Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Budget infrastructuur te laag bij hoge groei

AMSTERDAM (AFN) - Als de economie sterkt groeit, dreigt er een fors tekort in de noodzakelijke budgetten voor de aanleg van infrastructuur. Alleen al voor wegen en spoorlijnen dreigt tot en met 2030 een tekort van ruim 8,5 miljard euro. Dat stelde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) woensdag in een rapport.

Tijdens de crisisjaren daalden de investeringen met ruim 20 procent, terwijl de bevolking stevig is blijven groeien. Met het oog op bevolkingsgroei met nog eens 1 miljoen in de komende vijftien jaar en een aanzwellende economie is bovenop de geplande uitgaven een inhaalslag nodig. Het EIB becijferde dat er in de jaren tot 2030 circa 245 miljard euro nodig is.

De bevolkingsgroei zal samen met een aantrekkende economie en een gunstige ontwikkeling van de arbeidsmarkt zorgen voor een hogere filedruk, met name in de Randstad. Na 2020 zal er enige verlichting optreden omdat dan een aantal projecten wordt opgeleverd. De filedruk neemt toe omdat juist huidige knooppunten, zowel op wegen als op het spoor, moeten worden aangepakt.

Investeringsopgave

Voor Rijkswegen is de komende jaren 27 miljard euro nodig en voor het spoor 18 miljard euro. Uit berekeningen blijkt dat voor de wegen jaarlijks ruim 200 miljoen euro te weinig budget beschikbaar is, ofwel ruim 3 miljard euro voor de gehele periode. Bij het spoor is het tekort ruim 350 miljoen euro per jaar, wat neerkomt op een totaal van circa 5,5 miljard euro.

De 'investeringsopgave' voor gemeentelijke en provinciale wegen en riolering is 52 miljard euro, voor waterkeringen is 20 miljard euro nodig en voor ondergrondse infrastructuur als gas- en elektranetwerken nog eens 27 miljard euro. Daar komen nog allerlei kosten, bijvoorbeeld voor het aankopen van grond en het inhuren van aannemers, bovenop.

Lees over dit aandeel ook

  1. 09 apr Meldingen van DWS in bouwers BAM en Heijmans
  2. 15 feb BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BAM

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. cees74 22 juni 2016 11:07
    het is toch allang bekend dat de jeugd geen auto's koopt in die hoeveelheden als voor 2010. de mensen wonen in de stad en huren of lenen of rijden samen.
    de ouderen kopen niet meer want ze wachten nog langer op een goede electrowagen.
    zorg liever voor beter c.q. efficienter ov. ipv van nog meer asfalt. alsfalt veroorzaakt alleen maar hardrijders, dat is ook duidellijk te zien en te horen op de weg utrecht arnhem. 80% rijdt te hard en er is geen controle. leg liever om de 1km een flitspaal aan zoals in shanghai. dat helpt direct. 10 flitsen en je mag een jaar niet rijden.
  2. z0n0p 22 juni 2016 11:20
    Bij hoge groei!? Dus deze scenario's kunnen direct de prullenbak in. Wen maar aan groei rond de 0%. Westerse economien zijn uit gegroeid. Verzadigd en veel overcapaciteit. Nadruk terecht op duurzaam/circulair en dat drukt de consumptie. Consumptie ("koop die nieuwe auto") is de grote driver achter economische groei en rupsje nooitgenoeg lijkt toch genoeg te hebben.
  3. [verwijderd] 22 juni 2016 11:53
    quote:

    cees66 schreef op 22 juni 2016 11:07:

    het is toch allang bekend dat de jeugd geen auto's koopt in die hoeveelheden als voor 2010. de mensen wonen in de stad en huren of lenen of rijden samen.
    de ouderen kopen niet meer want ze wachten nog langer op een goede electrowagen.
    zorg liever voor beter c.q. efficienter ov. ipv van nog meer asfalt. alsfalt veroorzaakt alleen maar hardrijders, dat is ook duidellijk te zien en te horen op de weg utrecht arnhem. 80% rijdt te hard en er is geen controle. leg liever om de 1km een flitspaal aan zoals in shanghai. dat helpt direct. 10 flitsen en je mag een jaar niet rijden.
    Wat een onzinverhaal. Ten eerste, mensen wonen straks helemaal niet met zijn allen in de stad. De stad is/wordt de vergaarbak van nieuwe Nederlanders, en of je die nu discrimineert of niet, als puntje bij paaltje komt wil -op studenten na- bijna geen enkele in Nederland geboren blanke Nederlander daar tussen wonen, zeker niet als ze kinderen hebben.
    M.b.t. die ouderen die wachten op een elektrowagen: bullshit. Hooguit stellen ze de aankoop uit maar blijven zolang wel in hun oudere autootje rondrijden. Ouderen gaan echt niet zonder vervoermiddel tot Sint Juttemis wachten tot er een realistisch alternatief is. Efficiënt OV bestaat niet en zal ook nooit bestaan, tenzij je op steenworp afstand van een treinstation woont en werkt. Voor jouw info, een enkel reisje Gouda-Bodegraven, 10 kilometer, met de bus die door alle nieuwbouwwijken rijdt duurt drie kwartier tot een uur. Totaal geen realistisch alternatief dus, hoogzwevende gedachten dat mensen zich ooit daartoe laten verleiden. Om vanaf Bodegraven in Delft te komen met het OV ben je een uur en drie kwartier bezig. Om dat te veranderen zijn nieuwe verbindingswegen nodig. Weet je hoe lang het duurt om alle vergunningen rond te krijgen om 5 kilometer nieuwe spoorlijn aan te leggen? Ik wel. Een complete generatie.
    Tja het enige punt waar je gelijk in hebt is dat veel te veel mensen veel te hard op de snelweg rijden. Eens dat er elke kilometer een flitspaal komt.
    En ten slotte zijn al die verhalen dat er teveel vieze vervuilende auto's rondrijden in Nederland krokodillentranen zolang de accijns op benzine nog steeds een van de grootste belastinginkomsten vormen.
  4. [verwijderd] 22 juni 2016 12:07
    Sinds de invoering van de Euro nu bijna 15 jaar geleden hebben we een gemiddelde economische groei gehad van hou je vast 0.15% per jaar in de landen die de euro hadden ingevoerd(alleen Antarctica had het slechter gedaan). Nu zou het ineens beter gaan de komende 15 jaar terwijl de fundamenten veel slechter zijn geworden.
  5. Met Effekt 22 juni 2016 14:51
    Misschien moet men meer in infra R&D investeren zodat al deze projecten goedkoper kunnen worden uitgevoerd.
    Ik weet ook niet hoe de kosten zijn opgebouwd (materiaal, FTE, onvoorzien = vaak de grootste post bij de overheid!?, enz). Weet wel dat toekomst voorspellen tot 2030 een groot glazenbol gehalte heeft.
  6. Bas2012 22 juni 2016 17:08
    quote:

    Ineluki schreef op 22 juni 2016 11:53:

    [...]

    Wat een onzinverhaal. Ten eerste, mensen wonen straks helemaal niet met zijn allen in de stad. De stad is/wordt de vergaarbak van nieuwe Nederlanders, en of je die nu discrimineert of niet, als puntje bij paaltje komt wil -op studenten na- bijna geen enkele in Nederland geboren blanke Nederlander daar tussen wonen, zeker niet als ze kinderen hebben.
    M.b.t. die ouderen die wachten op een elektrowagen: bullshit. Hooguit stellen ze de aankoop uit maar blijven zolang wel in hun oudere autootje rondrijden. Ouderen gaan echt niet zonder vervoermiddel tot Sint Juttemis wachten tot er een realistisch alternatief is. Efficiënt OV bestaat niet en zal ook nooit bestaan, tenzij je op steenworp afstand van een treinstation woont en werkt. Voor jouw info, een enkel reisje Gouda-Bodegraven, 10 kilometer, met de bus die door alle nieuwbouwwijken rijdt duurt drie kwartier tot een uur. Totaal geen realistisch alternatief dus, hoogzwevende gedachten dat mensen zich ooit daartoe laten verleiden. Om vanaf Bodegraven in Delft te komen met het OV ben je een uur en drie kwartier bezig. Om dat te veranderen zijn nieuwe verbindingswegen nodig. Weet je hoe lang het duurt om alle vergunningen rond te krijgen om 5 kilometer nieuwe spoorlijn aan te leggen? Ik wel. Een complete generatie.
    Tja het enige punt waar je gelijk in hebt is dat veel te veel mensen veel te hard op de snelweg rijden. Eens dat er elke kilometer een flitspaal komt.
    En ten slotte zijn al die verhalen dat er teveel vieze vervuilende auto's rondrijden in Nederland krokodillentranen zolang de accijns op benzine nog steeds een van de grootste belastinginkomsten vormen.
    Uit je voorbeeld Gouda Bodegraven maak ik op dat je niet vaak in de stad komt? Het centrum van steden is juist niet de vergaarbak van 'nieuwe' Nederlanders zoals je ze noemt (iig ik ga ervanuit dat je de PVV stereotypering bedoelt). Deze groep woont vaak eerder in de buitenwijken en randgemeenten. Het centrum en de duurdere wijken is eerder voor 'corporate' Nederland aangevuld met de usual suspects.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

BAM Groep Koninklijke

3,734 11:23
-0,060 -1,58%
Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links