Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Philips Lighting: back to reality

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 oktober 2016 16:01

    Goede beschouwing Nico. Het lijkt een beetje de trend: betere marges, maar niet echte omzetgroei. Dat laatste kan komen stagnatie in koopkracht maar ook door gewoon te weinig productinnovatie en echte creativiteit bij Nederlandse bedrijven zoals Shell, AKZO, Philips.

    Aan die koopkracht kan je als bedrijf weinig doen, maar aan het laatste wel en ik heb het gevoel dat het bij bepaalde bedrijven stagneert vanwege onvoldoende produktinnovatie en ingezakt management.

    Komt in het specifieke geval van Philips bij. Het wekt nu niet echt vertrouwen als je snel van je overige lighting aandelen af wilt. Komt bij dat ze nog wat te koop hebben staan en het voor de buitenwacht volstrekt onduidelijk is wat dat precies is.

    Hoewel ik grote vraagtekens heb of Philips het op de medische apparatenmarkt gaat redden tegenover giganten zoals GE en Siemens heb ik voorlopig wel wat aandeeltjes Philips omdat er iets van de grote uitverkoop moet binnenkomen aldaar. Het is daarna voor mij timen van het moment van verkoop.

    Groet, Jonas
  2. [verwijderd] 20 oktober 2016 17:27
    quote:

    jonas schreef op 20 oktober 2016 16:01:

    Goede beschouwing Nico. Het lijkt een beetje de trend: betere marges, maar niet echte omzetgroei. Dat laatste kan komen stagnatie in koopkracht maar ook door gewoon te weinig productinnovatie en echte creativiteit bij Nederlandse bedrijven zoals Shell, AKZO, Philips.

    Aan die koopkracht kan je als bedrijf weinig doen, maar aan het laatste wel en ik heb het gevoel dat het bij bepaalde bedrijven stagneert vanwege onvoldoende produktinnovatie en ingezakt management.

    Komt in het specifieke geval van Philips bij. Het wekt nu niet echt vertrouwen als je snel van je overige lighting aandelen af wilt. Komt bij dat ze nog wat te koop hebben staan en het voor de buitenwacht volstrekt onduidelijk is wat dat precies is.

    Hoewel ik grote vraagtekens heb of Philips het op de medische apparatenmarkt gaat redden tegenover giganten zoals GE en Siemens heb ik voorlopig wel wat aandeeltjes Philips omdat er iets van de grote uitverkoop moet binnenkomen aldaar. Het is daarna voor mij timen van het moment van verkoop.

    Groet, Jonas
    Dag Jonas,

    Eens met dat innovatiedeel. Alles gaat richting LED, concurrentie wordt sterk daar en de innovatiekracht zal straks de marktpositie bepalen. Tot die tijd nog even fijn wat kosten besparen hier en daar, ook nooit weg.

  3. [verwijderd] 20 oktober 2016 18:25

    Nico innovatie daar gaat het om en dan ook de mensen. Het gaat niet om tijdklokgegevens etc, maar om resultaat en de aanpak.

    Als manager keek ik er niet eens naar, want ik wist het toch wel wat ze ongeveer uitspookte.

    Neem nu bijvoorbeeld Ajax waar ik helemaal gek van was als kind in Amsterdam Watergraafsmeer. Het liep niet goed na het vertrek van VicBuckingham en toen hadden ze de JOS-trainer Rinus Michels genomen.

    En toen veranderden er zaken niet alleen door Rinus, maar ook door mensen in het bestuur die zagen dat verandering nodig was. De jongens uit de Indische Buurt kwamen erbij en Jonas was zomaar een maat binnen de eerste generatie F-site.

    Cruyffie kwam op zijn 17, Suurbier, Krol, Muhrens etc. Mijn favoriet Vasovic bleef maar lopen de duwen en trekken. Geweldige kerel. Mooie tijd en dat niet alleen vanwege aanwezig geld, want Ajax was veel armer dan de toen grote clubs. Het was de deskundigheid en passie, vernieuwszin van mensen zoals Michels en Van Praag die tot het latere succes hebben geleid.

    Later weer Van Gaal, maar goed het gaat hier over beleggen. Wat ik bij veel bedrijven nu mis is toch wel de drive, de passie. Het lijkt wel alsof goed management betekent een soort nette ambtenaar aan de top. Lid geweest van het corps en dochters op de hockey, vrouw elke week naar de schoonheidsspecialiste om wat op te lappen enzo.

    Nou daarmee win je dus niet de oorlog in de wereldmarkten!

    Groet, Jonas
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links