Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,185 17 apr 2024 17:37
  • -1,090 (-14,98%) Dagrange 6,040 - 6,755
  • 2.045.397 Gem. (3M) 301,7K

TomTom 13-19 december: kom op, kom op, kom op nou

1.010 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 51 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 december 2014 22:31
    Maps in Apple ios8.

    With Maps, you get real-time traffic information to calculate your ETA. Maps gives you details on what’s causing a backup, so you can tell if there’s a major incident or just a temporary slowdown. And if traffic’s a mess, Maps offers alternative routes to save you time.

    www.apple.com/ios/maps/
  2. [verwijderd] 19 december 2014 22:56
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2014 22:09:

    [...]

    Het betreft geen volledige systemen. PSA is zonder hardware.

    seekingalpha.com/article/2615195-tomt...

    Druk ctrl+f (control find) en als zoekterm PSA
    hmm, vreemd, bericht op BNR nagelezen waarover inbouw systemen (=hardware) werd gesproken.

    In dat geval vreemd dat BNP dit niet heeft meegenomen in de verwachtingen...
  3. [verwijderd] 19 december 2014 23:19
    quote:

    Mauricee schreef op 19 december 2014 22:56:

    [...]

    hmm, vreemd, bericht op BNR nagelezen waarover inbouw systemen (=hardware) werd gesproken.

    In dat geval vreemd dat BNP dit niet heeft meegenomen in de verwachtingen...
    Hoi Maurice, Wie zegt dat ze dat niet meegenomen hebben?
    Als je de post van Justin leest dan gaat PSA lopen vanaf 2015 in de nieuwe modellen die ze vanaf dat moment op de markt brengen. Hoeveel modellen zijn dat? Hoeveel auto,s worden daarvan verkocht en wat is de take rate? En vervolgens wat is het verdienmodel van TT en wat gaat naar deferred? Dus hoe kunnen ze dat meenemen. Nee ze gaan uit van een bepaalde groei in automotiv en zijn daar eerder conservatief in hun schattingen. Zoals ze dat met alles zijn behalve Telematics omdat ze daar voldoende kengetallen voorhanden hebben. Zoals historische groei TTT en groeiramingen Telematics in het algemeen waardoor ze in staat zijn te extrapoleren.

    Allemaal zo gek nog niet. Verder is het een guidance van 7,7 voor de komende 12-18 maanden en ach en het mag naar boven bijgesteld worden. Dus voor nu een groei van circa 40% in 1,5 jaar en dat conservatief.

    Fijne avond
  4. [verwijderd] 20 december 2014 00:47
    quote:

    gerard_ecb schreef op 19 december 2014 23:19:

    [...]
    Hoi Maurice, Wie zegt dat ze dat niet meegenomen hebben?
    Als je de post van Justin leest dan gaat PSA lopen vanaf 2015 in de nieuwe modellen die ze vanaf dat moment op de markt brengen. Hoeveel modellen zijn dat? Hoeveel auto,s worden daarvan verkocht en wat is de take rate? En vervolgens wat is het verdienmodel van TT en wat gaat naar deferred? Dus hoe kunnen ze dat meenemen. Nee ze gaan uit van een bepaalde groei in automotiv en zijn daar eerder conservatief in hun schattingen. Zoals ze dat met alles zijn behalve Telematics omdat ze daar voldoende kengetallen voorhanden hebben. Zoals historische groei TTT en groeiramingen Telematics in het algemeen waardoor ze in staat zijn te extrapoleren.

    Allemaal zo gek nog niet. Verder is het een guidance van 7,7 voor de komende 12-18 maanden en ach en het mag naar boven bijgesteld worden. Dus voor nu een groei van circa 40% in 1,5 jaar en dat conservatief.

    Fijne avond
    Hoi Gerard

    Zoals ik het rapport lees wordt de guidance van 7,7 euro pas afgegeven (fair value) indien de transformatiefase bijna voltooid is, dus niet 12/18 maanden, maar medio 2019/2020.
  5. [verwijderd] 20 december 2014 01:08
    quote:

    Mauricee schreef op 20 december 2014 00:47:

    [...]

    Hoi Gerard

    Zoals ik het rapport lees wordt de guidance van 7,7 euro pas afgegeven (fair value) indien de transformatiefase bijna voltooid is, dus niet 12/18 maanden, maar medio 2019/2020.
    Rating definitions
    Stock Rating (vs Sector)
    Outperform: The stock is expected to outperform the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Neutral: The stock is expected to perform in line with the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Underperform: The stock is expected to underperform the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Under review: The rating of the stock has been placed under review for following important news. Any possible change will be confirmed as soon as possible. Sector Rating (vs Market)

  6. [verwijderd] 20 december 2014 09:01
    quote:

    *Justin* schreef op 20 december 2014 01:08:

    [...]

    Rating definitions
    Stock Rating (vs Sector)
    Outperform: The stock is expected to outperform the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Neutral: The stock is expected to perform in line with the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Underperform: The stock is expected to underperform the industry large-cap coverage universe over a 12-month investment horizon.
    Under review: The rating of the stock has been placed under review for following important news. Any possible change will be confirmed as soon as possible. Sector Rating (vs Market)

    Justin, als je het rapport leest wordt het heel duidelijk dat LT bedoeld wordt
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 december 2014 11:41
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2014 16:29:

    ...
    - Bij Telematics verwachten ze net als iedereen flinke groei. Een verdubbeling van omzet leidt echter niet tot verdubbeling van saleskosten. Ik denk dat de saleskosten minder oplopen, omdat de sales vaker via derde partijen verloopt, zoals LoJack. Op dat punt verwacht ik dus hogere EBIT bijdrage. (@Beperktedijkbewaking: er staat ook een goede uitleg in over verschil in waardering met Fleetmatics!. Zal je interessant vinden). [1]

    - Bij Automotive nog erg conservatief over omzetgroei 2016 en daarna. Ze hebben wel die 170 mio orders ingecalculeerd. Maar niet het grote contract met PSA. [2]
    ...
    [1]: Kan je het verschil in 1 of 2 zinnen benoemen? (Ik wil wiesje niet meer lastig vallen.)

    [2]: Ik snap dat ook niet, kijkend naar het gisteren om 12.03 uur hier door jou geposte grafiekje, hier als bijlage herhaald. Hun ebitda-schattingen voor Automotive zijn steeds (behoorlijk) lager dan die bij Licensing. Klopt dat wel?
    Zelfs bij de al bekende 2013-cijfers zitten ze (veel) te laag: een Automotive-ebitda van zo'n 10-12 mln, terwijl het volgens mij iets als 40 mln is (zie een eerder door mij gepost tabelletje). Houden ze met terugwerkende kracht rekening met de verschuiving van Automotive hardware naar Consumer? Ook dan snap ik het nog niet, verschil blijft onverklaarbaar.
    Ook voor 2014E zitten ze lager dan we nu op grond van de Q2 en Q3 cijfers mogen veronderstellen. En bij Licensing te hoog.

    Ik lees dat hier al verder in deze draad over gediscussieerd is, o.a. door martinmartin gisteren om 17.17u. Hij duikt altijd diep in de cijfers, misschien kan hij er er meer over zeggen? (Met name over de verhouding Automotive/Licensing in dat plaatje, want daar snap ik niks van.)
    Wat vind jij ervan, Justin?

    Prettig weekend allen, en sterkte met de Kerstinkopen.

    PS: Heeft iemand nog een kado-suggestie voor een stoere ex-commando die graag knutselt maar alle gereedschap al heeft, en verder alleen van een goeie whisky houdt (maar soms teveel zuipt)? Het gaat om een aangetrouwde "Meet the parents" (Robert De Niro) figuur, help!
    En mijn naam zou Focker sr. kunnen zijn-;)

  8. [verwijderd] 20 december 2014 12:42
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 december 2014 11:41:

    PS: Heeft iemand nog een kado-suggestie voor een stoere ex-commando die graag knutselt maar alle gereedschap al heeft, en verder alleen van een goeie whisky houdt (maar soms teveel zuipt)? Het gaat om een aangetrouwde "Meet the parents" (Robert De Niro) figuur, help!
    En mijn naam zou Focker sr. kunnen zijn-;)
    Ik weet niet hoeveel tijd het kan leiden maar op www.dictum.de vind je het meeste fantastische spul in super kwaliteit. Echt zaken die je bijna nergens anders vindt.

    Mijn familie maakt mij vrijwel altijd blij met spul van dat bedrijf (loopt inmiddels in de vele duizenden, maar nooit een cent spijt van gehad).
  9. [verwijderd] 20 december 2014 13:02
    @beperktedijkbewaking

    Investors may be tempted to compare TomTom Telematics with one of its largest listed FMS peers, Fleetmatics (Nasdaq: FLTX) in the USA. A comparison of the operating metrics shows that the two players are similar in size (450k–500k subs) and achieve similar growth rates (c. 30%), gross margins (c. 75%) and EBITDA margins (30–35%)

    However, Fleetmatics displays an ARPU of USD40, twice that of TomTom Telematics, while its EBIT margins (20–25%) are roughly two-thirds those TomTom Telematics (30–35%).
    Ultimately, the EBITDA/EBIT discrepancy boils down to D&A – c. 10% of revenue at Fleetmatics, vs only 2–3% at TomTom.
    The main reason for the differences between the two resides in the differences in their business models. The two companies also pursue entirely different go-to-market strategies – which have significant P&L implications.
    Fleetmatics offers multiple fleet management platforms as a full rental concept; this revenue model is perfectly adequate in the US market.

    Fleetmatics thus pre-finances the hardware (hence significant capitalised hardware); its subscription price includes hardware rental, installation costs, sales costs and software (for a total ARPU of USD40). Consequently, the company has only one type of revenue (subscription), a high portion of which needs to be deferred. Pre-financed hardware needs to be amortised – hence the higher D&A (and lower EBIT margin) at Fleetmatics.

    TomTom Telematics, on the other hand, has one legacy-free and fully scalable platform (WEBFLEET); it mostly sells the hardware upfront (i.e. receives the payment upfront) and charges the software subscription on a monthly basis. This explains the lower ARPU compared with Fleetmatics: TomTom’s ARPU refers solely to the SaaS component, whereas hardware has been paid upfront by the end-customer – a model favoured in Europe (TomTom now also offers a hardware rental model, that while still marginal is growing).

    Finally, Fleetmatics has a different go-to-market strategy, with telesales out of several US-based call centres. TomTom’s Telematics relies on the indirect sales approach – i.e., selling through value added resellers and distributors (partners e.g., LoJack in the US and in markets outside of Europe).
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 december 2014 13:41
    quote:

    *Justin* schreef op 20 december 2014 13:02:

    @beperktedijkbewaking

    Investors may be tempted to compare TomTom Telematics with one of its largest listed FMS peers, Fleetmatics (Nasdaq: FLTX) in the USA. A comparison of the operating metrics shows that the two players are similar in size (450k–500k subs) and achieve similar growth rates (c. 30%), gross margins (c. 75%) and EBITDA margins (30–35%)

    However, Fleetmatics displays an ARPU of USD40, twice that of TomTom Telematics, while its EBIT margins (20–25%) are roughly two-thirds those TomTom Telematics (30–35%).
    Ultimately, the EBITDA/EBIT discrepancy boils down to D&A – c. 10% of revenue at Fleetmatics, vs only 2–3% at TomTom.
    The main reason for the differences between the two resides in the differences in their business models. The two companies also pursue entirely different go-to-market strategies – which have significant P&L implications.
    Fleetmatics offers multiple fleet management platforms as a full rental concept; this revenue model is perfectly adequate in the US market.

    Fleetmatics thus pre-finances the hardware (hence significant capitalised hardware); its subscription price includes hardware rental, installation costs, sales costs and software (for a total ARPU of USD40). Consequently, the company has only one type of revenue (subscription), a high portion of which needs to be deferred. Pre-financed hardware needs to be amortised – hence the higher D&A (and lower EBIT margin) at Fleetmatics.

    TomTom Telematics, on the other hand, has one legacy-free and fully scalable platform (WEBFLEET); it mostly sells the hardware upfront (i.e. receives the payment upfront) and charges the software subscription on a monthly basis. This explains the lower ARPU compared with Fleetmatics: TomTom’s ARPU refers solely to the SaaS component, whereas hardware has been paid upfront by the end-customer – a model favoured in Europe (TomTom now also offers a hardware rental model, that while still marginal is growing).

    Finally, Fleetmatics has a different go-to-market strategy, with telesales out of several US-based call centres. TomTom’s Telematics relies on the indirect sales approach – i.e., selling through value added resellers and distributors (partners e.g., LoJack in the US and in markets outside of Europe).
    Dank voor de info. Over de deferred bij FLTX vs. TTT schreef ik al eens iets. Zal er verder over nadenken. Ook de laatste alinea lijkt me relevant.

  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 december 2014 15:06
    quote:

    xynix schreef op 20 december 2014 12:42:

    [...]
    Ik weet niet hoeveel tijd het kan leiden maar op www.dictum.de vind je het meeste fantastische spul in super kwaliteit. Echt zaken die je bijna nergens anders vindt.

    Mijn familie maakt mij vrijwel altijd blij met spul van dat bedrijf (loopt inmiddels in de vele duizenden, maar nooit een cent spijt van gehad).
    Wat dacht je hiervan?
    www.mehr-als-werkzeug.de/page/30_00_0...

    Sorry hoor, met Robert de Niro!? Lachuh!

    Brabant is een mooie provincie, maar wat was hun laatste held? Philip Cocu of dr. Vlimmen? Berry van Aerle? Anton Philips? Theo Maassen, geweldige kerel, maar een held op sokken (kwam bij mijn broertje -privé- kijken naar een tuin op z'n brabants)?

    Ben je er op huwelijksreis (lang geleden) in maart, in een café na het carnaval, dan word je weggekeken: ze zijn allemaal zó moe! En ge spreek hun taol nie.

    Maor wees gerus: het lelikste Nederlaands wor gesproke in de buur vaan Geldermaalse. En soor mislukte krusing van aallus onder Zaaltbommeh en aallus bove Kuulenborch. Ergurh daan je je vooh kunt stelle.
    Wiekendgraappie hooh!

    Neem me niet serieus.
    Of toch wel: het sinds 2 jaar vernieuwde Noord-Brabants museum in Den Bosch gaat aan grootheidswaanzin ten onder. Teveel ruimte voor te weinig kunst. Basiliek van/voor economisch betere tijden.
    Een enorme wand voor hun daarin gebijtelde 'vrienden'. Theo Maassen natuurlijk, maar ook Michael van Gerwen. Ga hem deze week bewonderen op RTL7 bij het PDC-kampioenschap, maar geloof nooit dat hij ooit een voetstap in welk museum dan ook gezet heeft. Hij heeft tegenwoordig een goede PR-manager, laat Barry Hearn maar schuiven.

    Brabantse bluf dus. Ik geloof dat ik al eerder kritisch schreef over allerlei traffic-experimentjes rond Eindhoven. Nu is er niks tegen experimenten. Maar hou je gedeisd tot je echt iets aantonen kunt. Ik lees nu teveel poeha van (semi-)overheidsonderzoekers en echte commerciële clubs om onder een definitieve indruk te geraken.
    W'll wait and see.
  12. [verwijderd] 20 december 2014 16:14
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 december 2014 15:06:

    [...]

    Wat dacht je hiervan?
    www.mehr-als-werkzeug.de/page/30_00_0...

    Sorry hoor, met Robert de Niro!? Lachuh!

    Brabant is een mooie provincie, maar wat was hun laatste held? Philip Cocu of dr. Vlimmen? Berry van Aerle? Anton Philips? Theo Maassen, geweldige kerel, maar een held op sokken (kwam bij mijn broertje -privé- kijken naar een tuin op z'n brabants)?

    Ben je er op huwelijksreis (lang geleden) in maart, in een café na het carnaval, dan word je weggekeken: ze zijn allemaal zó moe! En ge spreek hun taol nie.

    Maor wees gerus: het lelikste Nederlaands wor gesproke in de buur vaan Geldermaalse. En soor mislukte krusing van aallus onder Zaaltbommeh en aallus bove Kuulenborch. Ergurh daan je je vooh kunt stelle.
    Wiekendgraappie hooh!

    Neem me niet serieus.
    Of toch wel: het sinds 2 jaar vernieuwde Noord-Brabants museum in Den Bosch gaat aan grootheidswaanzin ten onder. Teveel ruimte voor te weinig kunst. Basiliek van/voor economisch betere tijden.
    Een enorme wand voor hun daarin gebijtelde 'vrienden'. Theo Maassen natuurlijk, maar ook Michael van Gerwen. Ga hem deze week bewonderen op RTL7 bij het PDC-kampioenschap, maar geloof nooit dat hij ooit een voetstap in welk museum dan ook gezet heeft. Hij heeft tegenwoordig een goede PR-manager, laat Barry Hearn maar schuiven.

    Brabantse bluf dus. Ik geloof dat ik al eerder kritisch schreef over allerlei traffic-experimentjes rond Eindhoven. Nu is er niks tegen experimenten. Maar hou je gedeisd tot je echt iets aantonen kunt. Ik lees nu teveel poeha van (semi-)overheidsonderzoekers en echte commerciële clubs om onder een definitieve indruk te geraken.
    W'll wait and see.
    Ik dacht dat je misschien ook gekeken zou hebben bij:

    www.mehr-als-werkzeug.de/category/Nor...

    Tamelijk Robert de Niro, lijkt mij.

    Heb je wel eens gewerkt met Japans snijdend gereedschap? Dat is een sensatie, kan ik je vertellen.

    Volgens mij baal jij een beetje dat ASML in Veldhoven is gevestigd, he?! Gebluf op de nanometer. Ooit beter dan gebluf "op grote schaal" ;-)!

    Doe maar gewoon, dan doede gek genoeg ;-)!
1.010 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 51 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links