Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

Tom Tom week 14 april t/m 18 april

192 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. nestel 12 april 2014 09:25
    LS TT believers.

    AutoNavi wordt geroofd voor 21 USD! Sinds januari heeft deze een enorme koerssprong gemaakt. De betaalde premie is nu laag. Komt van ong. 15.

    data.cnbc.com/quotes/AMAP

    www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-110414-329/...

    Wie heeft daar, sinds 15 feb 2012, ook alweer een samenwerking mee?

    Juist ja TT.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-110414-329/...

    De nog te kopen spoeling wordt steeds dunner.... TT blijft over (? of !... ) Nog wel !

    We gaan het zien en meemaken komende week.

    Iedereen een fijne handelsweek toegewenst!
    We go with the flow. En wat voor een flow was het afgelopen week!

    Winst=winst

    discl. Ik heb TT in portefeuille.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 april 2014 11:25
    quote:

    RESEARCH schreef op 12 april 2014 10:23:

    TT heeft volgens mij een joint venture met AutoNavi. Wat betekent deze overname nu voor TT in relatie tot de joint venture?


    Niks. Ik postte de laatste week al vaker over Autonavi, doe eens je huiswerk.

    Die JV, 'Golden Tom', stelt overigens weinig voor totnutoe. Ik had al eens een discussie met poster bart1805 daarover: is het alleen een verkoopvehicle voor TT, gebruik makend van de Autonavi-contacten? Of loopt echt alle Chinese omzet van TT via Golden Tom??

    Ik vrees het laatste. En dan is Golden Tom tot nu toe betekenisloos.
    Autonavi heeft door 'regeringsdecreet' het monopolie over Chineze maps. TT kan alleen traffic toevoegen. Het wordt tijd dat ze erbij zeggen dat ze er ook mee verdienen kunnen...
    Maar totnutoe noppes/nada.
  3. [verwijderd] 12 april 2014 11:51
    Voor het partnership betekent het niks. Autonavi blijft partner van tomtom in China, alleen heeft Autonavi nu een grote moeder. Wellicht kan tomtom nu een makkelijkere ingang vinden om ook met die moeder zaken te doen, maar dat is speculatief.

    Interessanter vind ik de prijs. Autonavi heeft alleen maps van China. TomTom heeft maps van de hele wereld, inclusief emerging markets als India en Brazilie, maar niet van China.

    Nu gaan de Chinese kaarten van Autonavi voor 1,1 miljard over de toonbank. De Chinese markt voor mobile commerce en voor automotive is - vooralsnog - kleiner dan die van Europa of de VS.

    We weten dat TomTom haar kaarten heeft gekocht voor 2,9 miljard (13 euro per aandeel) en de vraag die vaak gesteld wordt is of TomTom toen een reeele prijs heeft betaald en wat de kaarten waard zouden zijn als TomTom ze verkoopt aan Apple en weer terug leased.

    De prijs die nu betaald wordt voor Autonavi, maar ook wat Google betaalde voor de start-up Waze, is een indicatie dat die waarde er nog steeds is.
  4. [verwijderd] 12 april 2014 11:56
    quote:

    zzz_zzz schreef op 12 april 2014 11:23:

    [...]
    Zelfde vraag: kan TT na de overname een bedrag bijschrijven op de rekening?
    Lijkt me niet, het partnership blijft gewoon bestaan. TomTom kan aan haar klanten de Chinese kaarten van Autonavi verkopen en vice versa kan Autonavi de Chinese verkeersinformatie van TomTom en de kaarten buiten China van TomTom verkopen.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 april 2014 12:28
    quote:

    *Justin* schreef op 12 april 2014 11:51:

    ...
    Nu gaan de Chinese kaarten van Autonavi voor 1,1 miljard over de toonbank. De Chinese markt voor mobile commerce en voor automotive is - vooralsnog - kleiner dan die van Europa of de VS.
    ...
    Autonavi doet niet alleen in maps. En al helemaal niet in navigatie. Ze zijn niet voor niks die JV met TT aangegaan.

    Ze zijn vooral goed in POI en B2B zaken (location based internet business).
    Daar ging het Alibaba om. En voorzover hun pure maps ook iets waard waren:
    Autonavi heeft een door de overheid gegarandeerd monopolie! Waar anderen (TT, Google, HERE) niet aan kunnen komen. De evt. waarde van hun maps in China zegt me dus niks over de waarde van hun of andere maps op een echt vrije markt.
  6. [verwijderd] 12 april 2014 13:28
    quote:

    boemel schreef op 12 april 2014 13:04:

    [...]

    Minder. Verkocht aan Ako ?

    www.afm.nl/nl/professionals/registers...
    er zijn twee of drie fondsen van BNP Paribas die aandelen tomtom hebben. Bnp paribas Nederland en BNP Paribas Luxemburg en ik geloof nog 1. Hun gezamenlijke belang is meestal rond de 4-5%.

    Bnp Nederland is nu van iets boven de 3% naar 2,99%. Voor het totaal zou je op Morningstar moeten kijken.

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 april 2014 14:18
    quote:

    *Justin* schreef op 12 april 2014 12:54:

    @bdw. Autonavi heeft geen monopolie, er zijn ongeveer 4 Chinese mapmakers. Wat wel klopt is dat dat recht op mapsmaking is voorbehouden aan Chinese bedrijven.
    OK. Weet jij wie die andere drie zijn?

    En heb je misschien een antwoord op mijn 'weekendvraag' in de draad 'TT-nieuws in 2014?'
  8. [verwijderd] 12 april 2014 15:10
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 12 april 2014 14:18:

    [...]

    OK. Weet jij wie die andere drie zijn?

    En heb je misschien een antwoord op mijn 'weekendvraag' in de draad 'TT-nieuws in 2014?'

    Hier een plaatje met de Chinese marktaandelen: (AMAP staat voor Autonavi)

    static.cdn-seekingalpha.com/uploads/2...

    Daar staat wel Google Maps tussen, maar die hebben geen eigen kaarten in China, maar gebruiken daarvoor Autonavi. In het onderstaande bericht zie je wat de entree barrieres zijn als je in China kaarten wil maken. Het mag dus wel, maar is wel lastig.

    www.navibiz.com.cn/e/NewsFocus/nf-113...

    China has certain entry limitations to the foreign businesses engaged in internet maps in China. According to the laws and regulations concerned, foreign capitals which are going to develop map businesses in China are required to deploy operational and maintaining servers in China, accept supervisions of National Administration of Surveying, Mapping, and Geoinformation, get the qualification license for internet service and corporate with the local qualified map providers in China. Either Google map or Apple map is not qualified to conduct surveying and mapping in China, thus they have to buy map data from qualified local map providers in order to enter the Chinese market.

    AutoNavi Software, NavInfo and CARELAND, the local map providers in China, led the map market for mobile internet with 45%, 43.2% and 6.0% respectively in 2012 Q1. By 2012 Q1, AMAP led the market of mobile phone map users in China with 26.3% share, followed by Google map and Baidu map with 23.2% and 13.6%. Since Google has been long tumbled by its map service qualification, it's reasonable for Apple to choose AutoNavi, who leads the market share in China, as the new partner.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 april 2014 16:08
    quote:

    *Justin* schreef op 12 april 2014 15:10:

    [...]

    Hier een plaatje met de Chinese marktaandelen: (AMAP staat voor Autonavi)

    static.cdn-seekingalpha.com/uploads/2...
    [1]

    Daar staat wel Google Maps tussen, maar die hebben geen eigen kaarten in China, maar gebruiken daarvoor Autonavi. In het onderstaande bericht zie je wat de entree barrieres zijn als je in China kaarten wil maken. Het mag dus wel, maar is wel lastig.

    www.navibiz.com.cn/e/NewsFocus/nf-113...
    ...
    [2]

    [1]: Sorry, maar dit gaat niet over maps, maar over apps in China. Hetzelfde viel me ook al op in de recente Autonavi shareholder presentation. Veel over B2B, POI en apps, maar NIKS over MAPS.
    Waarom zouden ze ook? Zij delen een door de Chinese overheid gegarandeerd monopolie, en geen enkele externe partij die dat controleren of verbeteren kan.

    Het belemmert mogelijk ook de uitrol van TT's HD-traffic in China. Ik sprak laatst met een gerenommeerd verkeerskundige die iets weet van verkeersmodellen in China, hij begeleidt o.a. een Chinees die binnenkort in Peking op dat soort zaken gaat gaat promoveren. Hij zei:

    - Verkeer daar is anders dan hier, meer het recht van de sterkste (de grootse auto).
    - Onze verkeersmodellen werken daar dus niet zonder meer.
    - De synchronisation frequency van TT's traffic PND's (FCD probes) is daar slechts 1x per 5 min, en dat is veel te laag.

    Idd, veel te laag, kan niet kloppen. Ik sprak hem dus tegen, maar het was op een receptie, we hadden al een wijntje op, sorry, en het werd niet meer duidelijk of hij het over up- of download verversings-rate had. In ieder geval, zie de TT 'Nieuws in 2014'-draad van heden voor een beter verhaal.

    [2]: Ouwe koek (2012), en weer de verwarring tussen GPS/FCD probes en GSM-klanten.

    "Latest data ... showed that 365 million iOS devices had be sold worldwide and hundreds of millions of them are bought by Chinese users. While almost half of flow of the mobile Google map came from iPhone and iPad, 40% of total revenue of Google's mobile business was brought by iOS. Thus, the in-depth cooperation between AutoNavi and Apple will grant a huge profit to AutoNavi and help to form a cross-industry competitive advantage that other map providers can’t exceed. But with its in-depth breaking into map service, Apple will impose brand new challenges and requirements on the business models of mobile phone & head unit and the future strategic developments to local map providers in a long term which includes not only AutoNavi and NavInfo leading B2B of the auto OEM market, but also CARELAND and AutoNavi leading B2C of the aftermarket and application stores.
    The debut of iOS 6 let someone laugh and others frown."


    Achteraf is veel meer hiervan om te lachen, en 'to frown about', toch?

  10. [verwijderd] 13 april 2014 11:03
    De Autonavi overname door Alibaba is ook een mooi bewijs dat we ons voor het beeld wat TomTom "waard is" vast moeten houden aan de assetwaarde. Het lastige daarvan is dat er maar één realisatiemoment voor die waarde is. De daadwerkelijke overname. En je moet heel geduldig zijn om daar op te wachten.

    Een verzelfstandiging van Telematics zou daar een voorschotje op kunnen nemen en tegelijkertijd het verkoopproces van de rest kunnen "masseren". "Going concern" zou het misschien slimmer zijn om het binnen boord te houden. Van de andere kant kunnen de oprichters natuurlijk zorgen dat ze in Telematics de zelfde belangen krijgen als in de rest, zodat de IPO feitelijk alleen voor de andere aandeelhouders geldt. En die worden daar waarschijnlijk blij van.
  11. forum rang 6 pwijsneus 13 april 2014 15:00
    De eerste melding van BNP Paribas Investment Partners SA was op 28 augustus 2012. Toen stond de koers van TomTom rond de € 3.50, ze hebben nu dus een rendement van ongeveer 40%.

    Los daarvan kan het inderdaad zomaar zijn dat BNP Paribas de custody bank (uitlenende partij van effecten die de fee ontvangt die hedgefondsen betalen om aandelen te lenen)is voor de shorters.

    Het belang wat ze toen hadden komt ook tamelijk overeen met de shortpositie in TomTom. Maargoed, dat weet je nooit.

    Voor BNP Paribas dus geen slechte deal geweest. In het geval dat ze de custody bank zijn voor de shorters hebben ze als bonus ook nog eens een mooie premie ontvangen van de hedgefondsen.

    Deze premie had als verzekering kunnen fungeren als TomTom verder was weggezakt, waar de hedgefondsen op hadden ingezet. De shortposities worden pas vanaf 1 november 2012 gepubliceerd, dus het is onbekend op welk niveau voornamelijk AKO en Marble Arch zijn shortgegaan.

    Het is dus gewoon gissen of de aandelen van BNP Paribas zijn afgekomen, of juist aan AKO heeft verkocht in bijvoorbeeld eind oktober 2013. De timing is wel opmerkelijk.
192 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links