Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

Consensus leden tom2 forum.

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 25 november 2014 17:34
    IK snap wat je zegt en dat komt mij ook begrijpelijk over.

    het zal niets af doen aan mijn prognose omdat ik nog geen rekening houd met prijzen.

    wat we nu weten is dat er per jaar 111 mio omzet wordt geboekt is dat enigszins te vertalen naar de door jou genoemde bedragen rekening houdend met het aantal auto,s(ook gestapeld) met tom2 inside.

    indien we een aansluiting zouden kunnen bewerkstelligen met de huidige omzet het huidige aanral auto's en de prijzen per auto die daarbij horen zijn we stevig opweg om het model van automotive in de toekomst te bepalen.
  2. [verwijderd] 25 november 2014 17:43
    Lastige aan de huidige situatie met 111 miljoen omzet is dat het deels oude contracten zijn (1 bedrag van rond de 37 euro voor maps + software die in 3 jaar vrijvalt) en deels nieuwe connected contracten met een prijsmodel dat hoofdzakelijk is gebaseerd op componenten met een jaarabonnement.

    Ik zal binnenkort een eerste inschatting posten.
  3. forum rang 6 boem! 25 november 2014 17:47
    Ter verduidelijking op mijn opmerking dat ik nog niet uitga van prijzen in mijn prognose.

    Ik heb meegenomen een omzet van 150 mio voor PSA,SMART en JEEP en ben er dan vanuit gegaan dat dit contracten zijn die 3 jaar lopen.

    Hetzelfde voor het orderbook gevuld tot 3q met 170 mio.(contracten met een looptijd van 3 jaar).
    Ik neem mee dat het orderbook zal groeien naar 200 mio met contracten die ingaan in 2016 en een extra 100 mio voor contracten die ingaan in 2017.

    In al deze gevallen betreffen het slecht warden:150 mio, 200 mio en 300 mio(200 +100).

    In al die gevallen ligt er nog geen basis aan ten grondslag.
    Niets met betrekking tot aantallen en prijs.

    Indien we dat helderder op ons netvlies zouden kunnen krijgen zou dat ook de betrouwbaarheid van de prognoses ten geode komen.

    Wie trapt af voor bestaande omzet in aantallen en prijs?
  4. [verwijderd] 26 november 2014 17:04
    De eerste opzet voor de omzet Automotive 2013-2020 afkomstig uit de connected car/had.

    Het marktvolume is vrij zeker.
    Het marktaandeel van TomTom is inclusief HAD deals met Volkswagen en Bosch.
    De take-rate is een inschatting. Met de introductie van HAD vanaf 2016 groeit dat naar 100%.

    De prijzen zijn gebaseerd op de Live Services van Renault (46,55 per jaar ex btw; TomTom aandeel hierin dan omstreeks 31 euro per jaar gedurende de eerste 3 jaar en daarna 24 euro per jaar voor de Live Services).

    Ik zal ook een versie aanleveren met de bestaande klassieke deals daarin verwerkt. Wat vinden jullie van het uitgangspunt 1 miljoen stuks 2010, 1,5 miloen stuks 2011 en 2,5 miljoen stuks 2013? Is er ergens info te vinden van de verkoopaantallen in die jaren?

    Voor de 2 Volkswagen deals (Traffic en HAD) volgt ook nog een aparte sheet. Doel hiervan is om een beter beeld te krijgen van de toekomstige omzet van deze nieuwe klant. Eerst Traffic in de komende jaren en vanaf 2016 HAD.
  5. [verwijderd] 26 november 2014 19:54
    Versie 2.

    Nu inclusief de klassieke (non-connected) omzet content & services in Automotive en inclusief inschatting van de ontwikkeling van de winstmarges binnen Automotive (omzet uitsluitend content & services).

    Het effect van het stapelen van de jaarabonnementen voor de connected-car/had (Live Services) heeft ook zelfs mij licht verrast, maar het is wel waar de toekomst van TomTom ligt.
    Ook het effect van de groeiende take-rates en het marktaandeel spelen een belangrijke rol.
    De introductie van HAD gaat zorgen voor een enorme groei van inbouwschermen/systemen naar richting de 100%.
    Het marktaandeel van TomTom gaat via PSA en de HAD deals met Volkswagen en Bosch de komende jaren sterk groeien.
    De real-time Maps van TomTom zijn baanbrekend (net zoals ASML in haar early days een voorsprong nam qua technologie en vanuit die positie Intel en vele andere chipfabrikanten binnenhaalde; marktaandeel groeide van 15% naar 80%)
  6. [verwijderd] 26 november 2014 20:09
    de praktijk loopt altijd anders. volgens de voorspelling van 2000 was iedereen met internet al helemaal binnen, de praktijk is malware en virussen die allus slopen en tomtom die nergens meer te koop is sinds de sluiting van halfords.

    Detailhandelaar Halfords maakt voorlopig geen doorstart. Dat maakten de curatoren van de keten die begin oktober failliet ging vandaag
  7. trend follower 26 november 2014 20:21
    quote:

    martinmartin schreef op 14 november 2014 12:04:

    Het lijkt mij zeer verhelderend indien de leden van het tom2 forum naast de consensus van analysten ook hun eigen consensus paraat zouden hebben.

    De nieuwe deals vliegen ons om de oren maar uit de rapportages t/m 3q-2014 valt nog geen omzet- cq winstgroei af te lezen.
    Sterker nog HG geeft in de conference-call aan dat ook voor 2015 niet te voorzien.

    Daartegenover staat dat de prestatie in de cash voortreffelijk is.

    Ik vermoed dat deze contradictie van een sterk stijgende cash positie maar hoegenaamd geen effect op omzet en winstcijfers veroorzaakt wordt door de geintroduceerde long-term deferrals.

    Deferrals zijn van alle tijden bij tom2, steeds wanneer er een contract werd gefactureerd voor meerdere maanden werden de maanden+1 opgenomen in DK en indien boven de 13 maanden in DL.(abbonnementen HD-traffic, kwartaal of (meer)ja(ren)ar contracten in licensing en telematics.

    Vanaf 2013 zien we een kentering.
    Tom2 besluit om zijn real-timetraffic standaard op te nemen in de nieuwe GO, tevens besluit zij om richting automotive haar portfolio aan te bieden in componenten en afscheid te nemen van de hardware in deze bu.

    De Go wordt aangeboden tegen 250 euro(in of ex btw?) en daarvan zou 50 euro betrekking hebben op het C&S gedeelte dus 50 euro per verkochte GO.

    De jaarrekening 2013 ziet er als volgt uit:

    Consumeromzet 651
    Autom. excl hw111
    Telematicsomzet85
    Licensingomzet116

    tatale omzet**963 mio

    brutomarge****521 mio
    bw-perc 54,1%

    opex**********496 mio

    Ebit***********25 mio

    Intrest********-1
    Tax************-4

    Netto winst****20 mio

    Indien we de basis goed krijgen ie de juiste verhoudingen in omzet en daarbij behorende brutomarges leidt dat ertoe dat het aanvullen met nieuwe contracten of het wegvallen van die componenten een beter beeld geeft van wat we mogen verwachten in de toekomst.

    Hier mijn aanzet voor de basis in 2013 en dan met name voor consumer omdat daar veel verschillende elementen spelen.

    Hardware Automo.**85
    Nieuwe Go********100
    Overige PND's****375
    Fitness TOM2******30
    Fitness Nike******30
    Accessoires,HD-tr*28
    C&S omzet nw Go****3 (nw Go-omzet 100(500.000 st) derhalve 25 mio c&s 3jr)

    Totale omzet*****963

    Voor deze verschillende productgroepen hanteer ik verschillende bw-perc
    Hardware Autom.** 25%
    Nieuwe Go******** 50%
    Overige Pnd's**** 45%
    Fitness Tom2***** 65%
    Fitness Nike***** 55%
    Accessoires, HD** 55%
    C&S omzet nw GO** 90%

    Dit resulteert in een brutowinst van Consumer ad 294 mio(45%)

    Met een marge op bestaande automotiveklanten ad 60%, telematics tegen 65% en licensing met een brutomarge van 90% kom je uit op een totaal brutowinst van 521 en een marge van 54,1 %.

    Ik hecht veel waarde toe aan het goed neer zetten van omzetcatagorieen en daarbij behorende brutowinstpercentages omdat dat het fundament wordt waarop we de bouwstenen gaan plaatsen.

    Ik roep hierbij dan ook iedereen op om zijn op- en of aanmerkingen te maken waarbij ik ervan overtuigd ben dat de aanwezige kennis hier op dit forum ons in staat moet stellen een consensus voor 2015, 2016 en 2017 op te leveren die beter aan zal sluiten bij de uiteindelijke cijfers.

    Goed stuk!

    Ik heb zelf niet alles berekent, maar ik denk dat de nettowinst komende jaren hoger kan liggen dan als in 2013, ook al zou de omzet nauwelijks stijgen. de posten amortisation/depreciation en interest zullen komende jaren lager dan voorheen.
  8. [verwijderd] 26 november 2014 20:50
    Versie 3.

    Take-rates in versie 2 zijn zeer positief. Heb de ontwikkeling van take-rate in versie 3 verlaagd naar mijn oorspronkelijke uitgangspunten (in de wereldmarkt heb je ook emerging markets met goedkope merken die een lagere take-rate kennen; die komen wat later met een inhaalslag).
    In de jaren na 2020 stijgt die take-rate gestaag verder om rond 2025 de 100% te benaderen.
  9. [verwijderd] 26 november 2014 20:54
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 november 2014 20:50:

    Versie 3.

    Take-rates in versie 2 zijn zeer positief. Heb de ontwikkeling van take-rate in versie 3 verlaagd naar mijn oorspronkelijke uitgangspunten (in de wereldmarkt heb je ook emerging markets met goedkope merken die een lagere take-rate kennen; die komen wat later met een inhaalslag).
    In de jaren na 2020 stijgt die take-rate gestaag verder om rond 2025 de 100% te benaderen.
    Hoi Groeibriljant

    Er zal best van alles op af te dingen zijn maar Ik ga er eens voor zitten en ik wil je nu al een dik verdiende AB geven voor je input.

    Thanks
  10. forum rang 6 boem! 27 november 2014 00:56
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 november 2014 20:50:

    Versie 3.

    Take-rates in versie 2 zijn zeer positief. Heb de ontwikkeling van take-rate in versie 3 verlaagd naar mijn oorspronkelijke uitgangspunten (in de wereldmarkt heb je ook emerging markets met goedkope merken die een lagere take-rate kennen; die komen wat later met een inhaalslag).
    In de jaren na 2020 stijgt die take-rate gestaag verder om rond 2025 de 100% te benaderen.
    AB,AB,AB

    Super voorzet.

    Lijkt me een rekenmodel waarin alle variabelen die de uiteindelijke omzet en winst bepalen zijn opgenomen.
    Ik ga er vandaag eens goed voor zitten en laat je mijn bevindingen weten.

    Eerste opmerking:
    Volgens mij neem jij bij een bepaald volume en take-rate de volledige omzet mee in dat betreffende jaar.
    Daar niet alle auto's precies op 1 januari worden verkocht zal die omzet niet behaald worden, slechts 50% van de groei komt in de omzet van dat jaar. In volgende jaren wel het bedrag van de volledige groei onder aftrek van Chum-rate(afhaken van auto's met de services tom2 inside).

    Ik hoop dat velen hun visie willen delen over de aantallen en bedragen.
    Aantal geproduceerde auto,s in de komende jaren.
    Take rate: content & services inside
    Marktaandeel tom2 in automotive
    Bedrag toekomend aan tom2 per auto.

  11. [verwijderd] 27 november 2014 08:54
    Nee, ik middel in dat betreffende jaar dus pak 6 maanden omzet. Ook de Software laat ik in jaar 1 slechts 6 maanden vrijvallen en dat loopt dan door naar jaar 4 ook 6 maanden.
    Er kan in het model gespeeld worden met de verschillende parameters. Prijzen en take-rates zijn de belangrijkste variabelen.
    Overigens moet ik nog even nadenken hoe om te gaan met de model-rate zoals ik die in het VAG-model heb toegepast. Wellicht moeten de marktaandelen toch nog voor een klein deel meer naar de toekomst worden verschoven.

    Heb je de sheets gemaild, dus check even of er wellicht nog aanvullingen/aanpassingen/correcties nodig zijn.

    Churnrate hou ik nog even geen rekening mee. Ik ga er voor de eenvoud nu maar even vanuit dat er binnen een abonnement op Live Services extra c.q. verbeterde services worden toegevoegd en die extra omzet wegvalt tegen prijserosie en churn.
    Churnrate lijkt mij overigens ook vrij laag aangezien het weinig zin heeft om zonder Live Services rond te gaan rijden. Verder sluit je een abonnement af voor 3 jaar, dus churn gaat dan pas daarna lopen en heeft dan ook beperkte invloed op de komende jaren en het model tot 2020.
  12. seren 27 november 2014 10:08
    Zonder jullie cijfers gezien te hebben, lijkt me dat jullie niet al te positief moeten zijn voor de lange termijn. Het gaat goed, maar de concurrentie zit niet stil en hebben hele diepe zakken.

    Dus in jullie model moet je er ook rekening mee houden dat er een (nieuwe) concurrent komt na 2 of 3 jaar, die een groot deel van de markt afsnoept.

  13. [verwijderd] 27 november 2014 10:15
    In Automotive duurt het jaren voordat je wordt geselecteerd als supplier en je in nieuwe modellen mag leveren. Alleen HERE (80% marktaandeel)en TomTom (20% marktaandeel) zijn momenteel de enige twee leveranciers.
    TomTom heeft met de baanbrekende technologie van haar real-time Maps (nu gereed) en real-time Traffic een unieke voorprong ingenomen (incl. patenten). Volkswagen en Bosch zijn de eerste grote klanten.
    Net als ASML in haar early days met unieke technologie Intel als grote klant binnenhaalde (martaandeel steeg van 15% naar 85%-90%).

    Het is ook niet voor niets dat de CEO van HERE vrij recent is opgestapt (ik voorspelde een half jaar geleden al dat ze kennelijk een hele grote slag en klant hadden verloren; dat blijken connected-car/HAD en Volkswagen+Bosch te zijn)

    Google is de derde leverancier van kaarten maar heeft geen kaarten voor Automotive (hebben alleen online en die zijn niet geschikt; zeker niet voor HAD) en autofabrikanten gaan hun data niet afstaan aan Google.

    Een 4e kaartenleverancier zie ik niet zo snel meer verschijnen. Het kost 4-5 jaar werk met alle risico's van dien en minstens 10 miljard.
    Zelfs Apple durft dit niet aan en gebruikt de kaarten van TomTom (fouten zaten destijds in hun eigen POI-databases).
  14. seren 27 november 2014 10:25
    Innovaties gaan snel en vier jaar in de toekomst kijken is moeilijk.
    Maar een chinees bedrijf zou bijvoorbeeld kunnen starten met Here of TomTom kaarten en dit verder afsplitsen en uitbouwen. En dan gebruiken met een nieuwe naam.

    Gelukkig zal TomTom al ruim voor die tijd zijn assets ten gelden maken met behulp van een grote partner.
  15. forum rang 6 boem! 27 november 2014 10:36
    quote:

    groeibriljant schreef op 27 november 2014 08:54:

    Nee, ik middel in dat betreffende jaar dus pak 6 maanden omzet. Ook de Software laat ik in jaar 1 slechts 6 maanden vrijvallen en dat loopt dan door naar jaar 4 ook 6 maanden.
    Er kan in het model gespeeld worden met de verschillende parameters. Prijzen en take-rates zijn de belangrijkste variabelen.
    Overigens moet ik nog even nadenken hoe om te gaan met de model-rate zoals ik die in het VAG-model heb toegepast. Wellicht moeten de marktaandelen toch nog voor een klein deel meer naar de toekomst worden verschoven.

    Heb je de sheets gemaild, dus check even of er wellicht nog aanvullingen/aanpassingen/correcties nodig zijn.

    Churnrate hou ik nog even geen rekening mee. Ik ga er voor de eenvoud nu maar even vanuit dat er binnen een abonnement op Live Services extra c.q. verbeterde services worden toegevoegd en die extra omzet wegvalt tegen prijserosie en churn.
    Churnrate lijkt mij overigens ook vrij laag aangezien het weinig zin heeft om zonder Live Services rond te gaan rijden. Verder sluit je een abonnement af voor 3 jaar, dus churn gaat dan pas daarna lopen en heeft dan ook beperkte invloed op de komende jaren en het model tot 2020.
    Jij hebt volkomen gelijk. Alle jaaromzetten worden in het principe van 6, 12, 12 en 6maanden door je opgenomen waarbij je ook de eenmalige van 25 euro na drie jaar verwijderd.

    De churn heeft ook veel te maken met de levensduur van een connected auto.
    Jouw opmerking dat de churn pas na drie jaar gaat lopen snijdt ook hout.

    Voordat ik jouw bericht hier las heb ikzelf een poging gewaagd om een omzetcorrectie te berekenen uitgaande van een levensduur van 10 jaar.

    zelfs met dat hoge percentage en het direct en niet na 3 jaar in laten gaan blijft de corrective beperkt. Ik stuur je mijn sheet wel even toe.
  16. [verwijderd] 27 november 2014 10:46
    quote:

    seren schreef op 27 november 2014 10:25:

    Innovaties gaan snel en vier jaar in de toekomst kijken is moeilijk.
    Maar een chinees bedrijf zou bijvoorbeeld kunnen starten met Here of TomTom kaarten en dit verder afsplitsen en uitbouwen. En dan gebruiken met een nieuwe naam.

    Gelukkig zal TomTom al ruim voor die tijd zijn assets ten gelden maken met behulp van een grote partner.

    De ontwikkelingen van de connected-car en HAD zijn voor de komende 5 jaar redelijk goed in te schatten. Zelfs 10 jaar vooruit kijken is in Automotive mogelijk.
    (kijk maar eens wat Volkswagen en Bosch aan het doen zijn; de oplossingsrichtin met HAD; deze slimme, betrouwbare en betaalbare technologie wordt vanaf 2016 stapje voor stapje ingevoerd; de technologie van Google op het gebied van HAD is te duur, fragiel en ongeschikt voor de massamarkt in de komende 10 jaar)

    TomTom heeft in China een joint-venture met AutoNavi (= Alibaba).
    Als Alibaba de wereldmarkt in wil, dan is TomTom de beste mogelijkheid. Men zal dan wel minimaal tussen de 20-30 euro moeten bieden en zelfs dan is het twijfelachtig of de grootaandeelhouders akkoord zullen gaan.
    Over een jaar of 3 wordt die hobbel autonoom ook wel genomen en zelfs 100 euro kan op termijn een lachertje blijken als het marktaandeel van TomTom in Automotive fors groeit (op basis van de huidige deals is 50% al minimaal).
  17. forum rang 6 boem! 27 november 2014 13:12
    Het rekenmodel is in strijd met wat HG heeft gezegd over de te verwachten omzetten voor automotive in 2015 en 2016.

    Dat kan niet liggen aan de wereldmarkt voor auto's. Ook de door jou opgegeven cijfers mbt marktaandeel en take-rate lijken valide.

    Dat zou duiden op een aanmerkelijk lager bedrag per auto per jaar.

    Indien ik de opbrengsten terubreng met 50% dus maps eenmalig voor 3 jaar ad 12,50 en de jaarlijkse opbrengsten naar 3,6 en 3 euro per jaar blijven er zelfs met een churn-rate van 10% per jaar omzetten over die voldoende fantasie geven.

    In het door mij geschtste scenario:
    2015: 145 mio
    2016: 210 mio
    2017: 375 mio
    2018: 650 mio
    2019: 1050 mio
    2020: 1550 mio.

    Ik denk dat we ons moeten vastbijten in het vergoedingstarief per connected-car en roep daarom iedereen op zijn visie en inschatting te geven.

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links