Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,320 25 apr 2024 09:10
  • +0,040 (+0,28%) Dagrange 14,300 - 14,360
  • 5.756 Gem. (3M) 543,4K

SBM Offshore - off topic - september 2014

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ff_relativeren 5 september 2014 18:43
    Noble Energy Inc, heeft inmiddels meer dan 60% van de initiele gasproduktie, en 80% van de verkoopdoelen vast kunnen leggen in LOI's voor het nog op te starten offshore gasveld Leviathan (voor de kust van Israel).

    bron : www.ogj.com/articles/2014/09/noble-ne... .

    Greetzzz

  2. forum rang 7 ff_relativeren 18 september 2014 23:49
    @ Chela,

    OSX werkt nog steeds aan een her-opstart sinds de faillissements-bescherming. De beide FPSO's OSX-1 en OSX-2 zullen naar verwachting met flinke korting in de aanbieding komen. Nadere plannen worden voor het eind van deze maand verwacht.

    Aldus een publicatie van 29 augustus. ("Creditors waiting")

    bron : www.upstreamonline.com/archive/?q=OSX... .

    Greetzzz

    ps., mogelijk is er inmiddels een koper gevonden.
    Ik kom er morgen op terug.
  3. forum rang 7 ff_relativeren 19 september 2014 01:12
    quote:

    ff_relativeren schreef op 18 september 2014 23:49:

    @ Chela,

    OSX werkt nog steeds aan een her-opstart sinds de faillissements-bescherming. De beide FPSO's OSX-1 en OSX-2 zullen naar verwachting met flinke korting in de aanbieding komen. Nadere plannen worden voor het eind van deze maand verwacht.

    Aldus een publicatie van 29 augustus. ("Creditors waiting")

    bron : www.upstreamonline.com/archive/?q=OSX... .

    Greetzzz

    ps., mogelijk is er inmiddels een koper gevonden.
    Ik kom er morgen op terug.

    @ Chela,

    hierbij het beloofde antwoord. Meest recente beschrijving in het Braziliaanse register is van 27 februari 2012.

    FPSO's OSX 2 en OSX 3 werden in dit document in een lease constructie gebracht tussen OSX 2 Leasing B.V. , OSX 2 Holding B.V. , en OGX Petroleo e Gas Ltda. Idem voor OSX 3 in gelijknamige OSX 3 leasing, holding ....

    Nederlandse B.V.'s dus onder OGX Petroleo, dat later in faillissementsbescherming ging.

    Voorlopige conclusie : FPSO OSX 2 is nog niet van eigenaar veranderd.

    Hierbij in bijlage het Braziliaanse bestand ;

  4. Chela 19 september 2014 10:42
    quote:

    ff_relativeren schreef op 19 september 2014 01:12:

    [...]

    @ Chela,

    hierbij het beloofde antwoord. Meest recente beschrijving in het Braziliaanse register is van 27 februari 2012.

    FPSO's OSX 2 en OSX 3 werden in dit document in een lease constructie gebracht tussen OSX 2 Leasing B.V. , OSX 2 Holding B.V. , en OGX Petroleo e Gas Ltda. Idem voor OSX 3 in gelijknamige OSX 3 leasing, holding ....

    Nederlandse B.V.'s dus onder OGX Petroleo, dat later in faillissementsbescherming ging.

    Voorlopige conclusie : FPSO OSX 2 is nog niet van eigenaar veranderd.

    Hierbij in bijlage het Braziliaanse bestand ;

  5. Chela 19 september 2014 10:54
    ff_, dank voor je nachtelijke arbeid, je gaat maar door hè? :-)
    Heb het Braziliaanse verslag doorgenomen, e.e.a. was blijkbaar in een uurtje beklonken daar op de 23e verdieping in Rio. Het gaat dus om 2 fpso's i.p.v. 1.
    Betekent waarschijnlijk nog meer en goedkoper aanbod van capaciteit op de fpso-markt, net waar SBM voor waarschuwt vandaag in Monaco.

  6. [verwijderd] 30 september 2014 11:02

    het loont zeker de moeite naar de Grafiek te kijken, want de Grafiek laat het koersverloop van jaren zien en er zijn gewoon patronen, ook al geloof je zelf niet in deze, ze worden wel in acht genomen worden door grote Handelshuizen en die ageren er regelmatig op en nemen het in ieder geval mee in hun overweging voor timing om te Kopen of Verkopen.
    verder overheerst altijd het fundamentele over het technische, maar bij gebrek aan fundamenteel nieuws kan zeker het technische plaatje domineren voor een bepaalde tijd en dat kan soms best lang zijn en sterk koersbepalend .

    wat SBM betreft zie ik een aandeel in een jarenlange downtrend van steeds lagere toppen , doch NU niet meer van lagere bodems en dat is vaak een teken dat alhoewel het opwaarts momentum beperkt is er in ieder geval wel bodemvorming zit en bij SBM zit dat op 10 euro, voorlopig zit er wat weerstand op 12, breken we door de 12,50 is het aandeel om en loopt uit haar bear trend.
    je zou nu nog kunnen overwegen de 10/12 euro range te handelen, maar aangezien de kans op goed nieuws toeneemt, lijkt mij SBM nu veel meer een" buy and hold " aandeel
    SBM is aan het veranderen van een Handelsaandeel naar een Investeringsaandeel en dit laatste betekend uiteindelijk veel hogere niveaus, dit aandeel zodra de onzekerheid weg is en het draait stopt niet op 12,50 dit aandeel kan gewoon naar 15 en zelfs 17 , dan hebben we het wel ergens over 35 tot 50% return op 12 maand en dat is een mooi rendement, met wat ik denk betrekkelijk weinig downside, als SBM faalt zit er genoeg steun op 10 euro.

    het is nu een kwestie van geduld opbrengen
    succes Wies
  7. forum rang 7 ff_relativeren 30 september 2014 19:28
    Plannen van Petrobras voor de bouw van 8 FPSO's worden vertraagd door liquiditeits-problemen. Bron : www.upstreamonline.com/hardcopy/news/... .

    en :

    Groei in output verwacht bij Petrobras, maar 2016 t/m 2018 onzeker ..
    bron : www.upstreamonline.com/live/1378604/B... .

    Greetzzz

  8. Kopermans 30 september 2014 21:37

    Interessant, ff, in het licht van de groeiende concurrentie in de markt. Inkoop in Brazilië zelf blijkt nogal fout te lopen wanneer Petrobras de meerkosten van lokale bouwers wilt inperken.

    Cash crunch hits Petrobras FPSO drive

    Cash crunch: Serious delays to FPSO

    By GARETH CHETWYND Rio de Janeiro

    26 September 2014 00:00 GMT

    A project led by Brazil’s Petrobras calling for the largely local construction of eight floating production units is running into serious delays and a liquidity crunch that is affecting some of the key suppliers.

    The state oil company started development of the pre-salt fields off Brazil with a handful of pilot projects using chartered floating production, storage and offloading vessels, but quickly went to the local market for a first wave of floaters that now hold the key to a targeted doubling of the country’s output by 2020.

    The contracting format was also intended to encourage investments in expanding local shipyard and supply chain capacity, offering highly standardised orders, allowing one contractor to supply the same equipment for multiple units.

    Each FPSO is designed to handle 150,000 barrels per day of crude.

    The pivotal contract, to build eight FPSO hulls at the brand new Estaleiro Rio Grande (ERG) shipyard, went to Engevix, a Sao Paulo-based company that took over the facility from WTorre.

    The packages for topsides modules were designed along similar lines, with the workscope allowing winning contractors to supply at least six floaters with very similar modules.

    The integration packages were split into three orders covering two FPSOs each, but with an efficiency clause allowing the best performer to pick up the final brace of FPSOs.

    The Petrobras chief executive at that time, Jose Sergio Gabrielli, coined the phrase “replicant” FPSOs and trumpeted the concept of “FPSO factories” and “module factories” that would help Brazilian yards take a great leap forward in productivity.

    However, Engevix, through its inexperienced offshore subsidiary Ecovix, has struggled to cope with the task and a growing proportion of the FPSO hulls are being built at Cosco shipyard in China.

    Worse problems have since emerged as the Iesa shipyard in the southern state of Rio Grande do Sul ran into serious financial problems, long before it had finished work on compression modules that it was supposed to be supplying for six of the ­FPSOs.

    Iesa, like other local suppliers, has obtained soft loans through Brazil’s national development bank BNDES, with significant backing from Petrobras.

    The company was caught on the hop by an unfavourable ruling on entitlement to tax benefits at the company’s Charqueadas yard and, more severely, when a cash-strapped Petrobras began taking a much tougher stance over the contractual “addendums”.

    These addendum mechanisms have traditionally been activated to fund modification orders or cost overruns for which the oil company has been willing to assume at least some of the responsibility.

    Nobody seemed to see the wider problems that were affecting the Inepar group that contols Iesa until it was too late.

    “Iesa has an excellent track record and this was not the company that we expected to be the focus for a problem like this,” a Petrobras manager told Upstream.

    “The cash that flowed into Iesa was sucked into other problem areas within the group and left them exposed.” A white knight seemed to show up in the shape of Andrade Guttierez, a major Brazilian construction company with solid finances and a business plan that includes expansion in the offshore sector.

    Andrade was set to take a significant slice of equity in Iesa’s modules project and was making plans to shift some of the outstanding work to China, but then Inepar filed for bankruptcy protection, resulting in lay-offs and a suspension of works.

    “We had been managing the Iesa orders through an escrow account and this has got us through similar problems in the past, but the bankruptcy protection move caught everyone by surprise and has made a solution more difficult,” the Petrobras source said.

    Andrade Gutierrez is now waiting on the sidelines, and the scale of the Iesa problem and its knock-on effects are still hard to gauge.

    Some of the companies charged with integration and topsides fabrication work are facing problems of their own.

    A joint venture between OSX and Mendes Junior has farmed out some topside fabrication work, and the Araruz Jurong shipyard is still being built, but all are worried about the fallout from Ieas and wider delays with the replicant units.

    One of the FPSOs where work is at its most advanced stage, the P-66, is already docked at the ERG shipyard’s quayside, and will soon be ready to be towed to the BrasFels shipyard in Angra dos Reis.

    Sources close to Keppel Offshore & Marine have expressed their concern about the implications of accepting the hull before the topsides are ready. “There is potentially a big carry over, and we can imagine a scenario where Iesa or another contractor is sending 200 people to BrasFels. We have all seen the problems that this can create in a Brazilian shipyard where space is a premium,” said one source.

    The BrasFels facility has at least two rigs undergoing maintenance or upgrade work, and is expected to receive at least two more FPSOs for integration from Modec-Schahin — the MV-26 in late 2014 and probably the MV-27 in late 2015.

    The floater for the Tartaruga project is also on BrasFels’ horizon, as well as the two replicant hulls to be delivered from the ERG shipyard, P-66 and P-69.

    Petrobras is now scrambling to avoid a similar problem developing with key contactor Engevix, and the whole contracting model has been called into question. In the case of the replicant FPSOs, the other main topsides suppliers are TKK in the southern city of Itajai, and Tome Engenharia in the north-eastern city of Maceio, and both have responsibility for supplying the same modules for six floaters.

    No major problems have been verified but the danger of knock-on effects has been seen.

    Petrobras still has to make the topside and integration arrangements for the last two in the series, the P-72 and P-73.

    A tender has been described as imminent, but the current electoral climate in Brazil may delay matters, sources suggested.

    Beyond this, Brazilian industry sources said they expected Petrobras and its pre-salt partners to seek a higher proportion of chartered units for the medium term.
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links