noxard schreef op 25 oktober 2014 18:41:
Kun je nu beter Unilever via de AEX, LSE of NYSE kopen?
Is er op dit moment sprake van grove mis-pricing bij de listings van Unilever? Moet je daarop inspelen of is zo'n arbitrage mogelijkheid juist riskant vanwege noise trader risk?
Wat zijn de voordelen van cross-listing voor aandeelhouders? Voor de hand liggende voordelen zijn:
- Verschil in liquiditeit, maar bij Unilever zijn alle 3 erg liquide
- Meer informatie
- "bonding" betere bescherming voor aandeelhouders
- Minder transactiekosten omdat je je valuta niet hoeft om te zetten aangezien je zowel in dollars, euro's of ponden kan kopen. Dus je zou zeggen als je euro's hebt koop ze maar in Amsterdam.
- Mis-pricing in dual-listed Companies
- Verschil in transactiekosten (bv. Stamp Duty in Londen van 0.5%)
Maar zijn er nog meer voordelen van cross-listing voor aandeelhouders?
Als je 10 jaar gelden Unilever NV via de NYSE had gekocht waren je aandelen nu 95.07% duurder geweest, maar als je via de NYSE de plc had gekocht waren ze 113.77% duurder geweest.
Hoe komt dat en voor het rendement op de LT kun je dan nu beter via de AEX, LSE of NYSE notering Unilever kopen?
Wat voor invloed hebben wisselkoersen, ga je ook short of long op een munt als je Unilever koopt in die munt. Je zou toch denken dat Unilever overal evenveel waard wordt ongeacht aan welke beurs die noteert, maar de markt denkt daar toch anders over. Ik denk zelf als Nederlander dat je Unilever nu het beste aan de AEX kunt kopen, hoor graag jullie mening.
bron o.a.:
[1]Roosenboom, Peter, and Mathijs A. van Dijk, 2009, The Market Reaction to Cross-Listings: Does the Destination Market Matter? Journal of Banking and Finance, 33, 1898-1908.
papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstr...[2]Froot, Kenneth A. & Dabora, Emil M. 1998, 'How are stock prices affected by the location of trade?', Journal of Financial Economics 53 (1999) p. 189-216.
www.people.hbs.edu/kfroot/oldwebsite/...[3] Tim Koller,Marc Goedhart,David Wessels (2010). Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. 5th ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley&Sons, Inc. p. 372-377. [pdf]
www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/dot...