Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,655 24 apr 2024 13:39
  • +0,135 (+2,45%) Dagrange 5,550 - 5,685
  • 255.952 Gem. (3M) 317,5K

TomTom 13-19 december: kom op, kom op, kom op nou

1.010 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 51 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 december 2014 19:02
    Rumors Abound That Apple Will Buy TomTom
    This week at the Apple Worldwide Developers Conference, TomTom demoed an iPhone application that turns the device into the portable navigation device with turn-by-turn directions and other features. This led to some industry pundits speculating that Apple had its eye on acquiring or else investing in the European firm.
  2. Mojo 19 december 2014 19:32
    Wanneer Google gegevens anoniem gaat verzamelen dan wordt het een ander verhaal. Google is verslaafd aan onze gegevens en hun hele Business model is daarop gebaseerd. Met de de komt van gratis Maps deelden ze een klap uit aan tomtom maar TT heeft het overleefd. Nu kan Google niets uitrichten.
  3. battumboy 19 december 2014 20:20
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 19 december 2014 18:59:

    Volkswagen Group chooses TomTom Traffic - Pocket GPS World
    www.pocketgpsworld.com/Volkswagen-Gro... - This is a news article from PocketGPSWorld.com titled - Volkswagen Group chooses TomTom Traffic.

    Krijg t artikel/linkje niet open !!

    Wie gaat het wel lukken ?
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kkkvY1O-JKIJ:www.pocketgpsworld.com/Volkswagen-Group-chooses-TomTom-Traffic-6626.php+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=nl
  4. [verwijderd] 19 december 2014 20:35
    quote:

    battumboy schreef op 19 december 2014 20:20:

    [...]http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kkkvY1O-JKIJ:www.pocketgpsworld.com/Volkswagen-Group-chooses-TomTom-Traffic-6626.php+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=nl
    Gebaseerd op het 29 oktober bericht op de Duitse site. Wel apart dat het weer snel is weggehaald. Wel nog te zien in het overzicht, maar link werkt niet meer:

    www.google.com/custom?sitesearch=Pock...
  5. Wipo 19 december 2014 20:41
    quote:

    xynix schreef op 19 december 2014 20:35:

    [...]
    Gebaseerd op het 29 oktober bericht op de Duitse site. Wel apart dat het weer snel is weggehaald. Wel nog te zien in het overzicht, maar link werkt niet meer:

    www.google.com/custom?sitesearch=Pock...
    Article by: Darren Griffin
    Date: 18 Dec 2014
    TomTom has announced a multi-year deal which will see it supply Volkswagen group with Traffic data for some of its vehicles.

    The deal is expected to mean at least 2 million sales per year in Europe with Audi the first of the VW Group brands to offer vehicles with this option before the end of his year.

    "We are delighted to announce this important partnership with the Volkswagen Group, one of the leading automobile manufacturers in the world, strengthening our global supremacy as the leader in navigation technology" said Harold Goddijn, CEO of TomTom. "The large-scale use and ongoing development of TomTom Traffic will help to reduce congestion and CO2 emissions in the future."
  6. [verwijderd] 19 december 2014 20:49
    www.pocketgpsworld.com/Volkswagen-par...

    Dit bericht zegt dat ze met Garmin in zee gingen, dit bericht was op 21 mei 2009, misschien ging dat later dat jaar in.

    Zouden ze een 5 jarig contract hebben gehad en dat dat dus rond deze tijd afgelopen is en ze daarom nu voor TomTom hebben gekozen?
    Persbericht daarover is kwestie van tijd nu, duurt niet lang meer.
  7. [verwijderd] 19 december 2014 20:51
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2014 17:44:

    Ik verwacht een positief januari, met nog kans op CES nieuws. En mogelijk het VW nieuws nog.

    Ik verwacht een negatief februari als de outlook uitkomt. Ik denk dat ze fitness omzet voorzichtig (laag) inschatten omdat ze pas later precies het apple watch effect in kunnen schatten (ik denk zelf een positief effect) en de PND markt meestal ook pas in het voorjaar laat zien of die echt verder stabiliseert. En doordat automotive pas echt in 2016 groeit, op papier althans. PSA loopt wel vanaf 2015, maar geleidelijk in modellen en met deferred revenue. Hardware automotive verder afgebouwd, heeft drukkend effect op omzet consumer, maar niet op de bottom line. Dat moet je dan echter wel doorhebben.

    Een wildcard en gevaar voor de shorters is als niet alleen de jaarcijfers goed zijn (al maakt dat niet zoveel uit, het gaat om de outlook) en wat er daarbij door tomtom wordt gezegd over het orderboek. "Gegroeid van 170 naar xx miljoen" (incl VAG).

    Het zou dus ook kunnen dat eerst de koers bij outlook een nosedive maakt (mensen toch weer teleurgesteld over bescheiden outlook) en vrij snel weer herstelt door koersdoelen van analisten die waarschijnlijk opnieuw zullen zeggen dat tomtom altijd wat voorzichtig is aan begin van het jaar, en dat het er qua orders goed uitziet.

    Hoe hier op in te spelen? Wellicht zonder positie. Maar je kunt ook long gaan gedekt met puts. En als de koers daalt, vrij snel de puts lozen en daarna long blijven. Of calls schrijven en als de koers daalt de calls terugkopen. En als de koers stijgt de calletjes aanhouden tot er een keer een dipje komt en de tijdwaarde er uit loopt.

    Wie betere ideeen heeft mag het zeggen.
    je klinkt wel behoudender Justin
    moeten we ons zorgen gaan maken?
  8. [verwijderd] 19 december 2014 21:09
    quote:

    moneymaker schreef op 19 december 2014 20:51:

    [...]

    je klinkt wel behoudender Justin
    moeten we ons zorgen gaan maken?

    Niet behoudender, eigenlijk precies als dit jaar.

    Er is iemand anders die het mooier zei dan ik. Er is een boom-bust periode geweest. Boom met een beursgang op 17,50 en een heel kortstondige (niet realistische) piek op 60 euro en een dure overname van TeleAtlas. Tot een bust met TeleAtlas dat zwaar op de maag lag. Financieel zwaar op de maag met dikke schulden en een claim emissie, Google disweg ging als klant en TomTom's businessmodel aanviel, recessie, eurocrisis, instortende automarkt, gps-bug, privacy-hoax en ik vergeet vast nog een hoop ellende.

    Maar ik denk ook organisatorisch. TeleAtlas was qua personeelsaantal een groter bedrijf dan TomTom. En nog Siemens automotive binnengehaald en Telematics binnengehaald en een traffic bedrijf en een poi bedrijf. Alles wat we nu kennen, ook het succesvolle Telematics, is ooit begonnen als overname door TomTom.

    Na die boom en bust is er nu een nieuwe periode waarin het stof is neergedaald. En ik vermoed dat Goddijn het heel belangrijk vindt om de hysterie waar TomTom ooit mee omgeven was verdwijnt. Zowel de euforie en de depressie die beiden zijn geweest (boom EN bust) denk ik dat ze nu gewoon rust in de tent willen en op een gezonde manier groeien.

    Het laatste wat hij wil is opnieuw aandeelhouders teleurstellen door teveel te beloven. Daarom is het al tijden zo dat TomTom voorzichtige outlooks afgeeft en die vervolgens vrij gemakkelijk haalt. Gemakkelijk bedoel ik niet aanmatigend, ze moeten er vast nog flink hun best voor doen.

    Qua transitie: 2016 wordt het echte groei jaar. Nu zullen sommigen zeggen: TomTom zegt dat al jaren, en steeds schuift het een jaartje op. Nu is het wel wat anders, want nu ligt er een orderboek onder, dus het is ook financieel aantoonbaar dat TomTom in ieder geval in de automotive divisie gaat groeien volgend jaar. De koersimpuls moet mede uit dit orderboek gaan komen volgend jaar.

    Ik sluit niet uit dat we in februari nog 1 laatste gifpil moeten slikken. Waarna sommigen er wellicht de brui aan geven, zoals dat eerder ook weleens is gebeurd. Ik denk dat daarmee (als het gebeurt) een echt definitieve bodem wordt gezet. Want 2015 is laatste transitie jaar voor TT automotive. De overige onderdelen hebben de transitie al afgerond, behalve de onderliggende mapping technologie (realtime maps met crowdsourcing) dat is nu in afrondende fase.
  9. [verwijderd] 19 december 2014 21:28
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2014 17:44:

    Ik verwacht een positief januari, met nog kans op CES nieuws. En mogelijk het VW nieuws nog.

    Ik verwacht een negatief februari als de outlook uitkomt. Ik denk dat ze fitness omzet voorzichtig (laag) inschatten omdat ze pas later precies het apple watch effect in kunnen schatten (ik denk zelf een positief effect) en de PND markt meestal ook pas in het voorjaar laat zien of die echt verder stabiliseert. En doordat automotive pas echt in 2016 groeit, op papier althans. PSA loopt wel vanaf 2015, maar geleidelijk in modellen en met deferred revenue. Hardware automotive verder afgebouwd, heeft drukkend effect op omzet consumer, maar niet op de bottom line. Dat moet je dan echter wel doorhebben.

    Een wildcard en gevaar voor de shorters is als niet alleen de jaarcijfers goed zijn (al maakt dat niet zoveel uit, het gaat om de outlook) en wat er daarbij door tomtom wordt gezegd over het orderboek. "Gegroeid van 170 naar xx miljoen" (incl VAG).

    Het zou dus ook kunnen dat eerst de koers bij outlook een nosedive maakt (mensen toch weer teleurgesteld over bescheiden outlook) en vrij snel weer herstelt door koersdoelen van analisten die waarschijnlijk opnieuw zullen zeggen dat tomtom altijd wat voorzichtig is aan begin van het jaar, en dat het er qua orders goed uitziet.

    Hoe hier op in te spelen? Wellicht zonder positie. Maar je kunt ook long gaan gedekt met puts. En als de koers daalt, vrij snel de puts lozen en daarna long blijven. Of calls schrijven en als de koers daalt de calls terugkopen. En als de koers stijgt de calletjes aanhouden tot er een keer een dipje komt en de tijdwaarde er uit loopt.

    Wie betere ideeen heeft mag het zeggen.
    Ik zou niet op al mijn aandelen calls schrijven, je zal maar net de grote klap missen met je geschreven calletjes.
    Gewoon puts schrijven als je in T2 gelooft.
    En de aandelen gewoon vasthouden natuurlijk.
  10. [verwijderd] 19 december 2014 21:30
    @martinmartin, korte vraag: je geeft aan dat BNP Exane in hun rapport in de 170 miljoen de PSA deal niet hebben meegerekend bij automotive.

    Is dit niet omdat bij PSA sprake is van volledig geïntegreerde systemen die onder consumer-unit van TOMTOM zijn geschaard?

    In tegenstelling tot het huidige automotive, waarbij het juist om content (software) gaat?
  11. [verwijderd] 19 december 2014 21:49
    quote:

    Mauricee schreef op 19 december 2014 21:30:

    @martinmartin, korte vraag: je geeft aan dat BNP Exane in hun rapport in de 170 miljoen de PSA deal niet hebben meegerekend.

    Behoudens vergissing langs mijn kant: is de deal met PSA toch wel meegenomen in die 170 miljoen?

    De maps zijn pas in 2015 PSA auto's te vinden, maar hiermee wordt toch bedoeld modeljaar 2015 (is normaal gesproken vanaf halverwege 2014)?
    Ik weet dat je het aan Martin vraagt, maar ik reageer ook even.

    Wat ik absoluut niet bedoelde te zeggen is dat BNP Paribas geen enkele rekening houdt met PSA. Maar ik zie het niet sterk terug in hun 2016 verwachtingen.

    170 miljoen is het bedrag aan orders dat in kwartaal 1 2014 tot en met kwartaal 3 2014 is gesloten. De deal met PSA is gesloten in 2012, ook al begint de levering vanaf 2015. Voor zover ik kan zien, ik heb ook geen zicht op wat Peugeot en Citroen precies gaan doen, lijkt het er op dat dit in 2015 geleidelijk gaat gebeuren. In de auto's die PSA dit jaar vernieuwde qua look zaten nog Nokia kaarten. Dus pas vanaf iedere facelift in 2015 - model voor model - zal Nokia worden vervangen door TomTom. Zoals gezegd met het volle pakket. Dus niet alleen kaarten, maar ook traffic, routesoftware en cloud. En ik denk ook die automatische updates waar tomtom aan werkt. (realtime maps).

    Dus nee, PSA zit niet in de 170. En zoals je hier kunt lezen is PSA een groot contract www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-240712-036/...

    Wat ik absoluut niet bedoelde te zeggen is dat BNP Paribas geen enkele rekening houdt met PSA. Maar ik zie het niet sterk terug in hun 2016 verwachtingen. Ik denk dat als PSA komend jaar flink uitrolt, dat je in 2016 redelijk wat omzet uit PSA kunt rekenen en daar bovenop komt dan die 170 miljoen. Dat wordt wel ge-deferred dus daarom is het ook zo verrekte lastig om precies te zien hoeveel omzet er geboekt gaat worden. BNP gaf wel aan dat uit hun gesprek met TT blijkt dat die 170 ongeveer over 3 jaar gerekend moet worden, dus tegen de 60 per jaar.

    Tel daar PSA bij op dat in 2016 echt in meer modellen zit (denk ik) en dat je volgend jaar ook nog wat deals sluit en wetende dat TT levert aan Volkswagen (traffic) ookal is er nog geen contract bekendgemaakt. Dan lijkt de 2016 schatting van BNP me wat mager. Maar ik kan het zelf ook maar moeilijk precies narekenen, door die deferrals. In ieder geval moet het voor de cash heel goed zijn, want daar hebben die deferrals geen invloed op.
  12. [verwijderd] 19 december 2014 22:00
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2014 21:49:

    [...]

    Ik weet dat je het aan Martin vraagt, maar ik reageer ook even.

    Wat ik absoluut niet bedoelde te zeggen is dat BNP Paribas geen enkele rekening houdt met PSA. Maar ik zie het niet sterk terug in hun 2016 verwachtingen.

    170 miljoen is het bedrag aan orders dat in kwartaal 1 2014 tot en met kwartaal 3 2014 is gesloten. De deal met PSA is gesloten in 2012, ook al begint de levering vanaf 2015. Voor zover ik kan zien, ik heb ook geen zicht op wat Peugeot en Citroen precies gaan doen, lijkt het er op dat dit in 2015 geleidelijk gaat gebeuren. In de auto's die PSA dit jaar vernieuwde qua look zaten nog Nokia kaarten. Dus pas vanaf iedere facelift in 2015 - model voor model - zal Nokia worden vervangen door TomTom. Zoals gezegd met het volle pakket. Dus niet alleen kaarten, maar ook traffic, routesoftware en cloud. En ik denk ook die automatische updates waar tomtom aan werkt. (realtime maps).

    Dus nee, PSA zit niet in de 170. En zoals je hier kunt lezen is PSA een groot contract www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-240712-036/...

    Wat ik absoluut niet bedoelde te zeggen is dat BNP Paribas geen enkele rekening houdt met PSA. Maar ik zie het niet sterk terug in hun 2016 verwachtingen. Ik denk dat als PSA komend jaar flink uitrolt, dat je in 2016 redelijk wat omzet uit PSA kunt rekenen en daar bovenop komt dan die 170 miljoen. Dat wordt wel ge-deferred dus daarom is het ook zo verrekte lastig om precies te zien hoeveel omzet er geboekt gaat worden. BNP gaf wel aan dat uit hun gesprek met TT blijkt dat die 170 ongeveer over 3 jaar gerekend moet worden, dus tegen de 60 per jaar.

    Tel daar PSA bij op dat in 2016 echt in meer modellen zit (denk ik) en dat je volgend jaar ook nog wat deals sluit en wetende dat TT levert aan Volkswagen (traffic) ookal is er nog geen contract bekendgemaakt. Dan lijkt de 2016 schatting van BNP me wat mager. Maar ik kan het zelf ook maar moeilijk precies narekenen, door die deferrals. In ieder geval moet het voor de cash heel goed zijn, want daar hebben die deferrals geen invloed op.
    Hi Justin

    Dank voor je toelichting

    Hetgeen mij ietwat bezorgt is dat de PSA deal volledige systemen betreft. Het is niet voor niks dat TT desinvesteert in deze markt (en deze systemen onder consumer schaart) en zich voor automotive sterk gaat focussen op content (software/traffic). De vraag is dus sterk, wordt er ook iets aan de deal verdiend? 2,5 miljoen auto's is leuk, maar als je er geen marge op draait zet het weinig zoden aan de dijk.

    Of heeft BNP misschien meer info en rekent zij marge voor deze deal slechts heel beperkt door, vandaar de behoudendheid in hun rapport hierover? Het is maar een gedachte natuurlijk...

  13. forum rang 6 charlieb 19 december 2014 22:04
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 19 december 2014 19:02:

    Rumors Abound That Apple Will Buy TomTom
    This week at the Apple Worldwide Developers Conference, TomTom demoed an iPhone application that turns the device into the portable navigation device with turn-by-turn directions and other features. This led to some industry pundits speculating that Apple had its eye on acquiring or else investing in the European firm.
    Dat is zeker oud nieuws hè.....? Een droom van mij en ik denk van vele anderen onder de TomTom beleggers, Apple neemt TomTom over voor 3,5 miljard, bied 15,50 per aandeel TomTom....!
    Iedereen tevreden en een mooi kerstcadeau onder de kerstboom......!
    Incl. Een gouden strik erom heen...!
    Charlie, ps het was maar een "dream"......?
  14. [verwijderd] 19 december 2014 22:06
    quote:

    Mauricee schreef op 19 december 2014 21:29:

    www.apparata.nl/nieuws/nieuwe-android...

    (laatste zin artikel is interessant)
    Android en QNX en Linux worden al lang gebruikt. Android heeft als voordeel dat er veel apps voorhanden zijn (zie hieronder) dus dat wint aan kracht. Echter, je ziet dat Harman er veilige software omheen bouwt, omdat anders de auto gehacked kan worden met serieuze veiligheidsconsequenties. En dat autofabrikanten altijd onboard infotainment willen (dus inbouw) en daar komen tomtom services om de hoek kijken. TT als partner van Harman.

    Hier een stukje van Harman conference call:

    Operator

    The next question comes from the line of David Leiker with Baird.

    David Leiker - Robert W. Baird & Co. Incorporated, Research Division
    I just want to follow up on one of the things Ravi was talking about and years driving with this, making the Android automotive grade. What's the advantage of using Android in automotive grade versus using Linux Auto, which is really just a separate, a different version of the Android?

    Dinesh C. Paliwal - Chairman, Chief Executive Officer and President
    Yes. So Android has lot more following and lot more opportunity for the apps development community versus Linux. Other than that, automakers have used different operating system. QNX is still very widely used, and some people are using Linux. And by the way, we are also developing our system in Linux. So we are truly agnostic. And even QNX now, we're starting to see quite a bit of momentum. The next thing would be HTML5 development, which will really bring in a whole new experience for the consumers. So it's the apps environment which will influence which way and what traction Android will get. It's still too early because it's a 90% QNX world even today.

    David Leiker - Robert W. Baird & Co. Incorporated, Research Division
    Yes, and your next-generation scalable system is, I believe, is written in the Android, right?

    Dinesh C. Paliwal - Chairman, Chief Executive Officer and President
    It's in Android. It's already in QNX because that has given us -- most of our backlog is in QNX-based scalable. We are developing in Android. We are also developing in Linux.

    David Leiker - Robert W. Baird & Co. Incorporated, Research Division
    And that system, the next-generation system you showed was 2 years ago?

    Dinesh C. Paliwal - Chairman, Chief Executive Officer and President
    Yes, what we showed at CES 2013, that was Android-based operating system, operating system-based system, where we did show the hypervisor, which is unique, because the hackers, as you might have noticed, even some cars coming from West Coast, they were hacked, unfortunately. The seatbelts came off and all kind of unexpected behaviors were shocking. So really, to be very careful that we continue to do very robust software application development so that we can protect the mission critical car functionality. And that's why car companies are so focused on onboard infotainment, David, as you know, and at the same time, we are bringing in all kind of smart devices in the car company. And frankly, if we can continue in that direction as Sachin and his team has, that will continue to define our leadership.

    seekingalpha.com/article/2619615-harm...

  15. [verwijderd] 19 december 2014 22:09
    quote:

    Mauricee schreef op 19 december 2014 22:00:

    [...]

    Hi Justin

    Dank voor je toelichting

    Hetgeen mij ietwat bezorgt is dat de PSA deal volledige systemen betreft. Het is niet voor niks dat TT desinvesteert in deze markt (en deze systemen onder consumer schaart) en zich voor automotive sterk gaat focussen op content (software/traffic). De vraag is dus sterk, wordt er ook iets aan de deal verdiend? 2,5 miljoen auto's is leuk, maar als je er geen marge op draait zet het weinig zoden aan de dijk.

    Of heeft BNP misschien meer info en rekent zij marge voor deze deal slechts heel beperkt door, vandaar de behoudendheid in hun rapport hierover? Het is maar een gedachte natuurlijk...

    Het betreft geen volledige systemen. PSA is zonder hardware.

    seekingalpha.com/article/2615195-tomt...

    Druk ctrl+f (control find) en als zoekterm PSA
  16. [verwijderd] 19 december 2014 22:10
    De Alpine iLX-007
    7-Inch In-Dash Receiver with Apple CarPlay

    Maps

    Wherever you go, let Apple CarPlay show you the way. The utter simplicity of Apple Maps will guide you through turn-by-turn spoken directions, interactive 3-D views, traffic conditions and estimated travel time – all from your dashboard.

    alpine-usa.com/product/view/carplay-i...

    www.macrumors.com/2014/12/19/hands-on...
1.010 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 51 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links