Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

IEXNieuws: Grieken, BAM en TomTom

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 juni 2015 10:12
    Geen nieuws?
    Uber neemt deel van Microsoft kaarten over. Dat vergroot de kans dat Uber de koper wordt van Nokia Here. Dat is wereldnieuws voor TomTom!!!! Het marktaandeel in Automotive kan dan de komende jaren snel van nu 20% naar straks 80-90%. En dat in een nieuwe miljardenmarkt van de connected-car, ADAS en HAD.

    (ook het Duits consortium stapt per direct over en dan heb je in 2016 een WPA van minimaal ergens tussen de 1,50-2 euro; in de komende 10 jaar stijgt dat explosief verder)

    En er zit voor TomTom de komende periode nog veel meer goed nieuws in de pijplijn!
  2. [verwijderd] 30 juni 2015 10:58
    "In de Sudddeutsche Zeitting werd eerder dit jaar gemeld dat een aantal Duitse autofabrikanten, waaronder Audi, BMW en Daimler, gesprekken zouden hebben gevoerd met TomTom om zich te wapenen als de verkoop van de digitale kaartendivisie van Nokia verkeerd zou aflopen.

    In een andere Duitse krant kwam deze strekking vandaag opnieuw aan de orde, waardoor de interesse van beleggers voor TomTom werd
    aangewakkerd."

    Volgens dft.nl

    Wellicht kan Nick voor ons uitpluizen welke Duitse krant dit is???

    Ciao!
  3. [verwijderd] 30 juni 2015 11:07
    di 30 jun 2015, 10:21
    TomTom ontspringt Griekse sores
    Op een roodgekleurd Damrak vanwege de aanhoudende zorgen over de Griekse malaise kon het aandeel TomTom vandaag wel op flinke kopersinteresse rekenen. Het herhaalde nieuws dat een aantal grote Duitse autofabrikanten mogelijk overweegt om over te stappen ondersteunde de koers van Nederlandse navigafrikant.
    Naar TomTom detailpagina >

    Het aandeel TomTom sprong er bovenuit in de Midkap met een winst van 4,8% naar tot boven de €10, dicht tegen het hoogste niveau van dit jaar.
    In de Sudddeutsche Zeitting werd eerder dit jaar gemeld dat een aantal Duitse autofabrikanten, waaronder Audi, BMW en Daimler, gesprekken zouden hebben gevoerd met TomTom om zich te wapenen als de verkoop van de digitale kaartendivisie van Nokia verkeerd zou aflopen. In een andere Duitse krant kwam deze strekking vandaag opnieuw aan de orde, waardoor de interesse van beleggers voor TomTom werd aangewakkerd.
    Nokia wil zijn kaartendivisie HERE het liefst verkopen aan de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Daimler. De drie automakers zouden evenwel niet direct bereid zijn de gevraagde prijs van zo'n 4 miljard dollar op tafel te leggen. Om de druk op te voeren praat Nokia ook nog met andere gegadigden, stellen de ingewijden.
  4. [verwijderd] 30 juni 2015 11:08
    quote:

    groeibriljant schreef op 30 juni 2015 10:12:

    Geen nieuws?
    Uber neemt deel van Microsoft kaarten over. Dat vergroot de kans dat Uber de koper wordt van Nokia Here. Dat is wereldnieuws voor TomTom!!!! Het marktaandeel in Automotive kan dan de komende jaren snel van nu 20% naar straks 80-90%. En dat in een nieuwe miljardenmarkt van de connected-car, ADAS en HAD.

    (ook het Duits consortium stapt per direct over en dan heb je in 2016 een WPA van minimaal ergens tussen de 1,50-2 euro; in de komende 10 jaar stijgt dat explosief verder)

    En er zit voor TomTom de komende periode nog veel meer goed nieuws in de pijplijn!
    We moeten het echt voor ze uitkauwen, hè, GB?!

    Klasse dat jij dat dan ook iedere keer weer doet, in binnen- en buitenland. Jij speelt absoluut een zeer positieve rol voor de "TomTom-awareness"! AB!
  5. forum rang 4 xof 30 juni 2015 11:13
    Ik denk dat TT zijn kaarten divisie gaat verkopen aan een consortium met een "Sell&LeaseBack" constructie.

    De waarde gaat vrijvallen en Harold kan gunstige lease-back condities zeker stellen. Deze "spin-off" vraag om voorbereiding tav nieuwe structuur en opsplisting overhead.

    Hiermee wordt een bredere R&D basis zekergesteld

  6. [verwijderd] 30 juni 2015 11:29
    quote:

    xof schreef op 30 juni 2015 11:13:

    Ik denk dat TT zijn kaarten divisie gaat verkopen aan een consortium met een "Sell&LeaseBack" constructie.

    De waarde gaat vrijvallen en Harold kan gunstige lease-back condities zeker stellen. Deze "spin-off" vraag om voorbereiding tav nieuwe structuur en opsplisting overhead.

    Hiermee wordt een bredere R&D basis zekergesteld
    Het maffe is dat je zou verwachten dat ze daar een CFO voor nodig hebben. En Marina zal daar nu niet meer volledig haar tanden in zetten.

    Het zou misschien wel zo kunnen zijn dat Peter Wakkie haar te licht vond voor dit werk en dat hij dit zelf voor zijn rekening neemt samen met HG.
  7. [verwijderd] 30 juni 2015 11:44
    quote:

    xynix schreef op 30 juni 2015 11:08:

    [...]
    We moeten het echt voor ze uitkauwen, hè, GB?!

    Klasse dat jij dat dan ook iedere keer weer doet, in binnen- en buitenland. Jij speelt absoluut een zeer positieve rol voor de "TomTom-awareness"! AB!
    Jij vergelijkt TomTom vaak terecht met ASML in haar early days. En dat is idd een hele goede vergelijking. Van relatief kleine speler door unieke technologie snel doorgroeien naar wereldmarktleider.

    TomTom staat aan het begin van haar gouden decennium 2015-2015.

    Het decennium van de connected car en (semi-)automatisch autorijden.
    Het is bizar dat slechts weinigen buiten dit forum door hebben dat dat een booming multimiljardenmarkt is.
    Een markt die de komende 10 jaar explosief gaat groeien.
    Een markt waar TomTom nu 20% marktaandeel heeft maar goud in handen heeft qua technologie (real-time Maps platform dat sensordata verwerkt is gereed en heeft niemand + gepatenteerde Road DNA technologie).

    www.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-D...

    www.digitaltrends.com/cars/audi-using...

    www.quattrodaily.com/audi-working-on-...

    telematicswire.net/bosch-becomes-the-...

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Met de deals met Volkswagen en Bosch heeft TomTom de groei naar 40-50% marktaandeel eigenlijk al binnen. Nu komen daar dan op korte termijn vrijwel zeker ook nog eens BMW en Mercedes bij. En ook andere autofabrikanten als GM, Ford en Toyota zullen niet lang meer gaan twijfelen.

    Net als destijds ASML staat TomTom nu aan de vooravond van een spectaculaire groei naar wereldmarktleider.
    Een koers van 100 euro zal over een aantal jaar een lachertje blijken.

    Een afsplitsing van de Maps is een reëel scenario. Daarbij zullen de Duisters en Apple vrijwel zeker strategisch deelnemen en extra kapitaal inbrengen voor een versnelde uitrol. De waarde zal worden gebaseerd op de verkoopprijs van Here. Mogelijk zelfs maal 1,6 (Morgan Stanley).
    Daarbij komt de onderliggende waarde van de TomTom-asssets op minimaal 30 euro.
  8. [verwijderd] 30 juni 2015 14:31
    @groeibriljant

    Respect voor uw inhoudelijke bijdragen, maar ik heb mijn twijfels.

    De vergelijking met ASML gaat volgens mij niet op. ASML is een afsplitsing van Philips. TomTom is geen afsplitsing, maar van aanvang een zelfstandig bedrijf.

    TomTom is beter te vergelijken met Crucell. Toen dit bedrijf groot geld ging opleveren, is het overgenomen door Johnson & Johnson. De bestaande aandeelhouders kregen weliswaar een premie, maar die stond in mijn ogen in geen verhouding tot de potentie van het bedrijf.

    Als TomTom inderdaad zo'n potentiële goudmijn is, waarom is het dan nog niet voor een appel en een ei overgenomen? Of gaat dit binnenkort alsnog gebeuren?

    Wat ik probeer aan te geven, is dat bestaande kleine aandeelhouders van een relatief klein, maar (potentieel) zeer winstgevend bedrijf, vaak wel het neerwaartse risico lopen maar dat een eventueel eclatant succes in de regel door de grote jongens wordt afgeroomd.

  9. [verwijderd] 30 juni 2015 14:55
    @ AB Gigant

    Het Crucell scenario ken ik. Daarin heeft het bestuur (de heer Brus, commissarissen etc.) een uiterst dubieuze rol gespeeld.

    Groot verschil is dat TomTom in feite in handen is van de directie/grootaandeelhouders. Die verkopen de assets niet voor een habbekrats.
    Er is bij TomTom sprake geweest van een smerige exit tegen een prikkie. Dat wordt nu steeds onwaarschijnlijker. Zeker als de waarde van HERE binnenkort bekend wordt.

    Als TomTom de Maps afplitst, dan doet men eigenlijk wat Philips deed met ASML. Alleen dan in een zeer versnelde versie als daarbij ook de Duitsers en Apple strategisch deelnemen. En dan ook versneld binnen enkele jaren van relatief kleine speler naar wereldmarktleider!

  10. [verwijderd] 30 juni 2015 15:06
    welkom in de nieuwe tech bubble. RWS zit op de bandwagon.
    drie dingen:

    1. Rijkswaterstaat weet niet wat een glasvezel is: onzin, het kan met elke kabel.
    2. de marketing man van Dickie Wessels heeft een slechte job gedaan: sinds Worldonline liggen er al glasvezels langs de autoweg.
    en
    3 BAM gaat met de buit ervandoor: van mijn belastinggeld word een onzinnig project uitgevoerd.

    want zeg nou zelf: voor minder geld krijg je een beter tomtom, met echte info. Want verkeersbegeleiding -informatie is zoiets als internetsex: je kijkt er met vierkante ogen naar en wordt er verder alleen maar duf van.

17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links