Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,100 18 apr 2024 15:47
  • -0,085 (-1,37%) Dagrange 6,050 - 6,230
  • 333.707 Gem. (3M) 301,7K

29 oktober 2014: TomTom>> de Cijfers de Commentaren en de Koersreactie....................

377 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 19 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2014 17:01
    quote:

    Praxis schreef op 30 oktober 2014 16:53:

    [...]
    en waar verdienen die shorters dan hun geld volgens jou jij denkt dat ze onbeperkt kunnen verkopen zonder te kopen nee wij gaan flink verdienen aan de shorters kijk maar naar ako
    Ik denk dat je gelijk hebt Praxis.

    Hedgefunds zijn bepaald geen domme jongens. Ze hebben allemaal slimme gasten in dienst met PhD's en MBA's en noem maar op. Maar dat maakt deze veelal beta geschoolde boys niet onfeilbaar. Ik heb zelf ook ooit een MBA gedaan en ben daar mensen tegengekomen die 10x zo intelligent zijn als ik, maar toch niet altijd de verbanden zien (holistisch)

    Deze gasten gaan er uiteindelijk met de staart tussen de benen vandoor. Ik denk dat ze hun schade redelijk beperkt kunnen houden, ze weten altijd wel hun uitstap momentje te creëren. Als ze er short in blijven dan worden ze langzaam doch vakkundig gesloopt door Goddijn en zijn staf.
  2. [verwijderd] 30 oktober 2014 17:09
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 17:01:

    [...]

    Ik denk dat je gelijk hebt Praxis.

    Hedgefunds zijn bepaald geen domme jongens. Ze hebben allemaal slimme gasten in dienst met PhD's en MBA's en noem maar op. Maar dat maakt deze veelal beta geschoolde boys niet onfeilbaar. Ik heb zelf ook ooit een MBA gedaan en ben daar mensen tegengekomen die 10x zo intelligent zijn als ik, maar toch niet altijd de verbanden zien (holistisch)

    Deze gasten gaan er uiteindelijk met de staart tussen de benen vandoor. Ik denk dat ze hun schade redelijk beperkt kunnen houden, ze weten altijd wel hun uitstap momentje te creëren. Als ze er short in blijven dan worden ze langzaam doch vakkundig gesloopt door Goddijn en zijn staf.
    Nu hebben ze toch verkeerd gegokt! Zitten volledig scheef
  3. Mark73 30 oktober 2014 20:37
    Weet iemand een linkje naar een shortsell register in de VS?
    Wat is begreep is dat sommige partijen short gaan in een aandeel en dan long gaan in het aandeel van de concurrent. Ik ben wel benieuw wie een short zit in Garmin. Bijvoorbeeld of Highclere International Investors hier op staat.
  4. [verwijderd] 30 oktober 2014 21:28
    quote:

    Mark73 schreef op 30 oktober 2014 20:37:

    Weet iemand een linkje naar een shortsell register in de VS?
    Wat is begreep is dat sommige partijen short gaan in een aandeel en dan long gaan in het aandeel van de concurrent. Ik ben wel benieuw wie een short zit in Garmin. Bijvoorbeeld of Highclere International Investors hier op staat.
    www.nasdaq.com/symbol/tmoaf/short-int...
    www.nasdaq.com/symbol/grmn/short-inte...

    Dirk (long-interest)
  5. Mark73 30 oktober 2014 21:57
    quote:

    Dirk R. Wijnen schreef op 30 oktober 2014 21:28:

    [...]

    www.nasdaq.com/symbol/tmoaf/short-int...
    www.nasdaq.com/symbol/grmn/short-inte...

    Dirk (long-interest)

    Bedankt Dirk,

    Hier staan wel het aantal short, maar niet de partijen die short zitten.
    Het aantal is wel opvallend constant overigens...

    Hier staan de partijen die een belang hebben in Garmin.
    Er zit er geen tussen die short zit in TT, dus mijn gedachtenkronkel gaat niet op.

    finance.yahoo.com/q/mh?s=GRMN+Major+H...
  6. [verwijderd] 30 oktober 2014 22:52
    Nabrandertje

    Goddijn zei dat over een paar jaar 4 op de 5 auto's met tomtom traffic rondrijdt. Hij stelde dit als feit. Dit betekent twee dingen:

    - volkswagen gaat tomtom traffic gebruiken. Zo niet dan vrijwel alle andere merken die er zijn
    - inrix is inderdaad toast. Leuk dat ze wat geld hebben gekregen van Porsche, maar de traffic markt is voor tomtom
  7. bart1805 30 oktober 2014 23:00
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 22:52:

    Nabrandertje

    Goddijn zei dat over een paar jaar 4 op de 5 auto's met tomtom traffic rondrijdt. Hij stelde dit als feit. Dit betekent twee dingen:

    - volkswagen gaat tomtom traffic gebruiken. Zo niet dan vrijwel alle andere merken die er zijn
    - inrix is inderdaad toast. Leuk dat ze wat geld hebben gekregen van Porsche, maar de traffic markt is voor tomtom
    De wereld is groter dan Europa.
  8. [verwijderd] 30 oktober 2014 23:31
    quote:

    bart1805 schreef op 30 oktober 2014 23:00:

    [...]
    De wereld is groter dan Europa.
    Europa is wel de grootste en meest volwassen markt en via de Europese autofabrikanten gaat tomtom ook China in. Ik zie voor Inrix niet zoveel uitbreidingsmogelijkheden in automotive. Wellicht wel in smart cities.
  9. bart1805 30 oktober 2014 23:52
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2014 23:31:

    [...]

    Europa is wel de grootste en meest volwassen markt en via de Europese autofabrikanten gaat tomtom ook China in. Ik zie voor Inrix niet zoveel uitbreidingsmogelijkheden in automotive. Wellicht wel in smart cities.
    Aannames. Of het zo gaat lopen is de vraag. In Europa ziet het er goed uit. Vraag is of het ook flink knaken oplevert. Daar lijkt het namelijk nogal aan te schorten als het gaat om traffic.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 oktober 2014 00:06
    quote:

    bart1805 schreef op 30 oktober 2014 23:52:

    [...]
    Aannames. Of het zo gaat lopen is de vraag. In Europa ziet het er goed uit. Vraag is of het ook flink knaken oplevert. Daar lijkt het namelijk nogal aan te schorten als het gaat om traffic.
    Mee eens dat het 'verdienend vermogen' van TT telkens weer wat tegenvalt. Maar ze zijn tegelijkertijd goed in het drukken (of verbergen) van winst: zie de verhoogde amortisatie, en de non-current defrev.
  11. bart1805 31 oktober 2014 00:29
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 31 oktober 2014 00:06:

    [...]

    Mee eens dat het 'verdienend vermogen' van TT telkens weer wat tegenvalt. Maar ze zijn tegelijkertijd goed in het drukken (of verbergen) van winst: zie de verhoogde amortisatie, en de non-current defrev.

    Het wordt steeds stabieler en om dat te voltooien hebben ze nog wel een paar jaar nodig. Daarna zal blijken of het echt weer heel fors gaat groeien. Het gaat langzamer dan jij en veel anderen steeds denken. Kijk naar de C&S omzet. Neemt procentueel weliswaar toe, maar nominaal slechts 1 miljoen euro. 5 miljoen van die C&S groei is afkomstig van Telematics. Voor de andere BU's is er dus sprake van een daling van de C&S omzet.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 oktober 2014 01:27
    quote:

    bart1805 schreef op 31 oktober 2014 00:29:

    [...]
    Het wordt steeds stabieler en om dat te voltooien hebben ze nog wel een paar jaar nodig. Daarna zal blijken of het echt weer heel fors gaat groeien. Het gaat langzamer dan jij en veel anderen steeds denken. Kijk naar de C&S omzet. Neemt procentueel weliswaar toe, maar nominaal slechts 1 miljoen euro. 5 miljoen van die C&S groei is afkomstig van Telematics. Voor de andere BU's is er dus sprake van een daling van de C&S omzet.
    Nu we het er toch over hebben, ik zat me (ivm. mijn gepuzzel over defrevs) net af te vragen wat de C&S omzet dit jaar zal worden. Hier mijn schatting:
    (wie het iets beter weet of kan onderbouwen: ik hoor het graag!)

    Totale omzet 2014 wordt ca 950 mln (schijnt hier zo'n beetje de consensus onder kenners te zijn).

    Percentage C&S schat ik op 41%.
    Antwoord is dus: C&S omzet 2014 wordt 0,41 x 950 = € 390 mln.

    Motivatie van die 41%:
    Percentage over heel 2013 was: 38%.
    In 2014, Q1: 48%, Q2: 41%, Q3: 43%.
    Q4 heeft altijd de neiging wat lager te zijn (in 2013 bijvoorbeeld slechts 34%).
    Vandaar mijn voorzichtige 41% over 2014, wel wat hoger dan 2013 over-all.
  13. [verwijderd] 31 oktober 2014 02:26
    Ik heb ff bijgelezen. De CC kenmerkte zich deze keer door beduidend betere vragen dan vorige keren. "Men" heeft op het netvlies dat automotive DE strategisch belangrijkste component is. Verrassend weinig over TTT.

    Ik heb zelf een beetje een 2013-Q4 momentje. Eigenlijk is het automotive verhaal nog niet zo slecht. Dat Peugeot langzamer gaat opleveren hangt waarschijnlijk samen met vertraagde ontwikkeling daar door de belabberde gang van zaken bij PSA in de afgelopen periode. Dat de werkelijke bijdrage pas vanaf 2016-2017 zichtbaar wordt is ook weer niet zo vreselijk verbazingwekkend als je bedenkt dat het zal moeten komen van het "uit- en infaseren" van modellen en bestaande contracten. Er zit wel duidelijk stabiliteit in de inkomstenstroom aan te komen. Beduidend stabieler dan in de PND-tijd. Maar dat betekent ook dat we wel heel lang geduld moeten hebben t.a.v. de triggers voor de koers.

    Ik vind dat er hier weinig wordt gezegd over TTT. Ik was ronduit teleurgesteld dat we maar tot 414.000 abo's waren geklommen ondanks de introductie van de Pro's. Heb ff geen tijd om te checken of Q3 vorig jaar ook zo traag was, maar lineair was Q3 dus bepaald niet op een 30% niveau.

    Al met al een "mixed bag", waarbij mijn eerdere constatering dat de LT intact is kan blijven staan. KT vind ik het nog steeds teleurstellend. Ik had meer vuurwerk verwacht van sportwatches en met name van TTT. Bij TTT zou er eigenlijk inmiddels sprake moeten zijn van groei beduidend boven de marktgroei. Maar dat kan ik er echt niet in zien. En in mijn ogen ligt dat echt aan de "nerd-achtige" aanpak van die Duitsers. Daar moet m.i. echt veel meer focus op de marketing komen.

    Het lijkt er op dat mijn aanpak waarbij ik zo'n 40% aandelen heb verkocht gecombineerd met het schrijven van ATM-november puts er inderdaad toe zal leiden dat ik voor dat deel van de TT-portefeuille zo'n 20 centjes zaagtand-geld kan opstrijken. Toch zo'n 3-4% rendement in een maandje. Gegeven het te verwachten "kabbelende" koersverloop ga ik dat misschien de komende tijd wel wat vaker doen: premie melken.

    Ik moet trouwens nog zien of die nieuwe shorters van de laatste tijd hun posities winstgevend kunnen sluiten. Maar wie weet pas het wel in een Exit-plaatje. Soms denk ik wel eens: laat het maar gebeuren. Maar dan wel graag op een koers van >10. We zitten niet voor niets al zo lang geduldig te wachten.
377 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 19 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links