Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 10,060 23 apr 2024 11:08
  • -0,025 (-0,25%) Dagrange 9,976 - 10,145
  • 299.735 Gem. (3M) 1,8M

Sectornieuws

2.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 122 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 22 maart 2015 16:20
    Lufthansa vliegt weer normaal na staking

    ZONDAG 22 MAART 2015, 10:14 uur | 68 keer gelezen

    FRANKFURT (AFN/DPA) - Na vier stakingsdagen heeft de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zondag het normale vluchtschema grotendeels hervat. De maatschappij moest de afgelopen dagen naar eigen zeggen 74 van de 160 geplande langeafstandsvluchten schrappen, waardoor 20.000 passagiers gedupeerd werden. Van de vrachtvluchten verviel 20 procent.

    De top van Lufthansa kan nog niet opgelucht ademhalen, want het arbeidsconflict is nog niet opgelost. De piloten van de maatschappij strijden tegen plannen om hun pensioenleeftijd te verhogen. De pilotenvakbond heeft gezegd stakingsacties 24 uur van tevoren aan te kondigen. Het is nog niet bekend of de piloten maandag het werk weer zullen neerleggen
  2. forum rang 10 voda 22 maart 2015 16:22
    quote:

    Willem 007 schreef op 21 maart 2015 20:36:

    Dus daar hebben ze het zelfde gelazer als bij de KLM maar in die zin dat ze ageren tegen hun eigen directie terwijl de KLM werknemers de strijd voeren tegen de Franse directie plannen van Air France.
    Ook de Duitsers zijn te duur.
    KLM krijgen dus weer meer passagiers.
    We zien het maandag wel op de borden een plus erbij.

    Graag reactie Voda.

    Bij voorbaat dank alvast.

    de kat.

    Hallo Willem,

    Het zou zomaar kunnen dat er meer passagiers bijkomen. Een plus op de borden? Ik denk het wel, Air France blijft wat achter.

    Succes verder met dit aandeel.

    Groet,

    Hans
  3. [verwijderd] 23 maart 2015 00:34
    quote:

    voda schreef op 22 maart 2015 16:22:

    [...]
    Hallo Willem,

    Het zou zomaar kunnen dat er meer passagiers bijkomen. Een plus op de borden? Ik denk het wel, Air France blijft wat achter.

    Succes verder met dit aandeel.

    Groet,

    Hans
    Geachte VODA,

    Bedankt voor jouw reactie en ik lees graag jouw commentaren.

    de kat.
  4. [verwijderd] 24 maart 2015 11:43
    Duits passagiersvliegtuig neergestort in zuiden Frankrijk
    Gepubliceerd: 24 maart 2015 11:36
    Laatste update: 24 maart 2015 11:38

    Een Airbus A320 van vliegmaatschappij Germanwings is dinsdag neergestort in het zuiden van Frankrijk.
    Dat melden diverse Franse media.

    Het toestel zou onderweg zijn van Barcelona naar Dusseldorf. De eerste brokstukken van het toestel zouden al gevonden zijn.

    De A320 is een groot passagierstoestel met 174 stoelen.
  5. forum rang 10 voda 26 maart 2015 16:30
    Luchtvaartmaatschappijen kelderen op stijging olieprijs

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Aandelen van luchtvaartmaatschappijen dalen wereldwijd, terwijl olieprijzen oplopen met escalerende gevechten in Yemen, en het Franse OM aankondigde dat de co-piloot van Germanwings vlucht 9525 dinsdag opzettelijk het vliegtuig in de Franse Alpen liet crashen. American Airlines, United Continental en Delta Air Lines verliezen alledrie circa 1,5%, terwijl Deutsche Lufthansa en Ryanair rond de 3% verliezen. Air France-KLM (AF.FR) staat meer dan 2% in het rood. Aandelen stonden de afgelopen dagen onder druk doordat de olieprijs herstelde en beleggers zich zorgen beginnen te maken over repercussies, nu meer details aan de oppervlakte komen omtrent de crash van de Germanwings vlucht. (EPR)

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200;

  6. forum rang 10 voda 26 maart 2015 16:33
    EasyJet voorziet sterkere prestatie dankzij gunstige valuta-effecten

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Europese low-budget luchtvaartmaatschappij EasyJet PLC (EZJ.LN) verwacht een betere prestatie over de eerste helft van dit jaar dan het concern eerder aangaf als gevolg van valuta-schommelingen in het voordeel van de luchtvaartmaatschappij.

    EasyJet verwacht nu een verlies voor belasting van tussen de GBP5 miljoen en GBP10 miljoen over de eerste zes maanden van 2015 die eindigen op 31 maart. Eerder ging het concern uit van een verlies voor belasting van tussen de GBP10 miljoen en GBP30 miljoen.

    Door Rory Gallivan; vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  7. forum rang 10 voda 31 maart 2015 16:04
    Easyjet gaat concurrentie verder aan met lancering 26e hub op Schiphol
    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Britse Easyjet Plc (EZJ.LN) beoogt een lange-termijn betrokkenheid bij Amsterdam, zegt topvrouw Carolyn McCall van de prijsvechter, die de concurrentie met Europese luchtvaartmaatschappijen dinsdag verder heeft inzet met de lancering van een 26e basis op de Amsterdamse luchthaven Schiphol, thuishub van Air France-KLM (AF.FR).

    Easyjet opende dinsdag in aanwezigheid van president en CEO Jos Nijhuis van Schiphol Group zijn basis op Schiphol, waarmee de Britse luchtvaartmaatschappij permanent vier eigen vliegtuigen op de Nederlandse luchthaven parkeert, en de concurrentie aangaat met Schiphol's meest prominent aanwezige luchtvaartmaatschappij Air France-KLM (AF.FR).

    Conflicten hadden er al plaatsgevonden tussen de twee rivalen, aangezien Easyjet de prijsverschillen aanvocht die Schiphol hanteert voor overstappende passagiers, het overgrote deel van Air France-KLM's klantenbestand, en vertrekkende passagiers, ofwel Easyjet's klantenbestand. Het oordeel werd in het nadeel van Easyjet beslecht, maar dat weerhield de luchtvaartmaatschappij er niet van een operationele basis te openen op Schiphol.

    In tegenstelling tot andere low-cost maatschappijen is Easyjet op de grootste Europese luchthavens aanwezig, wat ondersteunend is voor het aantrekken van zakenreizigers, iets dat een sterke opleving zag sinds sinds McCall het aantrekken van zakenreizigers als belangrijke strategie inzette, toen zij op 1 juli 2010 als chief executive officer aantrad.

    Bij de aankondiging in juli een basis op Schiphol te openen kondigde Easyjet aan 3 vliegtuigen permanent op Schiphol te parkeren, maar CEO Mccall kondigde dinsdag de toevoeging van een vierde vliegtuig aan, wat 40 aanvullende banen moet opleveren op de eerder aangekondigde 120 banen. "Indirecte werkgelegenheid wordt geschat op 3.500-4.500 banen", aldus Easyjet.

    Easyjet opereerde voor het openen van de basis dagelijks ruim 40 vluchten op Amsterdam, maar die toestellen moesten daar 's avonds altijd weer vertrekken, omdat geen goede tarieven overeengekomen konden worden.

    Met het veroveren van een basis op Schiphol moet het aantal easyjet-passagiers met ongeveer 600.000 toenemen, een stijging van circa 16% ten opzichte van het huidige aantal passagiers op Schiphol van 3,6 miljoen, waarvan een derde zakenreizigers.

    Door de opening van de basis zijn tot nu toe 9 nieuwe bestemmingen mogelijk gemaakt, wat een stijging markeert van 20 naar 29.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  8. forum rang 10 voda 2 april 2015 17:05
    Vraag naar vliegreizen in eurozone trekt aan

    DONDERDAG 2 APRIL 2015, 11:17 uur | 114 keer gelezen

    GENÈVE (AFN) - Hoewel de economische groei in de eurozone aan de zwakke kant blijft, trekt de vraag naar vliegreizen aan. Dat meldde de internationale luchtvaartorganisatie IATA donderdag bij de presentatie van de vervoersstatistieken over de maand februari.

    Ook wereldwijd zat de vraag naar vliegtickets sterk in de lift, mede dankzij de extra passagiersstromen die het Chinese nieuwjaarsfeest in Azië op gang bracht. Vorig jaar viel dat feest in januari. Het passagiersvervoer nam toe met 6,2 procent ten opzichte van februari 2014, na een groei met 4,5 procent op jaarbasis in januari.

    Met name in Azië deden luchtvaartmaatschappijen fiks betere zaken dan een jaar eerder. Daar lag het passagiersvervoer zo'n 10 procent hoger. In het Midden-Oosten steeg de vraag met 8,7 procent. Dat bewijst volgens IATA dat de economieën in die regio relatief goed bestand zijn tegen de sterke daling van de olieprijzen de afgelopen tijd.

    De stagnerende economie in Brazilië heeft vooralsnog weinig nadelige gevolgen voor de reislust. De ticketverkoop lag in die belangrijke groeiregio 7,4 procent hoger dan een jaar eerder. Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zagen de vraag met 3,5 procent toenemen, hun Europese branchegenoten met 4,8 procent.
  9. relpinda 4 april 2015 11:27
    Burlage heeft nog gelijk ook!

    2 apr 2015 - 15:57
    Arnold Burlage: Ruziemaker

    Schipholtopman Jos Nijhuis wil geen Luchtvaarttafel. Hij heeft geen zin om weer met de luchtvaartsector aan een tafel te zitten voor het spreken over problemen en plannen. Jos vindt dat hij het goed doet en gaat tot nu toe met niemand in debat - ik daag hem uit. Hij beantwoordt het liefst geen vragen, dat past niet in zijn dictatoriale aanpak rond Schiphol en vooral Lelystad Airport.

    Jos Nijhuis laat ook de presentatie van zijn jaarcijfers plannen op precies hetzelfde moment als de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM in Parijs, waar zich dan alle luchtvaartdeskundige journalisten en analisten bevinden. Hij organiseert de recente overhandiging van de vergunning voor de aanleg van Lelystad Airport - uitnodiging 24 uur tevoren - als het merendeel van de luchtvaartjournalisten zich boven de oceaan bevindt op de terugweg van een KLM-openingsvlucht naar Bogota.

    Jos Nijhuis duldt geen kritische kanttekeningen en vragen, maakt dan steevast ruzie. Hij deed dat met oud KLM-president Peter Hartman aan wie hij een verkeerde trof en hij doet dat met kritische journalisten, die steevast op zijn lijst van persona non grata worden gezet. En hij deed dat nog onlangs met René Klawer, de voorzitter van VNO-NCW West, koninklijk onderscheiden wegens grote verdiensten voor reis- en luchtvaartwereld, tegen wie hij in een zaal vol luchtvaartpubliek sneerde: "Ik zie u alleen maar op feesten en partijen." En weer had de Schiphol-directeur er een legertje vijanden bij. Jos Nijhuis is een ruziemaker, geen teamspeler, zo valt ook te horen in zijn managementteam.

    Intussen legt de in de luchtvaartsector aangeduide 'Schrik van Schiphol' het fundament voor de verzwakking van onze nationale luchthaven. Hij doet dat met de aanleg van een spookluchthaven bij Lelystad. Kosten zeker 200 miljoen euro. De hele luchtvaartsector is tegen, geen maatschappij wil er heen, al laat een enkele maatschappij 'enige' belangstelling uit concurrentieoverwegingen blijken. Hij zet de plannen door, doet dat door geen rekening te houden met de enorme bedreigingen en opkomst van de luchthavens in het Midden Oosten en niet te vergeten Istanboel. Hij doet dat ook met het weigeren deel te nemen aan een Luchtvaarttafel, onder de koepel van VNO NCW, om in een bepleite hechte samenwerking van luchthaven, luchtverkeersleiding, luchtvaartmaatschappijen en overheden de concurrentiepositie van mainport Schiphol, waar maar mogelijk veilig te stellen.

    Jos Nijhuis, niet gespeend van doorwrochte luchtvaartkennis, houdt niet van meedenkers en pottenkijkers. Jos duldt als accountant geen tegenspraak. Eén en één is twee en de rendementseis van 6,7 procent opgelegd door de minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, wordt gehaald. Dus waarom gezeurd over de toekomst van banenmotor Schiphol op lange termijn? De daders liggen dan op het kerkhof of in een hangmat op de Vanuatu Eilanden.

    Of voor de luchtvaart en vreemd genoeg niet Schiphol-verantwoordelijke staatssecretaris Wilma Mansveld alle kaalslag, die zij in de luchtvaartsector aanricht, mag worden aangerekend, begint twijfelachtig te worden. Of deze 'lady in black', symbolisch of niet, met al haar hoofdpijndossiers - milieu, luchtvaart, spoorwegen en andere ellende - nog wel competent en toerekeningsvatbaar is, is de vraag die breed in de luchtvaartsector wordt gesteld.

    Je zou er uiteindelijk ook gestoord van worden met alle problemen terwijl je baas, minister Melanie Schultz van Haegen, nummerborden met de nieuwste cijfer/lettercombinatie op auto's schroeft of chauffeurloze autootjes demonstreert. Zo'n baan wil iedereen wel. Of loopt Wilma aan de hand van ambtenaren, waartoe gemakshalve ook Schiphol president Jos Nijhuis maar moet worden gerekend, als een olifant door de zorgvuldig opgebouwde porseleinkast. Zo hier en daar douceurtjes en succesjes achterlatend voor politieke vriendjes.

    Neem oud-PvdA milieuminister en luchtvaarttegenstander Hans Alders, die de aan zijn tafel eerder gestelde limiet voor Schiphol zomaar zag zakken van 510.000 vluchten naar 500.000 vluchten. Of het het stads- en provinciebestuur van Groningen, dat met de vrijwel zekere dood van de luchthaven bij Eelde van geluidsoverlast en een zorgenkindje wordt verlost. Wilma maakt iedere regioluchthaven namelijk verantwoordelijk voor de kosten van luchtverkeersleiding. Groningen Eelde Airport sloeg terecht direct alarm. De kosten worden daardoor zo hoog, dat vrijwel zeker sprake is van de doodsteek voor het noordelijke vliegveld. Zo help je dus een luchthaven om zeep. En tegelijk een leuke verrassing voor alle socialistische vriendjes in Groningen, waar de staatssecretaris politiek is opgegroeid. In the war you never leave a friend behind!

    Lelystad is nu eenmaal een prestigeproject, aanvankelijk van de Schiphol-topman, die sinds zijn aantreden een spoor van ruzie heeft getrokken. Later ook een prestigeproject van Wilma Manveld en haar, met weinig luchtvaart-dna begenadigde, top blindelings voor de Lelystad-plannen liet meeslepen. Voor alle duidelijkheid: nu betalen alle luchthavens in Nederland gezamenlijk de kosten van de luchtverkeersleiding. Schiphol betaalt dus ook mee in Eelde en dat wil Schiphol niet meer. En dat wekt geen verbazing, want Schiphol probeert met alle middelen Lelystad Airport aan de praat te krijgen, wat vrijwel zeker niet gaat lukken. En dan is Groningen Airport Eelde een sta-in-de-weg. Zo doe je dat dus in een bananenrepubliek en dus ook in Nederland. De politiek? Simpel, die wachten na de Fyra voor dit nieuwe prestigeobject Lelystad Airport gewoon op een volgende parlementaire enquete. Komen ze weer iedere dag op TV.

    Arnold Burlage
    aburlage@reismedia.nl

  10. forum rang 10 voda 7 april 2015 16:14
    Frans vliegverkeer krijgt last van staking

    DINSDAG 7 APRIL 2015, 14:10 uur | 143 keer gelezen

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Een staking van luchtverkeersleiders treft woensdag een groot deel van het vliegverkeer van en naar Frankrijk. Dat liet de Franse luchtvaartautoriteit DGAC dinsdag weten.

    De toezichthouder heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd 40 procent van de geplande vluchten te schrappen.

    De Franse vakbond voor luchtverkeersleiders SNCTA riep zijn leden afgelopen vrijdag op te gaan staken. De eerste staking moet plaatsvinden op 8 en 9 april. Vervolgens zouden de luchtverkeersleiders hun werk van 16 tot en met 18 april en van 29 april tot en met 2 mei moeten neerleggen.

    KLM verwacht weinig tot geen last te hebben van de staking. Als er al sprake is van enige hinder, dan blijft dat beperkt tot minimale vertragingen. Er hoeven geen vluchten te worden geannuleerd, zei een woordvoerster.
  11. relpinda 8 april 2015 11:01
    Heeft iemand een link naar dit rapport? svp.

    www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/t...
    Europese luchtvaartsector in de kijker bij JP MorganDeel deze pagina:

    We kregen deze ochtend een rapport van J.P. Morgan onder de ogen over de Europese luchtvaartsector. Het Amerikaanse beurshuis trekt daarin duidelijk de kaart van de lage-kostenmaatschappijen, die volgens hen een “superieur risico-rendementsprofiel” hebben tegenover andere maatschappijen.

    Wat is het effect? Air-France KLM wordt verlaagd van “overweight” naar “underweight”. Ook Lufthansa en IAG worden van de kooplijst gehaald en verlaagd naar een “neutraal”-advies. De reden: competitie uit het Midden-Oosten (denk aan Qatar Airways en Etihad).

    Welke aandelen vallen dan wel in de gratie? Het advies van Ryanair wordt verhoogt van “neutraal” naar “overweight”. De opvolging van Wizz Air gestart met een “overweight”-advies. Concurrent Easyjet blijft op “overweight” staan. De reden: continue groei gekoppeld aan een sterk kostenmanagement.

    Vooralsnog blijf ik short op AF/KL

    lza
  12. forum rang 10 voda 8 april 2015 15:58
    Verkeersleidersstaking legt helft van Franse vluchten plat

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De aanhoudende staking van Franse luchtverkeersleiders zal donderdag op last van de Franse luchtvaartautoriteit de helft van alle vluchten in Frankrijk aan de grond houden, als de acties dan de tweede dag ingaan.

    Een vijfde vakbond van luchtverkeersleiders zei woensdag dat haar leden zich donderdag bij de staking aansluiten, meldt de luchtvaartautoriteit, die toevoegt te verwachten dat de vluchtverstoringen over het hele land verspreid zullen plaatsvinden.

    Air France-KLM (AF.FR) gaf dinsdag nog aan lange afstandsvluchten zo veel mogelijk doorgang te laten vinden, door vooral korte en middellange afstandsvluchten te annuleren.

    Het aantal vluchtannuleringen naar en vanaf Franse luchthavens bedraagt woensdag al circa 40%. Passagiers wordt aangeraden contact met hun luchtvaartmaatschappij of boekingsagent op te nemen, om de status van het vluchten te checken.

    KLM biedt passagiers op zijn website voor eigen vluchten op woensdag of donderdag, maar ook voor vluchten van joint venture partners Air France en Delta Air Lines, gratis omboekingen aan naar vluchten op andere data of naar andere bestemmingen.

    Door Inti Landauro en Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  13. forum rang 10 voda 8 april 2015 16:02
    Easyjet vervoert meer passagiers in maart

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Britse luchtvaarder EasyJet plc (EZJ.LN) heeft op jaarbasis 7,5% meer passagiers vervoerd in maart.

    In totaal vervoerde de low-cost luchtvaartmaatschappij 5.490.337 passagiers.

    Het effect van het vliegtuigongeluk bij Germanwings van twee weken geleden is niet direct uit de cijfers op te maken, maar besloeg ook enkel de laatste dagen van maart. In februari werden 4.491.425 passagiers vervoerd, bleek uit de cijferpublicatie over februari destijds. Dit betrof een stijging van 6,1% op jaarbasis.

    De bezettingsgraad, het percentage van de passagiers in verhouding tot het totaal aantal beschikbare stoelen in het vliegtuig, kwam toen uit op 90,9%, versus 92,6% in maart.

    Analisten spreken van indrukwekkende resultaten boven verwachting, zowel voor de passagierstoename en de versterking van de bezettingsgraad en kijken nu uit naar de capaciteitsgroei in de tweede helft van 2015. De capaciteitsgroei bleef in de ogen van analisten iets achter in maart wanneer rekening houdend met de guidance voor het eerste halfjaar.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  14. forum rang 10 voda 8 april 2015 17:47
    Staking Franse luchtverkeersleiding zorgt ook donderdag voor problemen

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Ook donderdag wordt er gestaakt door Franse luchtverkeerleiders, waardoor de Franse luchtvaartautoriteit vliegmaatschappijen heeft opgedragen 50% van hun vluchten te schrappen.

    Air France-KLM (AF.FR) onderdeel Air France maakte woensdag bekend dat men donderdag de lange afstandsvluchten volledig zal uitvoeren, terwijl de helft van de middellange afstandsvluchten van en naar Parijs-Charles de Gaulle wordt uitgevoerd. Het onderdeel HOP! zal 25% van zijn vluchten van en naar Orly uitvoeren en 40% van de vluchten van en naar Franse provinciale luchthavens.

    Woensdag schrapte Air France al 40% van zijn middellange afstandsvluchten en werd er ook door HOP! minder gevlogen.

    Door Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; amsterdam@wsj.com


  15. forum rang 10 voda 10 april 2015 16:20
    Noorse pilotenstaking kostte 41 miljoen euro

    VRIJDAG 10 APRIL 2015, 10:31 uur | 73 keer gelezen

    OSLO (AFN) - De recente pilotenstaking bij Norwegian Air Shuttle heeft de luchtvaartmaatschappij omgerekend krap 41 miljoen euro gekost. Dat maakte de Noorse onderneming vrijdag bekend.
    De piloten legden eind februari voor ruim een week het werk neer omdat ze zich zorgen maakten over verslechterde arbeidsvoorwaarden in Noorwegen, Zweden en Denemarken als gevolg van kostenbesparingen. Uiteindelijk werd 10 maart een nieuw loonakkoord bereikt tussen de vakbond en Norwegian Air met een looptijd van drie jaar.

    Door de staking daalde het aantal passagiers van de onderneming in maart met 4,4 procent in vergelijking met een jaar eerder tot 1,7 miljoen reizigers.

2.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 122 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links