Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Oplopende schrootprijzen.

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 augustus 2006 00:01
    Oplopende schrootprijzen doen zelfs asbest verdwijnen,waar Nederland al 7jaar mee in zijn maag zit sinds Jan Pronk dit schip verbood uit te varen omdat het eerst ontdaan moest van asbest omdat het te verrot was met dit gevaarlijke goedje over zee te gaan,is het van Geels met het bekende 'ik wist het niet'gelukt dit schip met rotzooi aan Turkije te verkopen.

    Dat Turkije dit doet tekent de grote staaltekorten in het bijzonder schroot noodzakelijk om ook nieuw staal te produceren.

    do 24 aug 2006, 19:41
    Van Geel erkent fout in 'asbestschip'-affaire
    DEN HAAG - Staatsecretaris Pieter van Geel (Milieu) erkent ronduit dat de Nederlandse autoriteiten in de fout zijn gegaan bij de affaire rond het 'asbestschip” Otapan. Er is een vergunning voor een afvaltransport afgegeven op grond van een verkeerde opgave over de hoeveelheid asbest.


    „We hadden kritischer moeten zijn en drie keer navraag moeten doen. We hebben de kapitein geloofd. Dat had beter gekund.”

    Het schip is een week geleden vertrokken uit Amsterdam, waar het sinds 1999 aan de ketting lag. De Otapan zou in Turkije worden gesloopt. Bij nader onderzoek, in opdracht van VROM, is gebleken dat er in de Otapan geen 1000 kilo asbesthoudend materiaal zit, maar 54.000 kilo.

    Van Geel heeft donderdag de Turkse milieuminister Pepe hulp aangeboden. Hij is bereid, als Turkije problemen daarmee heeft, het teveel aan asbestmateriaal terug te nemen. „We zien later wel wie de rekening betaalt. Nu moet er eerst een oplossing komen.”

    Het vreemde is ik weet al jaren dat dit schip aan de ketting lag omdat eerst de asbest er uit moest.

    1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
    January 78 98 103 100 133 164 202 182
    February 78 98 98 101 139 182 208 187
    March 79 97 97 107 143 209 196 204
    April 79 98 99 107 139 198 187 218
    May 80 99 103 110 126 185 158 220
    June 83 101 104 113 105 156 139 228
    July 82 94 102 114 110 190 174 228
    August 82 92 101 114 121 229 194
    September 80 99 102 111 139 238 216
    October 81 104 100 114 136 252 180
    November 83 104 96 117 136 246 186
    December 86 105 96 122 147 210 183

    mvrgr jo jo
  2. [verwijderd] 27 augustus 2006 20:00
    Wat ik al heel lang wist weten anderen dus ook van Geel heeft dus duidelijk de Turken belazerd die zijn door het grote gebrek aan schroot met open ogen in deze val gestapt.

    Schroot word denk ik wel erg duur voor de Turken als zij eerst het asbest moeten uitgraven.

    Gevalletje van witte boorden criminaliteit,ik zou zeggen schip terug en op kosten van van Geel saneren daarna hier slopen heeft Corus er ook nog wat aan.

    Je schaamt je toch als je als Nederlander op deze personen gestemd hebt.

    zo 27 aug 2006, 18:52
    "Van Geel sjoemelde met asbest Otapan"
    AMSTERDAM - Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) heeft bewust een foute exportvergunning verleend voor het sloopschip de Otapan. Volgens Greenpeace wist het ministerie van VROM al in 2002 hoeveel asbest en andere giftige stoffen er in het schip zaten. Dat heeft Greenpeace zondag gezegd. De Otapan heeft 54 ton asbestmateriaal aan boord. In de vergunning wordt gesproken van 1000 kilo.


    Volgens Tweede Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) heeft Van Geel daarmee een blunder begaan en „een politieke doodzonde”, omdat hij in antwoord op Kamervragen vorige week daarover „een verhaaltje verzonnen heeft”. Hij wil opheldering van de CDA-bewindsman, die vorige week erkende dat hij een vergissing heeft begaan.

    De Otapan is ruim een week geleden vertrokken uit Amsterdam, waar het schip sinds 1999 aan de ketting lag vanwege de vondst van asbest. Het zou in Turkije worden gesloopt, in Nederland is dat te duur. Maar het schip krijgt maar geen toegang tot de Turkse wateren. Van Geel brengt maandag een bliksembezoek aan de Turkse milieuminister Osman Pepe om een oplossing te vinden.

    Volgens Greenpeace en Samson heeft de VROM-Inspectie in 2002 al van het bureau Search een rapport ontvangen waarin stond dat er zo veel asbest aan boord van de Otapan was. Een woordvoerder van Van Geel kan die informatie bevestigen noch ontkennen. De hoeveelheid asbest is echter nooit het doorslaggevende argument geweest voor het verlenen van de vergunning, maar de kwaliteit van de Turkse werf, voegde hij eraan toe.


    mvrgr jo jo

  3. [verwijderd] 24 september 2006 20:50
    De capriolen om van de vuiligheid af te komen krijgen een vervolg,van Geel wist van niks in andere landen zien ze direct waar ze mee te maken hebben.

    'Otapan zet zaterdag weer koers naar Nederland'
    Amsterdam - Het Global Platform on Shipbreaking heeft uit betrouwbare bronnen in de scheepvaartwereld vernomen dat de Otapan vandaag weer koers zet naar Nederland. Het Platform, waar Greenpeace deel van uit maakt, is blij dat het sloopschip niet terecht komt op een plek waar het slopen van een schip vol asbest en andere giftige stoffen een gevaar is voor mens en milieu.

    Het is nog niet duidelijk of de Otapan ook daadwerkelijk in Nederland gesloopt gaat worden. Staatssecretaris Van Geel is door deze ontweikkeling weer terug bij af. Er moet een plek gevonden worden waar het schip op een mens- en milieuvriendelijke wijze gesloopt kan worden. Het Global Platform on Shipbreaking zal nauwlettend in de gaten blijven houden waar en hoe dat gaat gebeuren.

    'Dit is de enige juiste beslissing die Van Geel op dit moment kan nemen,' aldus Derk Byvanck van het Global Platform on Shipbreaking. 'Als hij echt oog heeft voor het milieu, komt Van Geel snel met een definitieve en echt schone oplossing voor de Otapan.'

    De Otapan ging in juli van dit jaar naar Turkije, waar het volgens het ministerie van VROM, op een goede wijze gesloopt zou worden. Terwijl het schip onderweg was, bleek allereerst de exportvergunning niet te kloppen - dit sprak van een hoeveelheid van 1000 kilo asbest aan boord van het schip- terwijl het ging om ten minste 54.000 kilo.

    Ook werd er over de andere aanwezige giftige stoffen die aan boord waren met geen woord gerept. Daarnaast bleek de gekozen sloopwerf in Turkije allerminst in staat om een schip met zoveel asbest en andere giftige stoffen en zware metalen op een goede en verantwoorde wijze te slopen. Turkije weigerde daarop het schip de toegang.

    Vrom heeft de afgelopen tijd in de regio naar andere sloopwerven gezocht maar, zoals gisteren bekend werd, weigerde ook Malta om de Otapan te slopen. Het Global Platform on Schipbreaking zal niet alleen het vervolg van de Otapan op de voet volgen, maar ook toezien hoe het andere sloopschepen vergaat.

    Nou nu maar op fasoenlijke manier dat schip hier slopen kost wat maar schroot brengt vermoedelijk vanwege de hoge prijs bijna wel genoeg op.
    Die van Geel maar met Donner en Dekker meesturen weet niet waar hij mee bezig is, maakt ons land alleen maar ten schande.

    mvrgr jo jo

    mvrgr jo jo
  4. [verwijderd] 24 september 2006 21:51
    wat ik heb gehoord een dag geleden baarde me zorgen.. het schip stond op naam van een vaag wel "bestaand" mexicaans bedrijf
    nou dan weet ik inmiddels al wel genoeg..
    dames en heren... de nederlandse staat zal volledig opdraaien voor deze kosten... kus dus maar de belasting centjes goodbye
  5. [verwijderd] 24 september 2006 23:32
    Het is gek dat je als burger betrekkelijk weinig toezicht en inzicht hebt op blunderend optreden van politici en bedrijfsmanagement, maar als burger en belegger wel vaak de rekening gepresenteerd krijgt in de vorm van oplopende premies en belastingen etc etc. Ik denk daarbij aan bedrijven die als fout afloopt de rekening bij de samenleving leggen (overheid en schuldeisers), de gezondheidszorg (hogere premies en hogere verzekeringen en rekeningen die we zelf mogen betalen) en dus ook van de overheid zelf.
    Iets zegt me dat dit niet in evenwicht is en hier ergens een oplossing voor bedacht kan en moet worden.
  6. Cézan 24 september 2006 23:45
    quote:

    Aandacht schreef:

    Het is gek dat je als burger betrekkelijk weinig toezicht en inzicht hebt op blunderend optreden van politici en bedrijfsmanagement, maar als burger en belegger wel vaak de rekening gepresenteerd krijgt in de vorm van oplopende premies en belastingen etc etc.
    [/quote]
    Hebben we hier geen 2e kamer voor, maar ja als puntje bij paaltje komt, dan binden ze toch weer in onder druk van hun leiders. Partijpolitieke belangen o.i.d. speelt dan weer mee.
    [quote=Aandacht]
    Ik denk daarbij aan bedrijven die als fout afloopt de rekening bij de samenleving leggen (overheid en schuldeisers), de gezondheidszorg (hogere premies en hogere verzekeringen en rekeningen die we zelf mogen betalen) en dus ook van de overheid zelf.
    Iets zegt me dat dit niet in evenwicht is en hier ergens een oplossing voor bedacht kan en moet worden.
    Precies.

    Prettige nacht verder.
    Wordt een heftig weekje.
    Czn.

9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 865,36 +0,00%
EUR/USD 1,0638 -0,05%
FTSE 100 7.877,05 +0,37%
Germany40^ 17.751,90 -0,48%
Gold spot 2.388,77 +0,39%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

VIVORY...
+11,51%
JUST E...
+5,71%
Air Fr...
+4,18%
FASTNED
+3,00%
RANDST...
+2,65%

Dalers

Pharming
-9,63%
ASMI
-6,10%
Avantium
-6,01%
PostNL
-5,84%
TomTom
-3,31%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links