Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,655 25 apr 2024 09:01
  • -0,075 (-1,31%) Dagrange 5,655 - 5,725
  • 5.950 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 235 236 237 238 239 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. ohoh 21 oktober 2016 22:31
    Als het gaat om zelfrijdende auto’s, dan denk je meteen aan Google. Of aan Tesla. Maar bijna elk automerk werkt op dit moment aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Zo ook het Japanse Nissan. Maar het onderzoek naar zelfrijdende auto’s binnen dat bedrijf heeft een Nederlandse tintje: Maarten Sierhuis leidt namelijk het onderzoek.
    Maarten Sierhuis
    Maarten Sierhuis
    Maarten Sierhuis (1962) is onderzoeker op het gebied van kunstmatige intelligentie. Hij werkte ruim tien jaar voor de NASA en is sinds drie jaar director van het Nissan Research Center in Silicon Valley.
    Sierhuis woont al bijna 30 jaar in de VS, waar hij altijd al bezig is geweest met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Hij werkte onder meer ruim twaalf jaar bij de NASA als Senior Research Scientist op dit gebied. “Ik werkte met robots, astronauten en was bezig met leven en wonen op Mars”, zegt hij hier zelf over. In 2010 vertrok hij bij de NASA en begon hij een eigen bedrijf, dat hij nog steeds heeft. En toen kwam Nissan langs die hem vroeg of hij autonome auto’s wilde gaan ontwikkelen. En zo werd Sierhuis drie jaar geleden Director van het Nissan Research Center in Silicon Valley. Met al zijn ervaring op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie voor hem een hele logische stap. “Een autonome auto is eigenlijk een robot waar je inzit.”AanpakMet een team van zo’n 50 man doet hij onderzoek. “Dat zijn roboticaspecialisten, informatici, A.I.-mensen en werktuigbouwkundigen. Op dit moment rijden we met onze autonome auto rond ons research center in Silicon Valley en ook op het terrein van NASA zijn we aan het testen.”, legt hij uit.“We trainen onze software eerst in de simulatie. Onze simulatiesoftware kan heel veel scenario’s creëren. Het probleem is dat dat alleen nuttig is voor de kunstmatige intelligentie en niet voor het testen de software die de auto fysiek aanstuurt en alle sensoren. Dus dat deel testen we eerst bij NASA, omdat het terrein afgesloten is. En daarna gaan we de openbare weg op”, legt Sierhuis uit.De aanpak daarbij is net wat anders dan die van bijvoorbeeld Tesla en Google. Die bedrijven richten zich helemaal op het slim maken van de auto binnen de huidige wereld. Dat terwijl Nissan veel meer kijkt naar wat de mogelijkheden zijn als je de auto laat communiceren met andere auto’s en met de infrastructuur.In het systeem van Nissan zit bijvoorbeeld de mogelijkheid dat de auto een stoplicht vraagt of hij zo groen kan krijgen. Kan dat niet, dan kijkt hij of een andere route effeciënter is en past hij zijn route aan. Op die manier hoopt Nissan de doorstroming in het verkeer te kunnen optimaliseren en te zorgen dat mensen sneller op hun bestemming aankomen.
    GoogleOndanks de deels andere aanpak kijkt Sierhuis uiteraard wel naar wat Google doet. “Google is geen autofabrikant en heeft een hoop geld. DARPA en Google zijn eigenlijk verantwoordelijk voor deze snelle ontwikkeling in de auto-industrie. Of Google zijn aanpak de juiste is laat ik even in het midden, maar het is in ieder geval een bedrijf dat doet wat ze kunnen doen en daardoor moet iedereen dat ook gaan doen.”Volgens de onderzoeker is uiteindelijk de grote uitdaging van autonoom rijden niet de technologie maar de mens. “Is de maatschappij, zijn de mensen er klaar voor? Dat is het probleem. Technologie ontwikkelen is vaak niet het enige waar het om gaat”, zegt hij.“Het is een technische en filosofische vraag wat volledig autonoom rijden betekent. Filosofisch gezien zijn wij het best autonome systemen dat er is. Wat de mensheid doet is allemaal regeltjes verzinnen om mensen te kunnen begeleiden in de samenleving. Volledig autonoom rijden, betekent dat mensen volledig de regels moeten gaan bijhouden en dat doen mensen niet. Regels zijn er om gebroken te moeten worden. En dus zal de menselijke factor in het geheel, het moeilijk maken.”Hoe de ontwikkeling precies gaat verlopen, durft Sierhuis zelf ook niet te voorspellen. “Door de snelle ontwikkeling gaan in ieder geval Uber, Lyft en andere mobiliteitsservices sneller dit soort technologie toepassen. Maar of je nu maar meteen het stuur uit de auto moet halen en dat er helemaal geen interactie is tussen de mens en de robot; ik vraag me of dat de juiste aanpak is.”“De aanpak van Google (die een volledig zelfrijdende auto ontwikkelt waar geen bestuurder meer aan te pas komt red.) is waarschijnlijk ideaal voor een bepaald segment van de mobiliteitsoplossingen, maar niet meteen. Het zal nog wel een tijdje duren voor je kunt gaan slapen in de auto en dat hij ook echt overal heen kan, ook in de drukke binnensteden.”
    Naar de marktWat dat betreft lijkt Sierhuis de aanpak van Tesla, die zelfrijdende functies één voor één toevoegt aan zijn auto’s, een logischere te vinden. Maar hij vindt dat dat bedrijf wel erg snel gaat. “Tesla is niet de eerste die deels autonome systemen heeft uitgebracht. Onze Infiniti Q50 heeft al meer dan vier jaar het drive by wire-systeem en het ADAS-systeem (Automatic Driver Assistance System). Maar Nissan heeft gezegd laten we dit heel voorzichtig op de markt brengen. Het Q50-systeem kan al heel lang afgesteld worden om hands free te rijden op de snelweg, maar dat doen we pas dit jaar.”Wanneer de technologieën waar de Nederlander nu met zijn team aan werkt op de markt komen, weet hij niet. Daar gaat hij ook helemaal niet over. “Als wij klaar zijn met ons onderzoek geven wij de techniek over aan advanced engeneering. Zij gaan de techniek vervolgens naar de markt brengen”, legt hij uit.SamenwerkingMaar voor het zo ver is zal er nog heel veel onderzoek moeten worden gedaan. Zou dat niet sneller gaan als autofabrikanten de handen in één zouden slaan en samen zouden werken aan de ontwikkeling? “In theorie is dat een goede manier om techniek te ontwikkelen, maar in de praktijk concurreren we natuurlijk met elkaar. En ook met de zelfrijdende auto moet je straks het verschil kunnen maken als fabrikant. Overigens zullen de meeste autobedrijven uiteindelijk niet alle techniek zelf ontwikkelen, maar Nissan heeft besloten het zelf doen.”“Desondanks zijn er paar vlakken waarop we kunnen samenwerken: regulering met overheden. Dat gebeurt in de VS al”, gaat hij verder. “Maar ook op het gebied van kaarten. Daar wil je uiteindelijk in gaan standaardiseren, zodat de kaarten -die bijvoorbeeld TomTom levert- de juiste informatie bevatten. Hetzelfde geldt voor communicatie tussen auto’s, want wij moeten straks wel met een Mercedes kunnen communiceren. Op dit moment wordt daar nog niet over gesproken; dat is de volgende stap.
  2. forum rang 4 holenbeer 21 oktober 2016 22:35
    quote:

    KidBackInTown schreef op 21 oktober 2016 17:03:

    [...]

    Dat wordt me te ingewikkeld. Heb zelf m'n stukken verkocht voor 7,72 en 7,74 vandaag. Wel direct omgewisseld voor turbo's long die nu, as we speak +7% doen. Net een stukkie beter dan de stukken zelf, een kleine +2% so far. Die 5k hoop ik zelf wel binnen te halen :-) Tenminste als groeibriljant gelijk krijgt, dan wordt het 50K :-)
    Kijk, een echte kerel
    Snap niet waarom ik dacht dat je een vrouw bent, excuus.
  3. Bert van M 21 oktober 2016 23:22
    Lijkt er wel op dat na een week van gejank en geknetter, vanmiddag wat medicijnen zijn verstrekt, velen vertonen manische trekjes. Hun geestelijke toestand is per minuut af te lezen van de daggrafiek van Tom2. Ik geloof echt in de toekomst van Tom2, zit er al in vanaf €4, en lager bijgekocht. Zit dus niet op blaren, maar heb ook nog niet geprofiteerd door vast te houden. Dom? Wellicht, zo zit ik ook in Ordina en Pharming.In het geval Pharming wellicht echt dom, maar daar is niets meer aan te doen. Mocht dat nog goed komen dan is dat een meevaller.
    Wat Tom2 betreft denk ik dat een afsplitsing voor de aandeelhouders, op korte termijn goed is. Maar dat het voor Tom2, de kaartenmaker etc, op langere termijn het er niet beter van word. Het autonome verhaal heeft ook een keerzijde, het aantal auto's zal drastisch afnemen. Deelauto's zullen de overhand krijgen. Door de communicatietechnieken en 3D mogelijkheden zullen zakelijke kilometers ook verder afnemen. Daarom denk ik dat Telematics onder de paraplu moet blijver. Consumer verzelfstandigen lijkt e oké.
  4. DerksVisie 21 oktober 2016 23:36
    quote:

    Bert van M schreef op 21 oktober 2016 23:22:

    Lijkt er wel op dat na een week van gejank en geknetter, vanmiddag wat medicijnen zijn verstrekt, velen vertonen manische trekjes. Hun geestelijke toestand is per minuut af te lezen van de daggrafiek van Tom2. Ik geloof echt in de toekomst van Tom2, zit er al in vanaf €4, en lager bijgekocht. Zit dus niet op blaren, maar heb ook nog niet geprofiteerd door vast te houden. Dom? Wellicht, zo zit ik ook in Ordina en Pharming.In het geval Pharming wellicht echt dom, maar daar is niets meer aan te doen. Mocht dat nog goed komen dan is dat een meevaller.
    Wat Tom2 betreft denk ik dat een afsplitsing voor de aandeelhouders, op korte termijn goed is. Maar dat het voor Tom2, de kaartenmaker etc, op langere termijn het er niet beter van word. Het autonome verhaal heeft ook een keerzijde, het aantal auto's zal drastisch afnemen. Deelauto's zullen de overhand krijgen. Door de communicatietechnieken en 3D mogelijkheden zullen zakelijke kilometers ook verder afnemen. Daarom denk ik dat Telematics onder de paraplu moet blijver. Consumer verzelfstandigen lijkt e oké.
    Ik denk toch dat iedereen zijn eigen auto wil houden. Natuurlijk is het heel fijn om direct in een auto te kunnen stappen en dan naar het stadscentrum te rijden. Maar het zal toch voelen als een bus en niet altijd schoon. Daarom zal je uiteindelijk de auto privé in bezit houden maar wel met autonomous systeem.

  5. Bert van M 21 oktober 2016 23:47
    Vroeger wilden we zo snel mogelijk een rijbewijs en een auto, dat gaf wat status. De jongeren zien dat heel anders, vinden een auto niet belangrijk. Vervoer op zich wel, ze stappen eerder in het openbaar vervoer en straks de deelauto of de autonome Uber o.i.d. Bezit is straks niet belangrijk, de deelmaatschappij komt steeds dichterbij, denk ik.
  6. aandeeltje! 22 oktober 2016 02:19
    quote:

    Straddleman schreef op 21 oktober 2016 18:00:

    [...]

    Ik had ook een grotere daling verwacht maar ok,
    jouw en mijn strategie hebben een hoop raakvlakken.
    Alleen doe ik het voornamelijk met opties.

    Ik ben eigenlijk ook van de aandelen af en zit nu voor 90% in opties. Bevalt me goed!
  7. [verwijderd] 22 oktober 2016 05:59
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 21 oktober 2016 22:52:

    numrush.nl/2016/05/30/maarten-sierhui...

    Leest makkelijker dan zo'n lap tekst ;-)
    Allen goed weekend.
    Even het laatste stuk uit de tekt,

    'Naar de marktWat dat betreft lijkt Sierhuis de aanpak van Tesla, die zelfrijdende functies één voor één toevoegt aan zijn auto’s, een logischere te vinden. Maar hij vindt dat dat bedrijf wel erg snel gaat. “Tesla is niet de eerste die deels autonome systemen heeft uitgebracht. Onze Infiniti Q50 heeft al meer dan vier jaar het drive by wire-systeem en het ADAS-systeem (Automatic Driver Assistance System). Maar Nissan heeft gezegd laten we dit heel voorzichtig op de markt brengen. Het Q50-systeem kan al heel lang afgesteld worden om hands free te rijden op de snelweg, maar dat doen we pas dit jaar.”Wanneer de technologieën waar de Nederlander nu met zijn team aan werkt op de markt komen, weet hij niet. Daar gaat hij ook helemaal niet over. “Als wij klaar zijn met ons onderzoek geven wij de techniek over aan advanced engeneering. Zij gaan de techniek vervolgens naar de markt brengen”, legt hij uit.SamenwerkingMaar voor het zo ver is zal er nog heel veel onderzoek moeten worden gedaan. Zou dat niet sneller gaan als autofabrikanten de handen in één zouden slaan en samen zouden werken aan de ontwikkeling? “In theorie is dat een goede manier om techniek te ontwikkelen, maar in de praktijk concurreren we natuurlijk met elkaar. En ook met de zelfrijdende auto moet je straks het verschil kunnen maken als fabrikant. Overigens zullen de meeste autobedrijven uiteindelijk niet alle techniek zelf ontwikkelen, maar Nissan heeft besloten het zelf doen.”“Desondanks zijn er paar vlakken waarop we kunnen samenwerken: regulering met overheden. Dat gebeurt in de VS al”, gaat hij verder. “Maar ook op het gebied van kaarten. Daar wil je uiteindelijk in gaan standaardiseren, zodat de kaarten -die bijvoorbeeld TomTom levert- de juiste informatie bevatten. Hetzelfde geldt voor communicatie tussen auto’s, want wij moeten straks wel met een Mercedes kunnen communiceren. Op dit moment wordt daar nog niet over gesproken; dat is de volgende stap.”

    TomTom wordt daar terloops toch even genoemd, en hij is ook van mening dat fabrikanten concurreren met elkaar in plaats van samenwerken.
    Een onafhankelijk TomTom heeft dus misschien de voorkeur boven HERE wat in Duitse handen is.
  8. KeesTom 22 oktober 2016 09:04
    There was a clear market win with Volvo for incidence which we not been serving in the past and it was very significant win both financially but also strategically an important step for us to be able to get into that account. I think we will more of that. We’ve seen last year Nissan coming our way which was a new one. And you know I think that will continue, that will continue in 2017 and beyond.

    Tja, a new one inderdaad.....

    Marc Zwartsenburg

    As you do already provide some services to Tesla, is that correct or not?

    Harold Goddijn

    I can't comment on that.

    ........whaaaaaa......
  9. forum rang 6 limomilo 22 oktober 2016 09:49
    Als de CEO verleden jaar had vermeld dat er een deal met Nissan was dan had de koers toen nog wel een of twee euro hoger gestaan destijds. Dat wil zeggen, door het niet melden van deze Nissan deal heeft HG mij enige duizenden euro´s door de neus geboord. En niet alleen mij maar alle aandeelhouders die er toen met aandelen,turbo¨s en opties inzaten. Dit jaar herhaalt de geschiedenis zich door het niet vermelden van de Harman deal. Al met al zou dat misschien betekent hebben dat we vanaf de melding van de Nissan deal wellicht niet zo fors gezakt zouden zijn.
    Vraagje : wat voor belang heeft HG erbij om deze belangrijke deals niet te melden in persberichten ?
  10. [verwijderd] 22 oktober 2016 09:57
    quote:

    limomilo schreef op 22 oktober 2016 09:49:

    Als de CEO verleden jaar had vermeld dat er een deal met Nissan was dan had de koers toen nog wel een of twee euro hoger gestaan destijds. Dat wil zeggen, door het niet melden van deze Nissan deal heeft HG mij enige duizenden euro´s door de neus geboord. En niet alleen mij maar alle aandeelhouders die er toen met aandelen,turbo¨s en opties inzaten. Dit jaar herhaalt de geschiedenis zich door het niet vermelden van de Harman deal. Al met al zou dat misschien betekent hebben dat we vanaf de melding van de Nissan deal wellicht niet zo fors gezakt zouden zijn.
    Vraagje : wat voor belang heeft HG erbij om deze belangrijke deals niet te melden in persberichten ?
    Mij heeft het ook zeer veel geld gekost!
    Maar dit is toch wel het ultieme bewijs dat Goddijn de wet hiermee overtreedt door koersgevoelige informatie niet te melden.
    Het niet melden van koersgevoelige informatie schijnt alleen te mogen als er zeer strikte geheimhouding plaatsvindt tussen de partijen.
    Nu Goddijn het gewoon in een CC zegt, lijkt daar geen sprake van!!!
    Interessante ontwikkeling om dit aan het AFM te melden!!
    Misschien kan iemand dat ter sprake brengen bij de AFM?
    Net als de Harman deal, we weten ervan, maar TomTom heeft het nooit gemeld!
    Het moet nu eens afgelopen zijn bij Goddijn dat hij er werkelijkwaar NIKS aan doet om de koers omhoog te krijgen.
    Fijn dat het hem niet interesseert, maar het is zijn plicht als beursgenoteerd bedrijf om dat te melden, want anders overtreedt hij daarmee de wet en kan hij vervolgd worden!
  11. KeesTom 22 oktober 2016 09:59
    quote:

    Nico Inberg schreef op 13 oktober 2016 15:02:

    [...]

    Beste forumleden,

    Ik heb grote delen van het artikel vandaag al eerder geschreven. Het gaat dan met name om het Garminverhaal. Ruim een maand geleden kreeg ik via de mail een vraag van iemand die me vroeg Garmin eens met TomTom te vergelijken.

    Ik heb al ettelijke malen op het punt gestaan dit verhaal te publiceren, maar kwam er steeds maar niet aan toe het af te maken.

    De omzetwaarschuwing van vanochtend heeft mij doen besluiten het vanochtend versneld af te maken.
    @Dokus: het is denk ik onmogelijk, zelfs voor jou, om zo'n verhaal in twee uur in elkaar te 'flansen', al was het alleen maar de tijd die je nodig hebt om de plaatjes, grafieken etc bij elkaar te zoeken en technisch te verwerken.

    Er is dus niets verdachts aan, het feit dat TomTom vandaag opeens in het nieuws kwam was de trigger om het grotere verhaal, dat al klaar lag, te publiceren.
    Hallo Nico,

    Misschien is het een leuk idee, om over de CC van tomtom gisteren, een mooi artikel te schrijven. Titel: "Ook Tesla en Nissan kiezen voor tomtom "
    Misschien zijn er nog meer ideeën wat er in moet komen, maar zou leuk zijn......succes! Hoor graag wat je ervan vind...
  12. forum rang 6 NewKidInTown 22 oktober 2016 10:02
    quote:

    Gira schreef op 22 oktober 2016 09:04:

    As you do already provide some services to Tesla, is that correct or not?

    Harold Goddijn

    I can't comment on that.

    Als hij niet "NO" zegt, dan moeten er minimaal onderhandelingen zijn, zo niet enige vorm van samenwerking of contract (inclusief vorm van geheimhouding?). Vraag blijft dan wel, levert dat geld op of KOST dat geld..... ?
  13. KeesTom 22 oktober 2016 10:03
    quote:

    KidBackInTown schreef op 22 oktober 2016 10:02:

    [...]

    Als hij niet "NO" zegt, dan moeten er minimaal onderhandelingen zijn, zo niet enige vorm van samenwerking of contract (inclusief vorm van geheimhouding?). Vraag blijft dan wel, levert dat geld op of KOST dat geld..... ?
    Iig een prima reclame voor tomtom. ....
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 235 236 237 238 239 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links