Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

Hoe zijn de cijfers over het eerste kwartaal, en wat ik de outlook??

37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 18 april 2015 10:18
    De consensus van analysten is als volgt:
    Consumer 125, Automotive 25, licensing 26 en telematics 32 waardoor de totale omzet Q1 uitkomt op 208 mio.(q1-2014 205).

    Met een brutomarge van 53%(2014 57%) en een opex van 119(2014 117) is de verwachting van analysten een negatief netto resultaat van 8 mio.(2014 netto winst van 8 mio door belastingmeevaller van 8 mio).

    Ikzelf schat de omzet iets hoger in:
    Cosumer 136, Automotive 25, Licensing 28 en Telematics 33 mio waardoor de totale omzet uitkomt op 222 mio.
    Brutomarge van 54% door sterk negatief currency-effect geeft bij een opex van 119 mio een nettoresultaat 800k.

    Ik verwacht in de outlook voor de omzet geen wijziging vwb de adj wpa denk ik dat een verhoging naar 25-30 cent tot de mogelijkheden behoort indien Tom2 antwoorden heeft gevonden hoe zij de currency-problemen gaan bestrijden.

  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 april 2015 11:55
    In de defrev zit 77% netto winst verborgen, of 86% before tax, zie de draad "Algemene Rekenkamer'.

    In 2013-Q1 daalde de totale deferred revenues met 9 mio euro.
    In het 1e kwartaal van 2014 met 5 mio.

    Nu verwacht ik vrijwel geen daling meer. Dat scheelt 5 x 0,77 = 3,85 mio op het netto resultaat. Of 5 x 0,86 before tax = 4,3 mio euro in de ebit.
    Negatief wel te verstaan!

    Reken zelf maar verder met oppervlakkige analisten, die journalisten van RTL-Z voorop...
    Het vereist enig huiswerk om cijfers echt te doorgronden.
  3. forum rang 6 Chiddix 18 april 2015 12:05
    Mocht het -0,03 euro p/a worden , zit je op een K/W verhouding van 100. Op jaarbasis verwacht men dus 0,20-0,25 euro p/a. Wordt het plaatje anders. Een koers van 8 euro veronderstelt , dat TT in 2016 een sterke groei zal laten zien. Het wordt weer een overgangsjaar in 2015 tenzij TT beter presteert dan verwacht.
  4. VanillaSky 18 april 2015 14:21
    Ik verwacht een omzet van 211 mio en een netto resultaat van om en nabij 0 (kleine plus of min). Verhoging van de outlook verwacht ik niet, we zijn slechts enkele maanden verder sinds de outlook na de jaarcijfers en tot nog toe geen grote veranderingen geweest. Wellicht na Q2 wanneer nieuwe consumerproducten aan slaan.
  5. Alpen 18 april 2015 16:07
    quote:

    VanillaSky schreef op 18 april 2015 14:21:

    Verhoging van de outlook verwacht ik niet, we zijn slechts enkele maanden verder sinds de outlook na de jaarcijfers en tot nog toe geen grote veranderingen geweest.
    Bij TT worden met regelmaat deals tezamen met publicatie van kwartaal cijfers bekend gemaakt. Geen garantie daarvoor maar is zeker niet uit te sluiten.
    Tussen vorige publicatie van 2013 jaarcijfers en die van Q1 2014 zaten net zoveel maanden en werd de outlook voor geheel 2014 gewoon aangepast. Goddijn heeft zorgvuldig een reputatie opgebouwd van underpromise en overdeliver: aan het begin van het jaar betrekkelijk laag inzetten en indien mogelijk naar boven bijstellen. Dat zorgt aan het begin van het jaar misschien voor minder euforie bij aandeelhouders; aan de andere kant wordt de noodzaak tot het naar beneden bijstellen van verwachtingen aanzienlijk kleiner.

    Ook zou ik het in de etalage zetten van HERE niet als "geen grote verandering" willen bestempelen.
    Het feit dat het te koop is gezet is slechte publiciteit voor HERE richting huidige en potentiële klanten;
    de periode "tot duidelijkheid is verschaft" (de daadwerkelijke verkoop of het uit de etalage halen) zorgt voor onzekerheid bij HERE's klanten;
    afhankelijk van de kopende partij verliest HERE haar onafhankelijkheid tov bepaalde b2b klanten (indien belangen van koper in strijd met HERE's huidige b2b klanten);
    en mocht het niet worden verkocht, wat ik niet verwacht, is er een blijvend wantrouwen jegens HERE: onzekerheid over HERE's investeringen die moeten plaatsvinden, zorgen bij b2b klanten betreffende HERE's (Nokia's) prioriteitstelling, toewijding, continuiteit, wat IMO (sinds 10 april) voor TT de kans vergroot om aanvullende deals binnen te slepen.

  6. [verwijderd] 18 april 2015 18:07
    quote:

    paulta schreef op 18 april 2015 16:35:

    Wanneer lopen die 6 bekende automerkcontracten in de omzet? heeft iemand per merk de ingangsdatum van begin leveren?
    Q1 is altijd kalm bij TT: 202 miljoen omzet, 1,5 miljoen euro winst.
    Telematics: +40% klantengroei(overname)
    Hoe zit het nou met de kaarten van Garmin waar jij het gister over had?
  7. san marco 18 april 2015 18:29
    www.londontri.com/325/tomtom-runner-g...

    TomTom Runner Review Summary ( August 4, 2013)

    So just to round up this TomTom Runner review… The Runner has been designed with simplicity in mind and is well suited for the causal fitness enthusiast who wants to keep track of their essential training data (pace, distance, time, HR and calories). As well as being incredibly quick at finding a GPS signal, the watch is very simple and easy to use. Although the online training portal “MySports” is pretty basic at the moment, the beauty of the Runner is that T2 have designed their software to be open and versatile. You can chose to automatically sync your training data with all/any of the following: MySports, Map My Run/Fitness or RunKeeper as well as downloading and storing your data in an array of formats.

    Pros:

    Incredibly quick to locate a GPS signal (average for me was 15 seconds)
    Automatically upload training data to Map My Run/Fitness and RunKeeper as well as MySports
    Easily set and track training targets
    Long battery life – 10 hours
    Simple and easy to use
    Ultra slim profile

    Cons:

    Its easy to accidentally end your run when trying to pause
    Basic training portal (Beta version at the moment)
    Uploading historic training data not available for Mac OSx
    New button layout (not really a dislike but it takes a bit of getting used to!)
  8. [verwijderd] 18 april 2015 18:46
    quote:

    paulta schreef op 18 april 2015 18:18:

    ff een linkje [..]
    [Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
    Paulta 17 april 2015 om 16.55

    Als je dan toch in kaarten wilt zitten: Garmin
    Doet gewoon 4x zoveel omzet en beduidend betere marges en leidend in de wereld...
  9. [verwijderd] 18 april 2015 18:53
    "in kaarten" is toch niet kaarten van....
    Garmin doet het ernstig goed met abonnementen en contracten, kaarten maken kost veel geld, kaarten bij houden kost nog meer.
    Je kunt ze beter (bijna gratis) huren of gebruiken tegen een minimale prijs(zie Aplle)

    Ik ga elke dag naar de bakker om een brood te kopen, ik ga toch niet de bakker kopen omdat ik daar elke dag een brood afneem....dat werkt gewoon niet!

    Garmin doet aan dividend en inkoop eigen aandelen, een voorbeeld voor TT?
  10. [verwijderd] 18 april 2015 19:48
    Ik verwacht geen lekkere cijfers, maar dat is altijd zo in Q1 van het jaar. Zo lang als tomtom haar outlook van omzetgroei herhaalt of opschroeft is er weinig aan de hand.

    Interessanter vind ik de omvang van orders binnen automotive gecombineerd met de reactie van tomtom management op het te koop staan van Nokia HERE, en hoe klanten van tomtom daar op reageren (bij Waze belden ze al zenuwachtig op, laat staan nu!). En dan ook nog productlaunch event binnenkort. Druk maandje.
37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links