Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Heineken AEX:HEIA.NL, NL0000009165

  • 89,640 19 apr 2024 17:38
  • +1,640 (+1,86%) Dagrange 88,280 - 89,920
  • 929.737 Gem. (3M) 575,3K

PB

1.095 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 55 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 28 juli 2015 16:21
    Heineken kondigt herstructureringen aan activiteiten Zuid-Afrika en Namibie

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Heineken nv (HEIO.AE) gaat zijn activiteiten in Zuid-Afrika en Namibie herstructureren, zo meldt de Nederlandse bierbrouwer dinsdag voorbeurs.

    Heineken is met zijn partners in Namibia Breweries Limited (NBL), Diageo plc en The Ohlthaver & List ('O&L') Group of Companies, overeengekomen de joint ventures in de twee landen te herstructureren.

    Zo zal Diageo zijn belang in DHN Drinks Limited verkopen, waarmee de Nederlandse bierbrouwer zijn belang uitbouwt tot 75% van 42,25%.

    Daarnaast hebben NBL en Heineken besloten tot de oprichting van een nieuwe joint venture in Zuid-Afrika, gericht op de ontwikkeling van de bierportfolio, waarbij Heineken meer controle krijgt over zijn belangrijkste merken in Zuid-Afrika. Als gevolg van de overeenkomst zullen de DHN en Sedibeng joint ventures wordt opgeheven.

    Daarnaast zijn de drie partijen een nieuwe eigendomsstructuur overeengekomen voor NBL, waarbij Heineken het indirect belang van 15% van Diageo overneemt. Het indirect belang van Heineken komt daarmee uit op 29,9%. Heineken betaalt daarvoor circa EUR136 miljoen aan Diageo. De transactie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2015 afgerond worden.


    - Door Patrick Buis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; patrick.buis@wsj.com

  2. forum rang 10 voda 30 juli 2015 16:33
    'Heineken stoomt door in opkomende markten'

    Gepubliceerd op 30 jul 2015 om 15:29 | Views: 591

    AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft naar verwachting goed gepresteerd in de eerste helft van het jaar. Heineken brengt de laatste tijd steeds meer bier aan de man in opkomende economieën in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Daarmee kan de teruglopende bierconsumptie in West-Europa waarschijnlijk ruimschoots worden gecompenseerd.

    Analisten gaan er in doorsnee vanuit dat de omzet van de bierbrouwer in het eerste halfjaar ongeveer 5 procent is toegenomen, tot 9,7 miljard euro. De winst per aandeel gaat volgens een consensus die is samengesteld door persbureau Bloomberg bijna 60 procent omhoog, naar 1,74 euro.

    KBC voorziet vooral sterke groei in Azië en het Pacifisch gebied. Marktvorsers van ING wijzen erop dat de voor Heineken belangrijke markt Nigeria het nog steeds goed lijkt te doen. Dat geld ook voor Mexico. In Brazilië en China valt de consumptie volgens ING anderzijds tegen.

    Reorganisatie

    De Nederlandse bierbrouwer opende onlangs een nieuwe brouwerij in Myanmar. Eerder kondigde Heineken al nieuwe fabrieken aan in Ivoorkust en Oost-Timor. Om beter te kunnen inspelen op groeimogelijkheden is de organisatie wat op de schop gegooid. De brouwer voegde een aantal regio's samen, waardoor de activiteiten sinds begin deze maand in vier geografische gebieden worden opgedeeld.

    Heineken let daarbij scherp op de kosten. Zo wordt er gewerkt aan een reorganisatie op het hoofdkantoor, waarbij volgens vakbond FNV ook banen zullen worden geschrapt.

    Empaque

    Heineken begon 2015 sterk, bleek in april uit een overzicht van het eerste kwartaal. In de eerste drie maanden van 2015 verkocht de brouwer 2,2 procent meer bier dan een jaar eerder, de effecten van overnames niet meegerekend. In de resultaten werd toen ook een eenmalige boekwinst verwerkt van 375 miljoen euro wegens de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

    Het bedrijf zag in die cijfers geen aanleiding de prognoses voor dit jaar bij te stellen. Het gaat er nog altijd van uit dat het op eigen kracht de omzet en winst verder zal weten op te voeren.

    Resultaten

    ING denkt dat de resultaten van Heineken in de tweede helft van het jaar sterker zullen groeien dan in de eerste helft. Verder voorziet de bank een dividend van 1,40 euro per aandeel voor 2015.

    Heineken publiceert zijn resultaten over het eerste halfjaar maandagmorgen voorbeurs.
  3. forum rang 10 voda 31 juli 2015 14:00
    Heineken halfjaaromzet en winst hoger - Preview

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Heineken zal maandag voorbeurs naar verwachting hogere omzet- en resultaatcijfers over het eerste halfjaar bekendmaken. Volgens een door Heineken zelf gepubliceerde analistenconsensus komt de groepsomzet 4,5% hoger uit op EUR10,658 miljard, maar daalt de autonome omzetgroei naar 1,3% van 4,6% in dezelfde periode vorig jaar. De analisten voorzien gemiddeld een stijging van het groepsbiervolume van 0,8% tot 97,5 miljoen hectoliter, een 6,3% hoger operationeel resultaat (voor bijzondere posten) van EUR1,66 miljard en 12,6% hogere nettowinst (voor bijzondere posten) van EUR869 miljoen. De uiteindelijke nettowinst wordt gemiddeld getaxeerd op EUR973 miljoen, tegen EUR631 miljoen een jaar geleden, wat mede te danken is aan de eenmalige boekwinst van EUR375 miljoen op de in februari afgeronde verkoop van de Mexicaanse bottelaar Empaque. De analisten denken, mede op basis van de recent gepubliceerde cijfers van sectorgenoten AB InBev en SABMiller, dat Heineken in het halfjaar goed gepresteerd heeft in Noord- en Latijns Amerika en Afrika, zwakke cijfers over Europa zal presenteren, en de cijfers over Azie/Pacific een gemengd beeld zullen geven. Daarbij maken ze de kanttekening dat het concern in het eerste halfjaar van 2014 geprofiteerd heeft van het WK-voetbal en goede weersomstandigheden in Europa. Sommige analisten wijzen verder op de positieve gevolgen van lagere grondstofkosten, gunstige valutaverhoudingen en aanhoudende kostenbesparingen. De analisten verwachten dat Heineken de outlook voor heel 2015, met verdere omzet- en winstgroei, en de ambitie om op middellange termijn een jaarlijkse verbetering van de operationele marge van circa 40 basispunten te realiseren, zal herhalen. Omstreeks 13.35 uur noteert het aandeel vlak op EUR71,03, terwijl de AEX met 0,1% daalt. (bart.koster@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  4. twinkletown 3 augustus 2015 13:57
    quote:

    twinkletown schreef op 3 augustus 2015 10:12:

    Indonesie is erg belangrijk voor Heineken:
    Heineken CEO: H1 Indonesie zwak door strenger alcoholregime
    Extra info:
    Indonesië speelt in de regio een valse noot. De overheidscampagne tegen alcoholgebruik, inclusief een dreigend verbod op alcoholverkoop in buurtwinkels, houdt daar lelijk huis in de verkoopcijfers.
  5. forum rang 10 voda 3 augustus 2015 16:27
    Heineken presteert beter dan grote concurrenten - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Heineken nv (HEIA.AE) heeft in het tweede kwartaal en de eerste helft van 2015 beter gepresteerd dan de twee grotere concurrenten Ab InBev en SABMiller, onder meer vanwege profijt van de goedkope euro ten opzichte van valuta als de Amerikaanse dollar, de Mexicaanse peso en het Britse pond. Maar ook de succesvolle strategie met promotie en verkoop van de best renderende premiummerken en een sterke aanwezigheid en groei in opkomende markten droegen aan de goede resultaten bij, blijkt maandag uit de halfjaarcijfers van het Nederlandse bierconcern. Bovendien presteert Heineken in de VS goed met zijn Mexicaanse biermerken en met cider, en is het premium Heineken-merk daar op de goede weg terug, zei CEO Jean-Francois van Boxmeer in een toelichting aan analisten. "Onze volumegroei was in de VS in het eerste halfjaar boven het marktgemiddelde", zei de bestuursvoorzitter, daarmee aangevend dat Heineken in de VS weer marktaandeel wint ten koste van merken als Budweiser en Bud Light van Ab InBev. Van Boxmeer gaf maandag in een telefconferentie met analisten verder aan dat de totale volumekrimp in Europa vooral te wijten is aan de slechte marktomstandigheden in het Verenigd Koninkrijk en Griekenland, maar dat in Europa groei van volume plaatsvond in landen als Frankrijk, Spanje en Nederland. Volgens de CEO heeft Heineken in het halfjaar ook in Nederland en in veel belangrijke opkomende markten marktaandeel gewonnen. Innovaties droegen voor 8,5% bij aan de totale halfjaaromzet van EUR10,926 miljard. Heineken zal in 2016 investeren in uitbreiding van productiecapaciteit in opkomende markten als Mexico en Ethiopie, zei de nieuwe CFO Laurence Debroux tegen de analisten. Als gevolg van valuta-effecten worden de totale kapitaalsinvesteringenn (Capex) van Heineken in 2015 nu ingeschat op circa EUR1,7 miljard tegen de eerder aangegeven EUR1,6 miljard. Het positieve valuta-effect op het operationeel jaarresultaat zal tegen huidige koersverhoudingen circa EUR130 miljoen bedragen, waarvan EUR80 miljoen in het nettoresultaat terug komt. Het netto halfjaarresultaat steeg, mede door de opbrengst uit de verkoop van de Mexicaanse bottelaar Empaque, naar EUR1,144 miljard van EUR631 miljoen een jaar eerder. Omstreeks 12.00 uur noteert het aandeel Heineken 4,9% hoger op EUR75,28, terwijl de AEX met 0,7% stijgt. (bart.koster@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  6. forum rang 10 voda 3 augustus 2015 16:33
    Heineken resultaten voor Rabo beter dan verwacht - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De halfjaarresultaten van Heineken (HEIA.AE) zijn voor Rabobank beter dan verwacht, zeker gezien de uitdaging om de sterke prestaties van een jaar geleden te evenaren of te verslaan. Zowel de omzet, het EBIT-resultaat, als de nettowinst overstegen de verwachtingen van de analisten, die verder opmerken dat het concern marktaandeel in kernmarkten blijft winnen. De autonome volumegroei van 1% was sterk in vergelijking met sectorgenoten. Ook de prijs/mix-verhouding en autonome omzetgroei van 2% was boven verwachting, merken de analisten op. Ze verwachten hun taxaties opwaarts bij te stellen en handhaven het buy-advies bij een koersdoel van EUR84,00. Omstreeks 09.55 uur noteert het aandeel 4,3% hoger op EUR74,88, terwijl de AEX met 0,8% stijgt. (bart.koster@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  7. forum rang 10 voda 3 augustus 2015 16:36
    Heineken halfjaarcijfers licht beter dan verwacht - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De halfjaarcijfers van Heineken (HEIA.AE) zijn zowel in biervolumes, omzet, als resultaat licht beter dan Wim Hoste van KBC Securities had verwacht. De KBC-analist ziet structurele mogelijkheden voor verdere omzetgroei, vooral vanwege de focus op opkomende groeimarkten. Daarnaast ziet hij potentie voor aanvullende efficiencyverbetering en margegroei. Hoste vindt het aandeel aantrekkelijk geprijsd en handhaaft zijn buy-advies en koersdoel van EUR78,00. Omstreeks 09.15 uur noteert het aandeel 3,1% hoger op EUR73,93, terwijl de AEX met 0,3% stijgt. (bart.koster@wsj.com)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  8. forum rang 10 voda 3 augustus 2015 20:14
    Heineken N.V. reports 2015 half year results

    03-08-2015 | 07:03

    Continued organic revenue and profit growth

    Amsterdam, 3 August 2015 - Heineken N.V. (EURONEXT: HEIA; OTCQX: HEINY) today announced:
    • Group revenue +2.0% organically with group revenue per hectolitre up 1.1%
    • Group beer volume +1.0% driven by Americas, Asia Pacific and Africa Middle East
    • Heineken® volume in premium segment +4.7% with growth across most regions
    • Innovation rate of 8.6%, contributing €854 million of revenues
    • Group operating profit (beia) +4.7% organically
    • Consolidated operating profit (beia) +3.4% organically
    • Net profit (beia) of €915 million, up 14% organically
    • Diluted EPS (beia) of €1.59 (2014:€1.34)

    CEO Statement

    Jean-François van Boxmeer, Chairman of the Executive Board & CEO, commented:

    "These solid results are in line with our expectations and demonstrate the further progress we have made in delivering on our strategy. Despite strong prior year comparatives and challenging conditions in a number of markets, we saw positive top line and profit growth. Heineken® volume in the premium segment grew a further 4.7%, outperforming the total beer market. This continued positive momentum reflects the benefit from our exposure to high growth markets, a sustained focus on marketing and innovation, and the ability to drive efficiencies throughout the business. Our emphasis on innovation delivered €854 million in revenues. Whilst economic conditions and the pricing environment in certain key markets remain challenging, we are confident of continued progress and our full year expectations are unchanged."

    Etc.

    www.theheinekencompany.com/media/medi...
  9. forum rang 10 voda 9 augustus 2015 15:42
    Opvallende stijger: Heineken

    Heineken verraste beleggers deze week met veel beter dan verwachte halfjaarcijfers; zeker als deze worden afgezet tegen de nogal fletse cijferrapportages van de twee grotere concurrenten AB InBev en SABMiller.

    De omzet en winst van Heineken pakten hoger en beter uit dan verwacht. Dit was te danken aan een stijging van het biervolume, een hogere gemiddelde verkoopprijs per hectoliter en gunstige valutaverhoudingen.

    Gunstige externe factoren
    De cijfers waren volgens analisten des te imposanter als ze worden afgezet tegen een sterk eerste halfjaar van 2014, met het WK-voetbal en constant goede weersomstandigheden.

    Heineken had het succes mede te danken aan externe factoren, zoals lagere grond- en brandstofprijzen en de goedkope euro ten opzichte van valuta als de Amerikaanse dollar, de Mexicaanse peso en het Britse pond.

    Succesvolle strategie
    Daarnaast werden de goede resultaten ondersteund door de succesvolle strategie, met een focus op promotie en verkoop van de sterk groeiende en best renderende premium merken, en een sterke aanwezigheid - met grote acquisities en autonome groei - in opkomende markten als Latijns Amerika, Azië en Afrika.

    Volumegroei in VS
    Bovendien presteert Heineken in de VS goed met zijn Mexicaanse biermerken en cider en is het premium Heineken-merk daar op de goede weg terug, aldus CEO Jean-Francois van Boxmeer.

    "Onze volumegroei was in de VS in het eerste halfjaar boven het marktgemiddelde", zei de bestuursvoorzitter. Daarmee gaf hij impliciet aan dat Heineken in de VS weer marktaandeel wint ten koste van merken als Budweiser en Bud Light van InBev.

    Ook in Nederland en in veel belangrijke opkomende markten won Heineken in het afgelopen halfjaar marktaandeel.

    Adviesverhoging...
    Analisten verhoogden na de cijferpresentatie massaal hun koersdoelen voor Heineken. SNS Securities verhoogde ook het advies, van reduce naar neutral.

    ... en verlaging
    De enige smet op het blazoen kwam van RBC Capital Markets, dat het advies verlaagde van outperform naar sector perform. Het aandeel is nu rond het RBC-koersdoel van 77 euro geprijsd en de analisten zien geen reden om het koersdoel te verhogen.

    De koers van Heineken steeg deze week met 6,4% naar 76,36 euro.

    Bron: Alex
  10. forum rang 10 voda 10 augustus 2015 21:53
    Heineken Is A Juggernaut

    Aug. 9, 2015 10:29 AM ET

    Summary
    •The company has shown fantastic growth and is in every market in the word.
    •Holdings is a better way to buy the stock.
    •First half sale were up 7.2%.

    Heineken (OTCQX:OTCQX:HEINY, OTCPK:OTCPK:HINKF) is a growth juggernaut. The company is in every market in the world and not done growing. At the right price, it's a buy.

    The company has 574.5 million shares and trades at a market cap of €43.8 billion ($48.2 billion). Growth for the first half of 2015 was outstanding. Group revenues were up 7.2% to €10.196 billion ($11.2 billion). Operating profit was up 8.3% to €1.690 billion ($1.86 billion). Operating margins are 15.5%. First half earnings per share are up to €1.59 from €1.34. An interim dividend of €0.44 will be paid. The trailing dividend is €1.18 and the stock trades at a dividend yield of 1.55%. It takes $1.10 to buy one euro.

    Asia was Heineken's best earner with organic growth up 6.1%. The Americas, the company's largest region, was up 3.6%. Western Europe was down 3%. Heineken gets that growth is outside of the Eurozone. Part of revenue growth was due to the weakening euro. Mexico, the dollar, Vietnam, and the pound were all big contributors. Mexico-stay thirsty my friends. That actor isn't Mexican but that's another story.

    After the sale of Empaque, the company announced that it would begin a €750 million ($825 million) share buyback. Thus far, the company has bought back 4 million shares which equals €279 million ($307 million). Personally, I think the stock is way too high to institute a buyback. I'd build a brewery like they are in Burma in another developing nation. Heineken has what it takes to grow organically. Maybe they can make an organic beer and grow that organically. But I digress.

    The balance sheet shows €948 million ($1 billion) in cash, €3 billion ($3.3 billion) in accounts receivable, and €1.8 billion ($2 billion) in inventories. This is to €9.8 billion ($10.8 billion) in debt, €5.9 billion ($6.5 billion) in accounts payable, and €1.1 billion ($1.21 billion) in loans. I find this debt ratio to be not too bad. I do think they should pump up cash to $2 billion just in case things turn south.

    The major shareholders are FEMSA (KOF, COCSF) at 12.532% and Heineken Holdings (OTCQX:OTCQX:HKHHY, OTCPK:OTCPK:HKHHF) with 50.005%. Heineken Holdings is controlled by the founding family through a 51.709% holding and FEMSA through a 14.395% holding. There are 288 million shares of holdings and it trades at a market cap of €19.385 billion ($21.3 billion). So Holdings' stake of Heineken is worth €21.92 billion ($24.11 billion). Thus, it's trading at a discount of 11.5%. That is why I own Holdings' instead of Heineken. Have you watched the new movie Kidnapping Mr. Heineken with Anthony Hopkins? Worth a view. That's the family.

    Just looking at Morningstar, it has a price to earnings ratio of 29.3, price to book of 3.6, and price to sales of 2.3. We bought the stock about three years ago when Europe was cheap. We bought it at something like a price to earnings ratio of 12 to 15. The stock is way up and so is the valuation. We're not buying it for new clients. Having said that, if it ever pulled back, we would and so should you. It's one of the best run companies in the world. The Heineken family won't allow management to make too much money or dilute the shareholder base. All reasons why Heineken (and Holdings) should be on your radar.

    Editor's Note: This article discusses one or more securities that do not trade on a major U.S. exchange. Please be aware of the risks associated with these stocks.

    Source: Seeking Alpha.
  11. forum rang 10 voda 24 augustus 2015 16:24
    'Heineken wil meerderheid United Breweries'

    Gepubliceerd op 24 aug 2015 om 14:14 | Views: 1.155

    LONDEN (AFN/RTR) - Heineken mikt op het verkrijgen van een meerderheidsbelang in United Breweries, dat al voor 42 procent in handen is van de Nederlandse brouwer. Dat meldde persbureau Reuters maandag op basis van ingewijden rond de Indiase onderneming.

    Heineken zou aandelen willen kopen van drankbaron Vijay Mallya en bedrijven die hij controleert. De brouwer gokt met de aankoop van meer aandelen op een stevige groei van de biermarkt in India. Het opkrikken van het belang naar meer dan 50 procent is evenwel een proces dat volgens de ingewijden meerdere jaren in beslag zal nemen.

    Een woordvoerster van Heineken weigerde commentaar, terwijl een zegsman van Mallya's UB Holding stelde dat er geen gesprekken hebben plaatsgevonden over de verkoop van aandelen in United Breweries.
  12. forum rang 10 voda 2 september 2015 16:31
    United Breweries ontkent bod Heineken

    Gepubliceerd op 2 sep 2015 om 07:21 | Views: 3.059

    MUMBAI (AFN/BLOOMBERG) - United Breweries heeft geen overnamebod ontvangen van Heineken. Dat stelde de Indiase brouwerij woensdag in reactie op berichten in de media.

    Dinsdag meldde tv-zender CNBC dat Heineken 29 procent van de aandelen United Breweries zou willen kopen. Daarmee zou de Nederlandse brouwer een meerderheidsbelang krijgen, aangezien het bedrijf nu al 42 procent van zijn Indiase branchegenoot bezit.

    United Breweries liet in een melding aan de nationale beursautoriteit echter weten dat de berichten over een eventueel bod van Heineken ,, compleet ongefundeerd'' zijn.
  13. forum rang 10 voda 3 september 2015 17:52
    Heineken plaatst voor EUR500 mln aan obligaties in de markt

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Heineken nv (HEIA.AE) heeft voor EUR500 miljoen aan obligaties in de markt geplaatst, met een looptijd van zes jaar en een coupon van 1,25%.

    Dit meldde de brouwer donderdag. De obligaties zijn onderdeel van Heineken's Euro Medium Term Note Programme en krijgen een notering aan de beurs in Luxemburg.

    De opbrengst wordt voor algemene doeleinden gebruikt.


    Door Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com


  14. forum rang 10 voda 4 september 2015 19:22
    Heineken lonkt naar Belgen
    Richard van de Crommert

    AMSTERDAM -
    Wereldwijd is Heineken het meest internationale bier. Het wordt in 170 landen verkocht. Maar in Belgë krijgt het Nederlandse merk maar geen voet aan de grond.

    Het is een lastige klus om bij de zuiderburen op de bierkaart te komen staan. De Belgen vinden zichzelf één van de drie bierlanden, naast Duitsland en Tsjechië. Maar de Nederlandse bierexport is al jaren groter dan die van de Belgen en inmiddels heeft Nederland meer bierbrouwerijen, al ligt het er wel aan hoe je telt.

    Jaloezie

    Het is een notendop hoe de Belgen naar ons kijken, weet ook biersommelier Fiona de Lange. „Ik stond vorige week nog bij een brouwerij in België. Daar vertelde de aanwezige burgervader dat Nederland goed is in verhalen vertellen, maar dat het bier van Heineken nergens naar smaakt. Dat is typerend over hoe er in België gekeken wordt naar Nederlands bier en dan vooral naar het grootste merk Heineken. Ik weet niet waar het door komt, ik vermoed misschien jaloezie. Algemeen vindt men Heineken als merk helemaal niks, maar dat heeft niets met smaak te smaken.”

    Het komt er volgens De Lange op neer dat de Belgen vinden dat ze in Nederland maar wat doen en dat er dan iets uit de ketel rolt dat niets met bier te maken heeft. „Maar we kunnen als Nederlanders ons bier over het algemeen goed verkopen. Dat zouden de Belgen ook maar eens moeten doen...”

    Slappe pils

    De Belgische bierspecialist Ben Vinken vindt het een moeilijk verhaal. ,,Heineken heeft de perceptie tegen om in België een succesverhaal te worden”, zegt hij. „Een Belg is er rotstvast van overtuigd dat het Heineken-bier niet goed is. Dat het slappe pils is. De Belgische pilsen hebben wat meer pit en wat meer hop. Als je naast Heineken een Stella Artois zet, proef je direct het verschil.”

    Toch moet Vinken erkennen dat dat beeld vooral tussen de oren zit. „Vorig jaar bij een blindproeverij hebben we tientallen pilsen op een rij gezet. En Heineken kwam er uit als één van de vijf beste pilsen. Dus het is zeker een goedgemaakt bier, maar ja, daarmee is het vooroordeel dat Nederlands pils nooit goed kan zijn, echt niet weg. Als de Nederlanders iets met Heineken willen in België, moeten ze het positioneren als buitenlands premium, maar eigenlijk kan alleen Carlsberg zich daar handhaven.”

    Als Heineken dan toch een positie in het land wil opbouwen, kan de Nederlandse brouwer dat het best doen met pilsmerk Maes, onderdeel van Alken-Maes, dat in 2008 in handen kwam van het Nederlandse bedrijf. „Dat lukt ze zeker niet met hun eigen pils”, stelt de Lange „Dat is een no go-area. Dat heeft niet veel te maken met Heineken, maar alles met de Belgische trots.”

    Met Maes concurrentie aan

    „Het bedrijf Heineken is weliswaar een marketingmachine”, zegt strateeg Paul Moers. „Maar met bier ligt dat ingewikkeld in België, dat is puur nationalistisch. In de Verenigde Staten ben je wat als je Heineken drinkt, maar in België stel je niks voor. Het raakt de volksaard. Een Belg is een unieke bierdrinker en razend trots op de eigen producten. Waag het niet om daar als buitenlander binnen te dringen. Als een biertje maar uit België komt, dan lukt het nog wel in het land. Maar voor buitenlandse merken is de Belg te koppig. En daar begin je weinig tegen als marketeer.”

    Maes-pils heeft een marktaandeel van ongeveer 15% in het land. Het merk lag er niet zo fraai bij toen de Nederlanders het kochten. „Sinds Heineken het merk Maes in handen heeft, is daar kwalitatief aan gesleuteld”, zegt Vinken. „De vorige eigenaren waren boekhouders die steevast op ingrediënten bezuinigden. Heineken heeft dat een jaar of vier, vijf geleden rechtgezet. Het bier is beter en smaakvoller geworden en kan de concurrentie aangaan met Jupiler.”

    Jupiler dominant

    De groei zal volgens Vinken moeten komen uit de verkoop voor het thuissegment, vooral via de supermarkt. „De horeca wordt steeds moeilijker. Er worden geen rondjes meer in cafés gegeven. Marketing speelt daarbij een rol. Heineken doet zijn best, maar heeft een lange adem nodig.”

    Daarnaast is de positie van het Belgische pils Jupiler ongehoord dominant. Er is geen land ter wereld waar één pilsmerk zo’n groot marktaandeel heeft. „Het is niet eenvoudig om een marktleider met zo’n sterke positie van de troon te willen stoten”, stelt analist Wim Hoste van de Belgische zakenbank KBC. „Ook een bieroorlog ontketenen in België lijkt me geen goed idee. Dat zal ten koste gaan van de marges. Als brouwer heb je er niks aan om tien of twintig procent meer te verkopen als tegelijkertijd je winstgevendheid negatief wordt aangetast.”

    Over de gehele lijn is Hoste positief over Heineken. Hij adviseert beleggers om de aandelen van de Nederlandse brouwer te kopen. „Maar daarbij denk ik dat Heineken zijn inspanningen beter op andere landen kan gaan richten dan op België.”

    Speciaalbier

    Zijn collega Karel Zoete van de Rabobank wijst erop dat als Heineken België wil veroveren er kansen liggen op de markt voor speciaalbieren. „Een kwart van de biermarkt in België betreft speciaalbier. Dat is interessanter om te verkopen, ook omdat de marges er hoger liggen.”

    Jammer vindt hij het dan ook dat Heineken de Antwerpse brouwerij De Koninck vijf jaar geleden niet heeft kunnen kopen. „Dat was een mooie toevoeging geweest”, zegt hij. „Ze waren in de race, maar concurrent Duvel Moortgat kreeg het in handen.”

    Volgens Vinken gaf de toenmalige eigenaar eenvoudigweg de voorkeur aan een Belgisch bedrijf. Heineken verkoopt in België onder andere de speciaalbieren Ciney, Grimbergen, Brugs Witbier en Mort Subite.

    Belgische topman

    Maar écht respect dwingt de Nederlandse brouwer inmiddels af met het abdijbier Affligem. Dat is van een ingeslapen abdijbier een wereldmerk aan het worden. Vinken: „Dat is een van de betere abdijbieren met een authentiek historisch verhaal. Heineken heeft de flesjes een meer mondaine uiterlijk gegeven. Al drinken de Belgen veel meer Leffe. Het duurt lang om biergewoontes aan te passen.”

    Dat de Nederlanders met Jean-François van Boxmeer een Belgische topman hebben, doet de Belgen hoegenaamd niets. „Een leuke vent”, zegt Vinken. „Ik heb hem ooit gesproken. Dat mag dan honderd keer een Belg zijn, in de eerste plaats is hij vooral een Heineken-man.”

    Bron: DFT Telegraaf
1.095 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 55 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Heineken: Vietnam en Nigeria liggen dwars

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links