Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Verslag conference call

34 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 hvasd2 30 oktober 2014 11:00
    TomTom koersdoel omhoog naar EUR5,50 van EUR5,27 - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Nomura verhoogt het koersdoel voor TomTom (TOM2.AE) naar EUR5,50 van EUR5,27 en verhoogt de ramingen voor de omzet in 2015 en 2016. Het advise blijft neutral. Volgens de analist laat de consumententak een stabilisatie zien, waarbij de daling van het aantal verkochte navigatiekastjes afneemt en de gemiddelde verkoopprijs gelijk blijft. De groei van Telematics was indrukwekkend. Het onderdeel automotive zal vanaf 2016 en daarna waarschijnlijk weer groei laten zien, als gevolg van een groeiende orderintake. In 2014 werd tot op heden voor EUR170 miljoen aan order binnengehaald. Omstreeks 10.40 uur noteert het aandeel 1,2% hoger op EUR5,57, terwijl de Midcap met 0,2% dealt. (RVD)
  2. [verwijderd] 30 oktober 2014 12:10
    Nog even mijn interpretatie van de 170 miljoen aan orders:

    Een paar variabelen:

    Omzet automotive = 110
    TomTom heeft op dit moment een stabiele omzet in automotive. In de eerste drie kwartalen van dit jaar was de omzet uit Automotive 1 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Zeg dus maar precies gelijk. Op jaarbasis praten we voor dit jaar over een omzet van 110 miljoen.

    Orderboek = 170 en loopt op
    Dit jaar is het orderboek gegroeid naar 170 mln. en dit loopt op volgens Goddijn. Op PSA na wat al bekend was, is dit allemaal new business die dit jaar is binnengehaald. Voor het rekengemak ga ik uit van een orderboek eind dit jaar van 220 miljoen. Dus dat er nog 50 bijkomt dit jaar.

    Omvang orderboek
    Als er 220 mln omzet in het orderboek zit en op dit moment wordt er 110 miljoen omzet gemaakt. Dan is het orderboek dus goed voor 2 jaar omzet.

    Deferrals en moment van erkennen van de omzet
    Een gemiddeld contract met een autofabrikant schat ik op 3 jaar, dus 12 kwartalen. Het orderboek voorziet dus eind dit jaar in 220/3 = 73 miljoen omzet per jaar of 220/12 = 18,3 mln per kwartaal. Vanaf medio 2016 gaan de contracten lopen. Dus vanaf dan gaat er 18,3 mln. per kwartaal aan inkomsten ingeboekt worden

    Groei orderboek gewenst tot minimaal 330 mio
    Op dit moment is het orderboek goed voor 2 jaaromzetten. Het orderboek moet dus nog met 50% groeien naar 3 jaaromzetten (330 miljoen euro) voor groei in Automotive. Want de omzet wordt gemiddeld genomen over drie jaren uitgekeerd (=aanname). De vraag is dus hoe snel het orderboek groeit en daarom zal daar de komende kwartalen met zeer veel belangstelling naar gekeken worden. De groei kan je immers extrapoleren.

    Dat het orderboek snel kan groeien (wat Goddijn verwacht) wordt onderbouwd door:
    - Groei connected car segment, dus meer aanvragen
    - Producten die er eerst niet waren (componenten) zijn nu af
    - Record aantal RFQ's (order aanvragen) die kunnen leiden tot groei orderboek
    - Realtime mapmaking platform eind dit jaar af
    - Groei van aanzien in automotive wereld
    - Nauwere partnerships met o.a. Volkswagen door automated driving
    - Afgelopen kwartalen is de order intake gegroeid, deze lijn kan zich doorzetten
    - Goddijns verwachting: over een paar jaar 80% van alle auto's in Europa met TomTom traffic.
    - Volgens Goddijn is percentage contract wins hoger is dan het huidige marktaandeel van 30%
    - Realtime maps van TT op kostenefficiente wijze is volgens Goddijn gepatenteerd.

    (De patenten hebben (heb ik eerder gehoor) vooral te maken met het comprimeren van data zodat ze niet te zwaar zijn om heen en weer te communiceren. Mocht Nokia ook realtime maps in ontwikkeling hebben (wat hij tijdens de AvA niet verwachtte), dan niet met dezelfde prijs/kwaliteit verhouding.)

    Mijn verwachting is dan ook dat het orderboek het stuwmeer aan omzet voor de toekomst (leading indicator) wordt waar analisten naar gaan kijken. En dat deze inzicht geeft in met 100% zekerheid te verwachten toekomstige omzet. De inkomsten in termen van cash zullen vooruitlopen om inkomsten in de boekhouding volgens de IFRS regels.

    Daar weet Beperktedijkbewaking alles van (waarvoor dank) en deze lijn wordt alleen maar sterker. Het focussen op omzet die in de staatjes staat is leuk voor de mannen op RTLZ, maar zegt niks over de financiële positie (cash) en de continuiteit en groeiverwachtingen die TomTom heeft. Het orderboek is m.i. de beste methode om dat de verschillende talking heads te laten inzien. Dat gebeurt ook, want zoals je hierboven ziet stelden alle analisten inhoudelijke en intelligente vragen.
  3. VanillaSky 30 oktober 2014 12:49
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 12:10:

    Nog even mijn interpretatie van de 170 miljoen aan orders:

    Een paar variabelen:

    Omzet automotive = 110
    TomTom heeft op dit moment een stabiele omzet in automotive. In de eerste drie kwartalen van dit jaar was de omzet uit Automotive 1 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Zeg dus maar precies gelijk. Op jaarbasis praten we voor dit jaar over een omzet van 110 miljoen.

    Orderboek = 170 en loopt op
    Dit jaar is het orderboek gegroeid naar 170 mln. en dit loopt op volgens Goddijn. Op PSA na wat al bekend was, is dit allemaal new business die dit jaar is binnengehaald. Voor het rekengemak ga ik uit van een orderboek eind dit jaar van 220 miljoen. Dus dat er nog 50 bijkomt dit jaar.

    Omvang orderboek
    Als er 220 mln omzet in het orderboek zit en op dit moment wordt er 110 miljoen omzet gemaakt. Dan is het orderboek dus goed voor 2 jaar omzet.

    Deferrals en moment van erkennen van de omzet
    Een gemiddeld contract met een autofabrikant schat ik op 3 jaar, dus 12 kwartalen. Het orderboek voorziet dus eind dit jaar in 220/3 = 73 miljoen omzet per jaar of 220/12 = 18,3 mln per kwartaal. Vanaf medio 2016 gaan de contracten lopen. Dus vanaf dan gaat er 18,3 mln. per kwartaal aan inkomsten ingeboekt worden

    Groei orderboek gewenst tot minimaal 330 mio
    Op dit moment is het orderboek goed voor 2 jaaromzetten. Het orderboek moet dus nog met 50% groeien naar 3 jaaromzetten (330 miljoen euro) voor groei in Automotive. Want de omzet wordt gemiddeld genomen over drie jaren uitgekeerd (=aanname). De vraag is dus hoe snel het orderboek groeit en daarom zal daar de komende kwartalen met zeer veel belangstelling naar gekeken worden. De groei kan je immers extrapoleren.

    Dat het orderboek snel kan groeien (wat Goddijn verwacht) wordt onderbouwd door:
    - Groei connected car segment, dus meer aanvragen
    - Producten die er eerst niet waren (componenten) zijn nu af
    - Record aantal RFQ's (order aanvragen) die kunnen leiden tot groei orderboek
    - Realtime mapmaking platform eind dit jaar af
    - Groei van aanzien in automotive wereld
    - Nauwere partnerships met o.a. Volkswagen door automated driving
    - Afgelopen kwartalen is de order intake gegroeid, deze lijn kan zich doorzetten
    - Goddijns verwachting: over een paar jaar 80% van alle auto's in Europa met TomTom traffic.
    - Volgens Goddijn is percentage contract wins hoger is dan het huidige marktaandeel van 30%
    - Realtime maps van TT op kostenefficiente wijze is volgens Goddijn gepatenteerd.

    (De patenten hebben (heb ik eerder gehoor) vooral te maken met het comprimeren van data zodat ze niet te zwaar zijn om heen en weer te communiceren. Mocht Nokia ook realtime maps in ontwikkeling hebben (wat hij tijdens de AvA niet verwachtte), dan niet met dezelfde prijs/kwaliteit verhouding.)

    Mijn verwachting is dan ook dat het orderboek het stuwmeer aan omzet voor de toekomst (leading indicator) wordt waar analisten naar gaan kijken. En dat deze inzicht geeft in met 100% zekerheid te verwachten toekomstige omzet. De inkomsten in termen van cash zullen vooruitlopen om inkomsten in de boekhouding volgens de IFRS regels.

    Daar weet Beperktedijkbewaking alles van (waarvoor dank) en deze lijn wordt alleen maar sterker. Het focussen op omzet die in de staatjes staat is leuk voor de mannen op RTLZ, maar zegt niks over de financiële positie (cash) en de continuiteit en groeiverwachtingen die TomTom heeft. Het orderboek is m.i. de beste methode om dat de verschillende talking heads te laten inzien. Dat gebeurt ook, want zoals je hierboven ziet stelden alle analisten inhoudelijke en intelligente vragen.
    In hoeverre kan je er vanuit gaan dat alle contracten (orderboek) voor 3 jaren zijn. Kan me voorstellen dat er wellicht ook langdurigere contracten inzitten of is dit ooit zo verteld?
  4. [verwijderd] 30 oktober 2014 14:17
    quote:

    VanillaSky schreef op 30 oktober 2014 12:49:

    [...]

    In hoeverre kan je er vanuit gaan dat alle contracten (orderboek) voor 3 jaren zijn. Kan me voorstellen dat er wellicht ook langdurigere contracten inzitten of is dit ooit zo verteld?
    Ik denk dat een contract vaak duurt tot de eerste facelift en dat je daarna een contractverlening kunt winnen. Neem als voorbeeld Renault. In mei 2009 rolde de eerste Carminat van de band. corporate.tomtom.com/releasedetail.cf... Daarna kwam de R-Link en nu wordt de R-Link 2 gelanceerd. In een periode van 6 jaar komt dus nu de derde generatie er aan. Dus dan kom je precies op 3 jaar per systeem.

    Ik ga er uiteraard niet van uit dat alle contracten drie jaar duren. Dat inzicht heb ik ook niet. Ik denk wel dat het een goede benadering is van het gemiddelde en dat sommige contracten langer en sommige korter duren.
  5. [verwijderd] 30 oktober 2014 16:46
    www.abiresearch.com/market-research/p...

    Heb het rapport niet, maar titels zeggen soms veel:

    6.1. The Car as a Service (CaaS)
    6.2. Blurring of the Boundaries between Public and Private Transportation
    6.4. Widespread Adoption of Fleet Management Technology and Commercial Telematics
    6.8. Impact on the Number of Vehicles and Required Road and Parking Infrastructure
    6.9. Infotainment Explosion

    While autonomous driving under the control of a human standby driver is quickly gaining momentum and winning acceptance, driverless vehicles mostly remain off target, despite Google's recent announcement to start its testing. However, only driverless vehicles will bring the full range of autonomous driving benefits including car sharing, social mobility, and economic growth.

    While progress is being made on the technological side, user acceptance and regulation remain huge bottlenecks. Nevertheless, the path towards robotic vehicles is now firmly established with the stakes very high for those getting their first.This report describes the main driverless car players and initiatives, technologies, use cases, wider impact, barriers, and use attitudes, and includes forecasts per type and region.


    Melanie Schultz helpt ook mee:

    Vandaag in FD fd.nl/economie-politiek/900438/ik-wil...

    Uw ambitie is dat Nederland koploper wordt bij de ontwikkeling van de zelfsturende auto. We ontwikkelen hier toch helemaal geen auto's?'

    Maar we hebben juist veel van de technologie in huis. Bedrijven als NXP en Tomtom, die wereldwijd leveren. Die technologie is misschien nog wel belangrijker dan het karkas van de auto. We zijn ook een goede proeftuin, door de manier waarop onze stedelijke gebieden zijn ingericht, met een flink aantal snelwegen daartussen.'

    De standaard in de VS wordt waarschijnlijk heel anders. Google’s self-driving car is bijvoorbeeld veel minder in staat vooruit te kijken.
    'Ik kan helaas niet de hele wereld bestieren. Maar het is belangrijk de ons omringende landen erbij te hebben. We werken nu samen met Duitsland en Oostenrijk. Als we goede standaarden kunnen zetten, hoop ik dat we verder komen dan deze paar landen, verder dan Europa.

    'U hoopt op een sterke positie om met de Amerikanen te onderhandelen?'
    Zeker. Maar het blijft complex. Ik vind het belangrijk in de voorhoede te zitten, ook om de belangen van onze industrie te behartigen. Welke technologie gaat winnen, laat zich niet plannen. Maar op een gegeven moment moet je wel keuzes maken.'
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 oktober 2014 01:02
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 12:10:

    ...
    Omzet automotive = 110
    TomTom heeft op dit moment een stabiele omzet in automotive. In de eerste drie kwartalen van dit jaar was de omzet uit Automotive 1 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Zeg dus maar precies gelijk. Op jaarbasis praten we voor dit jaar over een omzet van 110 miljoen.
    ...

    Op dit moment is het orderboek goed voor 2 jaaromzetten. Het orderboek moet dus nog met 50% groeien naar 3 jaaromzetten (330 miljoen euro) voor groei in Automotive. Want de omzet wordt gemiddeld genomen over drie jaren uitgekeerd (=aanname). De vraag is dus hoe snel het orderboek groeit en daarom zal daar de komende kwartalen met zeer veel belangstelling naar gekeken worden. De groei kan je immers extrapoleren.
    ...
    Mijn verwachting is dan ook dat het orderboek het stuwmeer aan omzet voor de toekomst (leading indicator) wordt waar analisten naar gaan kijken. En dat deze inzicht geeft in met 100% zekerheid te verwachten toekomstige omzet. De inkomsten in termen van cash zullen vooruitlopen om inkomsten in de boekhouding volgens de IFRS regels.

    Daar weet Beperktedijkbewaking alles van (waarvoor dank) en deze lijn wordt alleen maar sterker.
    ...
    Justin, dank voor je prima verslag.
    Over defrev:

    Bij 3-jaars contracten, volledig vooruit betaald, en min of meer stabiele en gelijkmatig gespreidde omzetten, geldt: totale defrev (DT) = 1,5 maal de jaaromzet.

    Bij de huidige automotive omzet van 110 mln zou, onder díe aannamen, dus een defrev horen van 165 mln (!!), in een evenwichtssituatie dus.

    Zover is het nog lang niet, en die factor 1,5 zal er ook nooit komen. Ten eerste niet omdat de huidige automotive contracten vermoedelijk niet allen drie jaar lopen, en zeker niet alles vooruit betaald zal worden, ook in de toekomst niet(?). (NB. Bij jaarlijkse betaling is de factor 0,5 ipv. 1,5). Ten 2e niet omdat die 3 jaar niet voor alle componenten hoeft te gelden.

    Wat wel duidelijk is dat bij een toename van de automotive omzet, waarbij er meer en langer gedeferred zal worden, het nog wel even duurt tot er iets van een 'evenwichtssituatie' bereikt zal worden. We hebben het dan over 2018 of zo, if ever.
    Tot die tijd zal er in het door jou gehoopte/verwachte scenario sprake zijn van een gestaag groeiende defrev (DK én DL) bij automotive, met jaren lang minder vrijval dan opbouw. En dus nog veel verborgen omzet.

    Geen wonder dat HG nogal voorzichtig is met zijn automotive outlook voor 2015 en 2016, ondanks een hoopvol opbouwend orderboek.
  7. [verwijderd] 31 oktober 2014 02:11
    Eens beperktedijkbewaking. Een order is trouwens pas omzet zodra je een factuur stuurt. Voor de dit jaar binnengehaalde orders ad 170 mio geldt dat de eerste leveringen medio 2016 gaan plaatsvinden, dus de facturen wellicht ergens in het eerste halfjaar van 2016 de deur uit gaan (lijkt me?)
  8. [verwijderd] 31 oktober 2014 17:41
    Harman heeft 1.700 miljoen euro aan contracten binnengehaald voor volledige infotainment systemen. Die contracten starten vanaf de tweede helft van 2016

    TomTom heeft 170 miljoen euro aan contracten binnengehaald voor kaarten, traffic en software voor infotainment systemen. Die contracten starten ook de tweede helft van 2016.

    Harman
    www.nasdaq.com/aspx/call-transcript.a...

    TT
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...
  9. [verwijderd] 1 november 2014 08:39
    quote:

    *Justin* schreef op 31 oktober 2014 02:11:

    Eens beperktedijkbewaking. Een order is trouwens pas omzet zodra je een factuur stuurt. Voor de dit jaar binnengehaalde orders ad 170 mio geldt dat de eerste leveringen medio 2016 gaan plaatsvinden, dus de facturen wellicht ergens in het eerste halfjaar van 2016 de deur uit gaan (lijkt me?)
    Laten we er maar van uitgaan dat betreffende facturen ook nog eens juist gedateerd zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat om omzet te genereren over een bepaald jaar of juist niet er met de factuur data gerommeld wordt. E.e.a. valt bij een bedrijf als Tom2, waar de geheimzinnigheid de boventoon voert, nooit te controleren.




34 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links