Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,625 24 apr 2024 09:55
  • +0,105 (+1,90%) Dagrange 5,550 - 5,650
  • 128.325 Gem. (3M) 317,5K

Nokia HERE te koop

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 221 222 223 224 225 ... 250 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2015 06:24
    Nokia reveals Ozo, a futuristic new camera for filming virtual reality

    www.theverge.com/2015/7/28/9064499/no...

    Designed for Hollywood, not consumers
    By Casey Newton on July 28, 2015 10:15 pm

    Today Nokia is beginning to lay out its vision.
    At an event for the entertainment industry in Los Angeles tonight, Nokia is announcing Ozo, a next-generation camera for capturing audio and video in 360 degrees. Nokia intends for the device, which is now in its pre-production phase, to become the default mode of shooting virtual-reality experiences for Hollywood, the media, and the advertising industry. A formal launch, along with a final sale price, is planned for the fall. But Ozo is not a consumer camera — the device is expected to sell in the mid-five figures.

    Nokia says Ozo is the most advanced VR filmmaking platform yet. It certainly looks amazing — a spherical rig the size of a large cantaloupe, roughly 6 pounds, with eight optical image sensors spaced roughly an eye width apart. Audio is captured in three dimensions by eight microphones embedded in the camera, and the result is audio that helps to locate you in space. If you hear a dog barking behind you on in Ozo-produced VR, look behind you — you'll see the dog.
  2. [verwijderd] 29 juli 2015 06:50
    "BMW, Daimler en Volkswagen staan op het punt om een geavanceerde kaartenmaker te kopen, om baas in de eigen zelfsturende auto te blijven"

    Een groot artikel op FD.nl over de aanstaande overname.

    Alleen maar herhalingen en oude meuk, reeds gepubliceerde one-liners van Jan en Alleman.

    Via Rueters, Bloomberg of een van de zeitungen zal het niet meer lukken...gelukkig gaan we vandaag wel (tijdelijk) omhoog...
  3. [verwijderd] 29 juli 2015 07:21
    Volkswagen gaat mee in de aankoop en zal TomTom op termijn dus verlaten, begrijp ik uit het opinie stuk.

    Alle toeleveranciers van VW werken met kortlopende contracten: altijd kwaliteit leveren voor weer een nieuwe periode van 6 maanden, jaar in, jaar uit!

    "Als de overname van Here rond is, mogen andere autofabrikanten als Peugeot, Fiat Chrysler, en Toyota zich aansluiten bij de drie, zo meldde Wall Street Journal. 'Het doel is altijd geweest een open platform te creëren voor alle gebruikers', aldus een bron"
  4. emilio!.! 29 juli 2015 07:55
    Duitse autosector gaat strijd aan met Silicon Valley

    Saskia Jonker
    Vandaag, 06:00
    Duitse autobouwers gaan de strijd aan met Silicon Valley (PDF)
    BMW, Daimler en Volkswagen staan op het punt om een geavanceerde kaartenmaker te kopen, om baas in de eigen zelfsturende auto te blijven.


    De zelfsturende auto's van een aantal bedrijven. Van links naar rechts: Volkswagen/Freie Universität Berlin, F O15 van Mercedes, Google, BMW6 Gran Coupé met Lidar-systeem, Bosch (foto: Reuters, bewerking: FD Studio)
    In de markt voor luxe auto's beconcurreren ze elkaar hevig, maar nu Duitse autofabrikanten een gezamenlijke vijand hebben gevonden in techbedrijven uit Silicon Valley slaan ze de handen ineen. BMW, Daimler (van Mercedes) en Volkswagen (ook van Audi) staan op het punt gezamenlijk Nokia Here te kopen, de kaartentak van het Finse technologiebedrijf.

    Kaartenmakers als Here en TomTom zijn inzet geworden van de strijd om de markt voor zelfsturende auto's

    Afgelopen donderdag bevestigde Daimler-bestuursvoorzitter Dieter Zetsche interesse in de kaartenmaker tijdens een conference call over de halfjaarcijfers van zijn bedrijf. 'Zoals u in de kranten hebt kunnen lezen, zijn we van plan met onze concurrenten een platform aan te schaffen.'

    Schattingen over de aankoopprijs liggen tussen €2,5 mrd en €3 mrd. De deal hangt nog op een paar details, zoals wie het patent krijgt op de technologie die zelfsturende auto's laat communiceren via mobiele netwerken.

    Markt van $50 mrd

    Wat moeten de autobouwers met Here, waarvan het navigatiesysteem al in bijna 60% van alle nieuwe auto's is ingebouwd? Het simpele antwoord is dat kaartenmakers als Here en TomTom inzet zijn geworden van de strijd om de markt voor zelfsturende auto's. Nauwkeurige 3D-kaarten zijn nodig om tot op centimeters aan te geven waar de auto rijdt.


    Een zelfsturende Google-auto maakt een testritje (foto: Eric Risberg/ HH).
    De markt van zelfsturende en samenwerkende ('connected') auto's kan volgens analisten van Exane BNP Paribas $50 mrd groot worden.

    Paradepaardjes uit de Amerikaanse Silicon Valley melden zich ook op die markt. Taxidienst Uber nam in maart het beginnende kaartenbedrijf DeCarta over en technologiegigant Apple zou in mei Coherent Navigation hebben overgenomen, een bedrijf in precieze GPS-kaarten. En dan is er internetreus Google, dat al bezig is met zijn eigen kaarten technologie te ontwikkelen voor zelfsturende auto's.

    Auto op apps

    Maar de achterliggende reden is van meer defensieve aard: BMW, Daimler en Volkswagen willen vooral niet de macht over de systemen in hun auto's verliezen aan de spelers uit Silicon Valley.

    Dat Nokia afgelopen april Here te koop zette en taxidienst Uber zich als eerste geïnteresseerde meldde, bleek voor de Duitse bedrijven genoeg om de onderlinge concurrentiestrijd op een tweede plaats te zetten.

    Tientallen automerken hebben zich aangesloten bij Google. BMW en Daimler bedankten voor de eer

    Als Here in handen zou komen van Uber, Facebook of Apple, dan bepalen die bedrijven straks hoe de systemen van de nieuwe (zelfsturende) Audi's en BMW's worden ingericht. Dat dreigt al te gebeuren.

    Google lanceerde begin dit jaar platform 'Open Automotive Alliance', waarmee het de eigen Android-besturingssystemen in auto's wil krijgen. Tientallen automerken hebben zich aangesloten. Volkswagen ook, onder voorwaarden. BMW en Daimler bedanken voorlopig voor de eer.

    Het schrikbeeld van de Duitsers is dat van mobiele telefoonfabrikanten als Samsung en HTC. Zij gaven met het binnenhalen van Android-besturingssystemen hun autonomie op: tegenwoordig bepaalt Googles Android hoe een mobieltje wordt ingericht.

    Lucratieve data

    En daar komt nog een argument bij: informatie over het gebruik van de Android-apps en van de plekken waar de auto is geweest, is lucratief. Die data kan Google verkopen aan hotels of parkeergarages. De Duitse autobouwers willen die inkomsten voor zichzelf houden.

    Ze zien zich daarin gesteund door de Duitse politiek. De grootste partij CDU stelde in een beleidsnotitie in december: 'Binnenkort laten consumenten hun koopbeslissing niet alleen van de autofabrikant afhangen maar ook van de digitale systemen die in de auto's zitten.' Dat opent 'een enorm potentieel voor autofabrikanten en hun toeleveranciers'.

    De Duitse regering heeft Google gewaarschuwd van de data van autorijders af te blijven, ook onder het mom van privacybescherming — een gevoelig punt in Duitsland, met een verleden waarin de overheid informatie veelvuldig misbruikte.

    Auto gehackt

    Als de overname van Here rond is, mogen andere autofabrikanten als Peugeot, Fiat Chrysler, en Toyota zich aansluiten bij de drie, zo meldde Wall Street Journal. 'Het doel is altijd geweest een open platform te creëren voor alle gebruikers', aldus een bron.

    Een eerste stap die zal worden gezet is het veilig maken van de software, zei Daimlers Zetsche vorige week. Onlangs lieten hackers een journalist van Wired zien dat het eenvoudig is het besturingssysteem van een Jeep Cherokee over te nemen. De Duitsers willen voorkomen dat de traditionele autobouwers straks worden bedreigd door het volgende digitale gevaar: hackers
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 juli 2015 08:06
    quote:

    Hik schreef op 28 juli 2015 19:33:

    [...]

    ...

    Er moet zelfs geopereerd kunnen worden op afstand over een 5G netwerk!
    Als dit al één van de eisen is aan een 5G netwerk, dan zal dit geborgd moeten worden met een redundant aangelegde infrastructuur. Mogelijk komen er dan elkaar overlappende cellen die elkaars functie kunnen overnemen als er 1 onderdeel van zo'n cel uitligt. Probleem met 5G netwerk is nu nog: er is nog geen officiële specificatie! Deze zit er in october aan te komen. We gaan het dus nog allemaal horen en lezen waar het naartoe gaat.
    ...

    Mogelijk overlappende cellen?? Een probleem?
    DAB+ kent dat probleem niet. Overlappende 'cellen'?

    Geen probleem voor DAB of HD-radio in de US. Geen kwestie van hoog-frequente techniek, maar van slimme codering.
    Zoveel verstand heb ik er nog steeds van. Sorry.

    Bij RDS moet je radio kiezen welke zender het beste is. Bij DAB hoeft dat niet, alles wat je ontvangt is meegenomen. Desnoods van meerdere terrestrial zenders tegelijk.

    Bij RDS-TMC moet je ontvanger zich elke keer weer opnieuw instellen en er zich van overtuigen dat ze met dezelfde provider of althans met het zelfde locatie-database nummer te maken hebben. Ik weet het nr. van NL nog: 17.

    Vertel me echt nooit niks over realtime verkeersinformatie via de ether. Ik vreet je op. Ik was de geestelijke vader achter veel van Datex, TPEG etc. Dat OpenLR had ik zelf kunnen schrijven als ik ervoor betaald werd...

    Oude frustraties? JA ZEKER! Mag ik?
    Ik was politiek gezien te idealistisch en dacht niet commercieel genoeg. Probeer het op mijn ouwe dag in te halen.
    Leve D'66 en de grachtengordel. (Hè BDB, dat had je nou niet moeten zeggen. Dat is politiek!)

    Ja zeker, dat is politiek. En ik loop er geen seconde voor weg. Ik solliciteerde ooit nog bij het 'verkeerskundige bureau' van Hofstra van de VVD, in Amersfoort, ik ken echt mijn pappenheimers. Hij lustte mij niet omdat ik te weinig gemeentelijke omzet met mij mee bracht. Later was hij een van de velen die zijn kamerlidmaatschap onvoldoende scheidde van zijn commerciële belangen. Toen kon dat nog.

    Ik weet qua verkeer meer van politiek dan jullie allemaal bij elkaar vrees ik. En van verkeersinformatie weet ik ook meer, sorry. Die dame van de ANWB op tv gezien, enkele maanden geleden, over de nieuwe WW tarieven?
    Die ken ik al vanaf 1988, ze lijkt nauwelijks ouder geworden. Een compliment dus...

    Km-heffing? Ik was specialist bij de cie van Pieper. Ik had net een ongeluk gehad, maar werd per taxi thuis opgehaald en op de Plesmanweg stond een rolstoel klaar.
    Vertel me nooit niks over verkeer, svp.

    Sorry aan alle lezers, maar dit moest ik effe kwijt.
    En gun me mijn politieke mening. Die voorkeur ligt binnenlands en sociaal gezien van ganser harte bij SP-ers als Agnes Kant, Ewout Irrgang, en Paulus Jansen. Buitenlandse politiek is een ander verhaal.

    Als jullie dit niet lusten, sla dan ook maar mijn inhoudelijk-technische posts over. Ik schrijf hier als Nederlandse sociale denker, niet als neo-liberaal.
    Sorry voor allen die denken dat het een niet met het ander te maken heeft. Je mag echt zo denken, dit is een vrij land, maar lees me dan in godsnaam nooit meer.
  6. [verwijderd] 29 juli 2015 08:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2015 08:06:

    [...]
    Mogelijk overlappende cellen?? Een probleem?
    DAB+ kent dat probleem niet. Overlappende 'cellen'?

    Geen probleem voor DAB of HD-radio in de US. Geen kwestie van hoog-frequente techniek, maar van slimme codering.
    Zoveel verstand heb ik er nog steeds van. Sorry.

    Bij RDS moet je radio kiezen welke zender het beste is. Bij DAB hoeft dat niet, alles wat je ontvangt is meegenomen. Desnoods van meerdere terrestrial zenders tegelijk.

    Bij RDS-TMC moet je ontvanger zich elke keer weer opnieuw instellen en er zich van overtuigen dat ze met dezelfde provider of althans met het zelfde locatie-database nummer te maken hebben. Ik weet het nr. van NL nog: 17.

    Vertel me echt nooit niks over realtime verkeersinformatie via de ether. Ik vreet je op. Ik was de geestelijke vader achter veel van Datex, TPEG etc. Dat OpenLR had ik zelf kunnen schrijven als ik ervoor betaald werd...

    Oude frustraties? JA ZEKER! Mag ik?
    Ik was politiek gezien te idealistisch en dacht niet commercieel genoeg. Probeer het op mijn ouwe dag in te halen.
    Leve D'66 en de grachtengordel. (Hè BDB, dat had je nou niet moeten zeggen. Dat is politiek!)

    Ja zeker, dat is politiek. En ik loop er geen seconde voor weg. Ik solliciteerde ooit nog bij het 'verkeerskundige bureau' van Hofstra van de VVD, in Amersfoort, ik ken echt mijn pappenheimers. Hij lustte mij niet omdat ik te weinig gemeentelijke omzet met mij mee bracht. Later was hij een van de velen die zijn kamerlidmaatschap onvoldoende scheidde van zijn commerciële belangen. Toen kon dat nog.

    Ik weet qua verkeer meer van politiek dan jullie allemaal bij elkaar vrees ik. En van verkeersinformatie weet ik ook meer, sorry. Die dame van de ANWB op tv gezien, enkele maanden geleden, over de nieuwe WW tarieven?
    Die ken ik al vanaf 1988, ze lijkt nauwelijks ouder geworden. Een compliment dus...

    Km-heffing? Ik was specialist bij de cie van Pieper. Ik had net een ongeluk gehad, maar werd per taxi thuis opgehaald en op de Plesmanweg stond een rolstoel klaar.
    Vertel me nooit niks over verkeer, svp.

    Sorry aan alle lezers, maar dit moest ik effe kwijt.
    En gun me mijn politieke mening. Die voorkeur ligt binnenlands en sociaal gezien van ganser harte bij SP-ers als Agnes Kant, Ewout Irrgang, en Paulus Jansen. Buitenlandse politiek is een ander verhaal.

    Als jullie dit niet lusten, sla dan ook maar mijn inhoudelijk-technische posts over. Ik schrijf hier als Nederlandse sociale denker, niet als neo-liberaal.
    Sorry voor allen die denken dat het een niet met het ander te maken heeft. Je mag echt zo denken, dit is een vrij land, maar lees me dan in godsnaam nooit meer.

    Zeg, ouwe brombeer, goed geslapen? ;-)
    Klopt het van die overlappende cellen nou wel of niet? Voor de rest mag je wat mij betreft lekker te keer gaan hoor. Zolang je ook maar de andere relevante informatie blijft spuien...
  7. [verwijderd] 29 juli 2015 09:44
    Mij valt op de Zetsche gezegd zou hebben: "we willen een platform aanschaffen." Dat sluit niet alleen TomTom niet uit maar de terminologie "platform" wordt wel heel nadrukkelijk door TomTom gebruikt. Ik sluit een uitkomst met TomTom als het aangeschafte platform absoluut nog niet uit, ondanks al het andersluidend tromgeroffel. Strategisch zou dat zoveel logischer zijn.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 juli 2015 10:38
    quote:

    Hik schreef op 29 juli 2015 08:40:

    [...]

    Zeg, ouwe brombeer, goed geslapen? ;-)
    Klopt het van die overlappende cellen nou wel of niet? Voor de rest mag je wat mij betreft lekker te keer gaan hoor. Zolang je ook maar de andere relevante informatie blijft spuien...
    Denk even na over 2-way datacom. Er is altijd een handshake nodig, via welke cel dan ook. Dus overlappen is nooit echt een probleem. De ene cel sluit de andere uit, en ergens is dat jammer.

    Bij de 1-way broadcast van DAB is dat uitsluiten er niet. De zenders sluiten elkaar, anders dan bij FM-RDS, door slimme codering niet uit. In tegendeel, ze versterken elkaar.
    Mede daarom is de datacapaciteit bij DAB (of HD radio) gigantisch. En maken vele autofabrikanten er nog altijd gebruik van, vanuit het 'Duitse' idee dat de 'Behörden' de verkeersinformatie moeten verzorgen. En wel one-way.

    Ze vergeten in hun 'HERE-denken' dat hun eigen auto's de beste probes zijn.
    Nu jij weer, met relevante informatie.
  9. [verwijderd] 30 juli 2015 00:27
    Preview

    Nokia’s other businesses – global mapping division HERE and the Intellectual Property licensing division Nokia Technologies – are likely to report strong top-line gains, in line with their recent performances. In Q1, HERE revenues were up 17% y-o-y to EUR 261 million ($294 million) and Nokia Technologies revenues jumped a staggering 96% y-o-y to 266 million ($300 million) on account of higher income from certain licensees including Microsoft, and certain one time adjustments to accrued net sales from the existing agreements. On the profitability side, Nokia raised HERE’s operating margin target for 2015 from 7-12% to 9-12%, expecting continued strong bottom-line performance from the division.
  10. Leeuw 007 30 juli 2015 06:18
    quote:

    *Justin* schreef op 30 juli 2015 00:27:

    Preview

    Nokia’s other businesses – global mapping division HERE and the Intellectual Property licensing division Nokia Technologies – are likely to report strong top-line gains, in line with their recent performances. In Q1, HERE revenues were up 17% y-o-y to EUR 261 million ($294 million) and Nokia Technologies revenues jumped a staggering 96% y-o-y to 266 million ($300 million) on account of higher income from certain licensees including Microsoft, and certain one time adjustments to accrued net sales from the existing agreements. On the profitability side, Nokia raised HERE’s operating margin target for 2015 from 7-12% to 9-12%, expecting continued strong bottom-line performance from the division.
    Die laatste twee zinnen kunnen goed nieuws betekenen voor TomTom.
    Maar ook zeker heel slecht nieuws.
    Omdat het wel over de concurrent gaat.
  11. [verwijderd] 30 juli 2015 07:25
    Goede cijfers voor HERE

    Strategische review in 'advanced stage'.
    Gaan ze geen nadere info over geven dus

    money.cnn.com/news/newsfeeds/articles...

    25% year-on-year growth in net sales, with 24% growth in new vehicle licenses for embedded navigation systems
    Non-IFRS operating profit of EUR 27 million, with non-IFRS operating margin increasing year-on-year to 9.3% from 0.0%
4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 221 222 223 224 225 ... 250 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links