
Marcel Tak


jonas - 11 feb 10, 18:16


Ik sluit me bij Pfooh aan:

"Beleggen hoeft nooit saai te zijn. De vraag is: hoe verhouden deze produkten zich tot een positie in RDS en een paar callopties op RDS?"

Dat ABN/Amro ding lijkt mij de beste en met Wilgenhaege zou ik nooit in zee gaan. Volgens mij moet Marcel zelf wel wat beters bij elkaar kunnen fabrieken.

Veilige ondergrens lijkt mij de E 14 en dan koerspotentieel houden tot stel de E 28.

Groet, Jonas
chiel - 11 feb 10, 16:36

ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.
wilgenhaege. brrrr. als ik alleen de kop van die man al op tv zie....
el toro invencible - 11 feb 10, 15:56

Jean schreef:

Marcel Tak schreef:

Realiseer u dat er, naast de blootstelling aan RDS, ook een debiteurenrisico op de uitgevende instelling is.


Voor wat Wilgenhaeghe betreft een zeer welkome waarschuwing vermoed ik.


Dat lijkt me ook; typische Harry Mens' belegging dat Wilgenhaege...


 

login/registreer om te reageren    mail dit artikel    print dit artikel

Disclaimer
Zoeken in columns
Zoeken in columns
Zoeken op auteur
Zoeken op rubriek



Behandelde fondsen op deze pagina
Royal Dutch Shell A

Behandelde Turbo's
Royal Dutch Shell A

Fixed Income Trader-the NetherlandsHuxley Associates
Global Compliance Officer - Commercial Banking Control Room - AmsterdamOliver James Associates
Programme ManagerCatenon NL
Meer vacatures
Columns Special Products
31 mei 10
25 mei 10
18 mei 10
11 mei 10
4 mei 10
27 apr 10
27 apr 10
9 apr 10
2 apr 10
2 apr 10

Columns recent
2 sep 10
2 sep 10
2 sep 10
2 sep 10
2 sep 10
2 sep 10
2 sep 10
1 sep 10
1 sep 10
1 sep 10

Columns Marcel Tak
2 sep 10
26 aug 10
19 aug 10
12 aug 10
22 jul 10
15 jul 10
8 jul 10
1 jul 10
24 jun 10
18 jun 10


Over IEX  |  Het Team  |  Adverteren  |  IR op IEX  |  Perskamer  |  Disclaimer  |  Privacy statement  |  Contact  | 

Koersdata is minimaal 15 minuten vertraagd. Powered by: