Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,882 24 apr 2024 16:04
  • -0,052 (-0,52%) Dagrange 9,862 - 10,110
  • 555.759 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 103 104 105 106 107 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 8 juli 2016 15:16
    Beursblik: vertrek financieel topman Air France-KLM geen goed signaal

    Theodoor Gilissen noemt vertrek ongunstig voor slagkracht bestuur.

    Het vertrek van de financiële topman Pierre-François Riolacci van Air France-KLM helpt niet bij de slagkracht die nodig is om de luchtvaartmaatschappij te reorganiseren. Dit zei analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers vrijdag tegen ABM Financial News naar aanleiding van de bekendmaking dat Riolacci per 4 november dit jaar zal opstappen om elders aan de slag te gaan.

    "Air France-KLM is een moeilijk bedrijf met weinig realiteitszin, waardoor de werkomstandigheden voor bestuurders zwaar zijn", aldus Versteeg, die wel benadrukte dat de reden voor het vertrek van de CFO vooralsnog speculatie is.

    Air France-KLM kampt weer met oplopende brandstofkosten, terwijl het uitblijven van een akkoord met de vakbonden als een donkere wolk boven de onderneming blijft hangen. Daarnaast leidt capaciteitsuitbreiding in de sector tot prijsconcurrentie, juist op een moment dat de vraag naar vliegtickets door terroristische aanslagen op vliegvelden en het Brexit-besluit onder druk staat, aldus Versteeg, die een Niet Aanbevolen advies hanteert voor het fonds.

    De luchtvaartmaatschappij meldde de komende dagen van start te gaan met zijn zoektocht naar een opvolger. Eerder al liet CEO Alexandre de Juniac weten te vertrekken bij Air France-KLM. Hij wordt opgevolgd door Jean-Marc Janaillac.

    Air France-KLM vervoerde in juni 1,0 procent meer passagiers, terwijl het vrachtvervoer onder druk bleef staan, zo bleek voorbeurs uit cijfers van de luchtvaartmaatschappij. De stijging in het aantal passagiers was te danken aan Transavia, waar afgelopen maand 19 procent meer passagiers werden vervoerd. Air France-KLM boekte juist een daling van 1,9 procent, indien de cijfers van de prijsvechter buiten beschouwing werden gelaten.

    Het aandeel Air France-KLM handelde op een iets hoger Damrak 2,1 procent lager op 5,55 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  2. forum rang 10 voda 8 juli 2016 15:29
    Air France-KLM vervoert meer passagiers in juni

    Vrachtvervoer blijft onder druk staan.

    Air France-KLM heeft in juni iets meer passagiers vervoerd, maar zag het vrachtvervoer wel weer onder druk staan. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij vrijdag voorbeurs.

    Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM 7,0 miljoen passagiers, een daling van 1,9 procent op jaarbasis. Het passagiersverkeer bij het luchtvaartbedrijf, gerekend naar omzet per kilometer, daalde afgelopen maand met 3,1, gerekend exclusief Transavia. De bezettingsgraad daalde met 1,4 procentpunt naar 85,2 procent, terwijl de capaciteit met 1,6 procent afnam.

    Bij prijsvechter Transavia steeg het aantal passagiers in juni met 19,4 procent naar 1,3 miljoen passagiers. Het passagiersverkeer gerekend naar omzet per kilometer dikte met 8,3 procent aan. De capaciteit nam toe met 10,5 procent en de bezettingsgraad daalde met 1,8 procentpunt naar 88,9 procent.

    In totaal, dat wil zeggen inclusief Transavia, vervoerde Air France-KLM in juni 8,3 miljoen passagiers, een stijging van 1,0 procent.

    Het vrachtvervoer bij Air France-KLM daalde in juni, omgerekend naar omzet per ton per kilometer, met 9,4 procent op jaarbasis. De capaciteit nam af met 4,9 procent en de beladingsgraad daalde 2,8 procentpunt naar 57,2 procent.

    Het aandeel Air France-KLM sloot donderdag op 5,67 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  3. forum rang 10 voda 8 juli 2016 21:12
    Vrees voor instabiele situatie bij luchtvaartmaatschappij
    Top Air France KLM weg

    door Yteke de Jong

    Parijs - Luchtvaartmaatschappij Air France KLM kampt met een leegloop aan de top, met het vertrek van drie topbestuurders.

    Nadat topman Alexandre de Juniac vorige week vertrok, maakte de hoogste financiële man Pierre-Francois Riolacci vrijdag zijn vertrek bekend. De hoogste personeelsbaas, Xavier Broseta, vertrekt op 1 oktober bij het luchtvaartconcern.

    „Het is zorgelijk dat binnen een paar maanden tijd drie hoge bestuurders de onderneming verlaten. Dat is geen goede zaak voor het leiderschap van Air France KLM”, zo stelt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel. „De stabiliteit in het bedrijf is op deze manier moeilijk te bewaren”, zo reageert president Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

    Alleen

    Afgelopen maandag begon de nieuwe bestuursvoorzitter Jean-Marc Janaillac bij Air France KLM. Het vertrek van de financieel bestuurder betekent dat de ceo er straks alleen voor staat.

    Het gaat financieel niet goed Air France KLM. Vrijdag werd bekend dat de inkomsten onder druk staan, onder meer door moordende concurrentie en terrorisme. Ondertussen blijft Air France onder stakingsdruk talmen met noodzakelijke besparingen. In juni kostte een pilotenstaking de luchtvaartmaatschappij €40 miljoen.

    „Het vertrek van Riolacci is een verlies”, zo reageert Hans Smits, voorzitter van de raad van commissarissen (rvc) van KLM, waar de cfo ook in zat. „Hij is een kundige financiële bestuurder.”

    Werkervaring

    Volgens een bron rondom de directie van Air France KLM vertrekt Riolacci omdat hij zijn werkervaring bij een niet-Franse multinational verder wil uitbouwen, met name op het gebied van fusie en overnames. Aan het eind van het jaar begint hij bij het Deense beursgenoteerde schoonmaakconcern ISS, dat groeiambities heeft.

    Bij de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij ligt de prioriteit op dit moment op politiek en sociaal vlak. „Er moeten afspraken met de Franse vakbonden gemaakt worden voor kostenbesparingen en efficiënter werken. De rol van de financieel bestuurder is daarbij beperkter”, zo stelt deze bron.

    Invloed

    Hoewel Riolacci verantwoordelijk is voor het zoeken naar een partner voor prijsvechter Transavia en de verkoop van de cateringtak Servair, wilde de cfo toch vertrekken. Het is geen geheim dat de Franse staat veel invloed heeft bij Air France KLM.

    De nieuwe topman Jean-Marc Janaillac is een vertrouweling van de Franse president Hollande. Riolacci staat bekend als een man met een zakelijker, hardere lijn als het gaat om de sanering van de luchtvaartmaatschappij.

    Dat Riolacci in Denemarken gaat werken is toeval, zegt Cees ’t Hart. De bestuursvoorzitter van de eveneens Deense bierbrouwer Carlsberg zit samen met met Riolacci in de rvc van KLM. „Ik wist niets van zijn overstap en hoorde het ook op vrijdag. Het is jammer, omdat Riolacci in mijn ogen een brug vormde tussen Air France en KLM”, zegt ’t Hart.

    Conflict

    Begin 2014 raakte Riolacci, samen met de toenmalige bestuurvoorzitter Juniac, in een ernstig conflict met KLM. De financieel bestuurder wilde jaarlijks €1 miljard aan kasgeld afromen bij KLM.

    Dit is een normale gang van zaken bij multinationals. KLM was echter bang dat haar geld zou verdwijnen in de put van Air France, de enige andere werkmaatschappij binnen het bedrijf. Daar werd geen vooruitgang geboekt met bezuinigingen. Het afromingsplan zorgde voor een dieptepunt in de relatie. Om de gemoederen te bedaren en elkaar tot wederzijds begrip te brengen werd Riolacci benoemd tot commissaris bij de Nederlandse werkmaatschappij.

    Impasse

    Het vertrek van Riolacci zou wel een kans kunnen zijn om de impasse met de Franse vakbonden te doorbreken. Directeur Frédéric Gagey van Air France zou hem namelijk op kunnen volgen. Gagey heeft een financiële achtergrond. Een bron stelt:. „Daarmee is de weg vrij voor een nieuw persoon die de Franse vakbonden wel tot concessies kan bewegen.”

    Bron: DFT Premium
  4. forum rang 10 voda 11 juli 2016 18:01
    KLM sluit aan bij samenwerking Air France en China Eastern Airlines

    Wekelijks vier vluchten naar Shanghai.

    KLM is toegetreden tot de bestaande samenwerking tussen Air France en China Eastern Airlines. Dit maakte het Nederlandse onderdeel van Air France-KLM maandag bekend zonder financiële details vrij te geven.

    KLM zal samen met China Eastern Airlines gezamenlijke vluchten aanbieden op de route tussen Amsterdam en Shanghai. Ook kunnen passagiers gebruik maken van drie nieuwe aansluitende bestemmingen bovenop de al bestaande 12 bestemmingen.

    "Met de start van China Eastern Airlines op Amsterdam is de hub van KLM op Schiphol de enige Skyteam hub buiten Azië waar alle vier de maatschappijen uit Greater China op vliegen", stelde president-directeur Pieter Elbers van KLM. De topman sprak van een versterking van het doel om Amsterdam "de poort tussen Europa en China" te laten zijn.

    China Eastern Airlines vliegt vier keer per week tussen Schiphol en Shanghai. KLM en China Eastern Airlines gaan verder met elkaar in gesprek over een uitbreiding van hun samenwerking in de toekomst.

    Het aandeel Air France-KLM sloot maandag op een groen Damrak 2,2 procent hoger op 5,85 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  5. forum rang 10 voda 12 juli 2016 16:04
    Air France-KLM krijgt opdracht motorenonderhoud van Thai

    Geen financiële details gemeld.

    Air France-KLM heeft van Thai Airways de opdracht gekregen om bij de onderhoudsdivisie Engineering & Maintenance het onderhoud van de motoren van de toekomstige Airbus A350-vloot van de Aziatische luchtvaartmaatschappij te verzorgen. Dit maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dinsdag bekend zonder financiële details vrij te geven.

    Thai krijgt deze zomer twaalf A350's afgeleverd. In 2015 verwierf Air France-KLM al een vergelijkbaar contract voor onderhoud en service voor de acht Boeing 787's van Thai Airways.

    Het aandeel Air France-KLM noteerde dinsdag op een groen Damrak 2,7 procent hoger op 6,01 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  6. forum rang 10 voda 20 juli 2016 15:23
    Grondpersoneel KLM dreigt met acties

    Staking in zomerseizoen niet aannemelijk.

    Grondpersoneel van KLM bereidt acties voor na het uiteenvallen van de onderhandelingen over nieuwe arbeidsvoorwaarden, waarbij vakbonden vanwege het vooruitzicht van aanhoudende winstgevendheid voor Air France-KLM niet langer lijken te willen instemmen met loonbevriezingen.

    Na stakingen over arbeidsvoorwaarden bij de Franse tak, die de luchtvaartgroep op drukke momenten voor de luchtvaartmaatschappij, zoals bij het EK-voetbal, duur kwamen te staan, is het moment weer gekomen voor nieuwe CAO-onderhandelingen bij het grond- en cabinepersoneel van KLM.

    De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij zette over 2015 voor het eerst in jaren een winst neer, en vakbonden lijken niet meer in te willen stemmen met een loonbevriezing, zoals in de afgelopen jaren.

    "We verwachten een fors hogere operationeel resultaat, die misschien wel richting de 1 miljard euro gaat lopen", zei Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart, die zo'n 4.000 leden van het 14.000 tellende grondpersoneel bij KLM vertegenwoordigt. "Het is nu tijd om een beetje weer te investeren in het personeel".

    Air France-KLM behaalde vorig jaar een nettowinst van 118 miljoen euro, versus een nettoverlies van 225 miljoen euro in 2014. De bestuurders van de luchtvaartgroep waarschuwden in reactie op de winst dat verdere kostenbesparingen essentieel blijven vanwege geopolitieke spanningen en een hoge capaciteit in de markt, die het voordeel van lagere brandstofprijzen naar verwachting aanzienlijk zullen inperken.

    In dit verband stelde KLM, volgens Boufangacha, een loonsverhoging van 1 procent voor vanaf 1 januari 2018. Het FNV wil een loonsverhoging op zijn minst naar voren getrokken zien worden.

    In een lijst met eisen verstuurd aan KLM, die verder betrekking heeft op het aanbieden van een dienstverband aan het oplopende aantal uitzendkrachten, heeft FNV de luchtvaartmaatschappij vijf dagen bedenktijd gegeven voor de vakbond met acties komt. Stakingen zijn in Nederland geen voor de hand liggend middel.

    Weliswaar stemden meer dan driekwart van de 200 aanwezige leden na het uiteenvallen van de onderhandelingen met KLM op dinsdag voor acties, zei Boufangacha.

    Boufangacha, die zich niet kan herinneren wanneer voor het laatst werd gestaakt in Nederland, voegde toe dat stakingen niet uitgesloten worden, maar zei dat die in de drukke zomerperiode niet aan de orde zijn.

    Naast het grondpersoneel stuitte ook het cabinepersoneel op arbeidsgeschillen met de luchtvaartmaatschappij. KLM heeft de cabine vakbond laten weten het aantal leidinggevenden op lange vluchten terug te willen dringen van twee naar één leidinggevende.

    Voor vluchten binnen Europa streeft KLM ernaar een cabin attendant als leidinggevende aan te wijzen, waarmee de functie van purser op die vluchten zal verdwijnen.

    Verder zou er voor de komende winterplanning door KLM opnieuw een productiviteitsverhoging van 4 procent worden nagestreefd, als onderdeel van verdere kostenbesparingen om in totaal binnen drie jaar tijd 700 miljoen euro te besparen. De vakbond zei zich niet aan de in 2014 uiteengezette bezuinigingsdoelen door KLM gecommitteerd te hebben.

    VNC houdt vandaag en morgen ledenvergaderingen.

    De CAO voor piloten van KLM loopt voorlopig nog niet af. Deze afspraken gelden van januari 2015 tot en met december 2017. Binnen dit akkoord werd ingestemd met een bevriezing van salarisverhogingen, productiviteitsverhogingen en uitgesteld pensioen. Daarentegen werd er een model in het leven geroepen waardoor piloten mee kunnen profiteren van winsten bij de luchtvaartgroep.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  7. forum rang 10 voda 20 juli 2016 15:47
    Update: grondpersoneel KLM dreigt met acties

    Staking in zomerseizoen niet aannemelijk.

    Grondpersoneel van KLM bereidt acties voor na het uiteenvallen van de onderhandelingen over nieuwe arbeidsvoorwaarden, waarbij vakbonden vanwege het vooruitzicht van aanhoudende winstgevendheid voor Air France-KLM niet langer lijken te willen instemmen met loonbevriezingen.

    Na stakingen over arbeidsvoorwaarden bij de Franse tak, die de luchtvaartgroep op drukke momenten voor de luchtvaartmaatschappij, zoals bij het EK-voetbal, duur kwamen te staan, is het moment weer gekomen voor nieuwe CAO-onderhandelingen bij het grond- en cabinepersoneel van KLM.

    De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij zette over 2015 voor het eerst in jaren een winst neer, en vakbonden lijken niet meer in te willen stemmen met een loonbevriezing, zoals in de afgelopen jaren.

    "We verwachten een fors hogere operationeel resultaat, die misschien wel richting de 1 miljard euro gaat lopen", zei Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart, die zo'n 4.000 leden van het 14.000 tellende grondpersoneel bij KLM vertegenwoordigt. "Het is nu tijd om een beetje weer te investeren in het personeel".

    Air France-KLM behaalde vorig jaar een nettowinst van 118 miljoen euro, versus een nettoverlies van 225 miljoen euro in 2014. De bestuurders van de luchtvaartgroep waarschuwden in reactie op de winst dat verdere kostenbesparingen essentieel blijven vanwege geopolitieke spanningen en een hoge capaciteit in de markt, die het voordeel van lagere brandstofprijzen naar verwachting aanzienlijk zullen inperken.

    In dit verband stelde KLM, volgens Boufangacha, een loonsverhoging van 1 procent voor vanaf 1 januari 2018. Het FNV wil een loonsverhoging op zijn minst naar voren getrokken zien worden.

    In een lijst met eisen verstuurd aan KLM, die verder betrekking heeft op het aanbieden van een dienstverband aan het oplopende aantal uitzendkrachten, heeft FNV de luchtvaartmaatschappij vijf dagen bedenktijd gegeven voor de vakbond met acties komt. Stakingen zijn in Nederland geen voor de hand liggend middel.

    Weliswaar stemden meer dan driekwart van de 200 aanwezige leden na het uiteenvallen van de onderhandelingen met KLM op dinsdag voor acties, zei Boufangacha.

    Boufangacha, die zich niet kan herinneren wanneer voor het laatst werd gestaakt in Nederland, voegde toe dat stakingen niet uitgesloten worden, maar zei dat die in de drukke zomerperiode niet aan de orde zijn.

    Naast het grondpersoneel stuitte ook het cabinepersoneel op arbeidsgeschillen met de luchtvaartmaatschappij. KLM heeft de cabine vakbond laten weten het aantal leidinggevenden op lange vluchten terug te willen dringen van twee naar één leidinggevende.

    Voor vluchten binnen Europa streeft KLM ernaar een cabin attendant als leidinggevende aan te wijzen, waarmee de functie van purser op die vluchten zal verdwijnen.

    Verder zou er voor de komende winterplanning door KLM opnieuw een productiviteitsverhoging van 4 procent worden nagestreefd, als onderdeel van verdere kostenbesparingen om in totaal binnen drie jaar tijd 700 miljoen euro te besparen. De vakbond zei zich niet aan de in 2014 uiteengezette bezuinigingsdoelen door KLM gecommitteerd te hebben.

    Ondertussen zijn ondanks het aflopen van het CAO geen nieuwe onderhandelingen ingeroosterd, aangezien de vakbond van het cabinepersoneel, zo'n 9.000 arbeidsplekken bij KLM, onderhandelingen afhoudt tot een langlopend pensioenconflict is opgelost.

    Vanwege het lage rente klimaat worstelen Nederlandse bedrijven met pensioenverplichtingen.

    KLM wilde de gang zetten naar een vaste pensioenregeling, en af van overschot en tekortregelingen, zei de vakbond. Dit zou de pensioenverplichtingen voor de luchtvaartmaatschappij verlichten, maar betekenen dat het risico wordt overgedragen aan de werknemer.

    "KLM was echter niet bereid met een eenmalig afstortbedrag te komen of de premie te verhogen", zei voorzitter Annette Groeneveld van CNV. Daarbij zette de luchtvaartmaatschappij een natuurlijke herstelregeling in, waarbij de tekorten niet ieder jaar gedekt hoeven te worden, maar gekeken wordt naar een periode van tien jaar. Begin dit jaar werd deze regeling zonder toestemming van de vakbond doorgevoerd, die ook niet op de hoogte was gesteld van de verandering, volgens Groeneveld.

    Groeneveld liet woensdag weten geen tegemoetkoming van KLM meer te verwachten en na een schriftelijke bevestiging van de luchtvaartmaatschappij de stap naar de rechtbank te gaan zetten.

    Aan acties als staken denkt Groeneveld niet. "We hebben een sterke juridische case liggen". Met "staken, dan staak je je eigen baan weg."

    VNC houdt vandaag en morgen ledenvergaderingen.

    De CAO voor piloten van KLM loopt voorlopig nog niet af. Deze afspraken gelden van januari 2015 tot en met december 2017. Binnen dit akkoord werd ingestemd met een bevriezing van salarisverhogingen, productiviteitsverhogingen en uitgesteld pensioen. Daarentegen werd er een model in het leven geroepen waardoor piloten mee kunnen profiteren van winsten bij de luchtvaartgroep.

    Update: om extra informatie toe te voegen.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  8. forum rang 10 voda 25 juli 2016 20:21
    Staking Air France leidt met name bij de korte afstandsvluchten tot verstoringen

    Staking tussen 27 juli en 2 augustus.

    De staking bij Air France tussen 27 juli en 2 augustus zal met name bij de korte afstandsvluchten tot verstoringen leiden. Dit meldde de Franse tak van Air France-KLM maandag.

    "Air France zal al het mogelijke doen om het merendeel van de lange afstandsvluchten te laten plaatshebben, hoewel een aantal annuleringen onvermijdelijk zijn", aldus Air France. "Vluchten van en naar Europa en de binnenlandse korte afstandsvluchten van Air France zullen meer verstoringen kennen."

    Het concern voorziet dat op de eerste dag van de staking meer dan 90 procent van de lange afstandsvluchten kunnen plaatshebben, hoewel Air France er wel voor waarschuwt dat dit afhankelijk van de omvang van het cabinepersoneel met een gereduceerd aantal passagiers zal zijn.

    Voor de middellange en korte afstandsvluchten voorziet de luchtvaarder, mogelijk ook met minder passagiers, dat waarschijnlijk 70 procent van de vluchten kunnen doorgaan.

    Air France meldde dat het een eerste raming betreft, die dinsdagochtend zal worden bevestigd.

    Daarnaast meldde het bedrijf dat Air France-vluchen, waaronder HOP!, die uitgevoerd worden door andere luchtvaartmaatschappijen, als KLM en Delta, niet door de staking beïnvloed worden.

    Air France verwacht dat gemiddeld circa 35 procent van het cabinepersoneel deelneemt aan de staking, circa 40 procent van het cabinepersoneel op de lange afstandsvluchten en ongeveer 25 procent van het personeel op de middellange afstandsvluchten.

    Tot slot meldde de luchtvaartmaatschappij enkele duizenden medewerkers gemobiliseerd te hebben om de gevolgen van de staking zoveel mogelijk te beperken.

    Twee vakbonden van cabinepersoneel, SNPNC en UNSA-PNC, kondigden de staking vrijdag aan en meldden niet in te gaan op een vrijdag door Air France gepresenteerd "gunstig voorstel" voor de periode van november 2016 tot maart 2018.

    Het aandeel Air France-KLM sloot maandag 2,3 procent lager op 5,26 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  9. forum rang 10 voda 26 juli 2016 14:00
    Een derde van Air France cabinepersoneel gaat staken

    Staking tussen 27 juli en 2 augustus.

    De staking bij Air France tussen 27 juli en 2 augustus zal naar verwachting ondersteund worden door 37 procent van het cabine personeel. Dit meldde de Franse tak van Air France-KLM dinsdag na een eerste uiteenzetting van de details op maandag.

    "Air France zal al het mogelijke doen om het merendeel van de lange afstandsvluchten te laten plaatshebben, hoewel een aantal annuleringen onvermijdelijk zijn", aldus Air France.

    Het concern voorziet dat op de eerste dag van de staking op aankomende woensdag meer dan 90 procent van de lange afstandsvluchten kunnen plaatshebben, hoewel Air France er wel voor waarschuwt dat dit afhankelijk van de omvang van het cabinepersoneel met een gereduceerd aantal passagiers zal zijn.

    De binnenlandse vluchten zullen eveneens voor 90 procent doorgang vinden. Daarnaast verwacht Air France dat meer dan 80 procent van de middellange afstandsvluchten van en naar thuishub Charles De Gaulle zullen plaatsvinden.

    Daarnaast meldde het bedrijf dat Air France-vluchten, waaronder HOP!, die uitgevoerd worden door andere luchtvaartmaatschappijen, als KLM en Delta, niet door de staking beïnvloed worden.

    Air France verwacht dat 37 procent van het cabinepersoneel deelneemt aan de staking.

    Tot slot meldde de luchtvaartmaatschappij enkele duizenden medewerkers gemobiliseerd te hebben om de gevolgen van de staking zoveel mogelijk te beperken.

    Twee vakbonden van cabinepersoneel, SNPNC en UNSA-PNC, kondigden de staking vrijdag aan en meldden niet in te gaan op een vrijdag door Air France gepresenteerd "gunstig voorstel" voor de periode van november 2016 tot maart 2018.

    Het aandeel Air France-KLM noteerde dinsdag 0,2 procent lager op 5,25 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  10. forum rang 10 voda 27 juli 2016 16:26
    Staking Air France-KLM kost meer dan pilotenstaking

    Cabinepersoneel legt werk 7 dagen neer.

    De woensdag begonnen staking onder cabinepersoneel bij Air France zal waarschijnlijk hoger uitvallen dan de meest recente pilotenstaking, waarmee geanticipeerd wordt op een impact van tientallen miljoenen euro's. Dit bleek uit uitspraken van de financieel directeur van de Air France-KLM groep gedurende een toelichting op de financiële resultaten in Parijs.

    Hoewel de financieel directeur benadrukte dat een precieze inschatting van de naar verwachting zeven dagen durende staking van cabinepersoneel moeilijk is, komt de staking op een paar tientallen miljoenen euro's uit, "waarschijnlijk hoger dan de pilotenstaking", zei Pierre-François Riolacci.

    De CFO rekent niet op een impact in de honderden miljoenen. Pas 24 uur van te voren wordt duidelijk welke vluchten getroffen worden.

    De vier dagen durende pilotenstaking in juni kostte het concern nagenoeg 40 miljoen euro.

    De Franse tak van Air France-KLM ligt al twee jaar overhoop met vakbonden over cruciale kostenbesparingen, die noodzakelijk zijn om zich beter te kunnen positioneren ten opzichte van snelgroeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten en prijsvechters in Europa.

    "Het is een realiteit dat de situatie zeer ingewikkeld is", zei de CEO van Air France, Frédéric Gagey.

    "Deze staking is irrationeel", zei Gagey. De CEO wees erop dat er geen deadline stond voor de onderhandelingen, met een nieuwe CAO die pas later dit jaar ingaat.

    De Franse luchtvaartmaatschappij zal de gesprekken echter weer moeten hervatten, aangezien er uiteindelijk een overeenkomst gesloten moet worden om tot het bezuinigingsdoel van 1,1 miljard euro te komen. "De staking moet niet gezien worden als teken dat Air France geen voortgang boekt".

    De CEO van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, die benadrukte net drie weken bij het concern te zijn, had geen antwoord op de vraag hoe vakbonden over de lijn te trekken om in te stemmen met kostenbesparingen. "Het zou arrogant zijn om nu met de magnifieke oplossing te komen voor het probleem. Daar gaan we de komende weken aan werken".

    De staking zal de winst in de tussentijd ondermijnen. In 2014 dwarsboomden piloten al de terugkeer naar een nettowinst over 2014, met een staking kort na de introductie van de nieuwe plannen om de luchtvaartgroep meer concurrerend te maken ten opzichte van de prijsvechter en luxe Golfmaatschappijen, die opliep tot in de honderden miljoenen.

    Uiteindelijk boekte de luchtvaartgroep afgelopen jaar voor het eerst sinds 2010 een nettowinst.

    "Air France heeft niet de intentie om in het rood uit te komen in 2016. 2016 zal net als 2015 positief zijn, maar overduidelijk zal er een negatieve impact zijn van de staking", aldus de bestuurders.

    Het aandeel Air France-KLM steeg woensdag aan het begin van de middag op een groen Damrak 2,2 procent op 5,33 euro.

    In Nederland kondigde FNV luchtvaart woensdag aan te gaan staken, nadat KLM zijn wens voor onder meer een loonsverhoging van 1 procent niet inwilligde.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  11. forum rang 10 voda 27 juli 2016 16:30
    KLM blijft inzetten op kostenbesparingen

    Onzekerheid over inkomsten met verslechterd geopolitiek klimaat.

    Met onzekerheid over inkomsten te midden van een verslechterd economisch klimaat, blijft de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM de nadruk leggen op kostenbesparingen. Dit bleek woensdag uit uitspraken van KLM CEO Pieter Elbers tegenover ABM Financial News.

    "De afgelopen maanden zien we de gemiddelde inkomstenprijs onder druk staan. Er is veel onzekerheid", zei de topman van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

    Europa wordt opgeschrikt door terroristische aanslagen en de impact van Brexit, terwijl er veel capaciteit is ingezet door Europese luchtvaartmaatschappijen vanwege de lage olieprijzen. Air France-KLM zag zijn omzet in het tweede kwartaal in reactie hierop dalen, maar wist desondanks een nettowinst te boeken, bleek uit de woensdag vrijgegeven financiële resultaten.

    Er werd voortgang geboekt met kostenbesparingen, waar de groep op blijft inzetten om tot het kostenbesparingsdoel in 2018 te komen.

    De kosten per eenheid werden met 8,5 procent teruggedrongen in de passagiersbusiness, terwijl de omzet per eenheid met 5,6 procent terugliep. Totale netto kosten binnen de groep liepen in het tweede kwartaal met 8,8 procent terug naar 5,2 miljard euro.

    KLM streeft kostenbesparingen van 700 miljoen euro na, terwijl Air France 1,1 miljard euro moet bezuinigen, om groei en investeringen mogelijk te maken.

    De Nederlandse luchtvaartgroep bevindt zich momenteel in nieuwe intensieve gesprekken met Nederlandse vakbonden, als onderdeel van nieuwe CAO onderhandelingen, om tot dat bezuinigingsdoel te komen. Nieuwe afspraken met vakbonden zijn essentieel om de bezuinigingsdoelen te behalen. "Dat is precies waarom doorgegaan wordt", zei Elbers. KLM wist een negatief operationeel resultaat van 79 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2015 om te buigen naar een winst van 207 miljoen euro in het eerste halfjaar dit jaar.

    Bij Air France is er sinds de introductie van de kostenbesparingsdoelen in september 2014 nog niets bereikt aan de zijde van het personeel. "Daar zie je dus ook geen groei dit jaar", zei Elbers.

    Dat cabinepersoneel woensdag aan een week durende staking begint houdt geen verband, aldus Elbers, met de relatie tussen de Franse vakbonden en de recent aangetreden CEO Jean-Marc Janaillac, die als vervanger van Alexandre de Juniac geschikt werd geacht om de onderhandelingen met vakbonden tot een goed einde te brengen.

    "Ik heb er alle vertrouwen in dat we er net als de vorige keer uit gaan komen", zei de CEO van KLM.

    Air France-KLM CFO Pierre-Francois Riolacci zei in een reactie dat de stakingen ertoe leiden dat consumenten waarschijnlijk "behoedzamer" worden met het boeken van vluchten bij Air France.

    De vorige staking aan de Franse zijde duurde vier dagen en kostte het concern 40 miljoen euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  12. forum rang 10 voda 27 juli 2016 16:41
    AF-KLM: snel besluit over opvolging Riolacci

    Gepubliceerd op 27 jul 2016 om 11:28 | Views: 1.039

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM verwacht snel een besluit te kunnen nemen over de opvolging van financieel directeur Pierre-François Riolacci, die onlangs aankondigde dat hij komend najaar vertrekt. Dat zei topman Jean-Marc Janaillac woensdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van de luchtvaartgroep.

    Om een opvolger te vinden is een headhuntersbureau ingeschakeld. Dat heeft meerdere, goede kandidaten opgeleverd, zei Janaillac, die zelf pas drie weken in functie is als hoogste baas. Hij zei daarnaast het vertrek van Riolacci zeer te betreuren.
  13. forum rang 10 voda 28 juli 2016 16:16
    Air France voorziet voor vrijdag weer vluchtannuleringen

    Luchtvaartmaatschappij verwacht dat minderheid cabinepersoneel zal staken.

    Air France verwacht vrijdag op de derde dag van de stakingsacties van vakbonden van cabinepersoneel, net als op donderdag, het grootste deel van zijn vluchten te kunnen uitvoeren. Dit meldde het Franse onderdeel van Air France-KLM donderdag.

    De Franse luchtvaartmaatschappij verwacht dat vrijdag 37 procent van het cabinepersoneel aan de stakingen zal deelnemen.

    De maatschappij verwacht meer dan 80 procent van de vluchten te kunnen uitvoeren, waarvan 90 procent van de intercontinentale vluchten, 85 procent van de binnenlandse vluchten en 75 procent van de vluchten op middellange afstanden.

    De stakingsacties van de vakbonden van cabinepersoneel zijn op 27 juli begonnen en duren tot en met 2 augustus en vallen samen met de start van het vakantieseizoen in Frankrijk.

    Op een groen Damrak noteerde het aandeel Air France-KLM donderdag 1,4 procent lager op 5,11 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  14. forum rang 10 voda 29 juli 2016 15:31
    Air France voorziet voor zaterdag weer vluchtannuleringen

    Luchtvaartmaatschappij verwacht groter aantal stakers.

    Air France verwacht zaterdag 30 juli op de vierde dag van de stakingsacties van vakbonden van cabinepersoneel, net als voorgaande dagen, het grootste deel van zijn vluchten te kunnen uitvoeren. Dit meldde het Franse onderdeel van Air France-KLM vrijdag.

    Niettemin voorziet Air France een toename van het aantal stakende medewerkers van het cabinepersoneel van 37 procent op vrijdag naar 42 procent op zaterdag.

    De maatschappij verwacht 80 procent van de vluchten uit de dienstregeling te kunnen uitvoeren, waarvan meer dan 90 procent van de intercontinentale vluchten, ruim 80 procent van de binnenlandse vluchten en meer dan 70 procent van de vluchten op middellange afstanden.

    De stakingsacties van de vakbonden van cabinepersoneel zijn op 27 juli begonnen en duren tot en met 2 augustus. De acties in het kader van een conflict met de directie van Air France over versobering van arbeidsvoorwaarden vallen samen met de start van het vakantieseizoen in Frankrijk.

    Op een vlak Damrak noteerde het aandeel Air France-KLM vrijdag 3,5 procent hoger op 5,28 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  15. [verwijderd] 29 juli 2016 15:57
    www.telegraaf.nl/dft/26310630/___KLM_...

    ’KLM intimideert eigen personeel’
    Vandaag, 05:30 Yteke de Jong
    SCHIPHOL - Stakende KLM’ers worden niet uitbetaald en mogen niet meer gebruik maken van de mogelijkheid om voordelig te reizen, de zogeheten IPB-regeling. Dat staat in een brief van operationeel directeur René de Groot aan de 14.500 grondmedewerkers van de luchtvaartmaatschappij.

    „Het is intimidatie. KLM probeert het actievoeren te belemmeren door het intrekken van de IPB-regeling,”, zegt luchtvaartbestuurder Zakaria Boufanchaga van vakbond FNV. De luchtvaartmaatschappij voerde gisteren de druk nog verder op in een andere brief met de mededeling het actievoeren in het typerende blauwe uniform te verbieden.

    KLM en vakbond FNV hebben een conflict over een nieuwe cao. FNV wil 1% loonsverhoging omdat het financieel beter gaat met de luchtvaartmaatschappij. De directie wil echter verder bezuinigen in verband met de moordende concurrentiestrijd. Het voorstel van FNV is te duur, stelt KLM in de brief naar de werknemers.

    Het grondpersoneel van de FNV voerde daarom gisteren actie op Schiphol. Er werd in de ochtend geen vracht geladen in 55 vliegtuigen. Ook werd er geflyerd bij de incheckbalies. In totaal deden naar schatting van KLM honderd man personeel mee.

    Of KLM met de brieven naar personeel een grotere staking volgende week heeft afgewend, is nog niet zeker. „We hebben een speldenprik gegeven”, zegt Boufanchaga. „We willen graag praten over een constructieve totaaloplossing in plaats elke keer weer iets af te halen van de arbeidsvoorwaarden.” Zo wil KLM vijf ouderendagen schrappen, maar FNV is mordicus tegen. De andere vier grondvakbonden leggen het voorstel neutraal voor aan hun leden.

    Volgens Boufanchaga heeft KLM de kunst afgekeken bij British Airways, die de IPB-regeling gedurende twee jaar introk voor stakend personeel. „Het is een beproefd recept in de luchtvaart om druk te zetten. KLM zoekt duidelijk de grens op.”

    Operationeel directeur René de Groot van KLM wilde geen commentaar geven. Een woordvoerder van KLM zegt dat de brief verstuurd is om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Voor hoe lang de reisregeling wordt ingetrokken is niet bekend.

    „Het is slim van KLM om via secundaire arbeidsvoorwaarden druk te zetten op het personeel”, zegt arbeidsjurist Pascal Besselink van juridisch dienstverlener DAS. „Werknemers in Nederland hebben het recht om te staken. Dit is vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest.”

    Daarnaast geldt het uitgangspunt van goed werkgeverschap. De luchtvaartmaatschappij kan de reisregeling voor stakers wel intrekken. Besselink: „Met deze sanctie ondermijnen ze het recht van staken indirect. Of dit goed werkgeverschap is zou de rechter moeten bepalen.”
  16. forum rang 10 voda 1 augustus 2016 16:05
    Air France verwacht verdere afname stakers

    Dinsdag staakt volgens Air France nog 25 procent personeel.

    Air France verwacht dinsdag op de laatste dag van de stakingsacties georganiseerd door vakbonden van cabinepersoneel, net als in de voorgaande dagen, het grootste deel van zijn vluchten te kunnen uitvoeren. Dit meldde het Franse onderdeel van Air France-KLM maandag.

    Air France verwacht een duidelijke afname van het aantal stakende medewerkers van het cabinepersoneel, van 32 procent op maandag naar 25 procent op dinsdag, Zondag staakte nog 41 procent.

    De maatschappij verwacht 90 procent van de vluchten uit de dienstregeling te kunnen uitvoeren, waarvan alle intercontinentale vluchten zonder capaciteitsbeperking, z'on 90 procent van de binnenlandse vluchten en meer dan 85 procent van de vluchten op middellange afstanden.

    De stakingsacties van de vakbonden van cabinepersoneel zijn op 27 juli begonnen en duren tot en met 2 augustus. De acties in het kader van een conflict met de directie van Air France over versobering van arbeidsvoorwaarden vallen samen met de start van het vakantieseizoen in Frankrijk.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  17. forum rang 10 voda 2 augustus 2016 16:11
    Staking Air France kost 90 miljoen euro - media

    CEO Gagey wijst ook op imagoschade.

    De staking van een deel van het cabinepersoneel kost Air France circa 90 miljoen euro. Dit zei CEO Frédéric Gagey dinsdag voor de Franse radio.

    "Een enorm bedrag", aldus de topman van de Franse tak van Air France-KLM tegenover France Info, die de vergelijking trok met de aanschafkosten voor een vliegtuig voor lange afstanden.

    Naast de kosten die staking met zich meebracht, wees Gagey ook op de imagoschade die hiermee gepaard ging. Volgens de topman werden wel 180.000 passagiers getroffen door de staking.

    Air France-KLM verloor dinsdag 0,8 procent op 5,18 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  18. forum rang 10 voda 2 augustus 2016 16:19
    FNV slaat uitnodiging KLM af

    Gepubliceerd op 2 aug 2016 om 13:25 | Views: 1.059

    AMSTERDAM (AFN) - Vakbond FNV heeft een uitnodiging van KLM om te praten over de cao voor het grondpersoneel afgeslagen. Volgens de bond heeft praten alleen zin als de luchtvaartonderneming bereid is om te bewegen. In de uitnodiging geeft KLM volgens FNV hiervoor geen enkel signaal af.

    De bond eist onder meer een loonsverhoging van 1 procent, met een bodem van 75 euro per maand, en geen verslechtering van de vakantie- en seniorendagen. Ook zouden uitzendkrachten die al jaren structureel bij KLM aan de slag zijn in vaste dienst moeten komen.

    ,,Op het moment dat KLM met serieuze aanwijzingen komt waaruit blijkt dat zij tegemoet wil komen aan ons ultimatum, dan zullen wij aan tafel gaan. Tot die tijd gaat het voorbereiden en voeren van acties gewoon door", verklaarde FNV dinsdag.

    Afgelopen dagen voerde KLM-grondpersoneel al actie bij de incheckbalies en bij de vrachtafhandeling.
  19. forum rang 10 voda 2 augustus 2016 19:49
    Air France keert terug naar normaal vliegschema

    Luchtvaartconcern nodigt vakbonden terug aan tafel uit.

    Air France voert woensdag weer alle vluchten onder het normale vliegschema uit, nadat een meer dan 90 miljoen euro kostende staking onder cabinepersoneel de luchtvaartmaatschappij een week lang dwong een deel van de vluchten te schrappen. Dit meldde het Franse onderdeel van Air France-KLM dinsdag.

    De Franse luchtvaartmaatschappij zei dinsdag het sociaal dialoog te hervatten tussen het Air France management en de vakbonden. "Het management heeft vandaag de cabine crew vakbonden uitgenodigd in augustus de onderhandelingen te hervatten", aldus Air France.

    CEO Frédéric Gagey liet dinsdag voor de Franse radio weten dat de staking van een deel van het cabinepersoneel Air France meer dan 90 miljoen euro kost.

    "Een enorm bedrag", voegde de topman van de Franse tak van Air France-KLM toe tegenover France Info, die de vergelijking trok met de aanschafkosten voor een vliegtuig voor lange afstanden.

    Naast de kosten die de staking met zich meebracht, wees Gagey ook op de imagoschade die hiermee gepaard ging. Volgens de topman werden wel 180.000 passagiers getroffen door de staking.

    De stakingsacties van de vakbonden van cabinepersoneel waren woensdag 27 juli aangevangen en duurden tot en met dinsdag 2 augustus. De acties in het kader van een conflict met de directie van Air France over versobering van arbeidsvoorwaarden vielen samen met de start van het vakantieseizoen in Frankrijk.

    In totaal werden 1,400 vluchten geannuleerd gedurende die 7 dagen durende staking.

    Meer dan 70 procent van de betrokken passagiers werd alternatieve oplossingen geboden voor vertrek van hun vlucht, zei Air France.

    Air France behield meer dan 80 procent van zijn korte- en middellange vluchten, en meer dan 90 procent van zijn lange-afstandsvluchten.

    Air France gaat ervan uit dat woensdag teruggekeerd wordt naar het normale vliegschema, "hoewel er op de eerste dag na de staking nog wat last-minute onderbrekingen kunnen plaatsvinden".

    Het aandeel Air France sloot dinsdag 1,8 procent lager op 5,13 euro.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 103 104 105 106 107 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links