Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Piloten Air France akkoord met nieuwe dochter

PARIJS (AFN) - Een ruime meerderheid van de leden van de Franse pilotenvakbond SNPL bij Air France heeft ingestemd met de oprichting van een nieuw dochterbedrijf dat goedkoper moet gaan werken. Volgens Air France zal binnen enkele uren een overeenkomst worden getekend over het plan met de codenaam Boost.

Met de instemming van de piloten kan dit najaar de nieuwe dochter worden opgezet, die met lagere kosten marktaandeel moet gaan terugwinnen op routes waar de concurrentie en prijsdruk het zwaarst zijn. Met name door nieuw cabinepersoneel te werven met soberder arbeidsvoorwaarden denkt het zusterbedrijf van KLM goedkoper te kunnen werken en beter de concurrentie aan te gaan met rivalen uit vooral het Midden-Oosten.

Steun van de piloten voor het project is onontbeerlijk. Zij vormen de machtigste beroepsgroep binnen de luchtvaartonderneming. Vorige week werd al een akkoord gesloten met de vakbonden voor het cabinepersoneel over de oprichting van het nieuwe dochterbedrijf.

Arbeidsvoorwaarden

De onderhandelingen over de definitieve afspraken met de piloten rond Boost hebben maanden geduurd. Een van de belangrijkste afspraken is dat de piloten voor het nieuwe dochterbedrijf onder dezelfde arbeidsvoorwaarden werken als hun collega's elders in het bedrijf. Ook werden afspraken gemaakt over onder meer het maximale aantal vluchten dat door het nieuwe bedrijf zal worden uitgevoerd.

Topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM gaf aan dat de piloten hun verantwoordelijkheid nemen door het plan te steunen. Dit najaar moet het eerste toestel van het nieuwe dochteronderdeel de lucht ingaan voor een vlucht binnen Europa. Voor de eerste vluchten naar verre bestemmingen mikt Air France op de zomer van 2018.

KLM liet in een reactie op het akkoord weten dat de plannen rond Boost geen belemmering zijn voor groei bij het Nederlandse onderdeel. De exacte gevolgen van de aanvullende productieafspraken rondom Boost op KLM zullen nader worden bekeken.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. FPAK 17 juli 2017 13:40
    Ja ja, de topman heeft maandenlang met ze onderhandeld om hetzelfde werk te doen als dat ze nu doen, voor hetzelfde salaris als wat ze nu verdienen, onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als dat ze nu hebben. Al dit om een goedkoper dochterbedrijf op te richten door te besparen op personeelskosten. Snap jij het nog? Ik niet namelijk.
  2. MartijnN1932 17 juli 2017 14:01
    FPAK, met een aantal additionele voorwaarden, dat er meer cabinepersoneel wordt aangenomen en dat airfrance eveneens meer mensen in dienst neemt + additionele vergoeding als de lowbudget dochter goed loopt.

    Dit was echt een staaltje goed onderhandelen van de nieuwe topman, die heeft duidelijk laten zien dat hij niet Zwicht voor fysieke geweld en bedreiging van de piloten -en overige bonden..

    Daar waar KLM maar blijft inleveren en sobere omstandigheden geeft aan het personeel om winstgevend te zijn en te blijven, nemen de Fransen het volledige bedrag op en maken ze er daar een feestje van..

    en dat in een tijd dat honderden piloten overzees verhuizen om daar te mogen vliegen tegen nagenoeg geen salaris om maar vlieguren te kunnen maken en hun brevet te kunnen houden..
  3. [verwijderd] 17 juli 2017 15:31
    KLM had een veel goedkoper werkende dochter, maar heeft deze de nek omgedraaid.

    "Op 31 oktober 2011 is de laatste Martinair passagiersvlucht geland op Schiphol."

    "Martinair had in 2004 in totaal 3600 mensen in dienst en vestigingen over de hele wereld. De jaarlijkse omzet bedroeg in dat jaar ongeveer 1 miljard euro, waarvan ruim de helft afkomstig uit het vrachtvervoer."

    Martinair was de meest efficiënte KLM dochter, waarvan de directie nog grootse plannen had voor uitbreidingen met A330 .. en deze stonden al klaar ... werd door AF onderuitgehaald.

    Nu zitten ze met de gebakken peren ... eigen schuld ... DIKKE BULT.
  4. Heinz 17 juli 2017 17:15
    quote:

    AntonH schreef op 17 juli 2017 16:45:

    @FPAK en @ Heinz, als jullie goed lezen staat er in het artikel cabinepersoneel met soberder arbeidsvoorwaarden en piloten met dezelfde arbeidsvoorwaarden als de piloten elders in het bedrijf.
    Ja, zo lees ik het ook. Helemaal top dat de piloten zich daar nu eindelijk in kunnen vinden.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,110 14:07
+0,025 +0,25%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links