*Justin* schreef op 30 oktober 2014 12:10:
Nog even mijn interpretatie van de 170 miljoen aan orders:
Een paar variabelen:
Omzet automotive = 110
TomTom heeft op dit moment een stabiele omzet in automotive. In de eerste drie kwartalen van dit jaar was de omzet uit Automotive 1 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Zeg dus maar precies gelijk. Op jaarbasis praten we voor dit jaar over een omzet van 110 miljoen.
Orderboek = 170 en loopt op
Dit jaar is het orderboek gegroeid naar 170 mln. en dit loopt op volgens Goddijn. Op PSA na wat al bekend was, is dit allemaal new business die dit jaar is binnengehaald. Voor het rekengemak ga ik uit van een orderboek eind dit jaar van 220 miljoen. Dus dat er nog 50 bijkomt dit jaar.
Omvang orderboek
Als er 220 mln omzet in het orderboek zit en op dit moment wordt er 110 miljoen omzet gemaakt. Dan is het orderboek dus goed voor 2 jaar omzet.
Deferrals en moment van erkennen van de omzet
Een gemiddeld contract met een autofabrikant schat ik op 3 jaar, dus 12 kwartalen. Het orderboek voorziet dus eind dit jaar in 220/3 = 73 miljoen omzet per jaar of 220/12 = 18,3 mln per kwartaal. Vanaf medio 2016 gaan de contracten lopen. Dus vanaf dan gaat er 18,3 mln. per kwartaal aan inkomsten ingeboekt worden
Groei orderboek gewenst tot minimaal 330 mio
Op dit moment is het orderboek goed voor 2 jaaromzetten. Het orderboek moet dus nog met 50% groeien naar 3 jaaromzetten (330 miljoen euro) voor groei in Automotive. Want de omzet wordt gemiddeld genomen over drie jaren uitgekeerd (=aanname). De vraag is dus hoe snel het orderboek groeit en daarom zal daar de komende kwartalen met zeer veel belangstelling naar gekeken worden. De groei kan je immers extrapoleren.
Dat het orderboek snel kan groeien (wat Goddijn verwacht) wordt onderbouwd door:
- Groei connected car segment, dus meer aanvragen
- Producten die er eerst niet waren (componenten) zijn nu af
- Record aantal RFQ's (order aanvragen) die kunnen leiden tot groei orderboek
- Realtime mapmaking platform eind dit jaar af
- Groei van aanzien in automotive wereld
- Nauwere partnerships met o.a. Volkswagen door automated driving
- Afgelopen kwartalen is de order intake gegroeid, deze lijn kan zich doorzetten
- Goddijns verwachting: over een paar jaar 80% van alle auto's in Europa met TomTom traffic.
- Volgens Goddijn is percentage contract wins hoger is dan het huidige marktaandeel van 30%
- Realtime maps van TT op kostenefficiente wijze is volgens Goddijn gepatenteerd.
(De patenten hebben (heb ik eerder gehoor) vooral te maken met het comprimeren van data zodat ze niet te zwaar zijn om heen en weer te communiceren. Mocht Nokia ook realtime maps in ontwikkeling hebben (wat hij tijdens de AvA niet verwachtte), dan niet met dezelfde prijs/kwaliteit verhouding.)
Mijn verwachting is dan ook dat het orderboek het stuwmeer aan omzet voor de toekomst (leading indicator) wordt waar analisten naar gaan kijken. En dat deze inzicht geeft in met 100% zekerheid te verwachten toekomstige omzet. De inkomsten in termen van cash zullen vooruitlopen om inkomsten in de boekhouding volgens de IFRS regels.
Daar weet Beperktedijkbewaking alles van (waarvoor dank) en deze lijn wordt alleen maar sterker. Het focussen op omzet die in de staatjes staat is leuk voor de mannen op RTLZ, maar zegt niks over de financiële positie (cash) en de continuiteit en groeiverwachtingen die TomTom heeft. Het orderboek is m.i. de beste methode om dat de verschillende talking heads te laten inzien. Dat gebeurt ook, want zoals je hierboven ziet stelden alle analisten inhoudelijke en intelligente vragen.