Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

ECHT SERIEUS: 22-29 november 2014

918 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 november 2014 22:06
    quote:

    GLMF schreef op 23 november 2014 19:13:

    Verwachting jullie een verhoging van de winstverwachtigng over 2014 (aangezien de huidge Q4 verwachting erg conservatief lijkt) als TT inderdaad een deal met VW blijkt te hebben en de data levering dit kwartaal start/is gestart?

    Ik verwacht dat niet.

    Stel dat (even heel nadrukkelijk: stel dat) de deal met Volkswagen goed is voor 80 miljoen euro per jaar. En de auto's krijgen boekhoudkundig gezien 4 jaar traffic.

    Dan wordt die 80 miljoen over 4 jaar verspreid ingeboekt (deferred), wat betekent dat je per jaar 80 mln cash krijgt, maar in het eerste jaar onderken je 20 miljoen omzet, in het tweede jaar 40, dan 60 en in het vierde jaar pas 80.

    20 mio in het eerste jaar betekent 5 mio in Q4, dus is geen reden om echt een outlook te verhogen. Bovendien begint het bij Audi en gaat het daarna naar andere mpdellen. Er zit dus ook een 'opbouw' in.

    Dit bovenstaande hoeft niet erg te zijn. Analisten en wij weten het, dat die opbouw vanzelf in de omzetcijfers loopt. Bovendien, stel dat het om 80 mio gaat. Dan zou dat direct positieve gevolgen hebben voor de cashflow en voor de grootte van het orderboek dat veel interesse heeft van analisten (abn kd eur 9 bijvoorbeeld)
  2. [verwijderd] 23 november 2014 22:13
    quote:

    *Justin* schreef op 23 november 2014 22:06:

    [...]

    Ik verwacht dat niet.

    Stel dat (even heel nadrukkelijk: stel dat) de deal met Volkswagen goed is voor 80 miljoen euro per jaar. En de auto's krijgen boekhoudkundig gezien 4 jaar traffic.

    Dan wordt die 80 miljoen over 4 jaar verspreid ingeboekt (deferred), wat betekent dat je per jaar 80 mln cash krijgt, maar in het eerste jaar onderken je 20 miljoen omzet, in het tweede jaar 40, dan 60 en in het vierde jaar pas 80.

    20 mio in het eerste jaar betekent 5 mio in Q4, dus is geen reden om echt een outlook te verhogen. Bovendien begint het bij Audi en gaat het daarna naar andere mpdellen. Er zit dus ook een 'opbouw' in.

    Dit bovenstaande hoeft niet erg te zijn. Analisten en wij weten het, dat die opbouw vanzelf in de omzetcijfers loopt. Bovendien, stel dat het om 80 mio gaat. Dan zou dat direct positieve gevolgen hebben voor de cashflow en voor de grootte van het orderboek dat veel interesse heeft van analisten (abn kd eur 9 bijvoorbeeld)
    Thx; hoopte dat een winstupdate, een buitenlandse partij zou triggeren het advies te verhogen; de NL banken hebben dit recent allemaal gedaan, maar we hebben een MS, GS of DB (:-)) adviesverhoging nodig voor een extra boost
  3. [verwijderd] 23 november 2014 22:15
    TomTom - Kleven tegen de sleepkabel
    De koers is recent vanaf de 6,70 top omlaag gedoken tot aan de sleepkabel rond 5,40. Kijk eens hoe goed de sleepkabel zijn werk
    als dynamische trendlijn uitvoert. In de afgelopen vijf weken wordt elke koersdaling door deze lijn opgevangen met zo nu en dan een kleine zwieper er onder. Maar de bodies van de candles blijven tegen de
    SMA lijn aankleven en dat houdt de bullsdus in de race. Met 5,30 als ultieme steun proberen de bulls los te komen van de kabel
    om daarmee de uptrend nieuw leven in te blazen. Volgende week graag een extra aanwijzing als bevestiging.
    Bij een witte weekcandle boven de gemiddelde lijn worden koopjesjagers
    uitgenodigd de bulls een handje te helpen.

    www.bnpparibasmarkets.nl/MediaLibrary...
  4. [verwijderd] 24 november 2014 00:29
    blogs.strategyanalytics.com/AMCS/post...

    Apple Needs to Buy TomTom Now
    by rlanctot23-11-2014
    It’s the fourth quarter of the year and time, again, to consider the possibility of an acquisition of TomTom by Apple. This annual Q4 speculation was missing, for the first time, last year, but much has changed in the past 12 months.

    Apple’s strong interest in mapping is manifest in the roster of map-related acquisitions over the years including: Placebase, C3 Technologies, Locationary, Hopstop.com, Embark, and Broadmap. The most significant change since 2013, though, has been the announcement of Apple CarPlay for the integration of iPhones in cars.

    Last week’s L.A. Auto Show revealed that CarPlay, in spite of its March debut at the Geneva Auto Show, is still not ready for the market. As noted in an Automotive News blog, the best auto makers can hope for is spring 2015 availability – and likely requiring some sort of dealer update for the high profile vehicles, such as Volvo’s XC90, for which it was originally intended. (http://tinyurl.com/lr3xegl - Apple’s CarPlay Goes Missing in L.A. and in the Showroom)

    TomTom has had its own struggles in the automotive market with troubled hardware-centric programs in Europe, most notably Fiat’s Blue&Me Mobile which never made it to the U.S. Perhaps taking a lesson from its mixed experience as a Tier 1 supplier, TomTom’s latest quarterly report shows the company shifting its emphasis toward selling maps, software, traffic and cloud services – not hardware.

    The company touted automotive orders of EUR170M, but then had to backtrack a bit during the Q&A session with financial analysts noting that the revenue consisted of map data and updates, software and services to be recognized over an extended period of time. In other words, impressive though the figure was it did not suggest that TomTom was out of the turnaround woods.

    Apple, on the other hand, has demonstrated nearly unmatched skill in delivering market-beating hardware solutions along with productive and proven cloud services, navigation and streaming audio applications. But automotive integration has so far eluded Apple.

    TomTom’s maps have put Apple into the navigation business and Apple’s probe data has contributed greatly to the enhancement of TomTom’s already strong traffic information services. (Note: Neither TomTom nor Apple will confirm that TomTom has the benefit of Apple handset probe data.)

    By working together, Apple has helped TomTom compete with its nemesis, HERE, in traffic services – but TomTom remains at a disadvantage in terms of map quality. As evidence, BMW North America replaced TomTom’s U.S. maps in favor of HERE within the past year. Audi AG shifted its European traffic service business from INRIX to TomTom.

    Both HERE and TomTom claim 80% market share, but HERE is likely referring to map data share for embedded in-car systems while TomTom is referring to traffic information. A closer cooperation – ie. ownership based – between Apple and TomTom will enable coordinated improvement of map data for mobile navigation and advertising.

    Collaboration between TomTom and Apple will allow Apple to gain a leg up on autonomous driving developments (where TomTom claims partnerships with Volkswagen and Bosch) while TomTom will gain access to indoor navigation technology from Apple. Both companies, in other words, will be able to fill the gaps in their location product offerings.

    The argument against an acquisition is that Apple is getting the milk (maps) without owning the cow. But TomTom’s ongoing revenue decline threatens investments in research and map data quality along with its work in traffic and the extension of its product line into wearables.

    There are more details to the rationale, but let’s ring in the holidays with a restoration of the annual Apple buying TomTom rumor. With more than $100B in cash held overseas, the acquisition of TomTom makes huge sense. The only barrier is likely to be TomTom greed.

  5. [verwijderd] 24 november 2014 01:02
    Die meneer Lanctot bevestigt nog even dat TomTom Audi heeft geschaakt voor traffic in Europa (maar hij weet het blijkbaar nog niet voor de hele VW groep). En hij noemt ook dat TomTom dankzij de samenwerking met Appel haar al zeer sterke traffic product nog sterker heeft verbeterd. Al houden zowel TomTom en Apple hun kaken op elkaar over deze data-uitwisseling.

    Ben het uiteraard niet eens met zijn statement over revenue decline, maar ook niet met zijn relativering van 170 mio. Dat zijn orders die in 9 maanden gesloten zijn. Als TT op dat tempo doorgaat heb je over 2 jaar een orderboek van een half miljard. En ik denk dat het gaat versnellen, nu TT nieuwe diensten in automotive lanceert, zoals realtime maps. Big deal dat je dan moet deferren, als het orderboek zover oploopt.

    (ik denk omdat mensen soms een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt en dan denken dat er privacy risico's spelen, ondanks dat het om anonieme en geaggregeerde data gaat. Denk dat TT geleerd heeft van dat uit zijn verband gerukte politie akkefietje een paar jaar geleden.)
  6. [verwijderd] 24 november 2014 01:12
    TomTom heeft 2,9 miljard betaald voor TeleAtlas. Dat is 13 euro per aandeel. De (gepercipieerde) waarde daarvan is in het verleden afgenomen door de dreiging van Google Maps. Een bedreiging die je niet moest onderschatten, maar die m.i. uiteindelijk ook werd overdreven.

    En geldt dat nog steeds zo, nu veel grote partijen, inclusief Apple juist een alternatief zoeken voor Google Maps? En ook Volkswagen en Mercedes zich verzetten tegen Google news.boldride.com/2014/11/vw-and-merc...

    Daarnaast koop je bij TomTom niet alleen de maps (13 euro) maar ook de beste traffic service ter wereld, die geen onderdeel was van TeleAtlas. Plus een sterk groeiende (30% CARG) Telematics business die je zo kunt verzelfstandigen (3 euro). Plus een nieuw realtime mapping platform waar heel veel geld (ik denk > 100 mln) in gestopt is en jaren aan is gewerkt. Eentje die een voorsprong heeft op Nokia HERE qua update snelheid en technologie (closed feedback loop. En alle knowhow die bij TT in huis is, die bij Apple zo opzichtig afwezig is.

    Plus een partnership met Volkswagen voor highly automated driving. Apple koopt zich dan ook direct in belangrijke partnerships, wetende dat Volkswagen en Mercedes bang zijn voor Google. Die zullen Apple warmer welkom heten, omdat die niet achter de data aan zitten zoals Google doet.

    Als Apple 13 euro per aandeel voor TomTom neertelt, dan betalen ze voor TomTom wat TomTom zelf voor TeleAtlas betaalde.

    En dan krijgen ze er de hele rest van de rambam er allemaal gratis bij. Traffic, Telematics divisie, een hoop lincensing klanten, al het onderhoud en extra landen die na overname TeleAtlas zijn toegevoegd, het realtime mapmaking platform inclusief daaraan verbonden patenten en een aantal belangrijke partnerships, zoals Volkswagen, Peugeot-Citroen, Renault, en Mercedes, Toyota. Maar ook DeCarta voor online maps en in China nog een JV.

    En dan heb ik nog niet de TomTom brand genoemd en een consumerbusiness die wat men er ook over mag zeggen, nog steeds goed cash genereert.
  7. [verwijderd] 24 november 2014 01:14
    TT word al 10 jaar overgenomen door Apple. Duurt wel erg lang, contract zal er wel zijn,maar nog niet getekend. Ja ja. STOND very soon gaat alles bij TT.Geweldig bedrijf,met veel grote jongens in de wereld contracten, alleen als aandeelhouder heb je er geen reet aan. En is vanaf de topkoers van 70 euro inmiddels 92% verdampt.
  8. forum rang 5 nr36 24 november 2014 08:19
    ASML verwacht omzet bijna te verdubbelen

    VELDHOVEN (AFN) - ASML verwacht de omzet de komende zes jaar bijna te verdubbelen ten opzichte van 2013. De jaaromzet komt in 2020 naar verwachting uit op zo'n 10 miljard euro. Dat maakte de toeleverancier aan de chipindustrie maandag bekend.

    Voor dit jaar gaat het bedrijf uit van 5,6 miljard euro, na een omzet van 5,2 miljard euro in 2013. De winst per aandeel zal tot in de periode tot 2020 naar verwachting verdrievoudigen, aldus het bedrijf.

    Kom op Harold!
  9. Erik9400 24 november 2014 08:49
    Nou idd...vorig jaar had hij het over aanndeelhouderswaarde....weet bijna zeker dat hij vw bedoelde wat dat is een enorme vis die tt heeft gevangen.

    Vraag is ook wat Apple er van vindt als tt in vw modellen zit, ze zijn dan niet afhankelijk van kastjes maar ook niet van Apple voor data

    Voor indoor mapping wel maar dat laat tt volgens mij eerst lopen ... Is ook meer iets voor Google.

    Als tt contract met Apple niet gaat verlengen hebben ze echt een probleem...apple dan

    Kunnen ze geen systeem op markt brengen met Apple maps en dat zou blamage zijn....lees kost denk de kop van Tim

    Vraag is dus wie wie bij de ballen heeft....maar hoe hard gaant tt spel spelen
  10. NabeursInfoCorrectKaderen 24 november 2014 09:09
    quote:

    Erik9400 schreef op 24 november 2014 08:49:

    Nou idd...vorig jaar had hij het over aanndeelhouderswaarde....weet bijna zeker dat hij vw bedoelde wat dat is een enorme vis die tt heeft gevangen.

    Vraag is ook wat Apple er van vindt als tt in vw modellen zit, ze zijn dan niet afhankelijk van kastjes maar ook niet van Apple voor data

    Voor indoor mapping wel maar dat laat tt volgens mij eerst lopen ... Is ook meer iets voor Google.

    Als tt contract met Apple niet gaat verlengen hebben ze echt een probleem...apple dan

    Kunnen ze geen systeem op markt brengen met Apple maps en dat zou blamage zijn....lees kost denk de kop van Tim

    Vraag is dus wie wie bij de ballen heeft....maar hoe hard gaant tt spel spelen
    Dan nemen ze toch gewoon de kaarten van Nokia?
  11. [verwijderd] 24 november 2014 09:18
    Air France KLM staat weeeeeeeer hoger,dag 45 op een rij geloof ik. Van 5,80 naar 7,80. Tsja en hier maar wachten op VW. Wellicht speelt VW net zo met TT als Apple doet. TT heeft 700 contracten,maar het levert voor de huidige winst of omzet niets op. JA voor de toekomst,maar dan is er wel weer wat nieuws bijvoorbeeld softwarebug, afschrijving kaarten,belasting tegenvaller enz.
918 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links