Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel ArcelorMittal AEX:MT.NL, LU1598757687

  • 23,510 17 apr 2024 17:35
  • -0,250 (-1,05%) Dagrange 23,500 - 24,220
  • 3.430.788 Gem. (3M) 2,4M

Fortiform Nieuws

25 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. relic 7 oktober 2015 13:29
    www.vraagenaanbod.nl/nieuws/id7407-Ta...

    Tata Steel investeert in bewerkingslijn stalen buizen voor automotive
    IJmuiden, 23 augustus 2011 Tata Steel gaat een nieuwe productie- en bewerkingslijn voor stalen buizen voor de automobielsector opzetten in haar fabriek in Zwijndrecht.
    De belangrijkste onderdelen van deze uitbreiding zijn een gloeioven voor de productie van genormaliseerde precisiebuizen en een zaaginstallatie. De installatie, waarmee een investering is gemoeid van 3 miljoen euro, zal in juli volgend jaar operationeel zijn en werkgelegenheid bieden aan 19 personen.

    Ultra hogesterktestaal
    Het staal dat in de installatie wordt gebruikt - zoals ultra hogesterktestaal - komt uit de Tata Steel-fabrieken in IJmuiden en Port Talbot (Wales). Het ultra hogesterktestaal (tot 560 N/mm2) kan in diverse diktes worden geleverd. Wat het bijzonder maakt is de speciale legering van het staal, waardoor het extra sterk wordt en in dunnere (dus lichtere) vorm kan worden verwerkt met behoud van sterkte. Dat is voor de automobielsector van groot belang, want hoe lichter het materiaal, des te zuiniger de auto is.

    ‘Een van de voornaamste doelstellingen van de nieuwe installatie wordt het vervaardigen van gespecialiseerde onderdelen voor het chassis van auto's: genormaliseerde, op maat gezaagde hogesterktestaal buizen voor lichtgewicht constructies in auto's', zo stelt Remco Blaauw, managing director van de buizendivisie van Tata Steel in Europa. ‘De geïntegreerde keten die deze investering binnen Tata Steel creëert, zal ons nog beter in staat stellen om klanten uit de automobielsector te bedienen', aldus Blaauw.


    Groot formaat buizen
    In 2004 heeft de buizendivisie van Tata Steel in Europa zich met succes begeven op de markt voor groot formaat buizen voor de automobielsector. Zo worden onder andere hooggespecialiseerde chassisbuizen gemaakt. Door de investeringen in Zwijndrecht wordt Tata Steel een volledig geïntegreerde leverancier van buizen voor de automobielsector, met controle over de hele keten: van de productie van staal tot en met het produceren, bewerken en verpakken van buizen.'
  2. relic 7 oktober 2015 13:29
    Tata Steel is al wat langer bezig met een nieuw ultra hogesterktestaal.

    Concurrentie is er iig.

    www.metaalnieuws.nl/nieuws/9058/nieuw...

    6 augustus 2014 -

    DP1000HY-GI is een ultra hogesterktestaal met een hoge vloeigrens, dat sterkte combineert met vervormbaarheid en fabrikanten in staat stelt om lichtere onderdelen te maken zonder aanpassingen aan hun productiefaciliteiten. Tata Steel heeft dit nieuwe product ontwikkeld voor automobielfabrikanten om tegemoet te komen aan de vraag naar sterkere en lichtere staalsoorten.

    Het hogesterktestaal DP1000HY wordt toegepast voor het maken van auto-onderdelen die een hoge crashbestendigheid nodig hebben, zoals versterkingen van de A- en B-stijlen, drempels, deurbalken en dwarsbalken.
    1

    Volgens de staalmaker is het materiaal uitermate geschikt voor de veiligheidsdelen van een auto, waar een goede crashperformance noodzakelijk is. Hiermee kan het gewicht van auto-onderdelen tot 15% worden gereduceerd.

    Tata Steel heeft dit hogesterktestaal ontwikkeld in nauwe samenwerking met automobielfabrikanten. Het kan worden verwerkt op de bestaande installaties van de producenten - een belangrijk criterium bij de ontwikkeling van dit staal.
    De hoge vloeigrens van het DP1000HY staal, dat ervoor zorgt dat het materiaal aan grote krachten bloot kan staan tijdens het vervormen en daardoor meer energie absorbeert tijdens een botsing, is het meest geschikt voor het maken van onderdelen als de versterkingen van de A- en B-stijlen, drempels, deurbalken en dwarsbalken.

    Goed vervormbaar
    De sterkte van het nieuwe staal stelt ontwerpers in staat om materiaalverbruik te reduceren, met een potentiële verlaging van 8 tot 15% van het gewicht van onderdelen, afhankelijk van de staalsoort die wordt vervangen. De goede vervormbaarheid maakt het geschikt om relatief complexe vormen te creëren, terwijl de optimale energieabsorptie ideaal is voor het maken van onderdelen die goed moeten scoren op het gebied van botsveiligheid.
    DP1000HY voldoet aan de eisen van de Duitse vereniging van autofabrikanten, het Verband der Automobilindustrie (VDA), waarmee het voldoet aan de meest stringente veiligheidseisen van autofabrikanten wereldwijd.

    Veiligheid
    Sander Heinhuis, European Marketing Manager Automotive bij Tata Steel: “De veiligheid van inzittenden is de meest belangrijke overweging bij het ontwerpen van een auto, maar met de steeds toenemende druk om de uitstoot van CO2 te verlagen, is het van vitaal belang dat fabrikanten materialen gebruiken die zo licht mogelijk zijn. Met de ontwikkeling van DP1000HY heeft Tata Steel een staalsoort ontwikkeld die hoge vloeigrens, ultra hoge sterkte en vervormbaarheid combineert, waardoor autofabrikanten de dikte kunnen reduceren van het staal dat ze gebruiken. Daardoor kunnen ze een indrukwekkende mate van bescherming bij botsingen bieden en tegelijkertijd het gewicht reduceren. We werken nauw met onze klanten samen om de voordelen te laten zien van het gebruiken van dit product.”

    DP1000HY staal bevat koolstof en mangaan om de sterkte en versteviging te vergroten. Het is beschikbaar in een reeks afmetingen, van een dikte tot 2mm en een breedte tot 1.400mm. Het is afgewerkt met een dompelverzinkte coating, die goede bescherming tegen corrosie biedt en het een kosteneffectieve oplossing maakt voor de carrosseriestructuur.

    De productie van DP1000HY is in juli begonnen. Tata Steel levert de orders van nieuwe en bestaande klanten vanuit haar vestiging in IJmuiden. Deze nieuwste toevoeging aan de range van tweefase staalsoorten betekent dat het bedrijf nu drie sterktes kan aanbieden, van 600, 800 en 1.000 megapascals.

25 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Herstel in zicht voor ArcelorMittal

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links