Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 317,5K

TomTom nieuws in 2014

668 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 november 2014 09:41
    quote:

    oudgediende schreef op 26 november 2014 09:20:

    Het feit is dat vanavond de introduktie begint voor de nieuwe passat. Met/zonder Tomtom! Zelf denk ik dat er grote problemen zijn met inrix. Zij hebben contract in januari getekend voor traffic aan voornamelijk golf modellen. VAG wil dat het nieuwe car net in alle modellen komt, dus ook de golf, het volume model. Dat verklaart dat INRIX wel een persbericht heeft uitgedaan en tomtom niet.
    Het is de vraag of er nog iets herkenbaars inzit dat afgeleid is van TomTom. Zijn er forumleden die eventuele specifieke TomTom kenmerken zouden herkennen als die geïmplementeerd zijn in Inrix?
    Uitermate knullig van TomTom hoe ze met (koersgevoelige) info omgaan. En dat vinden er meer want er is al contact tussen TomTom en de AFM over geweest. En wat is de rol van de shortpartijen? Of is het voor hen ook koffiedik kijken?
  2. harrysnel 26 november 2014 10:59
    quote:

    xynix schreef op 26 november 2014 09:12:

    Ik sluit ook niet uit dat er nog verder gaande besprekingen lopen met bijvoorbeeld de familie Porsche. Als die een belang nemen in INRIX, is een belang in TomTom minstens zo voor de hand liggend. Sluit ook aan op de praktijk van een "gedoogd monopolie" bij nieuwe ontwikkelingen die veel investeringen vereisen. Zie EUV bij ASML.
    Belang nemen in TT zou zeker logische stap zijn voor Porsche SE. Zij gaven ook aan dat er meerdere investeringen zullen volgen na de INRIX deal. VW zet in op HAD en connected car (Car-net). TT speelt in beide een rol en is "belangrijker" dan INRIX bij de uitvoering strategie.

    Zie een overeenkomst.

    Porsche SE investeert in "het nieuwe" INRIX. Niet in de leverancier van Traffic maar in bedrijf dat zich gaat focussen op smart cities/connected car. Dat is logisch want in CAR-Net zal INRIX parking/fuel voor haar rekening nemen. Als Porsche SE nu zou investeren in TT dan wordt het ook mede-eigenaar van bv de sporthorloges, pnd's, TT Telematics.

    Porsche SE is geïnteresseerd in het nieuwe mapping platform + Traffic. Dus: ook TT moet een omslag maken alvorens een evt investering voldoende focus heeft. TT zou zich dus moeten opsplitsen. Dit lijkt me een logische wens van Porsche SE/VW maar....TT is natuurlijk nergens toe verplicht.

    Als binnen TT al een tijd het idee speelt van opsplitsing bedrijf om waarde te ontsluiten (evt in combinatie met exit) dan bieden de plannen van VW mbt HAD connected car een mogelijkheid om stap nu te zetten. Eerder werd er gespeculeerd over een Exit waarbij Apple deze deels zou financieren en dan uiteindelijk "maps" in eigen handen zou krijgen. Dit is een vergelijkbare redenering: als HAD voor VW belangrijk genoeg is om daar fors op in te zetten dan zou VW/Porsche SE de "Apple rol" kunnen spelen bij opsplitsing.

    Wat is er dan nog meer nodig?
    1 IPO Telematics. De roadshow VS met ABN zou gericht kunnen zijn op notering aan de Nasdaq. Verder zie je al verzelfstandiging binnen TT,: eigen website Telematics, persberichten over aantal klanten voorafgaand aan de cijferpresentatie etc.
    2 De verschillende onderdelen moeten in boekhouding "uit elkaar getrokken worden". TT heeft manier van rapportage al aangepast.
    3 Consumer divisie moet "lean and mean" gemaakt worden door introductie nieuwe pnd range (aangepast aan de krimpende markt, rationalisatie marketing). Daarnaast aantrekkelijke nieuwe produktgroep (fitness) om imago van vernieuwend/fris/groei te onderstrepen. Deze stappen zijn al gezet.
    4 Veel juridisch werk mbt patenten, bestaande contracten, privacy, overlap divisies etc. Lijkt mij uiterst ingewikkeld.

    Samenvattend: een opsplitsing/exit van TT lijkt mij door het steeds hechter worden van relatie met VW meer waarschijnlijk. Het is nu zoeken hoe en of dit evt concreet gemaakt kan worden,
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 november 2014 07:11
    quote:

    *Justin* schreef op 26 november 2014 23:57:

    EXCLUSIVE - All Eyes on Apple as Google Search Deal Expires Next Year

    www.theinformation.com/All-Eyes-on-Ap...
    Tjonge!
    Eerst maar effe over de Apple-TT 'deal'. In een antwoord aan harrysnel in de TT-weekdraad zei ik dat ik mijn gedachten nog even zou opzouten.
    Maar eigenlijk meen ik het te snappen. Dus ga ik nu echt voluit.
    TT krijgt van Apple big data, jawel. Maar welke precies, en hoe?

    iPhones hebben een GPS chip. En Apple zorgt er, om hun moverende redenen, wel voor dat die regelmatig hun positie (nauwkeuriger dan alleen hun actuele zendmast) doorgeven aan de Apple-servers, net zoals Google dat via Android doet.
    Dat is een ingebouwd automatisme.

    Hoe gedetailleerd? Hoe frequent? Hoe gefilterd? Ik weet één ding: niet aangepast aan de echte eisen van TT voor serieuze traffic probes.

    Hoe frequent wil Apple de posities van jullie weten? Ik denk minder vaak of minder precies dan TT van hun 'consenting' traffic-klanten zou willen weten, als het om navigatie gaat. Take it, or leave it. Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee.
    De Apple-doelen zijn geografisch ook minder precies dan TT zou willen. In de preciese hm-posities van 'puntstukken' zijn ze in Cupertino niet geïnteresseerd. VW en TT wel!

    Ik begin te begrijpen welke info TT van Apple ontvangt. De GPS-posities die Apple van hun klanten weet. Via de Apple-servers, dus met hun filters en vooral vertraagde communicatie. En in 'bulk'.

    Na x minuten krijgt TT dus een bulk aan globale GPS-verplaatsingen van Apple, god mag weten met welke precisie of vertraging.
    Het is bruikbaar, maar niet echt wat je voor realtime traffic modellen wilt...

    Daarom maak ik zo'n nadrukkelijk onderscheid tussen de echte 2-way connected probes, en de rest. TT heeft nu 7+ mln echte traffic probes, basta.
    Van die echte probes krijgen ze wat ze echt willen. Wat ze van Apple krijgen is goed voor mapmaking, en een beetje voor traffic.

    Vandaar dat die nieuwe automotive contracten ook voor 'traffic' zo belangrijk zijn: steeds meer echte en eigen probes!

  4. [verwijderd] 27 november 2014 08:18
    BDB schreef ..

    Na x minuten krijgt TT dus een bulk aan globale GPS-verplaatsingen van Apple, god mag weten met welke precisie of vertraging.
    Het is bruikbaar, maar niet echt wat je voor realtime traffic modellen wilt...

    Inderdaad en een AB
    Voor TT is waarschijnlijk de Apple data voor 90% onbruikbaar voor traffic info en map updates.
    En met meer automotive en TTT klanten zou zelfs deze Apple data niet meer zo belangrijk zijn ...en kan TT zich wat harder opstellen richting Apple.
    Alleen e.e.a. hangt wel af van het verwerven van heel veel nieuwe automotive klanten...



  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 november 2014 10:32
    quote:

    benerweer schreef op 27 november 2014 08:18:

    BDB schreef ..

    Na x minuten krijgt TT dus een bulk aan globale GPS-verplaatsingen van Apple, god mag weten met welke precisie of vertraging.
    Het is bruikbaar, maar niet echt wat je voor realtime traffic modellen wilt...

    Inderdaad en een AB
    Voor TT is waarschijnlijk de Apple data voor 90% onbruikbaar voor traffic info en map updates.
    En met meer automotive en TTT klanten zou zelfs deze Apple data niet meer zo belangrijk zijn ...en kan TT zich wat harder opstellen richting Apple.
    Alleen e.e.a. hangt wel af van het verwerven van heel veel nieuwe automotive klanten...

    Nou ja, zo'n vaart loopt het nu ook weer niet.

    De Apple-klanten geven idd ongelooflijk veel gegevens af voor 'realtime' mapmaking.
    No more to say. Wel in 'bulk' en vaak te laat voor realtime navigatie.

    Nieuwe en echte traffic-klanten zijn voor TT veel waardevoller dan een willekeurige iPhone-klant. De nieuwe automotive contracten zijn belangrijk, ook als input voor traffic!

    Beginnen jullie het te snappen? Gratis apps bestaan niet, daar verdient Apple niet aan aan.

  6. [verwijderd] 28 november 2014 19:36
    Analyst vs. Analyst: Apple, TomTom, HERE

    blogs.strategyanalytics.com/AMCS/post...

    Analyst vs. Analyst: Apple, TomTom, HERE
    by rlanctot28-11-2014
    I published a blog about a week ago (http://tinyurl.com/m8x7tqa - Apple Needs to Buy TomTom Now) suggesting that Apple ought to finally buy TomTom. Apple has been using TomTom map data to prop up its in-house navigation offering and I was suggesting that an acquisition was in order given TomTom’s tenuous market and financial position – the company has had to shift its focus from fast-growth mobile devices to slow growth automotive and fleet market opportunities and, most recently, cloud-based services.

    My argument was based on Apple’s ongoing struggle to bring its CarPlay smartphone integration solution to the market following a spectacular debut at the 2014 Geneva Motor Show. In Geneva, Apple had working CarPlay demos in Volvo, Ferrari, and Mercedes-Benz vehicles on the show floor. Fast forward to last week’s L.A. Auto Show and CarPlay is still only a demo with availability in showrooms not anticipated until Spring 2015 at the earliest.

    Until last year, speculation regarding an Apple acquisition of TomTom was an annual analyst ritual. It seemed to make sense except for the fact that 1) it never happened and 2) Apple didn’t need to buy TomTom since it was getting what it wanted: TomTom’s maps.

    Finally getting the message – that such an acquisition was NOT going to happen – speculation dried up in 2013. There were no more rumors of an imminent Apple acquisition of TomTom. But given Apple’s stumbles I figured the time was right for valor to prevail over discretion. Apple should buy TomTom now, with a small portion of its overseas cash holdings, and straighten out its location strategy once and for all, was my argument.

    A colleague of mine at Strategy Analytics, Nitesh Patel, meanwhile weighed in to point out in a blog of his own this week (http://tinyurl.com/kmal6rs - Why Apple Should Ditch TomTom and License HERE Map Data) that Apple would be better off ditching TomTom and licensing rival HERE’s data. HERE’s data set encompasses automotive, pedestrian and in-door navigation for a wide range of applications and at a greater degree of accuracy than TomTom's, or so he argues.

    Such decisions ought to but do not always yield to logic. HERE arguably has the superior mapping and location product offering based on scope, breadth of data gathered and accuracy. But TomTom has superior crowd-sourcing elements and traffic data. In fact, thanks to Apple probe data believed to be shared with TomTom, executives in the automotive industry increasingly recognize TomTom as the market leader in traffic data quality – a challenging metric to pin down but one that TomTom appears to have mastered.

    Apple has cobbled together a portfolio of location technology and mapping acquisitions including Placebase, C3 Technologies, Locationary, Hopstop.com, Embark, and Broadmap. But a coherent integration of these assets has yet to emerge.

    What these acquisitions point to, however, is Apple’s inclination to make bite-sized acquisitions rather than monster purchases of the type that TomTom would represent. (This inclination was noted by commenters to my previous blog.) TomTom’s annual revenue fell below $1B in 2013 and is still experiencing a downward revenue trajectory. But the decline in revenue has not yet assumed the proportions of a crisis and Apple may have more leverage as a TomTom customer than as a TomTom owner.

    More importantly, TomTom is bigger and more established than the kind of companies that Apple normally considers as an acquisition candidate. There’s not much upside left in TomTom in the eyes of Apple.

    But licensing HERE data will give Apple little or no leverage. While HERE is a far more customer-friendly B2B company today than it ever was in the past, it still marches to its own drum and is unlikely to craft solutions specifically for Apple.

    While my colleague’s post made a brave, if brief, case for Apple to license HERE data I believe the far more likely outcome is that both of us are wrong. Apple will continue to license TomTom’s data.

    Apple can effectively throw its weight around at TomTom demanding changes or enhancements to the map data. Apple is, by far, TomTom’s largest and most strategic customer.

    The licensing of HERE data is the threat suspended over the head of TomTom by Apple like a sword of Damocles. TomTom dare not displease its most important patron.

    A potential wild card in the mix is interest in TomTom from other quarters ranging from Alibaba (TomTom’s joint venture partner in China now that Alibaba owns Autonavi) and Facebook to Microsoft or Google. Apple must forever weigh TomTom’s ability to maintain its independence against Apple’s own ambitions in location and navigation.

    Perhaps the final question is whether Apple needs either TomTom or HERE in the long run. OpenStreetMaps is always an available option, particularly if Apple chooses to eschew the expensive process of building its own map from scratch. (There is hardly any doubt that Apple has already crafted the fundamental map geometry from its work with TomTom.)

    The argument against Apple acquiring TomTom is strong given the fact that much of the value seems to already have been wrung out of the organization. Buying it now for what will likely be a $10B+ price tag becomes a very expensive defensive maneuver.

    So, I conclude that Apple probably won’t buy TomTom and probably won’t license HERE data. But I still think the TomTom acquisition is a more likely year-end moonshot than a shift to licensing HERE map data. What do you think?
  7. [verwijderd] 28 november 2014 20:45
    Such decisions ought to but do not always yield to logic. HERE arguably has the superior mapping and location product offering based on scope, breadth of data gathered and accuracy. But TomTom has superior crowd-sourcing elements and traffic data. In fact, thanks to Apple probe data believed to be shared with TomTom, executives in the automotive industry increasingly recognize TomTom as the market leader in traffic data quality – a challenging metric to pin down but one that TomTom appears to have mastered.

    ======

    What will likely be a $10B+ price tag
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 november 2014 06:51
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 november 2014 10:32:

    [...]

    ...
    De Apple-klanten geven idd ongelooflijk veel gegevens af voor 'realtime' mapmaking.
    No more to say. Wel in 'bulk' en vaak te laat voor realtime navigatie.

    Nieuwe en echte traffic-klanten zijn voor TT veel waardevoller dan een willekeurige iPhone-klant. De nieuwe automotive contracten zijn belangrijk, ook als input voor traffic!
    ...

    Nog een kleine toevoeging/toelichting.

    Elke iPhone bezitter is een probe (voor TT vooral nuttig voor mapmaking), maar nog geen echte traffic probe, zie mijn vorige posts over dit onderwerp.

    Elke 'traffic' klant is wel en vanzelf een echte 2-way connected traffic probe.
    Waarom vanzelf? Omdat de TT-servers, om goede nearby realtime gegevens aan de navigatie-software van je eigen onboard TomTommetje (of -app) te kunnen geven, behoorlijk precies moeten weten waar je zit (bijv.: ben je een bepaalde afrit al gepasseerd?).
    Daarom moet een traffic-klant regelmatig zijn positie doorgeven aan TT (in de praktijk gaat dat door gedetailleerde traces, elke 1-3 min).

    DUS is elke traffic-klant per definitie ook een echte traffic-probe. Daarom zijn al die nieuwe Automotive contracten met traffic ook zo verdomde interessant (naast hun omzet natuurlijk): elke betreffende automobilist wordt een echt probe!

    Over 2 jaar zal het aantal echte probes dus veel hoger zijn dan het huidige aantal van 7+ mln, en dus zal de kwaliteit van TT's traffic alleen maar beter worden.
    Ik ken geen enkel ander bedrijf, noch in de navigatiesector, noch bij de autoindustrie of hun (hardware-)toeleveranciers, dat een dergelijke uitgangspositie heeft op het gebied van realtime traffic.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 november 2014 07:31
    quote:

    *Justin* schreef op 28 november 2014 20:45:

    ======

    What will likely be a $10B+ price tag

    Verbazingwekkend! Een lang verhaal van die Lanctot, en dan ineens schudt hij $10 mld uit de mouw als waarde van TT, zonder nadere argumentatie.

    Dat is iets als €35 per aandeel. Wil ik het daarvoor doen?
    Nou, vooruit...
  10. [verwijderd] 29 november 2014 09:22
    Trouwens: ik weet dat je die 2-way probes heel belangrijk vindt. Maar stel dat die andere probes met een minuten vertraging binnenkomen. Dan kunnen daarmee wel realtime maps gemaakt worden met een kwaliteit die nokia denk ik niet kan realiseren door gebrek aan hoeveelheden probes.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 november 2014 13:47
    quote:

    *Justin* schreef op 29 november 2014 09:22:

    Trouwens: ik weet dat je die 2-way probes heel belangrijk vindt. Maar stel dat die andere probes met een minuten vertraging binnenkomen. Dan kunnen daarmee wel realtime maps gemaakt worden met een kwaliteit die nokia denk ik niet kan realiseren door gebrek aan hoeveelheden probes.
    Helemaal mee eens. Ook als die Apple gegevens in bulk met 15 min vertraging binnen komen, dan nog is het prima fantastisch voor mapmaking, en boven wat elke concurrent kan bieden.

    Voor traffic is het andere koek. Daar telt elke seconde. Ik weet ervan, vanuit mijn RDS-TMC verleden. Dat klote langzame medium. Jullie weten niet meer wat worstelen met schaarse bits is. Enfin, het was genoeg om nu OpenLR en TPEG te begrijpen en de hele ISO wereld.

    Ik vermoed heel sterk dat de GPS-posities van iPhone-bezitters via de Apple-servers gefilterd worden, en met enige vertraging en in bulk doorgegeven worden aan TT. Ik hou die visie staande tot mij andere informatie bereikt.
    En dat betekent dat de info van de algemene iPhone-klanten voor traffic minder interessant zijn.
    Alleen eigen en echte traffic-klanten zijn voor TT waardevol als echte probes. En dan nog is er een vertraging van enkele minuten.
    Meer weten over vertragingen? Vraag maar...
  12. [verwijderd] 29 november 2014 14:22
    quote:

    *Justin* schreef op 28 november 2014 20:45:

    Such decisions ought to but do not always yield to logic. HERE arguably has the superior mapping and location product offering based on scope, breadth of data gathered and accuracy. But TomTom has superior crowd-sourcing elements and traffic data. In fact, thanks to Apple probe data believed to be shared with TomTom, executives in the automotive industry increasingly recognize TomTom as the market leader in traffic data quality – a challenging metric to pin down but one that TomTom appears to have mastered.

    ======

    What will likely be a $10B+ price tag

    Dat komt in de buurt van mijn minimale waarde van 9 miljard euro (6 kaarten + 1 traffic + 1 consumer + 1 telematics).

    TomTom is het ASML voor real-time Traffic. Die achterstand qua technologie en probes gaat HERE niet meer inhalen nu de laats e2 jaar ALLE deals op dit gebied naar TomTom zijn gegaan. Ook Volkswagen Audi Group is nu om.

    Nog steeds is die waardering van 10 miljard dollar erg goedkoop als we een aantal jaren verder kijken dan is via het stapelen van de connected-car abonnementen in Automotive de koershobbel van 100 euro voor 2020 genomen.
668 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links