Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Luchtvaartconcern IAG tempert verwachtingen

LONDEN (AFN/RTR/BLOOMBERG) - IAG, het moederconcern van onder meer British Airways, Iberia en Vueling, is somberder geworden over zijn groeivooruitzichten. Het concern verwacht dat zijn capaciteitsgroei in de komende drie jaar fors onder druk komt te staan vanwege de zwakke vooruitzichten voor de mondiale economie. Ook worstelt het Britse bedrijf met gezakte ticketprijzen vanwege de fikse concurrentie onder de prijsvechters.

IAG rekent nu voor dat zijn capaciteit, gemeten naar het aantal gevlogen kilometers maal het aantal stoelen in een vliegtuig, met 3,4 procent per jaar toeneemt tussen 2020 en 2022. Eerder werd uitgegaan van een jaarlijkse 6 procent groei in de periode tussen 2019 en 2023. Dit jaar groeit de capaciteit naar verwachting nog met 4 procent. Voor 2020 staat 3,2 procent in de raming.

De verwachte vertraging heeft ook een weerslag op de winstprognose, aldus het concern. IAG denkt nu de winst per aandeel met 10 procent per jaar op te kunnen voeren in plaats van de eerdere verwachting van een toename van 12 procent.

Bij de publicatie van zijn derdekwartaalcijfers waarschuwde IAG ook al dat de jaarwinst lager uitkomt dan eerder gecommuniceerd. Naast de uitdagingen in de luchtvaartsector kampt de onderneming met de uitvallen van vluchten als gevolg van de grootste pilotenstakingen bij British Airways sinds 1979. Ook de onzekerheid rondom brexit bezorgt de vliegmaatschappij koppijn.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Wilmetpensioen 8 november 2019 09:18
    Kom kom, “alarm” is erg zwaar. De luchtvaart zou helemaal niet moeten groeien, maar krimpen.
    Als mensen hun geld niet uitgeven aan vliegen, dan geven ze het aan andere zaken uit die minder schadelijk zijn voor het milieu. Zoals cultuur. Of binnenlandse vakanties. Of andere, minder schadelijker vormen van consumptie.
    Iedere procent groei van de luchtvaart is er nu een te veel.
  2. baloub1 8 november 2019 10:49
    quote:

    Wilmetpensioen schreef op 8 november 2019 09:18:

    Kom kom, “alarm” is erg zwaar. De luchtvaart zou helemaal niet moeten groeien, maar krimpen.
    Als mensen hun geld niet uitgeven aan vliegen, dan geven ze het aan andere zaken uit die minder schadelijk zijn voor het milieu. Zoals cultuur. Of binnenlandse vakanties. Of andere, minder schadelijker vormen van consumptie.
    Iedere procent groei van de luchtvaart is er nu een te veel.
    Gaan we nu al bepalen hoe iedereen zijn vakantie moet indelen? Zullen vooral de jongeren leuk vinden, cultuur en binnenlandse vakanties, terwijl zij globetrotters zijn. Wat betuttelend!
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
+0,396 +4,18%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links