Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TOMTOM 18 T/M 24 AUGUSTUS

148 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 augustus 2014 20:32
    Op Imtech forum is een draadje waarin je kunt posten waarom je in een ander aandeel belegt.
    Heb daar eenmalig mijn inbreng gedaan, namelijk onderstaande:

    ---

    Dichtbij huis: TomTom. 10 redenen:

    1. Schuldenvrij
    Na jaren niet meer aan de ketting bij banken, kunnen hun eigen gang gaan.

    2. Omzetgroei
    Sinds 2010 daalde de omzet fors en nu in Q1 2014 en Q2 2014 omzetgroei, hoewel nog erg licht.

    3. Margegroei
    De marges verbeteren. In 4 jaar tijd is de marge 10% gestegen en deze trend zet door. Mede door 'deferred revenue', dat is een wat technisch verhaal.

    4. Diversificatie, R&D
    Tijdens het aflossen was er weinig ruimte voor marketing en R&D en nu meer.
    Dat merk je aan ontwikkeling nieuwe producten en meer campagnes

    5. Realtime maps / order portefeuille
    TomTom brengt in 2015 een kaarten technologie op de markt voor autofabrikanten dat geen enkele concurrent biedt. Hier hebben ze 4 jaar aan gewerkt met vele miljoenen investeringen. De CEO spreekt van een record aantal offerte aanvragen vanuit autofabrikanten. Vanaf Q1 2015 start daarnaast een groot contract met PSA Peugeot Citroen voor het leveren van kaarten, verkeersinfo en software in hun auto's.

    6. Kostenreductie
    De grootste kostenpost is het op wereldwijde schaal actueel houden van kaartenmateriaal en realtime ontwikkelingen, zoals wegopbrekingen. In Q1 2015 wordt een nieuw systeem in gebruik genomen dat dit deels geautomatiseerd doet, wat onderhoudskosten gaat besparen.

    7. Recurring revenue / kwaliteit van de omzet
    Een steeds groter deel van de omzet van TomTom betreft herhaalinkomsten. Bijvoorbeeld transportbedrijven die per vrachtwagen 200 euro per jaar betalen voor logistieke software. Deze markt groeit 30% per jaar. Een klant blijft gemiddeld 7 jaar bij TomTom. Deze herhaalinkomsten zijn een stabielere factor dan de omzet die het vervangt.

    8. Self-driving cars
    TomTom krijgt intensievere banden met de auto-industrie, doordat ze samenwerken aan zelfrijdende auto's. Met name het benodigde detailniveau van kaarten is veel hoger. Bijvoorbeeld aantal rijbanen, scherpte van bochten en dat soort dingen. TomTom voert pilots uit met Duitse autofabrikanten. Volgens de CEO van TomTom is de zelfrijdende auto nog erg toekomstmuziek, maar dankzij de relaties krijgen ze ook andere contracten voor de kortere termijn.

    9. Wearables
    De markt voor draagbare technologie neemt steeds meer toe, met name van slimme horloges, en TomTom ziet als gevolg hiervan een meer dan 100% groei van verkoop van fitness horloges dit jaar, wat volgens de CFO een mooie basis legt voor verdere groei in de komende jaren.

    10. Rumour has it
    Uit redelijk betrouwbare bron op het tomtom forum vernomen dat Volkswagen een contract gaat sluiten met TomTom voor het leveren van verkeersinformatie in China. Voor VW is de Chinese automarkt groter dan de Europese.
  2. [verwijderd] 22 augustus 2014 21:14
    AB Justin. Dat dat draadje een 537 pagina's telt, is veelzeggend. Zag ook dat moneymaker daar een draadje ALLEEN voor positivo's had geopend. Een tikkie merkwaardige kerel toch wel. Aan TomTom deugt werkelijk niets, maar in Imtech, waar alle ratten het zinkende schip inmiddels wel zo'n beetje verlaten hebben, ziet hij t wel zitten. Maar goed, wel rekker rustig zo.
  3. [verwijderd] 22 augustus 2014 21:26
    Thanx Dinah-Moe

    Kleine edit

    6. Kostenreductie
    De grootste kostenpost is het op wereldwijde schaal actueel houden van kaartenmateriaal en realtime ontwikkelingen, zoals wegopbrekingen. In Q1 2015 wordt een nieuw systeem in gebruik genomen dat dit crowdsourced op basis van vele miljoenen bronnen en grotendeels geautomatiseerd doet, wat onderhoudskosten gaat besparen.
  4. [verwijderd] 22 augustus 2014 23:01
    Best Sat Nav 2014 Round-up

    www.trustedreviews.com/best-sat-navs_...

    Best Sat Nav Overall | TomTom GO 6000 - score: 10/10
    Best Sat Nav under £150 | Garmin Nuvi 65 LM - score: 9/10
    Best Sat Nav under £200 | TomTom GO 60 - score: 9/10
    Best Sat Nav under £250 | TomTom GO 5000 - score: 10/10
    Best Sat Nav Heads Up Display | Garmin Hud+ - score: 8/10
    Best Sat Nav for Camping | TomTom GO Live Camper and Caravan - score: 9/10

    Mooi toch :)
  5. OVI 23 augustus 2014 11:24
    quote:

    *Justin* schreef op 22 augustus 2014 20:32:

    Op Imtech forum is een draadje waarin je kunt posten waarom je in een ander aandeel belegt.
    Heb daar eenmalig mijn inbreng gedaan, namelijk onderstaande:

    ---

    Dichtbij huis: TomTom. 10 redenen:

    1. Schuldenvrij
    Na jaren niet meer aan de ketting bij banken, kunnen hun eigen gang gaan.

    2. Omzetgroei
    Sinds 2010 daalde de omzet fors en nu in Q1 2014 en Q2 2014 omzetgroei, hoewel nog erg licht.

    3. Margegroei
    De marges verbeteren. In 4 jaar tijd is de marge 10% gestegen en deze trend zet door. Mede door 'deferred revenue', dat is een wat technisch verhaal.

    4. Diversificatie, R&D
    Tijdens het aflossen was er weinig ruimte voor marketing en R&D en nu meer.
    Dat merk je aan ontwikkeling nieuwe producten en meer campagnes

    5. Realtime maps / order portefeuille
    TomTom brengt in 2015 een kaarten technologie op de markt voor autofabrikanten dat geen enkele concurrent biedt. Hier hebben ze 4 jaar aan gewerkt met vele miljoenen investeringen. De CEO spreekt van een record aantal offerte aanvragen vanuit autofabrikanten. Vanaf Q1 2015 start daarnaast een groot contract met PSA Peugeot Citroen voor het leveren van kaarten, verkeersinfo en software in hun auto's.

    6. Kostenreductie
    De grootste kostenpost is het op wereldwijde schaal actueel houden van kaartenmateriaal en realtime ontwikkelingen, zoals wegopbrekingen. In Q1 2015 wordt een nieuw systeem in gebruik genomen dat dit deels geautomatiseerd doet, wat onderhoudskosten gaat besparen.

    7. Recurring revenue / kwaliteit van de omzet
    Een steeds groter deel van de omzet van TomTom betreft herhaalinkomsten. Bijvoorbeeld transportbedrijven die per vrachtwagen 200 euro per jaar betalen voor logistieke software. Deze markt groeit 30% per jaar. Een klant blijft gemiddeld 7 jaar bij TomTom. Deze herhaalinkomsten zijn een stabielere factor dan de omzet die het vervangt.

    8. Self-driving cars
    TomTom krijgt intensievere banden met de auto-industrie, doordat ze samenwerken aan zelfrijdende auto's. Met name het benodigde detailniveau van kaarten is veel hoger. Bijvoorbeeld aantal rijbanen, scherpte van bochten en dat soort dingen. TomTom voert pilots uit met Duitse autofabrikanten. Volgens de CEO van TomTom is de zelfrijdende auto nog erg toekomstmuziek, maar dankzij de relaties krijgen ze ook andere contracten voor de kortere termijn.

    9. Wearables
    De markt voor draagbare technologie neemt steeds meer toe, met name van slimme horloges, en TomTom ziet als gevolg hiervan een meer dan 100% groei van verkoop van fitness horloges dit jaar, wat volgens de CFO een mooie basis legt voor verdere groei in de komende jaren.

    10. Rumour has it
    Uit redelijk betrouwbare bron op het tomtom forum vernomen dat Volkswagen een contract gaat sluiten met TomTom voor het leveren van verkeersinformatie in China. Voor VW is de Chinese automarkt groter dan de Europese.
    Mooi overzicht Justin!

    als we deze post allemaal liken, komt er misschien weer meer positieve aandacht voor TomTom.

    fijn weekend. gr. OVI
  6. [verwijderd] 23 augustus 2014 15:46
    @Justin

    Aardig overzicht maar je vergeet naast schuldenvrij de gigantische onderwaardering van de belangrijke assets op de balans van TomTom:

    -Alleen al de kaartendatabase is volgens de CEO van Nokia minimaal 6 miljard euro waard. Google spendeerde minimaal 10 miljard.
    De aanschaf van de kaartendatabase in 2008 was 2,9 miljard, maar die is sindsdien zeer fors uitgebreid. Tegelijkertijd is er een forse afboeking geweest op de balanswaarde om de fiscus te laten meebetalen.

    -Real-time verkeersinfo minimaal 1 miljard (zie aankoop Waze door Google)

    -Telematics groeit als kool (van 100 miljoen omzet naar 200 miljoen in de komende periode en ook in de jaren daarna 35% groei per jaar). Het onderdeel is eenvoudig af te splitsen en is dan ergens tussen de 500 en 1000 miljoen waard.

    Verder is er de strategische waarde van de unieke kaartendatabase van TomTom voor partijen als Alibaba, Apple, Samsung etc.. Willen die een eigen kaartendatabase, dan zullen ze bedragen a la Google moeten gaan uitgeven en zijn ze vele jaren bezig met alle risico's van dien.
    Het overnemen van TomTom kan waarschijnlijk voor de helft van een dergelijke investering en dan zonder risico's; ergens rond de 5 a 6 miljard (tussen de 20-30 euro per aandeel).

  7. forum rang 5 hvasd2 23 augustus 2014 17:21
    www.telegraaf.nl/autovisie/uitgelicht...

    De uitslag:
    1: Airco - 50%
    2: Navigatie - 9%
    2: Cruise controle - 9%
    3: Audio-installatie - 5%
    4: Parkeersensoren - 3%
    5: Elektrisch bedienbare ramen - 2%
    6: Parkeercamera, een armsteun, lichtmetalen wielen, bluetooth-verbinding, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en Xenon verlichting - 1 %
  8. forum rang 5 hvasd2 23 augustus 2014 20:58
    Technische Analyse
    TomTom op weg naar koersdoel op 6,12Laatste analyse: 22-08-2014
    Het trendadvies voor de korte termijn voor TomTom is woensdag verhoogd naar Positief. Het vorige Neutrale advies voor de korte termijn was geldig sinds 14-08-2014. Met een stijging van 1.5% werd donderdag een slotkoers van EUR 5.78 bereikt. Over de afgelopen 5 dagen bedraagt de stijging 5.4%.

    Het eerste koersdoel van de huidige opgaande beweging is de top op EUR 6.12 uit eind juli 2014. Een doorbraak is mogelijk en zou een stevige bevestiging zijn van de opwaartse trend.
    Positieve signalen:
    -De MACD indicator heeft de nullijn opwaarts doorbroken.
    -Een 10 daags hoogtepunt is bereikt.
    De indicatoren voor de korte termijn (MACD, Stochastics, MA50) van TomTom zijn unaniem en wijzen op een opwaartse trend met een positief momentum.
    Dit onderschrijft het positieve advies.
    Met een RXL Rapportcijfer van 5.5 scoort TomTom iets beter dan een gemiddeld fonds , maar min of meer gelijk aan de AEX-index.

    Tekst en advies zijn gebaseerd op de slotkoers van donderdag 21 augustus 2014.
    De Citi producten op deze onderliggende worden hier weergegeven.

    nl.citifirst.com/NL/showpage.aspx?pag...
  9. [verwijderd] 23 augustus 2014 22:18
    quote:

    groeibriljant schreef op 23 augustus 2014 15:46:

    @Justin

    Aardig overzicht maar je vergeet naast schuldenvrij de gigantische onderwaardering van de belangrijke assets op de balans van TomTom:

    -Alleen al de kaartendatabase is volgens de CEO van Nokia minimaal 6 miljard euro waard. Google spendeerde minimaal 10 miljard.
    De aanschaf van de kaartendatabase in 2008 was 2,9 miljard, maar die is sindsdien zeer fors uitgebreid. Tegelijkertijd is er een forse afboeking geweest op de balanswaarde om de fiscus te laten meebetalen.

    -Real-time verkeersinfo minimaal 1 miljard (zie aankoop Waze door Google)

    -Telematics groeit als kool (van 100 miljoen omzet naar 200 miljoen in de komende periode en ook in de jaren daarna 35% groei per jaar). Het onderdeel is eenvoudig af te splitsen en is dan ergens tussen de 500 en 1000 miljoen waard.

    Verder is er de strategische waarde van de unieke kaartendatabase van TomTom voor partijen als Alibaba, Apple, Samsung etc.. Willen die een eigen kaartendatabase, dan zullen ze bedragen a la Google moeten gaan uitgeven en zijn ze vele jaren bezig met alle risico's van dien.
    Het overnemen van TomTom kan waarschijnlijk voor de helft van een dergelijke investering en dan zonder risico's; ergens rond de 5 a 6 miljard (tussen de 20-30 euro per aandeel).
    En dan vergeet je nog het potentieel van de gratis TT app die gigaveel aan advertentie inkomsten gaat binnenbrengen. Deze app is al zo succesvol dat hij al is uitgerold in Milaan, Rome, Napels, Pisa en de rest van Italie......................
  10. [verwijderd] 24 augustus 2014 12:35
    @Harrysnel

    Ik reageer maar even in deze draad, ipv bij Imtech...

    Over die alternatieve scenario's. Ik weet niet hoe lang je denkt dat Goddijn en andere bestuurders nog doorgaan, maar Goddijn is nu 54 jaar oud. Kan in principe nog 10 jaar mee, maar denk niet dat hij dat gaat doen. Zeker niet als je ziet hoe hij nu ook met zeilwedstrijden enzo bezig is.

    Ik denk dat het management zich op een gegeven moment laat uitkopen. Ofwel door gewone aandeelhouders of door private equity (beurs-exit). Om vervolgens een andere rol aan te nemen. Als adviseur of toezichthouder, maar niet meer de dagelijkse leiding.

    Tegen die tijd moeten ze hun 48% van de aandelen ook voor een goede prijs aan de markt kwijt. Dus ze hebben zeker belang bij hogere koersen, in aanloop naar een moment waarop ze er uit stappen. Ook hebben de 3 bestuurders optiepakketten gekregen, dus ook in die zin hebben ze dezelfde belangen als de ' gewone' aandeelhouders.
  11. [verwijderd] 24 augustus 2014 18:35
    quote:

    *Justin* schreef op 24 augustus 2014 12:35:

    @Harrysnel

    Ik reageer maar even in deze draad, ipv bij Imtech...

    Over die alternatieve scenario's. Ik weet niet hoe lang je denkt dat Goddijn en andere bestuurders nog doorgaan, maar Goddijn is nu 54 jaar oud. Kan in principe nog 10 jaar mee, maar denk niet dat hij dat gaat doen. Zeker niet als je ziet hoe hij nu ook met zeilwedstrijden enzo bezig is.

    Ik denk dat het management zich op een gegeven moment laat uitkopen. Ofwel door gewone aandeelhouders of door private equity (beurs-exit). Om vervolgens een andere rol aan te nemen. Als adviseur of toezichthouder, maar niet meer de dagelijkse leiding.

    Tegen die tijd moeten ze hun 48% van de aandelen ook voor een goede prijs aan de markt kwijt. Dus ze hebben zeker belang bij hogere koersen, in aanloop naar een moment waarop ze er uit stappen. Ook hebben de 3 bestuurders optiepakketten gekregen, dus ook in die zin hebben ze dezelfde belangen als de ' gewone' aandeelhouders.
    Een schip zoals HG bezit is een erg dure vrijetijds bezigheid.
    Voor 1 wedstrijd moet je minstens 15 profs aan boord hebben en die moet je ook nog business laten komen en verzorgen.
    Ik schat daarom dat betreffende hobby minstens (incl. onderhoud ed.) 8 tot 12 miljoen per jaar kost. Goede verkoopprijs HG aandelen is daarom gewaarborgd.
    HG wil/kan dit zeilen om gezondheids redenen nog minstens 15 jaar volhouden...aan BDB daarom het verzoek of uitgaande van deze gegevens de Tom2 verkoopprijs valt te benaderen.

  12. [verwijderd] 26 augustus 2014 10:19
    quote:

    benerweer schreef op 24 augustus 2014 18:35:

    [...]
    Een schip zoals HG bezit is een erg dure vrijetijds bezigheid.
    Voor 1 wedstrijd moet je minstens 15 profs aan boord hebben en die moet je ook nog business laten komen en verzorgen.
    Ik schat daarom dat betreffende hobby minstens (incl. onderhoud ed.) 8 tot 12 miljoen per jaar kost. Goede verkoopprijs HG aandelen is daarom gewaarborgd.
    HG wil/kan dit zeilen om gezondheids redenen nog minstens 15 jaar volhouden...aan BDB daarom het verzoek of uitgaande van deze gegevens de Tom2 verkoopprijs valt te benaderen.

    Fijn te horen, dat HG zo'n leuk bootje heeft.
    Ikzelf hoor liever wat voor een leuk bedrijfje dat ie heeft.

    Dirk (dinky)
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 augustus 2014 10:34
    quote:

    *Justin* schreef op 22 augustus 2014 08:11:

    [...]

    Heb gelezen in een van hun rapportages dat een TomTom telematics klant gemiddeld 7 jaar klant is.

    Sorry dat ik er nog even op terug kom. Ik heb moeite deze TT-mededeling te interpreteren. Hoelang bestaat TTT (BusSol) nu eigenlijk al? Zeven jaar, nee toch? En hoe snel groeit TTT nu? Waar slaat hun statistiek op?

    Hun bewering is gestoeld op niks, althans zeer vaag, net zo als bij Fleetmatics. Ik citeer een heel kritisch verhaal over FLTX:

    "...Reported gross churn metric is distortive and understates true churn – In the first two quarters of 2013, Fleetmatics reported an annualized gross churn rate of 8-9%. They use an ‘aggregate gross churn rate’ calculation, which for a fast-growing aggregate customer base, like FLTX’s, will understate the true churn rate compared to a cohort based approach to the calculation. Using the cohort approach we estimate the FLTX’s ‘true’ gross churn to be 20-25%, indicating management’s figure understates the churn rate by >50%. 20-25% gross churn seems far more appropriate than the reported figure for a company whose primary end market consists of SMBs. Our calculation implies FLTX’s average customer life is 4-5 years, as opposed to the company’s claim of a 6 year average customer life. Our 4-5 year customer life estimate also matches up with that claimed by FLTX’s closest comparable MiX Telematics (MIXT), a pure-play fleet telematics company.
    Churn set to acellerate..."


    Ik reageerde op bovengenoemde datum al dat ik effe niet aan een rekensommetje wilde beginnen. Ik blijf daar maar liever bij.

    Als ik wel ga rekenen met jouw bovenstaande bewering, dan kom ik (via meerdere theoretische berekeningetjes) op een hogere churnrate per kwartaal uit dan die van FLTX.

    Maar met die FLTX churn rate is dus van alles mis. Dus hecht ik aan die dingen maar niet al teveel waarde. OK?
  14. [verwijderd] 29 augustus 2014 11:08
    Ik denk dat je op basis van een churnrate (die TT zelf weet) kan terugrekenen hoe lang een klant gemiddeld bij je blijft. Dus het is meer de manier waarop je het vertelt.

    De FLTX verhaal ken ik, maar hoe betrouwbaar is de auteur, dat is het lastige. Als het shortsellers zijn die short zitten in Fleetmatics, dan zouden ze ook naar eigen porto kunnen praten (of niet).

    Verder met je eens dat het een cijfer is waar we niet zo heel veel mee kunnen. Wat wel een gegeven is, is dat het om recurring revenue gaat, dus veel stabieler is, dan omzet die je ieder kwartaal weer opnieuw moet verdienen.
148 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links