Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom - koersdoelen

663 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2015 09:33
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2015 02:38:

    [...]
    Er is nog een andere reden voor de volatiliteit van het TT-aandeel.

    Dat is dat de huidige koers vooral op verwachting is gebaseerd. Dat zei een van de kampioenen in het 'zwarte' draadje deze week (ik weet niet meer wie), en die poster heeft helemaal gelijk.

    De huidige kw, noch de forward kw van 2016 legitimeert de koers van vandaag. Maar wel de verwachtingen! Met name bij Automotive. Er zijn zoveel onafhankelijke studies daarover! Zie bijlage.

    Dat zeggen ik of die studies niet alleen, dat zeggen ook MS en ING, ondanks hun denk- of rekenfouten. ING heeft het over een verdubbeling van de Automotive omzet binnen twee jaar, en weer een verdubbeling tegen 2019/2020. Ondanks hun rekenfout! Anders zou het nog 2x zoveel zijn!!

    Nu valt daar best een ietsje op af te dingen, Justin zei daar al iets over.
    Het komt erop neer dat de verwachtingen terecht zeer hoog zijn, maar dat de 'range' van die verwachtingen ook tamelijk breed is. En dat geeft onzekerheid, en dus volatiliteit.

    Nog afgezien van het feit dat het een strijd is tussen 'bewezen-cijfers-in-zwart-en-wit' rekenaars zoals marique, en vooruitkijkers zoals ik. Waarbij ik er gelijk bij zeg dat marique de beste is in het FA-interpreteren van cijfers in de achteruitkijkspiegel, en dat nog wel voor alle NL beursfondsen. Terwijl ik er hoogstens vijf volg.

    Enfin, bij het huidige TT zijn DCF analyses gebakken lucht. Echt beleggen vereist een LT view. En die is bij TT nu echt lang vooruit, en bovendien nog met een grote range. Vandaar die beweeglijkheid van de koers.
    Julie weten of kunnen weten dat ik een exacte achtergrond heb. Geloof me dan: een heel klein verschilletje in een exponent kan al gauw heel veel uitmaken voor het resultaat bij groei.

    Nu mijn mening. De trend of teneur bij TT is: op een termijn van 2-5 jaar zal TT veel meer waard zijn. Aan een ieder staat het vrij om te dagtraden of er een ijzeren voorraad op na te houden. Dat laatste doe ik al sinds eind 2009, en ik ben er niet ongelukkig mee.
    AB. En al binnen 12u na jouw post een impliciete AB van SNS.

    Natuurlijk kunnen we bij een onafhankelijk TomTom nog even wat gespeel met de koers verwachten. Maar het zou niet de eerste M&A-situatie met een verrassende ontknoping kunnen worden.
  2. [verwijderd] 29 juli 2015 10:04
    www.deaandeelhouder.nl/news/2015/7/29...

    Koersdoel naar 15,00 euro.
    SNS Securities heeft woensdag het koersdoel voor TomTom verhoogd van 9,75 naar 15,00 euro met een ongewijzigde koopaanbeveling.

    Analist Martijn den Drijver benadrukte dat het toekomstpotentieel de waardering van TomTom bepaald, en niet de winstcijfers van dit moment. Met het vizier op 2025 en er van uitgaande dat TomTom geen onderdelen verkoopt, meent de analist dat een koersdoel van 15 euro is gerechtvaardigd.

    Over tien jaar zal TomTom volgens Den Drijver een omzet genereren van krap 2 miljard euro met een EBIT-marge van 15,5 procent. De analist voorziet voor de divisies Automotive en Telematics stevige groei, terwijl de terugval van de verkoop van PND's, de fysieke navigatiekastjes, bij de consumententak wordt opgevangen door hogere verkopen van sportartikelen.

    Den Drijver benadrukte dat zijn aannames een speculatief karakter hebben.

    TomTom steeg woensdag kort na de opening anderhalf procent en noteerde op 9,66 euro.

    Door: ABM Financial News.
    Info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20-262 29 78
  3. forum rang 6 marique 29 juli 2015 14:14
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2015 02:38:

    [...]
    Er is nog een andere reden voor de volatiliteit van het TT-aandeel. Dat is dat de huidige koers vooral op verwachting is gebaseerd.
    BDB,
    De koers van elk aandeel weerspiegelt de verwachting. Dat zegt dus niks.
    Ik denk eerder dat de volatiliteit te maken heeft met de enorme dagvolumes.
    Die zijn vanaf medio april tot op heden zo'n beetje ontploft. Eveneens vanaf dat tijdstip de afbouw van shortposities Van 10 april tot 30 april van 6% naar 4,5%. Daarna geleidelijk naar 2% nu. De shorters hebben in 3 maanden (mei t/m juli) 5,7 mln aandelen teruggekocht. Dat zijn er gemiddeld nog geen 0,1 mln per dag. En dat bij dagelijks volumes van 2 á 3 mln met uitschieters van het dubbele. De free float is in deze drie maanden anderhalf keer over de toonbank gegaan. Dat lijkt me echt uitzonderlijk.

    De vraag is dus wie of wat er achter die volumes zit. De AFM meldt geen toename van aanmerkelijk belang van IB'ers. Integendeel, Higclere en UBS hebben hun toch al kleine posities nog een beetje afgebouwd. Uiteraard is er een aantal beleggingsfondsen met posities in TT. Maar dat zal niet veel zijn, omdat de AMX weging voor TT gering is. En ondanks de enthousiaste koersdoel verhogingen van analisten, gaan bevriende fondsbeheerders echt niet hun posities in TT verdubbelen. Mogen ze meestal niet eens.

    Wie zijn dan wel verantwoordelijk voor die volumes? Onze TT-forumgenoten? Ach, kan het me niet voorstellen. Zij zijn hooguit wat pasmunt in dit volumegeweld. Ik denk dat de daghandel hoofdzakelijk wordt gestuurd door 'slimme' computers. Zolang die niet allemaal precies even 'slim' zijn, reageren ze op verschillende impulsen. En zo houden ze de levendige volumehandel zelf in stand.

    De vervolgvraag is hoe lang dit volumespel blijft voortduren. En vooral, wat er met de koers gaat gebeuren als de volumespelers het spelletje zat zijn. Ben er niet gerust op.

  4. forum rang 6 marique 29 juli 2015 14:16
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2015 02:38:

    [...]

    Waarbij ik er gelijk bij zeg dat marique de beste is in het FA-interpreteren van cijfers in de achteruitkijkspiegel, en dat nog wel voor alle NL beursfondsen.

    Dank voor het compliment, maar niet overdrijven aub. Ik frutsel maar wat en mijn 'visie' op cijfers is niks bijzonders. Bovendien niet alle NL beursfondsen. Heb financials, onroerend goed en bouwers vaarwel gezegd. Leg me vooral toe op oerdegelijke mid en small caps. Nog een wonder eigenlijk dat ik me heb verdiept in TT :-)
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2015 06:51
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2015 03:00:

    Sorry, de zoveelste keer dat iex een bescheiden bijlage weigert. Helaas.

    Ik moet nu hoognodig naar m'n nest, zal morgen een poging doen om de link achter die beoogde bijlage te vinden.
    Ik ben jullie dus nog een link schuldig. Ik bedoelde o.a. deze:
    www.gsma.com/connectedliving/

    Effe doorklikken op automotive.
    En dan vind je:
    www.gsma.com/connectedliving/connecte...

    Het is van 2013, maar het gaat om de trend.

    De letters GSM in GSMA staat voor datgene waar het ca 1990 mee begon. Het begon in Scandinavië, ere wie ere toekomt. De Benelux ook, via TeleAtlas, en NL als een van de eerste Europese landen met grootschalige pilot-projecten ohgv RDS-TMC. Als techniek achterhaald, maar wel de basis voor vele latere ontwikkelingen.

    TT's OpenLR is een generalisatie van de TMC lokatiecodering. De manier waarop TT's 'Vice President Traffic" R-P. Schaeffer nu zijn 'jam probabilities' per wegvakje weergeeft, is een generalisatie (en verbetering natuurlijk) van de manier waarop Franse experts (aangevoerd door Renault) dat in de 90-er jaren zagen.

    Voor een recent verhaal (wel heel algemeen!) over de connected car industrie, zie:

    telematicswire.net/bearingpoint-expla...

    En met name de rood geprinte link bovenin dat interview.

    Het is een zeer algemeen rapport (Feb.2015) over automotive connectivity, op basis van vragen aan vele bedrijven in Europa. Vele OEM's, vele tier 1,2 toeleveranciers. Vele IT-bedrijven ook. Connectivity is een breed begrip...

    Toch enkele dingen die mij bij vluchtig scannen opvielen:

    - Heel veel bedrijven die iets met connectivity te maken zouden kunnen hebben, doen er qua R&D weinig aan. Hoe anders bij TT!

    - Duitse bedrijven hechten veel aan standaardisatie en wetgeving. De Fransen trekken zich daar minder van aan. Hé, waar herken ik dat van?

    - De meeste OEM's verwachten veel van gespecialiseerde toelevanciers, met name op IT-gebied.

    - Helaas wordt TT geloof ik slechts 1x genoemd, op pg, 40 van de secundaire link, als contentleverancier, en dan nog heel summier. Ze vergeten de software/API inbreng van TT, en nog veel meer.

    TT is idd goed in content. Maar ze doen ook qua moderne software-ontwikkeling mee. Sterker nog, daar lopen ze op vooruit. Dat editen bij de Bandit is een wat mij betreft klein grapje.
    Het near-realtime updaten van maps, en de realtime traffic van VP. Schaeffer is echte koek. Plus wat ze bij TTT bieden, en wat ze bij HAD gaan bieden.

    Content?? Sorry hoor, meer dan dat, TT is aan het IT-front. Samen met VW en Bosch.
    Ik beleg dus in TT.

    Apple of Facebook of Uber?

    Ik heb daar (als binnenlands SP-er, sorry ik kan het niet laten, ik ben zo godsgruwelijk kwaad over het sociale beleid van dit kabinet) mijn eigen theorieën over. Zij gaan alleen voor de makkelijke winsten van de grote meute. Voor jullie hypes. Voor de 1-2 miljard goedgelovigen in de wereld.

    Met Facebook veeg ik helemaal mijn kont af. NOOIT, maar dan ook nooit zal aan die privacy-schenderij meedoen. Ik kan me ook zonder FB 'profileren'. Sodeju.

  6. Meryntje 31 juli 2015 08:43
    @bdb: Wat de laatste alinea betreft ben ik het helemaal met je eens en ik heb daar een uitdrukking voor : De veramerikanisering van de maatschappij. Ik hou m'n hart vast.

    Groet uit Grunn.

    Edit: En die Amerikanen hebben God en Gebod hoog in het vaandel staan. Maar waar het op neerkomt is: Ieder voor zich en God voor ons allen.
  7. [verwijderd] 31 juli 2015 08:48
    Firm Analyst Date Target Advice
    SNS Martijn den Drijver 29-Jul-15 € 15.00 Buy »History
    ING Marc Zwartsenburg 22-Jul-15 € 15.00 Buy »History
    Exane BNP Paribas Alexander Peterc 22-Jul-15 € 12.00 Outperform »History
    Morgan Stanley Andrew Humphrey 21-Jul-15 € 12.20 Overweight »History
    ABN AMRO Marc Hesselink 22-Jul-15 € 12.00 Buy »History
    Independent Minds Andrew Hayman 24-Jul-15 € 11.50 Buy »History
    Kempen Sander van Oort 17-Jul-15 € 11.00 Hold »History
    UBS Gareth Jenkins 22-Jul-15 € 10.30 Neutral »History
    Standard and Poors William Howlett 21-Jul-15 € 9.75 Hold »History
    Rabobank Hans Slob 22-Jul-15 € 9.00 Hold »History
    Petercam Marcel Achterberg 21-Jul-15 € 6.00 Sell »History
    Kepler Cheuvreux Peter Olofsen 21-Jul-15 € 5.70 Reduce »History
    Barclays Capital Andrew Gardiner 22-Jul-15 € 5.30 Underweight »History
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2015 10:29
    quote:

    Meryntje schreef op 31 juli 2015 08:43:

    @bdb: Wat de laatste alinea betreft ben ik het helemaal met je eens en ik heb daar een uitdrukking voor : De veramerikanisering van de maatschappij. Ik hou m'n hart vast.

    Groet uit Grunn.

    Edit: En die Amerikanen hebben God en Gebod hoog in het vaandel staan. Maar waar het op neerkomt is: Ieder voor zich en God voor ons allen.
    Ik schreef hier ergens dat als mijn winsten op TT groot genoeg zijn, ik naar de IJsselstreek wil verhuizen. Maar Groningen is ook goed. Eindelijk rust en sociale mensen. En water genoeg om te bewaken. Ver weg van die Amerikanen.

    Hier mijn theorie, waarom FB of Uber niet echt geïnteresseerd zijn in HERE, en waarom Apple TT niet overneemt.

    Die US avonturiers geloven alleen in het grote en makkelijke geld. In miljarden deelnemers. Zij geloven in suprematie, à la Google.
    Alleen die stupide Amerikanen maken films over het 'gevaar' van een naderende komeet. Aggut, als HBS-er schreef ik er al een opstel over.

    Zo lang Obama op moet boksen tegen die idiote leden van de RFA, geloof ik niet in de USA als voorbeeld. Elkaar afknallen, en meer, door wapenbezit. Kom nou.

    Terwijl zij zelf het grootste gevaar zijn. De idiote waardering van Uber rijst de pan uit, net zo als die van Fleetmatics.
    Amerikaanse start-ups moeten het van sprookjes hebben.

    Dat elfjes-achtige verhaal missen sommige posters hier in HG. Maar HG is geen sprookjesverteller. Hij is reëel, sorry. En zo is zijn outlook.

    Uber? Jezus, hun directeuren zijn gearresteerd!
  9. Chineesintimboektoe 4 augustus 2015 15:50
    quote:

    *Justin* schreef op 4 augustus 2015 11:45:

    Adviezen na overname HERE

    ING Marc Zwartsenburg 04-Aug-15 € 15.00 Buy »History
    Exane BNP Paribas Alexander Peterc 04-Aug-15 € 12.00 Outperform »History
    ABN AMRO Marc Hesselink 03-Aug-15 € 12.00 Buy »History



    zullen er morgen wel op staan bij binck, dacht rapporteer hem even:

    Hartelijk dank voor uw melding inzake de adviezen voor TomTom. Voor het weergeven van de adviezen maken wij gebruik van derde partijen. Deze partijen hebben deze informatie helaas (nog) niet verwerkt. Hierdoor tonen wij deze niet. Wij kijken permanent naar verbeter mogelijkheden voor onze website. Wij danken u daarom voor uw melding.
  10. [verwijderd] 4 augustus 2015 17:04
    Koersdoelen zijn niet echt zinvol.

    voorbeelden: BESi/ASMI/Aperam
    allemaal prachtige koersdoelen maar kijk eens naar de koers nu

    je begrijp dat ik naast TomTom ook deze bezit (helaas) op dit moment.
    gelukkig ook nog andere die het beter doen.
    dus een koersdoel vaststellen is meer dan een wiskundige berekening.
663 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links