Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,854 19 apr 2024 13:20
  • -0,026 (-0,26%) Dagrange 9,540 - 9,892
  • 539.608 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 96 97 98 99 100 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Broer Konijn 4 november 2015 10:28


    Boodschappenlijstje
    Ik heb de AEX en AMX weekcharts voor u bekeken op basis van genoemde criteria en selecteer de volgende kanshebbers. AKZO staat er uitstekend bij, kan van 63 naar 71 en 75. Boskalis noem ik als kanshebber, kan naar krap 49. ING twijfelt nu rond de 13,00 maar met een beetje wil zit 16,00 in het vat. ASML is al rap op weg, de trein rijdt al, mag door naar 90, daarboven stappen trendvolgers in. KPN staat midden in het 3,00-3,66 speelveld met de intentie richting het noorden op te stomen; de R/R is minder fraai, dat moet gezegd worden. Philips doet het uitstekend en kan door naar 26,00 tot 28,00. Air France-KLM is bezig met de voorbereiding voor een nieuwe weekly uptrend, boven 7,10 zijn de stieren los. Dit geldt ook voor BESI, die boven 21,00 een stijgende trend zal beginnen.

    TA-coaching
    U ziet, ik meld fondsen die al aardig op weg zijn in hun uptrend met nog voldoende opwaarts potentieel, fondsen die aan de vooravond staan van mooie rally’s en fondsen die bijna koopwaardig zijn. Om nog even in spoorwegtermen te blijven, de rails liggen er veelal, de trein is wellicht al vertrokken of moet nog binnenkomen op het station. Er zijn altijd kansen om in- en uit te stappen. Ik begeleid u als TA conducteur daarbij, onder andere met vele dagelijkse Twitter berichten onder de naam TheDailyTurbo. Kijk maar eens of deze TA coaching iets voor u is, succes!
    Disclaimer:
    Nico Bakker (www.nicoprbakker.nl) is directeur/eigenaar van BTAC Visuele Analyse en als zelfstandig consultant gelieerd aan BNP Paribas Markets (www.bnpparibasmarkets.nl).
    De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
  2. forum rang 10 voda 9 november 2015 16:26
    Weer meer stoelen gevuld bij Air France-KLM

    Gepubliceerd op 9 nov 2015 om 08:00 | Views: 3.698

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM wist ook in oktober meer vliegtuigstoelen gevuld te krijgen dan een jaar eerder. Dat was nodig want de ticketprijzen stonden nog altijd onder druk, meldde het luchtvaartconcern maandag.

    In totaal 7 miljoen reizigers maakten vorige maand gebruik van de diensten van Air France-KLM, 1,5 procent meer dan in oktober vorig jaar. Daarbij zijn de 1,1 miljoen passagiers die Transavia vervoerde niet meegerekend. Voor de budgetdochter betekent dat een stijging van bijna 12 procent.

    Na verrekening van de afstand die passagiers aflegden, was sprake van een toename van de vraag met 2,6 procent. Dat was ruimschoots meer dan de 0,9 procent waarmee de capaciteit toenam. De gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, steeg met 1,4 procentpunt tot 86,1 procent.

    Verre bestemmingen

    Met name de verkoop van tickets naar verre bestemmingen zat flink in de lift. De vraag groeide met 3,2 procent, twee keer zo sterk als het aanbod. Op vluchten binnen Europa bleef het aantal passagiers nagenoeg stabiel, terwijl de capaciteit met 1,8 procent werd teruggeschroefd.

    De groei bij Transavia komt nog altijd hoofdzakelijk voor rekening van de Franse tak, die het aantal reizigers met 42 procent zag toenemen. De passagiersgroei bij de prijsvechter hield afgelopen maand geen gelijke tred met de uitbreiding van de capaciteit. De bezettingsgraad zakte met 0,7 procentpunt tot 90,1 procent.

    De vrachtdivisie had afgelopen maand ruim 10 procent minder werk dan een jaar eerder, bij een 7,5 procent lagere capaciteit. Ook hier waren de tarieven duidelijk lager dan in oktober 2014. Air France-KLM is bezig met een grote reorganisatie bij vrachtdochter Martinair. Er blijft maar een handvol vliegtuigen over, die uitsluitend goederen vervoeren.
  3. forum rang 8 Wilbar 10 november 2015 09:25
    di 10 nov 2015, 09:07

    AF-KLM doet onderhoud aan vliegtuigen Etihad

    ABU DHABI (AFN) - De technische divisie van Air France-KLM gaat tien jaar lang onderdelen en onderhoudsdiensten leveren voor de in totaal 33 Boeing 777's van branchegenoot Etihad. Met de overeenkomst is een bedrag van ,,enkele honderden miljoenen dollars'' gemoeid, liet de Arabische luchtvaartmaatschappij dinsdag weten.

    Etihad spreekt van een ,,verdieping'' van de bestaande band met Air France-KLM. De twee luchtvaartbedrijven werken sinds najaar 2012 samen op sommige vluchten tussen steden in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Australië.

  4. forum rang 10 voda 11 november 2015 16:17
    'Overdracht belang Transavia kan goed zijn'

    Gepubliceerd op 11 nov 2015 om 13:41 | Views: 1.711

    DEN HAAG (AFN) - Het kan een goede zaak zijn als een deel van prijsvechter Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company binnen luchtvaartgroep Air France-KLM. Dat melden minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) woensdag aan de Tweede Kamer.

    Volgens de twee bewindslieden wordt gesproken over een overdracht van een minderheidsbelang in Transavia Holland van KLM naar de Transavia Company. Die maatschappij bestaat naast KLM en Air France binnen Air France-KLM.

    Het minderheidsbelang zou een goede zaak kunnen zijn wanneer hiermee een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency wordt bevorderd, aldus de bewindslieden. Zij benadrukken dat de gesprekken nog lopen.

    Meer zeggenschap

    Het gaat niet om de enige verschuiving binnen Air France-KLM. In de Transavia Company komt al het belang van Transavia Holland in Transavia Frankrijk. Het gaat daarbij om 40 procent. De overige 60 procent van het Franse Transavia is van Air France.

    Staatssecretaris Dijksma deelde begin deze week in Parijs nog haar zorgen over de toekomst van Transavia met de top van Air France-KLM. Media hadden gemeld dat de Fransen meer zeggenschap willen over de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

    Schiphol

    Dijksma wees op de verwevenheid van Transavia Holland met KLM en met Schiphol als mainport. Ze vindt het belangrijk dat er vanaf Schiphol naar veel bestemmingen kan worden gevlogen. De vluchten van KLM zorgen daar in belangrijke mate voor, aldus de staatssecretaris.

    Bij de plannen voor Transavia Holland moet dan ook rekening worden gehouden met de rol die Transavia speelt bij het aanvullen van het netwerk van Schiphol. Dat geldt ook ,,daar waar Transavia nodig'' is om de zelfstandige positie van KLM te behouden.
  5. forum rang 10 voda 11 november 2015 19:35
    Dijksma: Air France-KLM maakt eigen afweging

    Gepubliceerd op 11 nov 2015 om 19:07 | Views: 165

    DEN HAAG (AFN) - De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM maakt zijn eigen afwegingen als particulier bedrijf. Het heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.

    Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) woensdag in de Tweede Kamer. Ze reageerde op de onrust bij parlementariërs over de plannen van Air France-KLM met zijn prijsvechter Transavia. Het bedrijf wil een deel van het Nederlandse belang in Transavia onderbrengen in een aparte maatschappij Transavia Company.

    ,,Het is een beursgenoteerd bedrijf dat zijn eigen afwegingen maakt'', aldus Dijksma. Ze wil daar niet tussenbeide komen. Wel zegt ze op te komen voor de Nederlandse belangen: het handhaven van Schiphol als mainport en het handhaven van veel verbindingen vanaf Schiphol met een belangrijke rol voor KLM. Ze wees hierbij ook op de rol van het vliegveld als banenmotor.

    Dijsselbloem

    Dijksma noemde Air France-KLM één bedrijf dat vecht tegen concurrentie van buiten. Ze onderstreepte de noodzaak van kostenbesparingen, want ,,het bedrijf als geheel moet ook sterk zijn.''

    Het kan dan ook een goede zaak zijn als een deel van Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company, vinden Dijksma en ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën). Met de stap kan een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency worden bevorderd, aldus de bewindslieden.

    Nationale erfgoed

    Dijksma begrijpt dat de ontwikkelingen rond KLM en Transavia de gemoederen bezighouden en emoties oproepen: ,,Het gaat hier niet alleen om werk en banen, maar ook om cultureel erfgoed.''

    Volgens PVV'er Dion Graus moet Nederland zich nog veel drukker maken om zijn nationale ,,erfgoed''. Hij vreest dat de Fransen anders het hele bedrijf overnemen. ,,Ik ben KLM. Wij zijn KLM'', riep hij in het Frans.
  6. forum rang 10 voda 12 november 2015 16:10
    KLM's Transavia overweegt code-share overeenkomst Delta Air Lines

    AMSTERDAM (Dow Jones)--KLM's begrotingsdochter Transavia kijkt naar mogelijkheden voor code-share overeenkomsten met Air France-KLM's (AF.FR) partner Delta Air Lines, bevestigt de low-cost carrier donderdag, die inspanningen kracht bijzet om een grotere speler in Europa te worden.

    In een mogelijke code-share samenwerking zal Transavia passagiers op Delta Air Lines intercontinentale vluchten overnemen voor verdere vluchten in Europa, zegt Transavia's woordvoerder.

    Eerder liet Ryanair's CEO Michael O'Leary weten bereid te zijn lange-afstandspassagiers met verdere bestemmingen in Europa te verbinden en daarvoor in gesprek te zijn met verschillende traditionele netwerk maatschappijen.

    Europa's grootste low-cost maatschappij Ryanair vormt samen met het op e e n na grootste Easyjet felle concurrentie voor KLM en diens dochter Transavia.

    Transavia wil nog niet ingaan op de vraag of het openstaat voor code-share overeenkomsten met luchtvaartmaatschappijen die geen partner zijn van moedermaatschappij KLM.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  7. forum rang 10 voda 12 november 2015 16:35
    Dijsselbloem: KLM doet afstand van belang in Transavia Frankrijk

    •Roger Cohen
    Gisteren, 14:00
    Update: gisteren, 17:56

    KLM verliest haar zeggenschap bij Transavia Frankrijk. Moedermaatschappij Air France-KLM krijgt de volledige controle over de budgetdochter. Dat schrijven minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur woensdag in antwoord op vragen van de Tweede Kamer.

    Transavia Nederland, een volledige dochter van KLM, heeft op dit moment een belang van 40% in Transavia Frankrijk. Dat belang verschuift volgens Air France-KLM naar de reeds bestaande holdingmaatschappij Transavia Company, zo melden de bewindslieden. Deze holding zal naast Air France en KLM een derde pijler zijn onder de moedermaatschappij Air France-KLM. Transavia Nederland bevestigt het bericht.

    Transavia Nederland

    Over de status van Transavia Nederland wordt volgens Dijsselbloem en Dijksma nog onderhandeld. 'Wat betreft mogelijke wijzigingen in de governancestructuur van Transavia Nederland is nog geen uitsluitsel te geven, omdat wat deze luchtvaartmaatschappij betreft de gesprekken nog lopen. Er wordt volgens Air France-KLM momenteel gesproken over het overgaan van een minderheidsbelang van Transavia Nederland naar Transavia Company', zo stelt Dijsselbloem. De minister heeft namens de Staat een belang van 5,9% in KLM.

    De overdracht van belangen naar Parijs ligt gevoelig in Nederland. Transavia is belangrijk voor KLM omdat het passagiers aanvoert voor het relatief lucratieve intercontinentale netwerk. Ook gebruikt KLM de budgetdochter om zich op Schiphol te beschermen tegen de opmars van concurrenten als EasyJet, die willen groeien op de Nederlandse markt.

    Effect Schiphol

    Volgens Dijsselbloem en Dijksma zal de overdracht van het belang in Transavia Frankrijk geen nadelige effecten hebben voor Schiphol, omdat Transavia Frankrijk geen vluchten uitvoert vanaf de Nederlandse luchthaven. 'Een mogelijke overdracht van Transavia France is vanuit het perspectief van publiek dan ook niet nadelig voor de netwerkkwaliteit op Schiphol.'

    Het Nederlandse kabinet heeft vorige week haar bezorgdheid geuit over de overdracht van zeggenschap over Transavia. De nieuwe staatssecretaris van luchtvaart Sharon Dijksma heeft maandag tijdens een kennismakingsbezoek aan de top van Air France-KLM haar zorgen geuit over een 'eventuele wijziging in de governance van Transavia Nederland en de verwevenheid met KLM'.

    Netwerk

    Dijsselbloem en Dijksma schrijven woensdag bovendien dat ze er belang aan hechten dat KLM haar operaties zelfstandig kan 'uitvoeren en optimaliseren', omdat het netwerk van het Nederlandse luchtvaartonderdeel belangrijk is voor de positie van Schiphol. 'Daar waar Transavia nodig is om dat netwerk te complementeren of die zelfstandige positie te behouden, moet hiermee bij de invulling van de plannen voor Transavia Nederland rekening worden gehouden', schrijven de bewindspersonen.

    Air France-KLM wil Transavia, dat op dit moment alleen een Nederlandse en Franse tak kent, uitbouwen tot een Europese prijsvechter die kan concurreren met partijen als EasyJet en Vueling. Door Transavia Nederland en Transavia Frankrijk samen onder te brengen in een aparte holding hoopt de moedermaatschappij meer synergie tussen de twee Transavia-dochters te realiseren.

    Volgens de directeur van Transavia Nederland, Mattijs ten Brink, is het 'nog veel te vroeg om te zeggen of en wanneer' Air France-KLM een belang zal nemen in de KLM-dochter. Ten Brink benadrukt dat het plan vooral gezien moet worden 'in het kader van de plannen om Transavia buiten de Nederlandse en Franse markt te laten groeien.'

    Volgens de topman zal de wijziging in de governance in de praktijk weinig gevolgen hebben. 'Ook in de toekomst blijven we goed samenwerken met KLM om onze positie op Schiphol vast te houden. Ik denk dat de nieuwe plannen wat dat betreft niet heel veel uitmaken.'

    Bron: FD.nl
  8. forum rang 10 voda 18 november 2015 16:21
    Twee vluchten Air France uit VS omgeleid na dreigingen - Update

    (Update van eerder gepubliceerd bericht om aanvullende informatie toe te voegen.)


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Twee vluchten van Air France-KLM (AF.FR) onderdeel Air France vanuit de VS naar Frankrijk zijn omgeleid, nadat kort na vertrek anonieme dreigingen via de telefoon binnen kwamen, maar beide vliegtuigen zijn veilig geland.

    Terreurdreiging houdt luchtvaartmaatschappijen gespannen, na de bloedige aanslagen in Parijs van vorige week vrijdagavond en de crash van een Russisch passagiersvliegtuig in Egypte vorige maand.

    Air France-KLM zegt als voorzorgmaatregel beide vliegtuigen te hebben opgedragen te landen, na de dreigtelefoontjes die binnenkwamen nadat de vliegtuigen al waren opgestegen.

    Er zouden geen explosieven aan boord zijn gevonden. De retourvlucht vindt later op woensdag plaats, omdat de bemanning het maximum aantal toegestane werkuren heeft bereikt, zei Air France.

    Autoriteiten starten een onderzoek naar degene achter het telefoongesprek, zei de luchtvaartmaatschappij.

    De vlucht van dinsdagnacht van Los Angeles naar Parijs werd naar Salt Lake City gedirigeerd. Ongeveer tegelijkertijd week een bedreigde Air France-vlucht van Washington Dulles naar Parijs uit naar Halifax in Canada.

    Beide vluchten landden veilig en de passagiers konden via de terminals de vluchten verlaten.


    Door Dow Jones ; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; dowjones@amsterdam.com


  9. forum rang 10 voda 20 november 2015 15:42
    Air France: twaalf bemanningsleden in Mali zijn veilig

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Alle bemanningsleden van Air France, die verbleven in het Radisson Blu Hotel in de hoofdstad van Mali, waar een groep gewapende mannen vrijdag tientallen mensen in gijzeling heeft genomen, zijn veilig, heeft de luchtvaartmaatschappij gemeld.

    Twee Air France piloten en 10 cabine crewleden verbleven in het hotel in Bamako. De luchtvaartmaatschappij heeft continu contact onderhouden met de bemanning en we zijn ervan overtuigd dat ze naar een veilige plaats konden kome, zegt Air France zonder verder op details in te gaan.

    De Franse tak van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM (AF.FR), zei alle vluchten van en naar Bamako te hebben geannuleerd en verhoogde veiligheidsmaatregelen te hebben genomen in andere steden die het bedient.

    Een groep gewapende mannen heeft vrijdagochtend 170 mensen in gijzeling genomen in het Radisson Blu Hotel in Bamako. Ten minste drie mensen zijn gedood, zeiden vertegenwoordigers van het lokale leger.

    Het hotel is een van de meest populaire in de stad en wordt veel gebruikt door buitenlandse bezoekers en expats.


    Door Inti Landauro ; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  10. forum rang 10 voda 20 november 2015 17:24
    SkyTeam krijgt weer Nederlandse bestuursvoorzitter


    AMSTERDAM (Dow Jones)--SkyTeam, de alliantie van 20 luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, KLM, Delta Air Lines, Aeroflot, Kenya Airways en drie Chinese luchtvaartmaatschappijen, krijgt een nieuw management team.

    Bestuursvoorzitter van de Governing Board, waarin alle CEO's van de 20 aangesloten luchtvaartmaatschappijen zitting hebben, wordt Michael Wisbrun, die de afgelopen jaren al CEO van SkyTeam was, en daarvoor executive vice president van Air France-KLM was. De voorzitterszetel blijft daarmee in Nederlandse handen, want Wisbrun volgt voormalig KLM CEO Leo van Wijk op, die de afgelopen acht jaar bestuursvoorzitter van SkyTeam was.

    Wisbrun wordt als CEO van SkyTeam opgevolgd door de van Delta Air Lines afkomstige Perry Cantarutti, waar hij de afgelopen vijf jaar senior vice president Europa, Midden Oosten en Afrika was.


    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  11. forum rang 10 voda 30 november 2015 16:20
    München nieuwe thuisbasis Transavia

    Gepubliceerd op 30 nov 2015 om 13:45 | Views: 2.263

    MUNCHEN (AFN) - Transavia gebruikt München vanaf komend voorjaar als uitvalsbasis voor vluchten naar achttien bestemmingen. De budgetvlieger uit de groep Air France-KLM stationeert vier vliegtuigen in de Beierse hoofdstad.

    De toestellen worden onder meer ingezet voor vluchten naar zonbestemmingen als Palma de Mallorca, Faro, Palermo en Marrakech. Daarnaast komt belangrijke zakelijke bestemmingen als Kopenhagen en Brussel op het programma te staan. Het gaat in totaal om meer dan honderd vluchten per week.

    De aankondiging van maandag komt niet als een verrassing. Eerder deze maand werd al duidelijk dat Transavia personeel aan het werven was voor een nieuw te openen basis in München. Daarmee gaat het bedrijf direct de concurrentie aan met Lufthansa en prijsvechter Germanwings.

    Air France-KLM wil al geruime tijd dat Transavia ook buiten de twee thuismarkten gaat opereren. Met name in Frankrijk stuitten die plannen evenwel op verzet. Het personeel daar vreest dat de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden in eigen land zullen lijden onder dergelijke buitenlandse avonturen.

    120 nieuwe banen

    De kwestie was de hoofdreden voor de piloten van Air France om in het najaar van 2014 twee weken lang te staken. Dat kostte de luchtvaartgroep, die financieel toch al in zwaar weer verkeerde, bijna een half miljard euro. De uitbreidingsplannen verdwenen in de kast, maar werden eerder dit jaar toch weer afgestoft.

    De nieuwe vestiging in München wordt vanuit Nederland bestuurd en is goed voor zo'n 120 nieuwe banen op de Zuid-Duitse luchthaven. Doel is om in het eerste jaar een miljoen passagiers van en naar München te vervoeren.
  12. forum rang 10 voda 30 november 2015 17:08
    Bij aandelenruil zal Air France-KLM betalen voor Transavia France - Market Talk


    AMSTERDAM (Dow Jones)--"We geven niet zomaar dingen weg", zegt CEO Mattijs ten Brink van Air France-KLM's (AF.FR) Nederlandse low-cost tak Transavia Nederland. Momenteel wordt met alle betrokken gekeken naar "een verkoop" van Transavia Nederland's 40%-belang in Transavia France aan Air France-KLM. KLM is 100%-moeder van Transavia Nederland, terwijl Air France een 60%-belang in Transavia France heeft. Transavia Nederland heeft als ontwerper van het merk Transavia 40% van de Franse low-cost tak. "We gaan onderzoeken of in het licht van verdere groei van Transavia Nederland in Europa een andere verhouding voor Transavia Nederland mogelijk is", zegt de topman, zonder dit verder toe te lichten. Omstreeks 17.00 uur noteert het aandeel Air France-KLM 1,4% hoger op EUR6,32, terwijl de Midkap met 0,1% daalt. (ellen.proper@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  13. forum rang 10 voda 30 november 2015 18:03
    KLM's Transavia opent eerste hub buiten Nederland - Update

    (Update van eerder gepubliceerd verhaal 'KLM's Transavia opent eerste hub buiten Nederland' om commentaar CEO van Transavia toe te voegen.)


    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM's (AF.FR) Nederlandse low-cost dochter opent in 2016 zijn eerst operationele station buiten Nederland, in Munchen, Duitsland, nadat de budgeteenheid eerder dit jaar al de verwachting schiep spoedig met bases buiten Nederland te komen. Verdere Europese groei laat voorlopig op zich wachten, Munchen blijft in 2016 de enige thuisbasis buiten de Nederlandse grenzen.

    De Nederlandse low-cost dochter Transavia streeft Europese groei na, maar Munchen zal in 2016 het enige nieuwe operationele station zijn dat door de low-cost tak wordt geopend, zegt Transavia NL CEO Mattijs ten Brink maandag. Transavia Nederland kijkt verder waar nieuwe operationele stations te openen in de jaren vanaf 2017. "Het mag duidelijk zijn dat Munchen geen geisoleerd geval zal zijn", zegt Ten Brink

    De stap komt nadat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep afzag van de oprichting van een Europese low-cost dochter, wat als antwoord diende op felle concurrentie in Europa. Stakende piloten in Frankrijk lieten de plannen echter ontsporen met een EUR425 miljoen bedragende staking.

    Hieropvolgend besloten de Franse en Nederlandse low-cost luchtvaartmaatschappijen zelf te groeien, en operationele stations buiten hun thuislanden Nederland en Frankrijk op te zetten, maakte Transavia CEO Mattijs ten Brink eerder dit jaar kenbaar.

    Maandag volgde dan de eerste aankondiging voor een thuisbasis voor Transavia Nederland elders in Europa.

    Transavia parkeert eind maart volgend jaar vier Boeing 737-800 vliegtuigen op de luchthaven van Munchen, Duitslands grootste luchthaven na Frankfurt. In totaal groeit Transavia Nederland in 2016 met 7 vliegtuigen, geleased van Air France-KLM, twee leasemaatschappijen en het Braziliaanse airline GOL, tot 42 vliegtuigen.

    Hoe spoedig de Franse tak zal volgen met lanceringen van hubs buiten Frankrijk blijft vooralsnog onduidelijk. De Franse low-cost tak voert nog onderhandelingen met piloten om opening van operationele stations buiten Frankrijk mogelijk te maken. Transavia Frankrijk groeit ondertussen in de thuismarkt.

    Momenteel hebben de twee luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk operationele stations op Schiphol, Rotterdam/Den Haag en Eindhoven in Nederland, en Parijs-Orly, Nantes en Lyon in Frankrijk,

    Uitbreidingen in Europa zijn niet geheel zonder risico. Beide Transavia merken zijn momenteel verliesgevend en verwachten terug te keren naar winstgevendheid tegen 2017.

    Voor Air France-KLM's Europese concurrent Deutsche Lufthansa AG betekent de uitbreiding van Transavia extra concurrentie, nadat Europa's grootste low-cost luchtvaartmaatschappij Ryanair eerder al bekendmaakte fors te willen groeien op de Duitse markt.

    Lufthansa CEO Carsten Spohr zei die strijd wel aan te kunnen en zijn thuismarkten te beschermen tegen de opkomst van de low-cost airlines. Lufthansa's eigen low-cost dochter Eurowings moet daaraan bijdragen en zal meer onafhankelijkheid krijgen.

    Air France-KLM's Transavia streeft nu de leading low cost airline in Europa te worden, maar is wat betreft aantal vliegtuigen veel kleiner dan Europa's grootste low-cost airlines, Ryanair en Easyjet, die voor honderden vliegtuigen aan orders uit hebben staan. "We willen leading zijn in de markten die wij uitkiezen. Dat wil niet zeggen als je alles optelt dat wij de nummer 1 zullen worden", zegt Ten Brink.

    Verder ondersteunend voor de groei, kan Transavia een deal sluiten met Air-France-KLM VS-partner Delta Air Lines (DAL) om als 'feeder' op te treden voor diens internationale vluchten, maar een samenwerking is nog geen uitgemaakte zaak.

    "Ik wil die optie openhouden", zegt de Transavia topman, die er verder op wijst dat complexiteit de low-cost structuur niet moet ondermijnen. "We moeten steeds de afweging maken tussen complexiteit en samenwerken met anderen."

    Momenteel heeft Transavia een samenwerking met KLM. Steeds meer low-cost airlines in Europa uiten hun interesse in samenwerking met intercontinentaal georienteerde luchtvaartmaatschappijen. Samenwerkingen met luchtvaartmaatschappijen, die geen partner zijn van moedermaatschappij Air France-KLM, worden niet door Transavia per definitie uitgesloten, maar wel bij KLM gepolst.

    Ook intern, binnen de Air France-KLM groep, bekijkt Transavia Nederland momenteel de groeimogelijkheden.

    Momenteel wordt met alle betrokken gekeken naar "een verkoop" van Transavia Nederland's 40%-belang in Transavia France aan Air France-KLM. KLM is 100%-moeder van Transavia Nederland, terwijl Air France een 60%-belang in Transavia France heeft. Transavia Nederland heeft als ontwerper van het merk Transavia 40% van de Franse low-cost tak. "We gaan onderzoeken of in het licht van verdere groei van Transavia Nederland in Europa een andere verhouding voor Transavia Nederland mogelijk is", zegt de topman, zonder dit verder toe te lichten.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  14. forum rang 10 voda 7 december 2015 17:07
    Air France-KLM dringt aan op spoedig optreden EU luchtvaartbeleid - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) verwelkomt het nieuwe luchtvaartbeleid van de Europese Commissie voor een sterkere en meer concurrerende Europese luchtvaartindustrie, maar benadrukt dat spoedig optreden cruciaal is. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij onderstreept dat luchthavenkosten met meer dan tweederde zijn toegenomen in de afgelopen tien jaar, terwijl prijzen van vliegtickets die de luchtvaartmaatschappijen berekenden afnamen. "De aandacht moet liggen op concrete en meetbare acties die Europese luchtvaartmaatschappijen ondersteunen door meer vluchten en lagere tarieven". Het aandeel Air France-KLM noteert maandag 0,4% hoger. (ellen.proper@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  15. gerrit 69 8 december 2015 02:20
    www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfra...

    ma 07 dec 2015, 16:56
    Brussel wil goedkopere en schonere luchtvaartsector
    Van onze verslaggevers
    De Europese Commissie wil de Europese luchtvaartmaatschappijen meer wind onder de vleugels bieden door luchtvaartverdragen te sluiten met andere landen en regio's in vooral het Verre- en Midden-Oosten.
    Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM

    Het resultaat moet goedkoper, schoner en veiliger vliegen worden, met meer bestemmingen en snellere verbindingen. Verder moet meer innovatie en digitalisering er voor zorgen dat de Europese luchtvaart leidend blijft in de wereld, aldus eurocommissaris Violeta Bulc (Transport) bij de presentatie van de plannen. Concrete resultaten had ze echter niet.
    Ook de huidige grens van 49% voor deelname van investeerders van buiten Europa in Europese luchtvaartondernemingen is niet langer heilig.
    De luchtvaartsector reageert teleurgesteld op het langverwachte luchtvaartstrategie van de Europese Commissie. "Dit is het startsein voor de uitverkoop van de Europese luchtvaart”, zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. ‘De zeggenschap over de luchtvaartinfrastructuur in Europa krijgt de Arabier of Chinees er gratis bij.”
    De Europese luchtvaartsector heeft het zwaar vanwege de druk van snelgroeiende concurrenten uit het Midden-Oosten en Turkije, wiens overheden miljarden in hun luchtvaartsector steken. Deze kunnen nieuwe landingsrechten krijgen in Europa, mits er geen sprake is van oneerlijke concurrentie. De EC kiest echter niet voor handhaving.
    ‘Bij deze belofte is scepsis het enige gepaste antwoord”, aldus Verhagen. "Geen enkele staatssteun zou voorwaarde nummer één moeten zijn bij de start van de onderhandelingen."
    Daarnaast wil de Europese Commissie niet-Europese partijen vrijuit laten winkelen in de sector. Tot nu toe mochten zij slechts 49% van de aandelen van een Europese luchtvaartmaatschappij kopen, maar de Commissie wil dit schrappen. Hiermee kiest Europa voor verregaande liberalisatie, in vergelijking tot de Verenigde Staten, waar een buitenlandse partij maximaal 25% kan investeren en het Midden-Oosten, waar geen mogelijkheid is tot investeren.
    Vorig jaar werd Qatar Airways grootaandeelhouder van het moederbedrijf van British Airways, Iberia en Vueling. Het Amerikaanse Delta zou geïnteresseerd in het Nederlandse KLM, samen met diens Chinese partners en het Arabische Etihad.
  16. forum rang 10 voda 8 december 2015 16:19
    Air France-KLM ziet EUR50 mln impact door terroristische aanslagen

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM (AF.FR) heeft dinsdag gewaarschuwd dat de terroristische aanslagen in Parijs van 13 november een negatief effect van circa EUR50 miljoen kan hebben op de behaalde omzet in november.

    "Van en naar Parijs, werd het vliegverkeer van de maand november sterk beinvloed door de terreuraanslagen van 13 november", zei de luchtvaartmaatschappij in een verklaring, die de impact op de verkochte vliegtickets in november op EUR50 miljoen schat.

    De bezettingsgraad lag 0,9 punt lager in de periode van 13 tot en met 30 november, terwijl de bezettingsgraad 2,7 punt hoger lag in de periode 1 tot en met 13 november.

    De activiteiten van de low-cost dochter Transavia werden minder geraakt.

    De cargo-activiteit werd voornamelijk geraakt door aanvullende veiligheidsmaatregelen op Parijs Charles de Gaulle in reactie op de aanvallen.

    Vooruitkijkend meldt de airline dat de boekingstrend in lijn is met een progressief herstel waaronder een zeer beperkte impact op de volumes wordt voorzien na eind dit jaar.

    In december wordt er nog wel impact voorzien, meldt Chief Financial Officer Pierre-Francois Riolacci tijdens een conference call.

    Het totaal aantal vervoerde passagiers bedroeg 6,5 miljoen, een toename van 0,8%. Low-cost dochter Transavia vervoerde 7,0% meer passagiers op 525.000. De capaciteit groeide 1,6%.

    De cargo-capaciteit daalde 9,7%, terwijl de luchtvaartmaatschappij de blootstelling aan volledige cargo-freighters afbouwt.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  17. forum rang 10 voda 8 december 2015 16:25
    Air France hervat vluchten naar Iran in april 2016


    PARIJS (Dow Jones)--Air France is van plan om vluchten tussen Parijs en Teheran te hervatten na een schorsing van zeven jaar, om aan de vraag te voldoen die zal stijgen nu de handel tussen Iran en de Europese Unie weer mogelijk wordt.

    De Franse tak van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM (AF.FR) gaat drie keer per week vliegen tussen Parijs en Teheran, zei de onderneming. Air France is gestopt met het stopzetten van de vluchten in oktober 2008.

    "Air France ondersteunt de hervatting van de commerciele betrekkingen met Iran", zei de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. "Air France illustreert zijn ambitie om uit te breiden in een land dat sterk groeit."

    Internationale sancties tegen Iran kunnen begin januari al worden opgeheven nadat de nucleaire waakhond van de Verenigde Naties geen geloofwaardig bewijs vond dat Teheran onlangs bezig is geweest met atoomwapens.

    De basisafspraken voor het opheffen van de internationale sancties werden afgelopen zomer overeengekomen toen Teheran een overeenkomst met Amerika en zes wereldmachten bereikte over het nucleaire programma van Iran.


    Door Inti Landauro, bewerkt door Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  18. forum rang 10 voda 9 december 2015 16:20
    Nieuwe baas bij Transavia Frankrijk

    Gepubliceerd op 9 dec 2015 om 10:41 | Views: 2.360

    PARIJS (AFN) - De Franse tak van Transavia krijgt een nieuwe directeur. Nathalie Stubler (47) neemt op 1 februari het stokje over van Antoine Pussiau (59), die de leiding krijgt over de activiteiten van moederbedrijf Air France-KLM in Azië. Dat maakte de luchtvaartgroep woensdag bekend.

    Onder leiding van Stubler moet Transavia France de sterke groei van de afgelopen jaren doorzetten. Het bedrijf verwacht volgend jaar zes miljoen passagiers te vervoeren, drie keer zo veel als in 2012. Ook moet de winstgevendheid worden verbeterd, mede door nauwere samenwerking met Transavia Holland.

    Onlangs is besloten het minderheidsbelang dat Transavia Holland had in het Franse zusterbedrijf, over te hevelen naar Air France-KLM. Daarnaast wordt gesproken over een mogelijke verschuiving van een deel van de zeggenschap over Transavia Holland van KLM naar de holding in Parijs.
  19. Broer Konijn 9 december 2015 16:34
    Help, er wordt iemand positief op AF/KLM......
    Ik moet er uit vrees ik :-)

    Air France-KLM advies naar outperform bij RBCC - Market Talk


    AMSTERDAM (Dow Jones)--RBC Capital heeft het advies op Air France-KLM verhoogd tot outperform van underperform bij een koersdoel van EUR8, een opwaartse herziening van de eerdere EUR6,40. De luchtvaartmaatschappij heeft korte termijn winstpotentieel met een beter omzetvooruitzicht, zegt RBCC. De aanbeveling wordt beschouwd als een speculatief risico, met structurele problemen, zoals nieuwe arbeidsakkoorden, die nog steeds moeten worden afgerond. (robert.wall@wsj.com)
  20. forum rang 10 voda 14 december 2015 16:07
    KLM sluit strategisch partnerschap met Jet Airways

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM's (AF.FR) Nederlandse tak heeft samen met huidig partner Delta Air Lines een strategisch partnerschap gesloten met het Indiase Jet Airways, in een deal die voor KLM nieuwe passagiers oplevert op vluchten binnen Europa, een regio waar de luchtvaartmaatschappij onder druk staat.

    Jet Airways zal vanaf 27 maart vanaf thuishubs Mumbai en New Delhi eenmaal per dag vliegen op Amsterdam. De Indiase luchtvaartmaatschappij verlegt de operaties naar Amsterdam van Brussel. KLM biedt passagiers op de vluchten van Jet Airways, onder de code-share overeenkomst, verbindingen op dertig van KLM's bestemmingen binnen Europa aan.

    KLM CEO Pieter Elbers zegt veel van de overeenkomst te verwachten. "Strategisch gezien is dit een heel belangrijke stap."

    De deal komt op het moment dat KLM de winstgevendheid tracht te versterken door kostenbesparingen en tegelijkertijd investeringen door te voeren, enerzijds door in het eigen netwerk te investeren en anderzijds door strategische samenwerkingen.

    Het strategisch partnerschap met de luchtvaartmaatschappij in India volgt op code-share partnerschappen met luchtvaartmaatschappijen in China en Zuid-Amerika, terwijl de Verenigde Staten al vanaf de opkomst van partnerschappen een sterke regio vormde voor de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.

    "We hadden een heel aantal partnerschappen over de hele wereld, maar India was daarin een wit vlak", zegt Elbers.

    Naast het feit dat de blootstelling van KLM aan de regio geringer was dan gewenst, waren er al connecties tussen Air France-KLM en Jet Airways, waaronder een code-share agreement tussen Air France en Jet Airways.

    "De deal komt niet uit de lucht vallen", zegt Elbers dan ook.

    Delta had de vluchten naar India recent gestaakt en kan nu weer vliegtickets aanbieden naar de regio op de vluchten uitgevoerd door Jet Airways vanaf Toronto en Amsterdam naar Mumbai en New Delhi en andersom, evenals naar tien vervolgbestemmingen in de regio van India, waaronder Sri Lanka en Nepal. KLM vloog al eenmaal per dag naar Delhi en kan passagiers nu meerdere vluchten aanbieden, evenals vluchten naar vervolgbestemmingen.

    Voor de Amsterdamse luchthaven is KLM's recente initiatief een gunstige stap, aangezien de deal meer netwerkbestemmingen oplevert en daarmee de positie van de luchthaven versterkt. De positie van Schiphol wordt bepaald aan de hand van het netwerk.

    KLM is als grootste luchtvaartmaatschappij cruciaal voor de positie van de luchthaven, en met ingetogen groei kreeg de Nederlandse luchtvaartmaatschappij meer oppositie te verwerken, terwijl Schiphol ondertussen de deuren opende voor Easyjet en Ryanair om hubs op te zetten op de luchthaven.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 96 97 98 99 100 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links