Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,242 16 apr 2024 12:52
  • +0,028 (+0,30%) Dagrange 9,008 - 9,280
  • 885.760 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 82 83 84 85 86 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 6 maart 2015 19:11
    Air France-KLM heeft besluit van Franse toezichthouder ontvangen

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM is door de Franse toezichthouder beboet voor het niet vrijgeven van de financiele impact van natuurrampen in de periode 2010 en 2011.

    De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep heeft een boete van EUR1 miljoen opgelegd gekregen, terwijl voormalig CEO Pierre-Henri Gourgeon om dezelfde redenen een boete van EUR40.000 opgelegd kreeg.

    De eerste van deze boekhoudkundige fouten werden in een persbericht van 19 mei 2010 getraceerd, waarin het bedrijf "niet een nauwkeurig, precies en eerlijk vooruitzicht biedt voor de periode 2010-2011", aldus de Autorite des Marches Financiers (AMF).

    "Air France-KLM is geinformeerd over het besluit van de Franse financiele toezichthouder met betrekking tot elementen van de financiele verslaggeving van de luchtvaartgroep in de periode april 2010 tot en met mei 2011", meldt de luchtvaartgroep vrijdag in een persbericht.

    "Deze periode werd beinvloed door een reeks van uitzonderlijke en onvoorziene gebeurtenissen die de financiele communicatie bijzonder moeilijk maakte: sluiting van het luchtruim na de uitbarsting van een IJslandse vulkaan, ernstige verstoring van de activiteit op de luchthavens van Parijs na zware sneeuwval ('glycol' crisis), snelle opleving van de olieprijs, de Arabische lente, de tsunami in Japan, enz", aldus Air France-KLM.

    De toezichthouder besloot een aantal van de ingediende klachten tegen de luchtvaartgroep naast zich neer te leggen, maar een aantal andere klachten zijn niet ingetrokken.

    Air France-KLM was niet direct beschikbaar voor commentaar om in te gaan op de vraag welke argumenten nog steeds van toepassing zijn.

    In het persbericht meldt het concern niet in bezwaar te gaan tegen dit besluit.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  2. forum rang 8 Wilbar 7 maart 2015 19:39
    Air France-KLM beboet voor vage communicatie
    Gepubliceerd op 6 mrt 2015 om 19:08

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Air France-KLM heeft een boete van 1 miljoen euro gekregen van de Franse beurswaakhond AMF vanwege gebrekkige communicatie over financiële ontwikkelingen in het boekjaar 2010-2011. Dat werd vrijdag bekendgemaakt.

    Air France-KLM beleefde in het betreffende boekjaar turbulente tijden. De resultaten werden gedrukt door onder meer een vulkaanuitbarsting in IJsland, stakingen, zwaar winterweer, geopolitieke spanningen in de Arabische wereld en een aardbeving en tsunami in Japan. Daar stonden kostenbesparingen en economisch herstel tegenover.

    Het luchtvaartbedrijf heeft de markten volgens de toezichthouder daarbij diverse malen op vage wijze en te laat van incomplete informatie voorzien. Zo werd de winstverwachting bij de presentatie van de halfjaarcijfers in november 2010 nog verhoogd, terwijl in februari 2011 alweer werd gemeld dat die prognose toch niet zou worden gehaald.

    Afgewezen

    Eind vorig jaar liet de AMF weten dat Air France-KLM een boete van 1,5 miljoen euro zou krijgen. Enkele klachten werden de afgelopen tijd echter afgewezen, waardoor de straf lager uitviel. Ook de boete voor oud-topman Pierre-Henri Gourgeon ging omlaag, van 50.000 naar 40.000 euro. Gourgeon moest uiteindelijk in oktober 2011 het veld ruimen en werd vervangen door zijn voorganger Jean-Cyril Spinetta.

    Air France-KLM liet weten niet tegen de boete in beroep te gaan.
  3. forum rang 8 Wilbar 7 maart 2015 19:41
    'Air France-KLM wil cateringtak verkopen'
    Gepubliceerd op 6 mrt 2015 om 21:07

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM werkt aan de verkoop van een deel van zijn belang in cateringbedrijf Servair. Dat meldde persbureau Reuters vrijdag op basis van bronnen.

    De bronnen schatten dat Servair 300 tot 400 miljoen euro waard is. Air France-KLM zou BNP Paribas in de arm hebben genomen om het verkoopproces te begeleiden. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie zou na de verkoop een niet nader omschreven belang willen aanhouden in Servair.

    Dat bedrijf verzorgt de catering voor zo'n 120 luchtvaartmaatschappijen en heeft 10.000 werknemers in dienst. Servair boekte in 2013 een omzet van 771 miljoen euro.
  4. forum rang 8 Wilbar 9 maart 2015 14:23
    Verre vluchten AF-KLM minder goed gevuld
    Gepubliceerd op 9 mrt 2015 om 09:56

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM had afgelopen maand nog altijd last van zware concurrentie op met name lange vluchten, waar het grootste deel van de winst op moet worden behaald. De grote toestellen die naar verre bestemmingen vliegen, zaten daardoor gemiddeld minder vol dan een jaar eerder. Dat blijkt uit vervoersstatistieken die het luchtvaartconcern maandag heeft gepubliceerd.

    Het passagiersvervoer, berekend op basis van het aantal betalende passagiers en de gevlogen afstand, daalde bij de intercontinentale vluchten met 0,1 procent. Omdat op die vluchten wel 0,4 procent meer stoelen beschikbaar waren, liep de gemiddelde bezettingsgraad terug. Bij de vluchten binnen Europa lag het passagiersvervoer 0,6 procent hoger, bij een 1,5 procent lagere capaciteit.

    Over het geheel genomen bleef zowel het passagiersvervoer als de capaciteit gelijk. Transavia zag de vraag naar zijn diensten met 10,9 procent toenemen. De capaciteit bij de prijsvechter van Air France-KLM lag 8,4 procent hoger dan een jaar eerder. De bezettingsgraad verbeterde twee volle procentpunten tot 89,6 procent. Bij de Europese vluchten van Air France en KLM was gemiddeld 73,6 procent van de stoelen bezet.

    Vrachtdivisie

    In totaal stapten vorige maand 5,4 miljoen passagiers aan boord van een toestel van KLM, Air France of de Franse regionale dochter HOP. Transavia vervoerde circa een half miljoen reizigers.

    De vrachtdivisie zag de vraag met 8,2 procent dalen, terwijl de capaciteit met slechts 3,1 procent werd teruggeschroefd. De gemiddelde beladingsgraad daalde met 3,4 procentpunt tot 62,8 procent. Air France-KLM is bezig zijn vrachtvloot grotendeels uit te faseren wegens de aanhoudende verliezen op goederenvervoer.


    Alle cijfertjes in de bijlage.
  5. forum rang 10 voda 9 maart 2015 16:42
    Air France-KLM zet zwakke prestatie bij kern voort - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM's (AF.FR) passagiersvervoer bleef zwakheden vertonen in februari ondanks een groei van 1,9% versus diezelfde periode een jaar eerder, zegt Kepler Cheuvreux. Het passagiersvervoer werd gestimuleerd door een sterke prestatie van low-cost dochter Transavia, die hielp om een magere prestatie van Air France en KLM te compenseren. Kernactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij ondergingen een daling van 0,1% in het passagiersvervoer naar verre bestemmingen, ondanks een stijging van 0,4% in capaciteit. Kepler heeft een buy advies op het aandeel, die 2,1% hoger staan op EUR7,08.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  6. forum rang 8 Wilbar 10 maart 2015 11:33
    Meer stoeltjes bij Air France-KLM deze zomer
    Gepubliceerd op 10 mrt 2015 om 11:14

    AMSTELVEEN (AFN) - Air France-KLM voert zijn capaciteit komende zomer met 1,7 procent op. Op lange afstanden zijn 1,8 procent meer stoeltjes beschikbaar dan afgelopen zomer en bij prijsvechter Transavia komt de groei op 7,8 procent. De middellange routes zuchten nog altijd onder een reorganisatie, waardoor de capaciteit daar met 1,9 procent zal dalen.

    De luchtvaartcombinatie maakte dinsdag ook een aantal nieuwe bestemmingen bekend. Zo begint het bedrijf in de komende weken met vluchten naar de Canadese steden Edmonton en Vancouver en Bogota en Cali in Colombia. Bij de middellange afstanden gaat KLM Cityhopper vanaf Schiphol vliegen op Belfast, Krakow en Montpellier. Vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle worden verbindingen naar Bordeaux, Napels, Billund, Boekarest en Boedapest geopend.

    Transavia kende in Frankrijk de afgelopen tijd een groei van 30 procent, terwijl in Nederland sprake was van een krimp van 0,8 procent. De Nederlandse tak van de prijsvechter gaat in de komende maanden vanaf Schiphol vliegen op de nieuwe bestemmingen Tel Aviv, Larnaca, Malta en Parijs-Orly, terwijl het aantal vluchten op Alicante, Barcelona, Malaga, Pisa, Napels en Thessaloniki wordt vergroot. Nieuw is ook de pendeldienst vanaf Rotterdam naar Berlijn.

    Met het oog op de groei bij Transavia zijn twintig Boeings van het type 737-800 besteld. Air France-KLM verwacht het eerste toestel in januari 2016 te ontvangen.
  7. forum rang 8 Wilbar 10 maart 2015 12:51
    Prijzen tickets Air France KLM lager door zwakke olieprijs
    De telegraaf, di 10 mrt 2015, 12:42

    AMSTERDAM - Parijs- Air France-KLM verlaagt de ticketprijzen op sommige routes door de lage olieprijs. Dat zegt bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac van Air France-KLM dinsdag op radiozender France Inter.

    De topman van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij was tot nu toe terughoudend over de effecten van de lage olieprijs, omdat het voordeel wordt teniet gedaan door de prijsdruk.

    Volgens Juniac blijft de ´prijsagressie´ door de concurrentie toenemen in een omvang die hij nog niet eerder heeft gezien, zo stelde hij op de Franse radio. Hij liet in het midden op welke routes de prijzen dan zullen dalen.

    Zware concurrentie
    Air France-KLM heeft te maken met extreme concurrentie op routes richting Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten als gevolg van de expansie van rivalen als Emirates.

    De bestuursvoorzitter gaf aan hij er ´vertrouwen´ in heeft dat Air France-KLM dit jaar winst zal maken. Bij de presentatie van de jaarcijfers, een paar weken geleden, werd daar nog geen uitspraak over gedaan.

    Kosten moeten omlaag
    Toen werd juist bekend dat de luchtvaartmaatschappij vanwege de onzekerheid in de markt juist helemaal geen winstverwachting meer afgeven, behalve dat de kosten jaarlijks met 1,5% omlaag moeten.

    Volgende week zullen in Frankrijk de onderhandelingen met de vakbonden starten, die moeten leiden tot meer werk door hetzelfde aantal mensen, zo maakte Juniac bekend in de Franse media.

    Personeel vertrekt
    Er komt een nieuwe vrijwillige vertrekregeling, waardoor 800 man aan grondpersoneel het bedrijf moet verlaten. Dit is een bescheiden aantal, op het ruim 60.000 man personeel aan Franse zijde van de luchtvaartmaatschappij.

  8. forum rang 10 voda 10 maart 2015 20:52
    'KLM praat met Oman Air'

    DINSDAG 10 MAART 2015, 20:23 uur | 52 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - KLM onderhandelt over samenwerking met de kleine Arabische branchegenoot Oman Air. Dat hebben de topmannen van de twee luchtvaartmaatschappijen, Pieter Elbers en voormalig Martinairbaas Paul Gregorowitsch, bevestigd aan De Telegraaf.

    “Voor KLM zijn de routes van Oman richting India, Pakistan en Bangladesh interessant”, aldus Elbers. Gregorowitsch ziet voor zijn bedrijf brood in de bestemmingen van KLM in de Verenigde Staten. Oman Air zou de tweede strategische partner in het Midden-Oosten worden voor KLM, dat sinds 2013 op sommige routes samen optrekt met Etihad Airways uit Abu Dhabi.
  9. forum rang 10 voda 12 maart 2015 16:10
    Franse regering stemt in met nieuwe termijn De Juniac als Air France-KLM CEO - bron

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) CEO, Alexandre de Juniac, is al verzekerd van overheidssteun voor zijn herbenoeming die tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) in mei voorgelegd zal worden, meldt een bron die op de hoogte is van de situatie.

    De minister van economie, Emmanuel Macron, heeft eerder deze week persoonlijk de steun van de regering voor een herbenoeming van De Juniac als CEO bevestigd, aldus de bron, die toevoegt "hij communiceerde dit besluit aan een aantal directeuren van Air France-KLM".

    De staat beheert als grootste aandeelhouder 15,9% van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.

    De Juniac werd in het najaar van 2011 tot CEO van de Franse tak Air France benoemd, waarna hij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep sinds de zomer van 2013 gind leiden, toen Jean-Cyril Spinetta zijn functie neerlegde. De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, waar deze benoeming op de agenda staat, is gepland voor 21 mei 2015. De komende termijn omvat een periode van vijf jaar.

    (Dit bericht werd gepubliceerd door Agence France Presse en is naar het Nederlands vertaald en bewerkt door Dow Jones.)

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  10. forum rang 10 voda 12 maart 2015 19:31
    Mansveld: geen KLM-banen naar Parijs

    DONDERDAG 12 MAART 2015, 18:31 uur | 57 keer gelezen

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM zal geen banen overhevelen van het KLM-kantoor in Amstelveen naar de eigen hoofdvestiging in Parijs. Topman Alexandre de Juniac heeft daarover donderdag garanties afgegeven tijdens een gesprek met staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart).

    De Juniac heeft daarnaast garanties aan de Nederlandse overheid over het internationale netwerk van bestemmingen van KLM en de positie van Schiphol als luchtvaartknooppunt “herbevestigd”, zei Mansveld na afloop van de ontmoeting tegen het ANP. “Dat is belangrijk voor Nederland, want het gaat om banen”, aldus de staatssecretaris.

    Daarnaast heeft De Juniac nog maar eens bevestigd dat KLM de eigen kas mag blijven beheren. Daarover bestond eerder onenigheid binnen het bestuur van de luchtvaartgroep, maar die strijd wist KLM al eerder in zijn voordeel te beslechten. Er is geen termijn gesteld aan de nieuwe afspraken, zei Mansveld.

    Kantoorafdelingen

    Air France-KLM deed de laatste tijd voorstellen om meer kantoorafdelingen te centraliseren in Parijs. Daar was KLM-directeur Pieter Elbers op tegen, net als de ondernemingsraad en de raad van commissarissen van KLM. Volgens Elbers valt de echte winst te halen uit een betere en efficiëntere aanpak van de dagelijkse operatie, niet in het aantal kantoorfuncties.

    “De onrust en discussies van de laatste tijd leidden af van waar het werkelijk om gaat en dat is de transformatie die KLM en Air France moeten ondergaan om de concurrentie beter aan te kunnen gaan”, zei Elbers donderdag. Hij roemde de betrokkenheid van Mansveld en de Tweede Kamer. “Dit is belangrijk voor KLM. Met deze afspraken kunnen we verder bouwen aan onze toekomst.”
  11. forum rang 10 voda 12 maart 2015 21:09
    KLM en bonden komen geen steek verder

    DONDERDAG 12 MAART 2015, 20:51 uur | 11 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - De vakbonden en KLM liggen nog altijd ver uiteen als het gaat om nieuwe cao-afspraken. FNV-bestuurder Jan van den Brink gaf donderdag aan dat de luchtvaartmaatschappij bij zijn voorstel blijft om weer een jaar de nullijn te hanteren en het inleveren van atv-dagen. Dat is onacceptabel voor de bonden.

    “De afgelopen twee jaar zat het personeel al op de nullijn, dat is het maximum”, aldus Van den Brink. “KLM heeft een structureel probleem in de markt, dat los je niet op met het opheffen van een paar dagen”.

    Volgens de bestuurder wil KLM nog donderdagavond tot een akkoord komen. De onderhandelingen zijn echter geschorst. Wanneer ze worden hervat is onduidelijk.
  12. forum rang 8 Wilbar 13 maart 2015 08:15
    'De Juniac heeft steun Franse overheid'
    Gepubliceerd op 13 mrt 2015 om 06:48

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Alexandre de Juniac heeft de steun van de Franse overheid binnengehaald voor een nieuwe termijn als topman van Air France-KLM. Dat meldde de Franse krant Le Figaro vrijdag.

    De herbenoeming staat op de rol van de aandeelhoudersvergadering in mei dit jaar. Frankrijk is met een belang van 15,9 procent een grootaandeelhouder in het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern. Als eis wil Frankrijk naar verluidt wel dat het herstelplan van het bedrijf strakker wordt gevolgd.

    De Juniac is sinds 2013 de hoogste baas bij Air France-KLM en heeft het tij niet mee met een enkele winstwaarschuwingen en een grote staking van piloten.
  13. forum rang 8 Wilbar 13 maart 2015 08:16
    De Telegraaf. vr 13 mrt 2015, 00:00

    Voordracht topman klap voor KLM’ers

    AMSTELVEEN - Binnen KLM is met ongeloof gereageerd op de aanstaande herbenoeming van de topman van Air France KLM. Hoge bronnen in Parijs bevestigden gisteren aan De Telegraaf dat Alexandre de Juniac de steun heeft gekregen van de Franse staat voor zijn herbenoeming in mei.

    De voordracht is verrassend, omdat de topman de pilotenstaking bij Air France in september vorig jaar uit de hand liet lopen bij de luchtvaartmaatschappij. Dat kostte een half miljard euro. KLM-directeur Pieter Elbers wilde gisteravond niet reageren.

    De relatie tussen het moederbedrijf en KLM is zwaar onder druk gekomen door de centralisatieplannen van De Juniac, waartegen in Nederland massaal verzet kwam. Omdat de onderlinge verhoudingen ernstig beschadigd zijn, wordt binnen KLM met verbazing gereageerd op de verlenging van het contract van De Juniac.

    Chaos
    „Dit is te gek voor woorden”, ontvalt hoge KLM-managers. Air France KLM zou nu beter af zijn met een bruggenbouwer, gezien alle chaos en onrust binnen de luchtvaartmaatschappij.

    In bestuurskringen van Air France KLM wil men niet reageren. Ingewijden stellen dat men doorgaat met De Juniac omdat de rust moet terugkeren bij de luchtvaartmaatschappij na een roerig 2014. Camiel Eurlings vertrok in oktober als president-directeur van KLM, waardoor een nieuwe wissel in de top van de onderneming nu onwenselijk wordt geacht. Er worden aan de contractverlenging wel condities gesteld, aldus deze bronnen.

    Dat de Franse staat instemt met een herbenoeming, betekent dat die het beleid van Juniac steunt om Air France en KLM verder te integreren.

    Toevallig ontving De Juniac gisteren staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in Parijs. Haar Franse ambtgenoot, die bij het gesprek zou zijn, schitterde door afwezigheid. Hij had een eerdere afspraak ook al afgezegd.

    Mansveld wilde de Air France KLM-top duidelijk maken dat KLM economisch zelfstandig moet blijven, iets waar De Juniac aanvankelijk korte metten mee wilde maken. „De positie van KLM en Schiphol zijn herbevestigd. Dat is belangrijk voor Nederland, omdat het om banen gaat”, zo stelde de bewindsvrouw van infrastructuur na het gesprek.

    President-directeur Pieter Elbers van KLM, die ook aanwezig was, stelde dat het „een constructief gesprek” was. KLM wil zich liever richten op de dagelijkse bedrijfsvoering, dan voortdurend te discussiëren over de ’poppetjes’. De Juniac bevestigde nogmaals dat KLM baas blijft over het eigen geld.

    Opmerkelijk
    De herbenoeming van Alexandre de Juniac is vanuit bedrijfsmatig perspectief opmerkelijk. Air France KLM moest afgelopen jaar drie winstwaarschuwingen afgeven. Meestal betekent dat het einde van een topman bij een beursgenoteerde onderneming.

    De Franse staat is grootaandeelhouder in de noodlijdende Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij. In mei moeten alle aandeelhouders stemmen over de herbenoeming.


  14. forum rang 10 voda 15 maart 2015 16:41
    Bonden weigeren gesprek met top Air France

    ZONDAG 15 MAART 2015, 12:01 uur | 81 keer gelezen

    PARIJS (AFN/RTR) - De Franse vakbonden weigeren deel te nemen aan een eerste ronde van gesprekken over een nieuwe herstructurering bij luchtvaartmaatschappij Air France. Dat lieten zij dit weekeinde weten in een gezamenlijke verklaring.

    Volgens de bonden wordt de “sociale dialoog binnen Air France” al op voorhand ondermijnd door recente uitlatingen van topman Alexandre de Juniac van moederbedrijf Air France-KLM in de media. Aan welke uitspraken van De Juniac de bonden precies aanstoot nemen, werd niet vermeld.

    Het Franse zusterbedrijf van KLM liet weten het besluit van de bonden te betreuren. De bijeenkomst, die maandag zou worden gehouden, is tot nader order uitgesteld. Air France stelt overigens dat het besluit van de vakbonden niets te maken heeft met de wijze waarop het bedrijf wordt geleid.

    Pilotenstaking

    Franse media meldden afgelopen week dat de overheid, met een belang van bijna 16 procent grootaandeelhouder bij Air France-KLM, achter een contractverlenging voor De Juniac staat. De verhoudingen tussen de topman en de vakbonden zijn sinds een verlammende pilotenstaking afgelopen najaar evenwel flink verzuurd.

    De staking was een reactie op de strategische plannen die Air France-KLM in september ontvouwde. Het concern wil de kosten de komende jaren verder omlaag brengen en meer goedkope tickets gaan aanbieden om de moordende concurrentie in de luchtvaart beter het hoofd te kunnen bieden.

    Waar KLM al een paar maanden met het personeel in gesprek is over nieuwe bezuinigingen, moet dat proces in Frankrijk nog beginnen. Air France wilde eerst de uitkomst van de vakbondsverkiezingen afwachten. Die zijn afgelopen week gehouden.
  15. forum rang 8 Wilbar 16 maart 2015 12:52
    'De Juniac krijgt meer macht bij Air France'
    Gepubliceerd op 16 mrt 2015 om 12:23

    PARIJS (AFN) - Topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM kan niet alleen rekenen op een nieuwe termijn, maar neemt mogelijk ook de dagelijkse leiding over Air France weer over van Frédéric Gagey. Dat meldde de Franse zakenkrant La Tribune maandag op gezag van ingewijden.

    De aandeelhouders van Air France-KLM, waarvan de Franse staat met een belang van bijna 16 procent de grootste is, beslissen op 21 mei over de herbenoeming van De Juniac. Een intern benoemingscomité zal deze week vrijwel zeker besluiten hem voor te dragen voor een nieuwe termijn aan het roer van de luchtvaartgroep, en wil daarbij meteen zijn positie versterken, aldus het dagblad.
  16. forum rang 8 Wilbar 16 maart 2015 12:58
    'De Juniac krijgt meer macht bij Air France'
    Gepubliceerd op 16 mrt 2015 om 12:49

    PARIJS (AFN) - Topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM kan niet alleen rekenen op een nieuwe termijn, maar neemt mogelijk ook de dagelijkse leiding van Air France weer over van Frédéric Gagey. Dat meldde de Franse zakenkrant La Tribune maandag op gezag van ingewijden.

    De aandeelhouders van Air France-KLM, waarvan de Franse staat met een belang van bijna 16 procent de grootste is, beslissen op 21 mei over de herbenoeming van De Juniac. Een intern benoemingscomité zal deze week vrijwel zeker besluiten hem voor te dragen voor een nieuwe termijn aan het roer van de luchtvaartgroep, en wil daarbij meteen zijn positie versterken, aldus het dagblad.

    De Juniac volgde in de zomer van 2013 Jean-Cyril Spinetta op als hoogste baas bij de luchtvaartgroep. Zijn positie als president-directeur van Air France werd toen overgenomen door Gagey. Tegelijkertijd trad Camiel Eurlings aan als topman bij KLM. De oud-minister werd afgelopen najaar al weggestuurd door de raad van commissarissen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en vervangen door Pieter Elbers.

    Handreiking

    Gagey behoort volgens La Tribune tot de bestuurders die in beeld zijn geweest om het eventueel van De Juniac over te nemen. Hij is volgens de krant echter afgevallen omdat zijn benoeming gezien zou kunnen worden als een handreiking aan zowel de piloten als aan KLM, waar hij enkele jaren financieel directeur is geweest.

    De laatste tijd waren er spanningen tussen KLM en het moederbedrijf, dat meer macht naar zich toe wilde trekken. Overigens melden interne bronnen aan la Tribune dat ook de relatie tussen De Juniac en Gagey is verslechterd.
  17. forum rang 10 voda 16 maart 2015 16:05
    Air France-KLM: Vrachtvloot Martinair terug naar 4 vliegtuigen
    Door Bart Koster

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM onderdeel Martinair Cargo gaat haar vloot voor juni 2016 inkrimpen en zal doorgaan met drie Boeing 747-ERF en een Boeing 747-BCF als freighter operator voor Air France-KLM/Martinair Cargo. Dit eerder bekendgemaakte voorgenomen besluit uit herstructureringsprogramma Perform 2020 maakt het bedrijf maandag bekend na langdurig overleg met alle betrokken partijen.

    Het besluit raakt ongeveer 330 medewerkers, waarvan 170 grondfuncties in Nederland, 50 grondfuncties in het buitenland, en 110 pilotenfuncties. Voor de grondmedewerkers zal het bedrijf zich tot het uiterste inspannen voor herplaatsing binnen de KLM Groep met bestaande instrumenten die eventueel uitgebreid gaan worden met een vrijwillige vertrekregeling.

    Voor de piloten van Martinair Cargo is de afgelopen tijd een aantal vrijwillige maatregelen genomen, waarbij een aantal vliegers de overstap heeft gemaakt naar Transavia. Martinair zal met hulp van KLM voor de overige piloten naar mogelijkheden zoeken buiten de KLM-groep.

    In september 2014 kondigde Air France-KLM/Martinair Cargo al aan de benodigde capaciteit in vrachtvliegtuigen in haar netwerk te zullen verminderen, om de verliesgevende vrachtoperaties weer rendabel te maken. Zowel KLM als Martinair Cargo hebben de gevolgen van dit besluit met beide ondernemingsraden besproken. De beslissing om de vrachtvloot te reduceren, wordt genomen om het bedrijfsonderdeel financieel gezond te maken.

    Het overleg wordt door Martinair Cargo voortgezet met de sociale partners, waarbij gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten.

    Air France-KLM/Martinair Cargo blijft vanaf 2016 met een vrachtvloot opereren van zes Full Freighters: twee Boeing 777F's in Parijs Charles De Gaulle en vier Boeing 747-400 freighters vanaf Schiphol, aangevuld met de vrachtruimen van 15 Boeing 747 Combi-vliegtuigen van KLM.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 82 83 84 85 86 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links