Kopermans schreef op 11 december 2014 17:56:
Ik zie eerlijk gezegd niet het nut van deze vergelijking. OK beide bedrijven maken offshore installaties. Echter, met die van SBM wordt olie opgehaald. Prosafe daarentegen maakt geen boorplatformen, maar offshore installaties die dienen voor verblijf, opslag van voorraden, etc. Geen concurrenten dus. Zo blijkt ook op hun website (prosafe.com):
"Prosafe is the world's leading owner and operator of accommodation vessels. The company owns/operates eleven semi-submersibles and has four new builds under construction.
Accommodation vessels are used wherever there is a need for additional accommodation, engineering, construction or storage capacity offshore. Our operations are related to maintenance and modification of installations on fields already in production, hook-up and commissioning of new fields, tie-backs to existing infrastructure and decommissioning.
Prosafe’s vessels have accommodation capacity for 306-812 people and offer high quality welfare and catering facilities, storage, workshops, offices, medical services, deck cranes and lifesaving and fire fighting equipment. The vessels are positioned alongside the host installation and are connected by means of a telescopic gangway so that personnel can walk to work."
Overigens mankt de vergelijking ook elders, nl. waar de terugval sinds september wordt vergeleken. SBM zat toen rond 11,50€ maar zat begin 2014 nog rond 14€. SBM had haar terugval grotendeels dus al eerder gekend.
De orderportefeuille van SBM, die naar zeggen van Sietze Hepkema ook tot 2016 goed gevuld is (in de wandelgangen geschat op 20 mia $), is blijkbaar ook niet geweten.
En ten slotte: een aandeel SBM is op zich al 11€ waard, louter kijkend naar de leasinginkomsten die nog voor jaren lopen (berekening van KBC, vorige maandag). Zonder dus rekening te houden met de andere helft van de omzet die bestaat uit installatiewerk.