Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 10,045 23 apr 2024 10:40
  • -0,040 (-0,40%) Dagrange 9,976 - 10,145
  • 259.032 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 74 75 76 77 78 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 16 oktober 2014 18:11
    'Komst van Elbers als CEO moet KLM's winstgevendheid kracht bijzetten' - Update
    (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Komst van Elbers als CEO moet KLM's winstgevendheid kracht bijzetten' om informatie toe te voegen.)

    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Met het oog op de crisis bij de Nederlandse tak KLM van Air France-KLM (AF.FR) zien onderhandelingspartners van KLM het gedwongen aftreden van Camiel Eurlings, die woensdag per direct is vervangen door Pieter Elbers als nieuwe CEO van KLM, als gunstig voor de winstgevendheid. KLM-veteraan Elbers moet beter in staat zijn het hoofd te bieden aan de prangende dilemma's waar de Europese traditionele luchtvaarder onder gebukt gaat.

    "In ruil voor een 0%-groei in de salarissen werd ons bij de CAO-onderhandelingen voor 2013 en 2014 winstgevendheid beloofd, onder meer door het terugdringen van de kosten", zegt bestuurder Jan van der Brink van vakbond FNV Bondgenoten, die een groot deel van het grondpersoneel van KLM vertegenwoordigt, tegen Dow Jones. "De rendementen blijven echter fors achter", waar de aanstelling van Elbers mogelijk een ommekeer kan brengen. "Elbers heeft herhaaldelijk bewezen dit goed te kunnen."

    "De heer Eurlings is goed, alleen is dit niet genoeg voor de situatie waar het bedrijf momenteel in zit", zegt Bob van der Wal, bestuursvoorzitter van de Vereniging van Hoger KLM Personeel (VHKP) en voormalig HR-manager binnen KLM, tegen Dow Jones, die hiermee wijst op de noodzaak van actie omtrent zes dringende kwesties bij het luchtvaartconcern.

    KLM heeft in Europa te kampen met de snelle groei van low-cost carriers, die in toenemende mate concurrentie vormen en de resultaten van de van oudsher nationale luchtvaartmaatschappijen steeds meer onder druk zetten. Plannen om de eigen low-cost dochter Transavia beter in de markt te zetten, om zelf ook te profiteren van de toenemende vraag naar goedkope vluchten, stuitten recentelijk op verzet en zijn in de ijskast gezet.

    Intercontinentaal vormt de groei van steenrijke staatscarriers uit het Midden-Oosten een bedreiging voor de voortzetting van KLM in de huidige vorm, als belangrijke speler op intercontinentale vluchten, en daarmee mogelijk de levensvatbaarheid van de luchtvaarder, dat met zijn vestiging in Nederland slechts een kleine thuismarkt heeft. Met de aanstaande investering van golf-carrier Etihad in KLM's joint venture partner Alitalia, heerst de vrees dat vluchten die vertrekken van hubs in Italie naar bestemmingen wereldwijd via Abu Dhabi zullen plaatsvinden, waar deze momenteel veelal via de Amsterdamse luchthaven Schiphol op KLM-vluchten worden geleid.

    "Er spelen grote belangen, die ook groter zijn dan de KLM", zegt Van der Wal. "Het gaat hier om de rechtstreekse toegang vanuit Nederland tot meer dan 60 prominente hoofdsteden".

    De geopolitieke spanningen, met conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, vormen daarnaast een groot punt van zorg, evenals de ebola-verspreiding, die in hoog tempo effect uitoefent op de luchtvaartsector. De samenwerking met het in 2004 gefuseerde Air France is een ander dringend aandachtspunt, gezien de aanhoudende verlieslatende activiteiten bij de Franse tak, en de recente pilotenstaking daar, die een operationeel verlies van EUR500 miljoen opleverde voor de groep. Met de noodzakelijke verbeteringen in de kostenstructuur, waarbij operaties voor minder kosten moeten worden uitgevoerd, wordt vooralsnog geen voortgang geboekt.

    Vier jaar geleden werd Eurlings bij KLM binnengehaald als hoofd van de vrachtdivisie, om vervolgens tweeenhalfjaar later de hoogste positie binnen het concern in te nemen. Terwijl de carriere van Eurlings zich tot dan toe volledig in de gemeentelijke, regionale en landelijke Nederlandse politiek afspeelde, heeft Elbers sinds zijn aanstelling bij de KLM in 1992 een trackrecord binnen het luchtvaartconcern opgebouwd, met functies wereldwijd, waaronder die van general manager in Japan en Korea, en op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen als hoofd netwerkstrategie en alliantie-ontwikkeling. Elbers is meegegroeid met het bedrijf en zou volgens Van der Wal "goede leiding en sturing kunnen geven aan KLM".

    Waar Elbers met zijn aantreden als CEO in het huidige moeilijke klimaat voor KLM in de media wordt beschreven als een saneerder, verwerpt VHKP-bestuursvoorzitter Van der Wal dit beeld: "Ik ken zijn verleden ook, en ik zou hem niet beschrijven als saneerder, maar daarentegen als iemand met veel kunde, kennis en daadkracht."

    FNV'er Van der Brink voorziet met het vertrek van Eurlings echter een harde lijn in de CAO-besprekingen, die eind november aanvangen. "Een van [Air France-KLM's] commissarissen sprak recentelijk uit dat er nu ook bezuinigd moet worden bij de KLM, en een paar dagen later volgt er een leiderschapwisseling." Van der Brink wijst erop dat Eurlings nadrukkelijk uitsprak geen conflict met de vakbonden te willen, terwijl "er een aantal zijn die dat niet schuwen". Eurlings heeft de afgelopen weken herhaaldelijk benadrukt dat de harde houding van het Franse management richting de Air France-piloten niet zal overwaaien naar Nederland. "Maar wij maken ons nu wel zorgen", zegt Van der Brink. "Hoewel wij nog niet precies weten hoe Elbers hier instaat. "Voor de onderhandelingen voor de nieuwe CAO, die 1 januari 2015 van kracht moet zijn, zet FNV in op een loonstijging van 3% op jaarbasis.

    Eurlings bevond zich de afgelopen weken actief onder het KLM-personeel met de viering van het 95-jarig jubileum van 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij. Van der Wal kan geen inzage geven in de vraag hoe lang het voornemen er al was om Eurlings te vervangen. "Antwoorden van mijn kant hierop zouden speculatief zijn", aldus Van der Wal, die het vertrek van Eurlings zelf woensdag te horen kreeg, voorafgaand aan de officiële aankondiging naar buiten toe.

    Na het vertrek van Eurlings is de raad van bestuur tijdelijk teruggebracht van vier naar drie leden. KLM heeft het voornemen om op korte termijn een nieuw bestuurslid aan te stellen. "Het is van belang dat de raad van bestuur snel weer op volledige sterkte zal zijn", zegt een KLM woordvoerster tegen Dow Jones.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; ellen.proper@wsj.com


  2. forum rang 8 Wilbar 16 oktober 2014 21:01

    Piloten Air France akkoord met Transavia-plan
    Gepubliceerd op 16 okt 2014 om 17:24

    PARIJS (AFN) - De piloten van Air France staan achter de plannen die het luchtvaartbedrijf heeft voor Transavia in Frankrijk. Dat maakte de zustermaatschappij van KLM donderdag bekend.

    Air France en pilotenvakbond SNPL zullen de plannen vrijdag presenteren. Het luchtvaartconcern gaf al wel de belangrijkste punten aan. Zo wordt de vloot van Transavia, die nu uit maximaal 14 toestellen mag bestaan, vanaf de zomer van 2015 uitgebreid met Boeing 737's.

    Piloten van Air France die worden ingezet bij Transavia krijgen twee arbeidscontracten en behouden op die manier hun plaats in de pikorde bij Air France. Dat was de grootste zorg van de piloten, die vorige maand 2 weken staakten. Ze vreesden hun privileges kwijt te raken zodra ze voor Transavia zouden gaan vliegen

    Air France zal eventuele toekomstige veranderingen in de arbeidsvoorwaarden voorleggen aan de vakbonden. Behalve bij de bond van Air France-piloten moet ook de bond van Transavia-vliegers worden geraadpleegd.
  3. forum rang 8 Wilbar 16 oktober 2014 21:10
    Uit het Algemeen Dagblad:

    'Eurlings stapte op uit woede over niet verlengen contract'
    Door: redactie 16-10-14 - 15:59 bron: FD, BNR Nieuwsradio

    Camiel Eurlings is opgestapt als topman bij de KLM omdat zijn contract niet zou worden verlengd. Daarover was de president-directeur zó boos dat hij met onmiddellijke ingang ontslag nam. Dat beweert het Financiële Dagblad (FD) althans op basis van een eigen reconstructie.

    Eurlings kreeg gistermiddag van twee leden van de raad van commissarissen van de KLM te horen dat zijn contract niet zou worden verlengd. Dat liep tot 1 april. Het slechte nieuws maakte de president-directeur woedend, zegt de KLM-watcher van het FD.

    'Motie van wantrouwen'
    'Eurlings is een beetje temperamentvol, opvliegend zo je wil. In zijn drift heeft hij gezegd: dit is een motie van wantrouwen, dan vertrek ik meteen,' zo verklaarde Yteke de Jong vanmiddag op BNR Nieuwsradio.

    Binnen een half uur had Eurlings volgens haar zijn spullen gepakt en was hij vertrokken. De Jong sprak naar eigen zeggen met de betrokkenen onder wie voorzitter Hans Smits van de raad van commissarissen en commissaris Remmert Laan.

    Volgens de FD-journaliste had Eurlings het besluit van de Raad van Commissarissen kunnen zien aankomen. 'Sinds zijn aantreden als president-directeur rommelde het. Smits heeft het afgelopen half jaar regelmatig gesprekken met hem gevoerd over zijn functioneren. Het moest beter, dat is Eurlings ook te verstaan gegeven.'

    'Jetset-uitstraling'
    De KLM-topman moest volgens haar ook af van zijn 'jetset-uitstraling' zoals oudgedienden en commissarissen het charisma van Eurlings noemden. 'Dit was het moment voor de commissarissen om te kijken of ze wel of niet door zouden gaan met hem. Toen is de bijl gevallen,' aldus De Jong.

    Volgens Eurlings'opvolger Pieter Elbers besloten de CDA-coryfee en de Raad van Commissarissen in gezamenlijk overleg dat de KLM-topman zou opstappen. Eurlings speelde volgens hem 'een belangrijke en onmiskenbare rol' bij het verder ontwikkelen en zichtbaar maken van het merk KLM.

    'Betrokken'
    'Niet alleen het directieteam vond hem een betrokken president-directeur maar ook veel andere KLM'ers hebben dat zo ervaren,' zegt hij vandaag in het personeelsblad Wolkenridder waaruit RTV NH citeert.

    Naar verluidt was er kritiek op Eurlings omdat hij de Nederlandse belangen binnen het Frans-Nederlandse concern niet krachtig genoeg zou verdedigen. In diverse media wordt beweerd dat Eurlings te onzichtbaar was voor zijn personeel en dat dit één van de redenen zou zijn geweest voor zijn vroegtijdige vertrek.

    'Geen bedrijfsmanager'
    Bronnen rond het bedrijf vermoeden volgens de NOS dat de raad van commissarissen vond dat Eurlings wel een goede people manager was, maar geen goede manager van het bedrijf.
  4. forum rang 10 voda 17 oktober 2014 14:38
    Air France-passagier in Madrid test negatief op ebola controle

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Air France-passagier van de donderdag in Madrid aan de grond gehouden vlucht, heeft in een eerste medische controle negatief getest op ebola, hebben Spaanse autoriteiten vrijdag gemeld.

    De uit Nigeria afkomstige passagier was vanuit Lagos via Parijs met vlucht AF1300 naar Madrid gevlogen. Hij kreeg tijdens die vlucht, met een Airbus A321 en 162 andere passagiers aan boord, symptomen van ebola, waaronder hevige trillingen en koorts.

    De passagier wordt nu nog aangehouden in het ziekenhuis, waar de test heeft plaatsgevonden, om een tweede test te ondergaan, om definitief te kunnen vaststellen dat hij ebolavrij is. Die tweede test moet 72 uur na de eerste test plaatsvinden, melden de Spaanse autoriteiten.

    Hetzelfde geldt voor een Spaanse medische hulpverleenster, die in de eerste test ook negatief heeft gescoord.

    In Spanje zitten nu in totaal 21 mensen, vooral hulpverleners, uit voorzorg in quarantaine, vanwege mogelijke ebolabesmetting.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  5. forum rang 10 voda 17 oktober 2014 16:10
    Bram Gräber wordt nieuwe KLM-directeur - Bronnen
    Door Bart Koster

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Bram Gräber wordt de nieuwe KLM-directeur, als vierde lid van de raad van bestuur van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij binnen Air France-KLM (AF.FR), veronderstellen KLM-ers, maar ook luchtvaartdeskundigen buiten het bedrijf en bestuurders van Nederlandse vakbonden.

    De ervaren KLM-manager komt bij een rondvraag door Dow Jones Nieuwsdienst steeds nadrukkelijk in beeld, nu is besloten om, na het plotselinge vertrek van Camiel Eurlings en de benoeming van Pieter Elbers tot CEO als zijn opvolger, weer een vierde lid aan de raad van bestuur toe te voegen. Na het echec met ex-politicus Eurlings zal als vanouds weer voor een interne kandidaat worden gekozen, is de stellige overtuiging van de ondervraagde deskundigen.

    De in 1965 geboren Gräber kwam in 1995 binnen bij KLM Cargo, waar hij begon als communicatiemanager, direct bij grote reorganisatieprojecten betrokken was, en aansluitend verscheidene managementfuncties vervulde. Daarna deed hij veel commerciele en operationele ervaring op, onder meer als directeur van KLM Nederland en CEO van KLM-dochter Transavia. Hij is nu executive vice president Strategy Passenger Business in het Group Executive Committee van Air France-KLM.

    Bijkomend voordeel is dat Gräber ook goed ligt bij de Franse bestuurders binnen de groep en zijn handen min of meer vrij heeft, merkt een vakbondsbestuurder op. Hij was door Air France-KLM bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac uitverkoren om de functie van CEO van het nieuw op te richten Transavia Europe te worden, maar De Juniac heeft het plan voor een derde Transavia, naast Transavia Nederland en Transavia France, onder zware druk van vakbonden en personeel van Air France laten varen.

    Door Dow Jones geraadpleegde kenners wijzen op de complementariteit tussen de als directe en rechtlijnige ex-militair Elbers en de als wat genuanceerder en socialer beschouwde Gräber. "Maar kijk uit: Bram lacht altijd en is uiterst intelligent, maar is zeer geslepen en als het moet messcherp", zegt een voormalige KLM HR-manager.

    De door Dow Jones ondervraagde in- en externe deskundigen gaan er unaniem vanuit dat de aanstelling van Gräber als KLM-directeur onder personeel, ondernemingsraad, vakbonden en klanten positief zal worden gewaardeerd.

    KLM-woordvoerster Joyce Veekman bevestigde donderdag tegen Dow Jones dat er weer een vierde lid aan de raad van bestuur zal worden toegevoegd, maar zegt nu niet te kunnen bevestigen, maar ook niet ontkennen dat het Bram Gräber wordt. "Onze nieuwe CEO Pieter Elbers zal zich de komende weken orienteren op de samenstelling van het team om hem heen", aldus Veekman.

    "Deze turbulente tijden vragen ook om rust en overzicht teneinde een aantal zaken goed op de rit te zetten. De komende maand zal ik daarom vooral gebruiken voor gesprekken met veel KLM-collega's, de bonden, ondernemingsraad en andere relevante stakeholders", zegt de nieuwe CEO Pieter Elbers zelf daarover in een speciale editie van het personeelsbulletin Wolkenridder Actueel. Hij spreekt daarin ook zijn waardering en dank uit voor de inzet bij KLM in de afgelopen vier jaar van zijn voorganger Camiel Eurlings.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  6. forum rang 10 voda 21 oktober 2014 16:10
    EU onderzoekt Air France-KLM's transatlantische joint venture

    BRUSSEL (Dow Jones)--De Europese Unie (EU) vraagt feedback aan luchtvaartmaatschappijen op aanraden van Air France-KLM Group, Alitalia SpA and Delta Air Lines Inc., die mededingingsbezwaren over hun transatlantische samenwerking willen wegnemen.

    De EU-toezichthouders voeren al meer dan drie jaar onderzoek uit naar de samenwerking tussen de drie grote luchtvaartmaatschappijen. Air France-KLM, Alitalia en Delta, die alle drie lid zijn van de SkyTeam alliantie, voeren e e n gezamenlijk agenda-, prijs- en capaciteitsbeleid en delen de winsten op de transatlantische routes.

    De Europese Commissie is bezorgd dat de samenwerking kan resulteren in hogere prijzen op drie routes: Parijs-New York voor premium passagiers, Amsterdam-New York en Rome-New York voor alle passagiers.

    De drie luchtvaartmaatschappijen hebben nu aangeboden slots, ofwel de toekenning van landings- en starttijden op luchthavens, beschikbaar te maken op de luchthavens van de Amsterdam-New York en Rome-New York vluchtroutes, om concurrenten in staat te stellen de markt te betreden, meldt de commissie dinsdag. De luchtvaartmaatschappijen hebben tevens ingestemd akkoorden te sluiten die het voor concurrerende luchtvaartmaatschappijen mogelijk maken om tickets aan te bieden op hun vluchten. Daarbij zullen de drie concerns aansluiting op ander vervoer vergemakkelijken.

    De toezichthouder heeft derde partijen nu aangeboden om binnen een maand na de publicatie in de EU's officiele publicatieblad commentaar in te dienen op de voorstellen van de drie luchtvaartmaatschappijen.

    "Als de markttest bevestigt dat de voorgestelde toezeggingen de mededingingsbezwaren wegnemen, kan de commissie de voorgestelde verbintenissen juridisch bindend maken voor de bedrijven", zegt de toezichthouder.

    Door Tom Fairless. Vertaald en bewerkt Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  7. forum rang 8 Wilbar 27 oktober 2014 08:21
    'Air France-KLM moet 20 procent bezuinigen'
    Gepubliceerd op 27 okt 2014 om 08:11

    AMSTERDAM (AFN) - Air France-KLM moet drastisch ingrijpen om technisch faillissement te voorkomen. Dat meldde De Telegraaf maandag op basis van ingewijden in Parijs.

    Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk maar ook in Nederland. Duizenden banen zouden volgens de krant op de tocht staan, omdat de kosten wel 20 procent omlaag moeten om de hevige concurrentie het hoofd te bieden en financieel orde op zaken te stellen.
  8. forum rang 8 Wilbar 27 oktober 2014 08:31
    De Telegraaf, ma 27 okt 2014, 07:13

    Duizenden Nederlandse banen dreigen te verdwijnen
    Voortbestaan KLM aan zijden draadje


    De directie van Air France KLM moet keihard ingrijpen in het Frans-Nederlandse bedrijf om technisch faillissement te voorkomen, beweren goedingelichte bronnen in Parijs. „Komende weken worden cruciaal voor het voortbestaan.”

    Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk, maar ook in Nederland lijkt de tijd van ’de blauwe familie bij elkaar houden en niemand gedwongen de poort uit’ voorbij.

    Duizenden banen zouden op de tocht staan, omdat de kosten wel 20% omlaag moeten om de hevige concurrentie van Europese prijsvechters en Turkse en Arabische langeafstandvliegers het hoofd te bieden en financieel orde op zaken te stellen.

    De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers, die de ontslagen Camiel Eurlings opvolgde, wil niets zeggen voordat woensdag de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend worden. Alleen de Franse pilotenstaking kostte al een half miljard euro.

    Morgen vergaderen bestuurders en commissarissen van Air France KLM de hele dag op het hoogste niveau over de te nemen drastische maatregelen om de verliesgevende vliegmaatschappij van de ondergang te redden.

  9. forum rang 10 voda 27 oktober 2014 16:17
    Air France-KLM: bericht dreigend bankroet 'volledig onjuist'

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het bericht in een Nederlandse krant over een mogelijk naderend technisch faillissement van Air France-KLM (AF.FR) is 'volledig onjuist', zegt de luchtvaartgroep in een verklaring tegen Dow Jones.

    Dagblad De Telegraaf meldde maandag op basis van anonieme bronnen in Parijs dat duizenden banen op de tocht staan, omdat de kosten wel met 20% omlaag moeten. Volgens de krant moet keihard ingegrepen worden in het Frans-Nederlandse bedrijf om een technisch faillissement te voorkomen.

    Woordvoerder Ulli Gendrot van Air France noemt de maatregelen die volgens de krant genomen moeten worden 'pure speculatie'. De stappen die noodzakelijk zijn om de kosten terug te dringen, zowel in Frankrijk en Nederland, zijn vermeld in het Perform 2020-programma, dat in september werd gepubliceerd, zegt de woordvoerster.

    De luchtvaartgroep kampt met een aantal prangende dilemma's, waaronder hevige concurrentie van steenrijke staatscarriers uit het Midden-Oosten op de internationale routes en van de snelle groei van low-cost luchtvaarders in Europa. Woensdag 15 oktober werd Camiel Eurlings als CEO vervangen door Pieter Elbers. Onder Perform 2020 moeten de kosten verder worden teruggedrongen en moet onder meer een uitbreiding van de low-cost-dochter Transavia France de winstgevendheid stimuleren.

    Terwijl de koers van Air France-KLM 4,5% daalt is er geen paniek bij de luchtvaartgroep naar aanleiding van het bericht in De Telegraaf, zegt Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. "Ze hebben nog behoorlijk wat cash en aanzienlijke kredietlijnen. Ik denk niet dat ze op omvallen staan, maar er moeten maatregelen genomen worden als ze op de lange termijn willen overleven".

    Hoewel Versteeg een hold-advies heeft op Air France-KLM en de noodzaak om de hoge kosten voor de vluchten benadrukt, noemde de analist het mediabericht, zonder duidelijke bronnen en twee dagen voordat het bedrijf kwartaalcijfers publiceert, zeer schadelijk.

    Van een speciale vergadering tussen de commissarissen en bestuurders die volgens De Telegraaf morgen plaats zou vinden 'over het nemen van drastische maatregelen om de vliegtuigmaatschappij van de ondergang te redden' is geen sprake, volgens KLM woordvoerder Joost Ruempol. "Dit wekt het beeld op alsof hiervoor een speciale vergadering in het leven is geroepen, terwijl het een reguliere vergadering betreft, en de aandacht momenteel op Perform 2020 ligt".

    Air France-KLM publiceert woensdag de resultaten over het derde kwartaal.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  10. forum rang 10 voda 28 oktober 2014 16:05
    KLM ontkent schrappen van 7.500 banen - Update

    (Update van eerder gepubliceerd bericht '7.500 banen verdwijnen bij KLM - media', om een reactie van KLM toe te voegen.)

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM's (AF.FR) Nederlandse eenheid KLM ontkent dat er 7.500 banen geschrapt gaan worden bij het luchtvaartconcern, zoals eerder op dinsdag geopperd werd door een Nederlandse krant.

    KLM zou banen gaan uitbesteden waardoor eigen personeel overbodig wordt en duizenden banen op de tocht staan, meldde het Algemeen Dagblad dinsdag.

    "De Air France-KLM group verzet zich tegen deze speculaties gebaseerd op foute informatie en uit de lucht gegrepen cijfers in de Nederlandse media", geeft KLM als verklaring uit, die 'met klem' de inhoud van het artikel ontkent.

    Woensdag komt Air France-KLM met de resultaten naar buiten, en hoewel het luchtvaartconcern zich momenteel in een gesloten financiele periode zit, voelde het zich genoodzaakt om een verklaring naar buiten te brengen.

    Het AD citeerde vakbondsvoorzitter Reinier Castelein van De Unie, die verwacht dat KLM's nieuwe CEO woensdag bij het verschijnen van de derdekwartaalresultaten met een plan komt 'om keihard te reorganiseren'. Het gaat volgens het AD om zo'n 7.500 mensen die hun baan verliezen, ofwel 1 op de 4 werknemers.

    Het werk bij KLM verdwijnt zelf niet, aldus het AD, maar wordt door goedkoper, externe krachten uitgevoerd. "Het betekent dat er straks geen blauwe KLM tankvrachtwagens meer rondrijden, maar bijvoorbeeld een Shell-wagen", zegt Castelein tegen het AD.

    Maandag kwam De Telegraaf met een bericht naar buiten over een mogelijk naderend technisch faillissement van Air France-KLM, wat vervolgens ontkent werd door de luchtvaartgroep.

    De luchtvaartgroep kampt met een aantal prangende dilemma's, waaronder hevige concurrentie van steenrijke staatscarriers uit het Midden-Oosten op de internationale routes en van de snelle groei van low-cost luchtvaarders in Europa. Woensdag 15 oktober werd Camiel Eurlings als CEO vervangen door Pieter Elbers. Onder Perform 2020 moeten de kosten verder worden teruggedrongen en moet onder meer een uitbreiding van de low-cost-dochter Transavia France de winstgevendheid stimuleren.

    Het aandeel Air France-KLM noteert dinsdag omstreeks 14.00 uur 1,0% hoger.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  11. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:07
    'KLM moet mee met structurele veranderingen'

    WOENSDAG 29 OKTOBER 2014, 15:52 uur | 55 keer gelezen

    AMSTELVEEN (AFN) - KLM zal zich snel verder moeten aanpassen aan de sterk veranderende luchtvaartmarkt. Dat zei topman Pieter Elbers woensdag. Hij kon niet beloven dat het streven om 'de familie bij elkaar te houden', zoals zijn voorganger Peter Hartman in 2009 de wens om ontslagen te vermijden verwoordde, behouden blijft.
    “We zitten in een andere situatie dan in 2009”, zei Elbers. Destijds ging KLM uit van een tijdelijke terugval, waarna weer groei zou komen. “Dat was op dat moment de juiste keuze”, aldus de topman. De veranderingen van de laatste jaren zijn volgens hem echter structureler van aard en vragen wellicht om een andere aanpak.

    Op de omvang en invulling van de benodigde kostenbesparingen wilde de topman, die 2 weken geleden het roer overnam van Camiel Eurlings, niet vooruitlopen. Zoals eerder aangekondigd wil het bedrijf samen met het eigen personeel op zoek naar manieren om efficiënter en goedkoper te werken.

    Scherp beeld

    Elbers wil daar vaart achter zetten. “Voor het einde van het jaar willen we een scherp beeld hebben”, zei hij. KLM staat voor belangrijke investeringen, onder meer in vernieuwing van de vloot en luxere stoelen voor de business class. “Dat moet allemaal worden gefinancierd en daarvoor zijn betere resultaten nodig”, aldus de topman.

    De afgelopen jaren presteerde KLM beter dan zustermaatschappij Air France, maar daar is dit jaar de klad in gekomen. In de eerste jaarhelft wisten de Fransen volgens Elbers de resultaten aanzienlijke sterker op te vijzelen, hoewel KLM het in absolute zin nog wel aanzienlijk beter deed.

    In het derde kwartaal, dat bij Air France werd verpest door een pilotenstaking, liet KLM zelfs een forse verslechtering zien. Dat komt volgens Elbers door dalende inkomsten uit met name passagiersvervoer over lange afstanden. De vliegtuigen zaten voller dan een jaar eerder, maar de opbrengsten per passagier waren door de scherpere concurrentie lager. De kosten daarentegen liepen licht op.

  12. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:16
    Air France-KLM past capex en capaciteit voor 2015 aan - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) past zijn netwerkplannen voor komende zomer aan na de aanhoudende overcapaciteit in de kernmarkten. Veranderingen hebben betrekking op routes naar Oost-Afrika en Latijns-Amerika, meldt chief financial officer Pierre-Francois Riolacci aan analisten terwijl hij de derdekwartaalresultaten presenteert. Daarnaast zullen er zware beslissingen worden genomen om de plannen voor de kapitaaluitgaven voor 2015 aan te passen aan de marktrealiteit, zegt Riolacci. Aandelen in Air France-KLM dalen 2,0%. (robert.wall@wsj.com)(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  13. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:16
    AF-KLM koestert samenwerking met Alitalia

    WOENSDAG 29 OKTOBER 2014, 12:20 uur | 1863 keer gelezen

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM hecht nog altijd veel waarde aan de samenwerking met de Italiaanse branchegenoot Alitalia. Dat zei financieel directeur Pierre-François Riolacci woensdag in een toelichting op de kwartaalcijfers van de luchtvaartonderneming.
    Air France-KLM nam in 2009 een belang van 25 procent in het toen al zieltogende Alitalia. Sindsdien is het Italiaanse bedrijf alleen maar verder in moeilijkheden geraakt. Toen het vorig jaar de bestaande aandeelhouders om een nieuwe investering vroeg, gaf Air France-KLM niet thuis. Het belang verwaterde daardoor tot iets meer dan 7 procent.

    Inmiddels heeft Alitalia overeenstemming bereikt met Etihad over een kapitaalinjectie. De Arabische samenwerkingspartner van Air France-KLM krijgt daarmee bijna de helft van de aandelen in handen. Voor Air France-KLM resteert een belang van minder dan 1 procent, zei Riolacci.

    Investering

    Air France-KLM heeft de waarde van zijn belang vorig jaar al volledig afgeschreven. “Wij hebben veel geld verloren aan onze investering in Alitalia”, erkende Riolacci. “Maar we hebben ook veel geld verdiend aan onze samenwerking mét Alitalia.”

    De Italiaanse luchtvaartmaatschappij is nog altijd een waardevolle partner, en kan dat ook na de gedeeltelijke overname door Etihad blijven, benadrukte Riolacci. Daarom is het volgens hem in het belang van Air France-KLM dat de samenwerking tussen Etihad en Alitalia slaagt.

  14. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:17
    Air France-KLM kan goed terugkomen na slecht KW3- Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM (AF.FR) kan de winsten volgend jaar weer zien oplopen, zelfs met een "comateuze Franse economie", zegt RBC Capital naar aanleiding van de derdekwartaalresultaten. De prestatie van de luchtvaartgroep is aangetast door een 14-dagen durende pilotenstaking bij Air France, die leidde tot een 'slecht kwartaal' met een verloren gaand winstmomentum, zegt analist Damian Brewer. Op de lange termijn zou de staking volgens hem kunnen bijdragen aan een scherpere focus op onderdelen van de strategie. Het aandeel Air France-KLM noteert 1,4% lager op EUR6,55, op een 0,2% hogere Midkap. (robert.wall@wsj.com) (EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  15. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:20
    Air France-KLM gebukt onder staking; 61% lagere derdekwartaalwinst
    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM's (AF.FR) operationele winst is in het derde kwartaal met 61% gekelderd, na een 14 dagen durende pilotenstaking die de luchtvaartgroep circa EUR416 miljoen aan omzet kostte in die periode, blijkt woensdag voorbeurs uit de winstpublicatie van het Frans-Nederlandse concern.

    De operationele winst bedroeg EUR247 miljoen, in vergelijking tot EUR641 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder, meldt Europa's grootste luchtvaartconcern, gemeten naar vervoerscijfers, in een statement. De omzet daalde met 6,7% naar EUR6,7 miljard. De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op EUR100 miljoen, EUR48 miljoen onder het niveau van vorig jaar.

    Piloten van Air France boden weerstand tegen het voornemen van het management om low-cost dochter Transavia uit te breiden en dwongen de luchtvaartmaatschappij gedurende een periode van twee weken de vluchten in te perken. De arbeidsonrust heeft het operationeel resultaat met EUR330 miljoen verminderd.

    Dat de winstcijfers niet rooskleurig zouden zijn was bekend nadat Air France-KLM in september aankondigde dat de staking een negatieve impact van EUR500 miljoen zou hebben op de winst voor rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie over het volledige jaar. Daarnaast verlaagde de luchtvaartgroep de winstdoelstelling afgelopen juli al naar een bandbreedte van EUR2,2 miljard tot EUR2,3 miljard. De afgelopen dagen was er in de Nederlandse media veel beroering rondom de financiele gezondheid van Air France-KLM, terwijl het luchtvaartconcern in een gesloten financiele periode zat, voorafgaand aan de publicatie van de derdekwartaalresultaten.

    Woensdag meldt de Frans-Nederlandse luchtvaarder de inspanningen kracht bij te zetten om de impact van de staking en de aanhoudende zwakte die voortkomt uit een 'trage' economie te minimaliseren. Chief financial officer Pierre-François Riolacci zegt dat verdere investeringsplannen worden aangenomen in lijn met de Perform 2020 strategie, die afgelopen september werd onthuld.

    Air France-KLM kan de voornemens voor zijn vloot herzien, zegt Riolacci zonder verdere details te verschaffen. De luchtvaartgroep meldt dat het zelfs voorafgaand aan de staking al onwaarschijnlijk was dat de bij Airbus Group bestelde resterende A380 super-jumbo's geleverd zouden worden, en dat de groep naar verwachting kleinere A350 lange afstand vliegtuigen zal inzetten.

    Exclusief de impact van de staking kwam de omzet in de afgelopen verslagperiode nagenoeg vlak uit in vergelijking tot een jaar eerder, met een operationeel resultaat dat circa EUR18 miljoen zwakker uitkwam op jaarbasis. Valuta-effecten drukten voor circa EUR78 miljoen op het resultaat.

    Om een einde te maken aan de staking heeft Air France-KLM de lancering van Transavia Europa in de ijskast gezet, welk voornemen onderdeel uitmaakte van Perform 2020. De luchtvaartgroep houdt vast aan zijn plan om Transavia France uit te breiden in een poging de kosten terug te dringen bij zijn korte afstandsvluchten en efficienter te kunnen concurreren met low-cost rivalen als Easyjet. Deze Britse low-cost maatschappij heeft zijn winstoutlook opwaarts bijgesteld, terwijl het profiteerde van de arbeidsproblemen bij zijn rivaal.

    Vorige week rapporteerden vijf van de grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen toegenomen kwartaalwinsten dankzij dalende brandstofprijzen, terwijl zij een vergelijkbaar succes voor de rest van het jaar verwachten. Europese luchtvaartmaatschappijen profiteren echter minder van deze ontwikkeling in de brandstofprijs, aangezien zij hun inkoopprijzen al eerder dit jaar hebben vastgelegd, om zichzelf te beschermen tegen sterke schommelingen in de brandstofprijs. Daarbij doet een waardevermindering van de euro ten opzichte van de dollar, in welke valuta de grondstof wordt opgekocht, het voordeel van lagere brandstofprijzen grotendeels teniet.

    Door Ellen Proper, met een bijdrage van Robert Wall; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  16. forum rang 10 voda 29 oktober 2014 16:51
    KLM boekt lagere winst door prijzendruk
    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De resultaten van de Nederlandse tak KLM van Air France-KLM (AF.FR) werden in het derde kwartaal aangetast door prijzendruk, lichtte Pieter Elbers woensdag toe, die twee weken geleden Camiel Eurlings opvolgde als KLM topman.

    KLM boekte over het derde kwartaal een operationele winst van EUR265 miljoen, waar in diezelfde periode vorig jaar EUR358 miljoen werd gerealiseerd.

    Hoewel de vliegtuigen voller zaten met een bezettingsgraad van 90%, versus 80% een jaar eerder, leidden lagere ticketprijzen tot EUR55 miljoen lagere opbrengsten.

    Die verslechtering zit hem voor 90% in de lange-afstandsvluchten, voornamelijk naar Azie, maar ook naar Zuid-Amerika.

    Elbers licht toe dat de kosten per eenheid in het derde kwartaal totaal met 20 miljoen zijn opgelopen, wat betekent dat KLM in dit kwartaal afwijkt van het eerder ingezette momentum van kostenbesparingen.

    "Dit betekent geenszins dat we aan de rand van de afgrond staan", aldus Elbers, die de conference call met Nederlandse journalisten aanving met het ontkrachten van de waarheid van berichten die de afgelopen dagen in de media zijn verschenen, waaronder het schrappen van 7.500 banen bij KLM. "Deze verhalen zijn volledig uit de lucht gegrepen. Dit is al uitgesproken maar ik hecht er waarde aan dit nogmaals te benoemen", aldus Elbers.

    Air France-KLM chief financial officer Pierre-Francois Riolacci sprak in een eerdere conference call op woensdag uit dat de derdekwartaalresultaten, "de noodzaak voor verdere aanpassingen van de kostenstructuur bij KLM benadrukken".

    Elbers ziet mogelijkheden voor een aantal efficienymaatregelen om de kosten terug te dringen, maar wil daar voorlopig geen details over verschaffen.

    Eerder op woensdag meldde de luchtvaartgroep dat de twee weken durende pilotenstaking bij Air France het operationeel resultaat met een geschatte EUR330 miljoen heeft verminderd. De operationele winst bedroeg in het derde kwartaal EUR247 miljoen, in vergelijking tot EUR641 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder, meldt Europa's grootste luchtvaartconcern, gemeten naar vervoerscijfers, in een statement. De omzet daalde met 6,7% naar EUR6,7 miljard. De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op EUR100 miljoen, EUR48 miljoen onder het niveau van vorig jaar.

    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  17. forum rang 8 Wilbar 12 november 2014 08:52

    Passagiersvervoer Air France-KLM groeit weer
    Gepubliceerd op 12 nov 2014 om 08:21

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft in oktober, de maand na de verlammende staking van Franse piloten, de draad weer opgepakt met een toename van het passagiersvervoer. Dat groeide met in totaal 2 procent op jaarbasis, terwijl de capaciteit met 1,2 procent toenam, zo meldde de luchtvaartgroep woensdag.

    Doordat de vraag sterker toenam dan het aantal beschikbare stoelen, steeg de gemiddelde bezettingsgraad. Gemiddeld was vorige maand 84,7 procent van de stoelen aan boord bezet, een verbetering met 0,7 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

    Met name op vluchten van en naar Noord- en Latijns-Amerika nam de vraag sterk toe. De sterkste verbetering van de bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, deed zich evenwel voor in het Europese netwerk. Daar werd minder capaciteit ingezet terwijl de vraag toenam.
  18. forum rang 10 voda 12 november 2014 16:09
    Transavia Nederland staat niet te koop - media

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Transavia Nederland staat niet te koop zegt president-directeur Pieter Elbers van het Nederlandse onderdeel van Air France-KLM (AF.FR), zo schrijft het Financieele Dagblad (FD) woensdag.

    Elbers zei dit dinsdag tijdens de laatste passagiersvlucht met het vliegtuig MD-11.

    De krant schrijft dat CEO Alexandre de Juniac van Air France-KLM van plan is om bedrijfsonderdelen te verkopen om financieel gezonder te worden. Ook heeft lowcost vliegmaatschappij Ryanair eerder aangegeven te willen samenwerken met KLM. Een verkoop van Transavia aan Ryanair zou het Ierse bedrijf een startpositie op Schiphol verschaffen, schrijft het FD.

    "We zoeken het eerst in kostenbesparingen, voordat we gaan denken aan het verkopen van bedrijfsonderdelen van KLM", zegt Elbers

    - Door Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; amsterdam@wsj.com

  19. forum rang 10 voda 14 november 2014 15:33
    'KLM benoemt nieuwe operationeel directeur'

    VRIJDAG 14 NOVEMBER 2014, 15:25 uur | 83 keer gelezen

    AMSTELVEEN (AFN) - KLM heeft René de Groot benoemd tot nieuwe operationeel directeur van de luchtvaartmaatschappij. Dat meldde het Financieele Dagblad (FD) vrijdag op basis van ingewijden.

    Volgens het FD wordt de benoeming maandag bekendgemaakt. KLM was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar op het bericht.

    De Groot is nu nog directeur van de onderhoudsdivisie van KLM. Hij zal nauw gaan samenwerken met Pieter Elbers, de nieuwe president-directeur van KLM. Elbers kreeg die baan na het vertrek van Camiel Eurlings bij KLM vorige maand.
3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 74 75 76 77 78 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links