Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beursblik: Uber geen grote bedreiging voor Just Eat Takeaway

Beursblik: Uber geen grote bedreiging voor Just Eat Takeaway
Beeld: Takeaway.com

(ABM FN-Dow Jones) Uber Eats is geen serieuze bedreiging voor Just Eat Takeaway in Duitsland. Dit meent analist Marc Hesselink van ING.

"Iedere nieuwe speler kan altijd wat orders naar zich toetrekken maar Just Eat Takeaway is zo dominant in Duitsland. Lijkt me heel moeilijk om daar een significant marktaandeel te krijgen van restaurants en gebruikers", aldus de analist tegen ABM Financial News.

Hesselink trekt de vergelijking met Nederland, waar Uber Eat en Deliveroo "redelijk agressief" zijn, maar ze slagen er volgens de analist niet in om een significant marktaandeel af te snoepen van Just Eat Takeaway.

Uber Eats kondigde de stap naar Duitsland woensdag aan in The Financial Times.

"Europa biedt veel kansen voor Uber Eats, niet alleen groeikansen maar ook mogelijkheden om onze marktpositie te verstevigen", aldus Pierre-Dimitri Gore-Coty, een topman van Uber Eats tegenover de krant, wijzend op een stijging van het marktaandeel van Uber Eats in Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Gore-Coty ziet mogelijkheden in Duitsland en wijst op de "extreem hoge commissies" die Just Eat Takeaway.com momenteel hanteert. "Klanten willen een extra optie kunnen hebben", denkt hij.

In reactie op de berichtgeving liet topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway.com op Twitter weten "concurrentie altijd te verwelkomen" en dat de Nederlandse maaltijdbezorger juist "enorm goedkoop" is in Duitsland.

"Het is interessant om te lezen dat hij [Gore-Coty] mislukkingen in Nederland, België en Spanje noemt als voorbeeld voor de Duitse markt", aldus Groen. De vakbonden zullen bovendien niet te spreken zijn over het werknemersmodel van Uber, zo verwacht de topman.

Vervolgens kreeg Groen het ook aan de stok op Twitter met Dara Khosrowshahi, de CEO van Uber. Die laatste zei Groen minder op zijn aandelenkoers te letten en meer op zijn technologie en operaties.

Groen adviseerde Khosrowshahi vervolgens "te starten met het betalen van belastingen, minimumlonen en sociale zekerheidspremies, alvorens een oprichter te adviseren hoe hij zijn bedrijf moet leiden".

Bron: ABM Financial News

ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
JUST EAT TAKEAWAY 84% zegt kopen 19 stemmen
Uber Technologies

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 april 2021 20:46
    Het aandeel Uber doet nu $55.80 en had als yearlow $26,50, een geweldige op vering weer.
    De bedrijfswaarde doet nu >$110 miljard op een burnrate van $7 miljard op jaarbasis.

    Elke dag dat ik langs dat omgetoverde monument aan de A10 rijd schieten de tranen in mijn ogen, ze hebben een soort van kantoormuur om het monument gepland, werkelijk een schande hoe dat wereldwijde(minus de VS) hoofdkantoor van het app bedrijf eruit gaat zien.

    Fiscale bescherming, alles op het 0-tarief, politieke bescherming, maximale lobby kracht, diverse ex-politieke figuren op de payrol voor de broodnodige contacten, geheel los van de lokale wetgeving blijkt dus uit de creatie van dat nieuwe hoofdkantoor.

    Uber passagiers die in Amsterdam een ritje rijden krijgen via de email de bon uit Londen, een wirwar aan losstaande entiteiten via diverse landen en tropische eilanden, een oncontroleerbare wirwar aan rotzooi en ontduikingen.

    Verder met uber eats, de Amsterdamse tuinsteden worden nu wekelijks overspoeld met 20 euro vouchers/coupons om de eerste bestellingen "gratis" door te krijgen.
    Al verhogen ze naar "gratis" 100 euro coupons, ik laat lopen, het geeft een te vieze bijsmaak als ik erover nadenk.

    Ze kopen dus marktaandeel, een euro omzet mag nu 4 euro kosten, geen enkel probleem!

    Thuisbezorgd gaat in Berlijn zware tijden tegemoet, ze gaan de markt overspoelen met coupons en vouchers, de kind koeriers die gaan bezorgen zullen ook rijkelijk beloond worden, marktaandeel kopen mag wat kosten.
    De marge in Duitsland gaat zwaar onder druk komen.
  2. [verwijderd] 21 april 2021 21:12
    quote:

    Makita schreef op 21 april 2021 21:05:

    Hoog tijd dat EU paal en perk stelt aan dit soort VS roofkapitaal.
    Ze kopen niet alleen marktaandeel maar ook politieke invloed, met geld koop je alles.
    De bijdrage aan de lokale economie is minimaal, het zijn gewoon kampers op een woonwagenkamp als het om blauwe enveloppen gaat(bij voorbaat sorry kampers)

    De aanstaande(29 juni) Uber rechtzaak komt nu snel dichterbij, tenzij ze de rechterlijke macht natuurlijk ook hebben afgekocht!
  3. putter 22 april 2021 12:45
    dit soort amerikaanse bedrijven simpel boycotten, geen producten en diensten van facebook, amazon , uber , apple, google en ga zo maar door , genoeg andere alternatieven. Vroeger kocht je geen duitse of japanse spullen ivm WO2 om de locale economie te ondersteunen.
    Allemmaal tuig die amerikanen en de inlichtingendiensten kijken overal mee.
  4. [verwijderd] 22 april 2021 13:09
    quote:

    Stephanus1987 schreef op 22 april 2021 07:41:

    Ik heb in beiden in positie. In JET overigens een stuk grotere. Uber is natuurlijk een weinig sympathiek bedrijf, maar ook JET is niet altijd de graal voor restaurants. Overigens wil ik niet vloeken in de kerk, maar de Uber app is wel een stukje beter.
    De apps van Uber zijn maximaal door ontwikkeld en worden nog steeds door ontwikkeld, het zijn toverdozen, ze copieeren ongevraagd je telefoonboek, ze plaatsen trackers in je telefoon en zuigen alle vrijkomende big data gewoon op, de meeste gebruikers hebben hier echter geen problemen mee!

    De telefoons die de chauffeurs en koeriers meekrijgen zijn erg bijzonder, ze zijn speciaal.

    Natuurlijk tracking and tracing, meeluisteren op afstand zonder dat de gebruiker daar weet van heeft, camera idem.

    Afgelegde (lege) trajecten kunnen op termijn reden zijn voor ontslag via een door het algoritme aangemaakt email dat "morgenmiddag om 16.00 uur je partnerschap eindigt" zonder tussenkomst van menselijk schepsel.

    Ik sprak weleens een chauffeur die dit overkwam, hij probeerde te bellen* naar Uber, and quess what? hij kreeg een "mens" aan de lijn.
    Hij legde het voorval uit dat hij was "ontslagen", de mevrouw aan de andere kant van de lijn "wist hier helemaal niets van" en gaat er in de toekomst ook nooit meer iets van horen, de hoorn in het Uber kantoor werd snel op de haak gelegd.

    Natuurlijk kan ik er ook om lachen, in wat voor wereld zijn we terecht gekomen.

    *Probeer maar eens een mens bij Google, Microsoft of Facebook aan de lijn te krijgen, ondanks het feit dat er honderdduizenden figuren werken gaat dat normaal gesproken NOOIT lukken!
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. 14,080
    +5,71% +0,760
  2. 71,300
    -0,89% -0,640

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links