Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,956 19 apr 2024 17:37
  • +0,076 (+0,77%) Dagrange 9,540 - 10,050
  • 1.672.155 Gem. (3M) 1,8M

AF - KLM april 2015

28 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. relpinda 10 april 2015 17:32
    En dan hier de nieuwsbrief van het CNV met de daarin genoemde CAO 2015-2016.:
    www.cnvvakmensen.nl/caos/burgerluchtv...

    Hieruit blijkt wel dat het grondpersoneel van KLM wel in ziet dat het niet goed gaat en zij er alles aan willen doen om KLM in de lucht te houden. Maar dat er zeker ook grotere offers verwacht worden van Cockpit en cabine personeel.

    Terugdringen van het giga leasewagenpark cq een versobering zou daar ook al helpen. In deze sector rijzen de kosten de pan uit! vele overheids-, veiligheids regelgeving, met NL en EU en US voorop met die regels!

    En tenslotte die Fransen die altijd maar weer STAKEN!!! wat een volk zeg........

    lza.
  2. forum rang 9 josti5 12 april 2015
    4,5 miljard schuld, 2,5 miljoen per dag verlies, te veel en te duur personeel, dat óók nog eens in een andere wereld leeft, enorme concurrentie van de Emiraten, over enkele jaren een overslaghaven voor 200 miljoen passagiers aldaar, enorme concurrentie van de Easyset-wespen, Berlijn, Düsseldorf, Brussel die óók willen, wat Schiphol wil, de fijnstof-affaire die zo'n miljoen Nederlanders enkele jaren van hun leven kost: wie durft van zo'n toko nog aandeelhouder te zijn???
    Sommige van de hierboven vermelde problemen hebben op het eerste gezicht alléén met Schiphol te maken, en niet met Air France/KLM, maar indirect zullen zij zéker hun effect op die vliegwinkel hebben.
    Om nog maar te zwijgen over het feit, dat bijna geen door Fransen overgenomen bedrijf het uiteindelijk heeft gered...
    En reken maar, dat de Fransen uiteindelijk Schiphol willen degraderen tot een regionaal vliegveld, ten faveure van (de werkgelegenheid in) Parijs...
    Tenslotte: Gelderlanders overhalen met een gratis busrit naar Schiphol: hoe kom je erop - alleen al logistiek is zoiets feitelijk onuitvoerbaar, zeker ook gezien de meeste vertrektijden van toeristenvluchten op tijden, waarop een normaal mens nog lekker ligt te slapen. Een en ander wijst al op een fors 'au' door Düsseldorf!
  3. relpinda 15 april 2015 11:58
    Ohhhh Neee heee, zal toch niet waar zijn he!!

    hoe wel de man werkt zich wel uit de naad, heeft weinig geen prive tijd over, maakt lange dagen verneem ik .

    Maar toch geen goed voorbeeld naar zijn personeel die vakantiedagen moeten inleveren, etc.

    www.nrc.nl/carriere/2015/04/15/fnv-to...

    FNV: Topman KLM moet afzien van bonus

    FNV roept KLM-topman Pieter Elbers op om af te zien van zijn bonus
    FNV roept KLM-topman Pieter Elbers op om af te zien van zijn bonus Foto ANP/ Lex van Lieshout

    door Huib De Zeeuw
    Vakbond FNV wil dat Pieter Elbers president-directeur van KLM zijn bonus inlevert. Volgens de vakbond verdiende de topman vorig jaar zes ton inclusief een bonus van 15 procent terwijl de luchtvaartmaatschappij bezuinigt op het personeel, zo schrijft De Telegraaf vanochtend.

    FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha vindt de bonus “onbegrijpelijk”.

    “Die zes ton is natuurlijk moeilijk te rijmen met de huidige besparingen op de arbeidskosten van KLM personeel”.
    LOONBEVRIEZING GRONDPERSONEEL
    Vorige week sloot KLM een cao-akkoord met het grondpersoneel. Tot en met 1 juli 2016 worden de lonen bevroren, atv-dagen ingeleverd en geeft de luchtvaartmaatschappij de garantie dat gedwongen ontslagen uitblijven. Daarnaast komt er een vrijwillige vertrekregeling en wordt deeltijdwerken gestimuleerd.

    De betrokken bonden liet weten dat versobering van de cao noodzakelijk was voor de overlevingskansen van KLM. Aart Slagt, personeelsdirecteur bij de luchtvaartmaatschappij was hier zeer verheugd over.

    “Deze verlaging van de kosten is hard nodig om ook in deze moeilijke tijd te kunnen blijven investeren in onze gezamenlijke toekomst. Ik heb zeer veel waardering en respect voor de flexibiliteit die iedereen heeft laten zien in dit moeilijke cao-proces.”
    De ledenraden van de grondbonden moeten nog instemmen. Voorwaarde voor het akkoord is dat ook het cabine- en cockpitpersoneel akkoord gaat met versobering van hun cao.

    REACTIE ELDERS
    In een reactie aan De Telegraaf stelt Elders dat hij vorig jaar geen salarisverhoging heeft ontvangen en geen extra bonussen.

    “Het totaal van vast en variabel zat onder het niveau van 2013?
    De beloning en bonus van Elbers moet volgende week tijdens de jaarvergadering worden goedgekeurd. De Raad van Commissarissen (RvC) van KLM heeft al laten weten om Elders, die in oktober 2014 werd aangesteld, te benoemen voor een nieuwe termijn van vier jaar, terwijl de termijn van de president-directeur pas in 2016 afloopt.

    FNV-bestuurder Boufangacha roept de KLM-topman op om zijn bonus in te leveren omdat het een forse schaduw werpt over de cao-onderhandelingen die volgende week weer verdergaan.

    “Het zou Elbers sieren om van de bonus af te zien”
    Het is niet de eerste keer dit jaar dat er druk wordt uitgeoefend op bestuurders van Nederlands bedrijven om af te zien van een bonus. De top van ABN-AMRO zag af van een bonus van een ton om de beursgang van de bank niet in gevaar te brengen en de bestuursvoorzitter van KLM stortte zijn extra bonus van 425.000 euro terug zodat de cao-onderhandelingen niet over zijn extra salaris gaan maar over de toekomst van KPN.

    GEPLAATST IN: DIRECTIE/MANAGEMENT PERSONEEL & ORGANISATIE
    LEES MEER OVER: ABN AMRO BONUS INLEVEREN FNV KLM KPN LOONBEVRIEZING PIETER ELBERS SALARIS TOPMAN

    LZA
  4. relpinda 15 april 2015 12:00
    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23926...

    wo 15 apr 2015, 10:20
    KLM-baas moet bonus inleveren
    door Yteke de Jong
    Vakbond FNV wil dat KLM-topman Pieter Elbers zijn bonus inlevert. De vakbond noemt de bonus ´onbegrijpelijk´. Volgens de FNV verdiende Elbers vorig jaar ruim € 600.000, waarvan een bonus van 15%.
    FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha: 'Die zes ton is natuurlijk moeilijk te rijmen met de huidige besparingen op de arbeidskosten van KLM personeel.' De noodlijdende luchtvaartmaatschappij heeft het personeel al in geen jaren salarisverhoging gegeven. Dit is ook het vooruitzicht voor de komende vijf jaar. Daarbij moet het personeel vrije dagen inleveren, waarover met de grondbonden vorige week een akkoord is bereikt. In totaal wil KLM in de komende jaren € 700 miljoen bezuinigen, waarvan het personeel de helft moet leveren.
    KLM-directeur Elbers zegt in een reactie richting De Telegraaf dat hij vorig jaar geen salarisverhoging heeft ontvangen en geen extra bonussen. ´Het totaal van vast en variabel is met 13% gedaald in vergelijking tot 2013´, aldus Elbers in een korte toelichting. De KLM-directeur is sinds oktober vorig jaar de hoogste baas bij de luchtvaartmaatschappij.
    Volgende week moet de beloning en bonus van Elbers in de jaarvergadering van KLM worden goedgekeurd. ´Het zou Elbers sieren om van de bonus af te zien´, stelt Boufangacha. FNV stelt dat het salaris van Elbers een forse schaduw werpt over de cao-onderhandelingen die volgende week weer verdergaan.

    lza
  5. relpinda 26 april 2015 16:25
    veb.net/content/HoofdMenu/Home/Nieuws...

    Nederlandse Staat keurt nieuw beloningsbeleid KLM af
    25 april 2015

    Afdrukken

    Email
    Delen:
    Reageer op dit artikel1Reacties
    Om twee redenen verliep de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van KLM dit keer net even anders dan eerdere jaren. De Nederlandse Staat roerde zich en KLM heeft het twee weken geleden op een akkoordje gegooid met een lastige minderheidsaandeelhouder.
    Het recente geknetter in de top van de luchtvaartcombinatie Air France-KLM zal voor de Nederlandse Staat reden zijn geweest om topambtenaar Wouter Raab van het ministerie van Financiën af te vaardigen naar de aandeelhoudersvergadering (ava) van KLM.

    Zo wilde de Staat dat president-commissaris Hans Smits van KLM duidelijkheid zou geven over de zelfstandigheid van het concern binnen het fusiebedrijf.

    Daartoe had de Staat, die nog altijd 5,9 procent van KLM bezit via preferente aandelen, een punt op de agenda voor de ava ingediend. Dat deed de Staat bij KLM nooit eerder.

    Sinds de samensmelting met de Fransen in 2004 was de bloedgroepenstrijd niet eerder zo openlijk zichtbaar als de afgelopen maanden.

    Climax was het recente getouwtrek om de kas van KLM die de lont in het kruitvat bleek. De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers wist op het nippertje te voorkomen dat de Fransen de pincode tot het kasgeld zouden opeisen.

    Tik
    Maar tijdens de ava deelde Raab ook een gevoelige tik uit aan de commissarissen door, net als in 2008, tegen een nieuw beloningsplan te stemmen.

    Dat voorstel deugde volgens de Staat niet. Elbers en zijn twee medebestuurders kunnen nog altijd maximaal eenmaal hun basissalaris als jaarlijkse cashbonus verdienen als zij aan bepaalde targets voldoen. Het ministerie van Financiën hanteert een plafond voor de jaarbonus bij bedrijven waarin zij een aandelenbelang heeft van twintig procent.

    ‘U moet zich realiseren dat onze bestuurders vergeleken met andere luchtvaartbedrijven al onderbetaald worden, echt waar', aldus commissaris Remmert Laan die binnen de raad van commissarissen verantwoordelijk is voor de bestuursbeloningen.

    Daarop riposteerde Raab dat ‘dat [minder betaald, red.] ook zo hoort bij een bedrijf als KLM'.
    Elbers heeft een basissalaris van 450 duizend euro.

    ‘Aansluiting'
    In het nieuwe beloningsplan worden KLM-bestuurders minder afgerekend op de financiële prestaties van KLM. In plaats daarvan wilden commissarissen ‘verdere aansluiting realiseren bij de criteria zoals die binnen Air France KLM worden gehanteerd'.

    In het oude plan was het bedrijfsresultaat van KLM nog wel het belangrijkste bonuscriterium. Nu ligt het accent op "individuele targets" die van jaar op jaar kunnen veranderen. Het kan gaan om de verlagen van de schuldpositie, een oplossing zoeken voor de pensioenproblematiek of kostenreductie.

    Welke criteria per jaar zullen gelden, wilden commissarissen desgevraagd niet zeggen.

    Ook Hanjo Redèl, voorzitter van de ondernemingsraad (or) van KLM, sprak zijn afkeuring uit over het nieuwe beloningsbeleid. "Gelet op de rol en verantwoordelijkheid van de KLM-directie is een grotere nadruk nodig op KLM-prestaties en minder op individuele targets".

    'Ernstige inschattingsfout'
    KLM had niet alleen in financieel opzicht een slecht jaar. Wie de berichtgeving bij heeft gehouden, zag dat de luchtvaartcombinatie door getouwtrek tussen het Franse en Nederlandse kamp haast verlamd was geraakt.

    Na het gedwongen vertrek van Eurlings keerden ook enkele hogere managers KLM de rug toe en begin dit jaar was er de rel over het kasgeld van KLM (overschotten zouden overgemaakt moeten worden aan holding Air France-KLM).

    Over het abrupte vertrek van Eurlings zei president-commissaris Smits dat diens benoeming een ‘ernstige inschattingsfout' is geweest. ‘Daarvoor nemen wij als raad van commissarissen de volle verantwoordelijkheid'.

    ‘Er was sprake van een ernstige leiderschapscrisis en wij moesten ingrijpen', aldus Smits, die in het verleden hoogste baas was van Rabobank en Schiphol.

    Autonomie
    Vertegenwoordigers van de Staat wilden tijdens de ava weten of KLM binnen de holding over voldoende ‘autonomie' beschikte.

    De topambtenaar zei dat ‘de Staat voorstander is van de combinatie Air France en KLM en dat KLM veel heeft geprofiteerd van het samengaan, maar dat tegelijkertijd zowel KLM als Schiphol van vitaal belang zijn voor Nederland'.

    ‘Dan is van belang dat KLM over voldoende autonomie beschikt binnen de holding', aldus Raab tijdens de bijeenkomst.

    Smits zei ‘voldoende autonomie te voelen' en ‘dat er geen verdere overheveling van functies naar Parijs zou komen. We houden een dunne holding met alleen taken die daar thuishoren'.

    Ook wees hij naar de staatsgaranties die in 2010 zijn verlengd en ‘waarover onlangs afspraken zijn gemaakt met de Fransen dat die afspraken in stand zullen blijven.

    Die zullen nog schriftelijk worden vastgelegd'. Die garanties gaan vooral over de netwerkkwaliteit en een evenwichtige netwerkontwikkeling tussen Schiphol en Charles de Gaulle, de thuisbasis van Air France.

    GEHEIME SCHIKKING
    -KLM heeft nog aandeelhouders die hun aandelen in 2004 en daarna niet hebben verkocht aan Air France.

    -Samen hebben zij nog ruim 400 duizend KLM-aandelen in handen, 0,9 procent van het totaal.

    -Met één van die minderheidsaandeelhouder, die met 115.651 aandelen ruim een kwart van het resterende plukje heeft, trof KLM begin april een schikking. De lopende juridische procedure tussen beide partijen is daarmee beëindigd.

    -Precieze details over de schikking wilde KLM niet geven, maar een functionaris zei desgevraagd wel dat het bedrijf ‘aandeelhouders in principe gelijk wil behandelen' en dat ‘andere minderheidsaandeelhouders zich bij KLM kunnen melden om ze met holding Air France KLM in contact te brengen'.

    -Daarmee zal niet gezegd zijn dat deze beleggers aanspraak op eenzelfde schikkingsresultaat kunnen maken, maar er lijkt een opening te zijn.

    -De VEB is niet bij de schikking betrokken, maar zal zich naar aanleiding van deze laatste ontwikkelingen gaan beraden. Mogelijke vervolgstappen zullen via deze website worden gecommuniceerd.

    -Inzet van de strijd van minderheidsaandeelhouder Emarcy was het door KLM uitgekeerde dividend. Volgens Emarcy keerde KLM sinds de fusie met Air France in 2004 te weinig winst uit aan aandeelhouders. -De rechter benoemde begin 2014 een onafhankelijk onderzoeker die zijn eindrapport op moment van de schikking zo goed als afgerond had.

    lza
  6. relpinda 29 april 2015 14:56
    www.youtube.com/watch?v=iXyEJ8Eq7bg&a...

    Last week, KLM welcomed its newest Boeing 777-300 featuring an all-new interior in its World Business Class and Economy Class. The exterior has already been decorated in the new company livery.

    Ziet er goed, prachtig uit! Maar eens heel gauw een vluchtje nemen.

    lza
28 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links