IEX.nl home
WORD NU GRATIS LID   /   INLOGGEN  
Probeer nu gratis!
Nieuw op IEX:
Interactieve grafieken
Maak, bewaar, print of exporteer uw eigen technische analyses
IEX Universiteit
Leren beleggen? Ga nu naar de IEX Beleggersuniversiteit!
IEX Ledenacties
Doe mee aan de acties van IEX.nl en win mooie prijzen!
Speedersectie
De speedersectie op IEX is vernieuwd!
Real-time koersen
Geheel vernieuwd en tegen de laagste prijs van Nederland
U bent hier | Opinie | Corné van Zeijl  | Artikel

login/registreer om te reageren    mail dit artikel    print dit artikel

Lucratieve losers

Corné van Zeijl - 11 oktober 2007, 12:00

Untitled Document ABN Amro heeft aardige research gedaan naar het vierdekwartaaleffect. Ik dacht eerst dat dit een slap aftreksel was van het come-back-in-septembereffect, maar nee. Het gaat over welke aandelen u moet hebben in het vierde kwartaal.

Het blijkt dat fondsen die het in de eerste drie kwartalen goed deden, in de laatste drie maanden van het jaar achterblijven. In de grafiek ziet u de resultaten over de periode 1998 - 2006 van verschillende Europese indices.

De FTSE 100 zit er ook bij, voor zover ik de Footsie bij de Queen's Grace Europees mag noemen. Voor al deze indices blijkt het effect op te gaan. Ofwel, voor de komende maanden moet u de winnaars even opzij leggen en voor de losers gaan.

Blijkbaar doet u dit intuïtief al, want - even uit mijn hoofd - losers Hagemeyer, USG People, Vedior en Randstad stegen al flink deze maand.

Top 10
Opvallend is dat het effect een hoge hitratio heeft. Bijvoorbeeld bij de Stoxx Index werkte het slechts twee jaar niet. Ha, dit verhaal past mooi in mijn straatje. Ik heb er altijd moeite mee om sterk gestegen aandelen te kopen. Om over deze emotionele drempel heen te stappen, vergelijk ik de koersbeweging met de onderliggende winsten.

Zo zitten mijn emoties zo min mogelijk in de weg en heb ik een rationele onderbouwing om gestegen aandelen toch te kopen. Ik heb voor u even een Top 10 (Excel) gemaakt welke Nederlandse aandelen tot dusverre dit jaar het hardst zijn gestegen. Daar zitten nogal wat overnames bij. Daarom heb ik de lijst met winnaars langer gemaakt.

Fugro
Mocht u hiermee aan de slag gaan, let wel op dat deze lijst slechts goed is voor twee maanden. In december gaan alle fondsmanagers weer op jacht naar de pareltjes van 2007. Deze willen ze dan nog snel even kopen, omdat het zo mooi staat in hun portefeuille. Neem bijvoorbeeld Fugro, een typisch voorbeeld van zo´n pareltje.

Dit aandeel blijft volgens deze theorie in de komende twee maanden nog wat achter, om in december weer te worden opgepikt. Ik ben benieuwd en houd de lijst bij.

Losers

  • USG People: -39,6%,
  • Eurocastle: -37,1%,
  • Pharming: -37,0%,
  • Punch Graphix: -35,0%,
  • Corporate Express: -32,2%,
  • Samas: -30,0%,
  • Van der Moolen: -28,8%,
  • Randstad: -27,7%,
  • Vastned Retail: -26,7%,
  • Crucell: -25,7%.

    Winners

  • Arcelor Mittal: +73,3%,
  • Tom Tom: +66,6%,
  • (Wegener: +61,1%,)
  • Fugro: +57,3%,
  • (ABN Amro: +51,8%,)
  • HES Beheer: +51,2%,
  • Smit Internationale: +49,6%,
  • Laurus: +48,6%,
  • Grontmij: +45,0%,
  • Boskalis Westminster: +41,4%,
  • Neways: +36,8%,
  • (Numico: +33,5%,)
  • Ahold: +31,8%.


    Corné van Zeijl is senior portfolio manager bij SNS Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van de over- en onderwegingen vindt u hier. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.
    Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Grubb Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Toevoegen aan Symbaloo Voeg toe aan je Facebook-profiel Voeg toe aan LinkedIn Plaats dit bericht op Twitter Abonneer je op de RSS-feed van deze site Print een verbeterde versie van deze pagina


    Reacties van lezers

    guyvg1 - 12 okt 07, 17:19

    Niet teveel achter zoeken, Marique, het is zeker tijdelijk.

    Als een absolute topper wat afzakt in de rangschikking, omdat bvb. de stijgingshoek wat afneemt, is de beste periode van kopen dikwijls voorbij.
    Elk aandeel herwint zijn maagdelijkheid na verkoop, of -zoals nu bij ABN-Amro- verdwijnt uit de database en wordt vervangen.

    mvg
    guy



    marique - 12 okt 07, 14:49

    guyvg1 schreef:

    Wat ik ook niet bijkoop zijn aandelen die terug komen van een nummer één positie, bijv. China staat nu op 1, VW voorheen lange tijd op 1. Stel dat die volgende week in de koopzone 3/4/5 komen, die worden niet meer gekocht.

    Nooit meer of voorlopig niet meer?
    En indien voorlopig, wat moet ik me dan daarbij voorstellen?
    Nooit meer geloof ik niet, want het zijn juist de sterkste en betrouwbaarste aandelen die na een terugslag weer boven komen drijven. Geldt ook voor wielrenners. Heb ze weleens zien zwoegen op o.a. de Tourmalet :-)

    De rest begrijp ik, dank voor je toelichting.

    vrgr
    marique
    guyvg1 - 12 okt 07, 11:08

    marique schreef:

    Guy,
    Gem. prijs van wat je al van deze potentiële aankoop in pf hebt?

    vrgr
    marique


    Zo was het niet bedoeld, het gaat over alle aankopen samen.

    Het systeem is gebaseerd op vroegere backtests op vrijdagslotnoteringen, waarbij ik gemakkelijkheidshalve ervan uitging dat in de aansluitende week de aankoopkoers gelijk is aan die vrijdagslotkoers + transactiekosten.

    In de praktijk lopen de meeste aandelen binnen aan of onder die slotkoers, maar sommige hardlopers moet ik achterna lopen en koop ik bvb. 5% hoger dan voorzien, wat het theoretisch backtestmodel wat onderuit haalt.

    Hetzelfde bij verkoop: ik probeer het theoretisch model te benaderen door te verkopen aan of boven de vorige weekslotkoers, dat lukt nog minder.

    Wat ik ook niet bijkoop zijn aandelen die terug komen van een nummer één positie, bijv. China staat nu op 1, VW voorheen lange tijd op 1. Stel dat die volgende week in de koopzone 3/4/5 komen, die worden niet meer gekocht.

    Het is zoals Jan Wandelaar schrijft, als de beurs zijwaarts beweegt met korte correcties en even kort herstel, dan koop ik te traag en verkoop te vlug.
    Geef mij maar echte bergen, zoals de Tourmalet, bvb. Pfizer, eerst 5 jaar stijgen, gevolgd door 5 jaar dalen of zoals nu Volkswagen, die loopt ook al meer dan 1 jaar mee.

    mvg
    guy


    marique - 12 okt 07, 09:58

    guyvg1 schreef:

    Eerste pijnpunt: gemiddelde aankoopprijs mag niet hoger liggen dan de slotkoers van de voorbije vrijdag,

    Guy,
    Gem. prijs van wat je al van deze potentiële aankoop in pf hebt?
    Zoja, dan betekent dat kennelijk dat het aandeel wat is weggezakt en weer terugkomt?
    Maar nog niet ver genoeg terug om boven de oorspronkelijke gem. aankoopprijs uit te komen?

    Interessant, betekent in feite dat je NOOIT mag bijkopen om te middelen. Althans niet middelen om de gem. aankoopprijs lager te stellen. Bijkopen op een hogere prijs betekent juist dat je omhoogmiddelt.
    Ik ga daar eens over nadenken.

    vrgr
    marique
    guyvg1 - 12 okt 07, 08:31

    jan wandelaar schreef:

    marique schreef:

    jan wandelaar schreef:

    het duurder bijkopen is een geestelijke probleem en het zwaar overwogen zitten soms in de harde lopers gaat hiermee gepaard,

    Ik heb dezelfde ervaring. Maar de discipline moet zitten in het hanteren van de stoploss op de bijkoop. Want het is o zo moeilijk om juist daarvan afscheid te nemen als bljkt dat de stijging NIET doorzet.

    vrgr
    marique


    Ik heb dezelfde ervaring. Maar de discipline moet zitten in het hanteren van de stoploss op de bijkoop. Want het is o zo moeilijk om juist daarvan afscheid te nemen als bljkt dat de stijging NIET doorzet.

    mee eens,zelfs een zijwaardse trend ervaar je als een straf.
    toch is deze vaak wel logisch na/in een uptrend.
    timing is ook hier weer lastig.

    toch bodemvissen zeker in losers laat ik aan Corné en alle anderen over.


    vrgr. JW.


    heel herkenbaar, het kopen van winnaars is niet altijd leuk, een beetje tegennatuurlijk zelfs.

    Bijvoorbeeld: deze week is de volgorde: China, VW, Nokia, Mittal, Brazilie
    Top twee koop ik nooit bij , wegens iets te ver doorgedraaid, meestal ook genoeg in bezit.
    Volgens mijn barometer moet ik maximaal bijkopen, drie stuks.
    Nokia: niet gekocht wegens al voldoende in port.
    Mittal: pijnlijk om dit deze en vorige week opnieuw te moeten kopen aan veel hogere koersen, vorige mooie reeks uitgetikt in augustus aan 43.25
    Brazilie: aankooplimiet maandag voor een tweede koop te scherp gezet, nog niet binnen.

    Eerste pijnpunt: gemiddelde aankoopprijs mag niet hoger liggen dan de slotkoers van de voorbije vrijdag, deze week is dat nog niet gelukt bij tracker Brazilie.

    Tweede pijnpunt: systeem houdt niet van korte correcties op de beurs. Winnaars donderen dubbel zo snel naar onder, zodat ik massaal moet verkopen.

    mvg
    guy

    mroth - 11 okt 07, 23:07

    Tis niet zo heel moeilijk om dit soort onderzoeken uit te voeren. Tis alleen wel handig als je bij bepaalde databases kan, zoals Datastream.

    Het onderzoek van ABN gaat overigens wel tegen het Momentum-effect (wat iedereen wel kent neem ik aan) in. Onderzoek hiernaar levert een gemiddeld rendement van rond de 10% ('risicoloos') op.

    Mocht het zo zijn dat er in het vierde kwartaal een ommekeer optreedt, dan moet het betekenen dat het in andere kwartalen, bijv winners over 3de, 4de, 1ste in het 2de kwartaal kopen, etc, veel rendement oplevert. Want anders kun je niet snel op 12% per jaar uitkomen obv van een momentum-strategie.

    Kijken naar de huidige realiteit: een eerste indruk in het 4de kwartaal geeft idd aan dat er een reversal affect optreedt. Zou alleen wel even wachten tot eind nov/dec met conclusies trekken. Maar dit is natuurlijk makkelijk zelf te onderzoeken.
    Mocht mr. Van Zeijl dit niet doen, zal ik in december een overzichtje maken (mocht ik het niet vergeten).
    - 11 okt 07, 19:29

    marique schreef:

    jan wandelaar schreef:

    het duurder bijkopen is een geestelijke probleem en het zwaar overwogen zitten soms in de harde lopers gaat hiermee gepaard,

    Ik heb dezelfde ervaring. Maar de discipline moet zitten in het hanteren van de stoploss op de bijkoop. Want het is o zo moeilijk om juist daarvan afscheid te nemen als bljkt dat de stijging NIET doorzet.

    vrgr
    marique


    Ik heb dezelfde ervaring. Maar de discipline moet zitten in het hanteren van de stoploss op de bijkoop. Want het is o zo moeilijk om juist daarvan afscheid te nemen als bljkt dat de stijging NIET doorzet.

    mee eens,zelfs een zijwaardse trend ervaar je als een straf.
    toch is deze vaak wel logisch na/in een uptrend.
    timing is ook hier weer lastig.

    toch bodemvissen zeker in losers laat ik aan Corné en alle anderen over.


    vrgr. JW.
    marique - 11 okt 07, 19:08

    jan wandelaar schreef:

    het duurder bijkopen is een geestelijke probleem en het zwaar overwogen zitten soms in de harde lopers gaat hiermee gepaard,

    Ik heb dezelfde ervaring. Maar de discipline moet zitten in het hanteren van de stoploss op de bijkoop. Want het is o zo moeilijk om juist daarvan afscheid te nemen als bljkt dat de stijging NIET doorzet.

    vrgr
    marique
    - 11 okt 07, 19:02

    marique schreef:

    guyvg1 schreef:

    ps. Ik ben nog niet bekeerd tot het kamp 'van koop de losers'.

    Zou ik ook niet doen, Guy. Ik denk dat je met jouw systeem, volg de winnaars, beter zit. Als ik het goed begrepen heb, bepaal je je posities ook vrij frequent (elke week, meen ik me te herinneren) èn koop je bij als de stijging doorzet èn verhoog je in dat geval de stoploss.

    vrgr
    marique


    Ik denk dat je met jouw systeem, volg de winnaars, beter zit.

    imho is dit het beste systeem.
    het duurder bijkopen is een geestelijke probleem en het zwaar overwogen zitten soms in de harde lopers gaat hiermee gepaard,hierdoor reageert ook de porto nog weleens heftig.
    daar moet je even aan wennen :O))
    daarom lang leve het cliché:,, no pain no gain''.
    guyvg1 - 11 okt 07, 18:20

    Klopt, Marique, zo zit het in mekaar.

    Uitgezonderd China zaten ze in port op 1.10.2006



     

    login/registreer om te reageren    mail dit artikel    print dit artikel

    Disclaimer
  • Zoeken in columns
    Zoeken in columns
    Zoeken op auteur
    Zoeken op rubriek



    Behandelde fondsen op deze pagina
    Ahold, Kon.
    ArcelorMittal
    Boskalis Westm.,Kon.
    Eur Dev Capital Corp
    Fugro
    Grontmij
    HES Beheer
    Neways Electronics
    Pharming Group
    Punch Graphix N.V.
    Randstad
    TomTom
    USG People
    Van der Moolen
    Wegener

    Behandelde Turbo's
    Ahold, Kon.
    ArcelorMittal
    Boskalis Westm.,Kon.
    Fugro
    Randstad
    TomTom
    USG People

    Fixed Income Trader-the NetherlandsHuxley Associates
    Global Compliance Officer - Commercial Banking Control Room - AmsterdamOliver James Associates
    Programme ManagerCatenon NL
    Meer vacatures
    Columns Aandelen & stockpicks
    2 sep 10
    31 aug 10
    30 aug 10
    26 aug 10
    25 aug 10
    25 aug 10
    23 aug 10
    17 aug 10
    16 aug 10
    12 aug 10

    Columns recent
    2 sep 10
    2 sep 10
    2 sep 10
    2 sep 10
    2 sep 10
    2 sep 10
    2 sep 10
    1 sep 10
    1 sep 10
    1 sep 10

    Columns Corné van Zeijl
    2 sep 10
    1 sep 10
    31 aug 10
    30 aug 10
    27 aug 10
    26 aug 10
    24 aug 10
    23 aug 10
    18 aug 10
    17 aug 10


    Over IEX  |  Het Team  |  Adverteren  |  IR op IEX  |  Perskamer  |  Disclaimer  |  Privacy statement  |  Contact  | 

    Koersdata is minimaal 15 minuten vertraagd. Powered by: