Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TOMTOM 18 T/M 24 AUGUSTUS

148 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 augustus 2014 12:12
    quote:

    xynix schreef op 21 augustus 2014 12:00:

    [...]
    Echt super dat je voor een voortdurende stroom aan lezenswaardige links blijft zorgen. Je staat hoog op mijn lijstje MVF's (Most Valuable Forummembers).

    TomTom heeft het het afgelopen jaar opvallend veel gehad over "the Internet of Things". Ze hebben door hun connected PND's een goede kennisbasis op dit gebied. Ik vond het opvallende dat HG in interviews sprak over zo'n abstract begrip alsof het een huishoudterm binnen het bedrijf was. Zou het kunnen zijn dat die diversificatie waar Daf66 op hintte in die hoek ligt, mogelijk in combinatie met hun big data expertise? Daar zit enorme potentie.

    Wild voorbeeld: parkeerplaatsen uitrusten met sensors of er zich een (en in een latere fase welke) wagen op de parkeerplaats bevindt. Daarmee is op wat langere termijn de totale procesketen rond betalen/innen/beboeten van parkeergelden voor decentrale parkeerplaatsen vergaand te automatiseren.
    www.computable.nl/artikel/nieuws/inte...

    zeven deelthema’s cybersecurity, datagroei en storagecapaciteit, it-servicemanagement en controle, enterprise mobility, datacenter- en infrastructuuroptimalisatie, cloud computing en tot slot privacy, governance en risk management.

    dutchitchannel.nl/515232/accenture-co...

    www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014...
    focustaiwan.tw/news/ast/201408210017....

    www.techradar.com/news/software/opera...
    www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014...

    Paar linkjes over IOT
  2. [verwijderd] 21 augustus 2014 13:21
    Automated driving

    Beyond GPS navigation the next step for digital maps is automated or semi-automated driving. While hardware sensors are good for short distance vision, precise digital maps are necessary for longer range context anticipation. Three companies are likely to meet the specifications of these high precision maps: Google, HERE and TomTom (the later is currently a bit behind but ramping up its investments).

    And the automotive industry is not likely to outsource this key part of its future to Google, so the opportunity will be very interesting for HERE and TomTom.


    This realignment of HERE on the automotive business closes the period of the acquisition of NAVTEQ By Nokia as a phone maker. Therefore Halbherr was not anymore the right person for the job.

    If not a NAVTEQ insider, the next CEO of HERE should probably be a senior sales executive coming from a tier one automotive supplier with a background in infotainment systems.

    But beyond the search of a new CEO, the future of HERE is also out of Nokia. There is not a single synergy between HERE and the rest of the business.

    It is not far fetched to predict that as soon as HERE will be able to demonstrate revenue growth and profitability to potential investors, Rajeev Suri will sell the business.


    ---------------------

    Zouden de muntjes dan eindelijk gaan vallen? Alles straalt uit dat Nokia zich realiseert dat ze gezien zijn. Tel daar bij op dat Google inderdaad een zeeeeeer onaantrekkelijke partner voor de autoindustrie is, dan blijft van die 2 overgebleven partijen alleen TomTom over. Die een record aantal offertes heeft uitstaan.

    Met waarschijnlijk VAG als grootste vogel in de lucht die op het punt staat om te gaan landen in TomToms hand.
  3. [verwijderd] 21 augustus 2014 13:53
    quote:

    harrysnel schreef op 21 augustus 2014 13:10:

    After Halbherr Departure What is the Future of HERE?
    www.gpsbusinessnews.com/After-Halbher...
    Het artikel op gpsbusinesssnews matcht met onze observaties.

    […] beyond the search of a new CEO, the future of HERE is also out of Nokia. There is not a single synergy between HERE and the rest of the business. It is not far fetched to predict that as soon as HERE will be able to demonstrate revenue growth and profitability to potential investors, Rajeev Suri will sell the business.

    ----

    The strategy disagreement might have been around the direct to consumer strategy, a move started with the launch of the new HERE brand in November 2012. Almost two years later it is clear that this consumer strategy has been a failure for the organization, consuming a lot of cash, time and resources.

    As a matter of fact here.com has not become a consumer destination website, a bet which was bound to fail due to the massive visibility of Google Maps driven by both its superior user interface, responsiveness and technology and by its high exposure in Google’s search engine results.

    The mobile applications for iOS and Android could have been an opportunity for HERE, especially to seze market share for iOS in the two months window between the failed launch of Apple Maps and the availability of Google Maps as a standalone app. But with no experience of app marketing HERE failed to gain top ranking and build awareness and downloads. Since then these iOS and Android apps have been retired and the HERE map is only available to the Windows Phone operating system and Nokia X.

    HERE’s APIs for web and mobile developers have not been a success either.

    Edit: Het is Nokia dus niet gelukt om te profiteren van de zwakke introductie van Apple Maps, dat nu beter wordt. De inspanningen van Nokia om iets te betekenen voor Tizen worden als je de bovenstaande lijn doortrekt ook gekilled. Dus betekent dit ook een extra kans voor TomTom om Samsung als klant te winnen?

    Google and Openstreetmap
    But even in business to business sales, licensing map data to Web and mobile companies has not been a success story despite a huge uplift in usage due to the rise of smartphones.

    This is because the only customers to be won in this market segment are the big competitors to Google who have enough money to afford commercial map data: Amazon, Microsoft, MapQuest, Apple and a few others. Even in that field there is a strong competition from TomTom which won the Apple Maps contract and more recently all MapQuest map business, previously a customer of HERE.

    The hundred of thousands of mobile and web developers on the market are either using Google Maps or relying on Openstreetmap if they wish more flexibility.

    A big barrier for HERE in this developer arena, made of small and midsize companies, is its complex and lengthy licensing terms and conditions. 50 pages-long contracts are a good business for lawyers, certainly not for start-up companies.

    Edit: over de laatste alinea. Dit is bij TomTom soepeler geregeld, via developer.tomtom.com met een no cure no pay tarief. Als de app ontwikkelaar winst maakt, dan volgt een winstdeling

  4. Meryntje 21 augustus 2014 13:55
    quote:

    xynix schreef op 21 augustus 2014 12:00:

    [...]
    Echt super dat je voor een voortdurende stroom aan lezenswaardige links blijft zorgen. Je staat hoog op mijn lijstje MVF's (Most Valuable Forummembers).

    TomTom heeft het het afgelopen jaar opvallend veel gehad over "the Internet of Things". Ze hebben door hun connected PND's een goede kennisbasis op dit gebied. Ik vond het opvallende dat HG in interviews sprak over zo'n abstract begrip alsof het een huishoudterm binnen het bedrijf was. Zou het kunnen zijn dat die diversificatie waar Daf66 op hintte in die hoek ligt, mogelijk in combinatie met hun big data expertise? Daar zit enorme potentie.

    Wild voorbeeld: parkeerplaatsen uitrusten met sensors of er zich een (en in een latere fase welke) wagen op de parkeerplaats bevindt. Daarmee is op wat langere termijn de totale procesketen rond betalen/innen/beboeten van parkeergelden voor decentrale parkeerplaatsen vergaand te automatiseren. Met daarnaast de mogelijkheid om via de realtime maps 2.0 het nodeloos zoeken naar vrije plekjes verleden tijd te maken. Reserveren?

    Als je dit in highly congested cities aan de praat krijgt ligt daar een giga markt.
    @xynix,

    Hele mooie vondst die MVF's !! Ik zou daar als aanvulling MWF's (Most Worst Forummebers) aan toe willen voegen.

    Kan iedereen een eigen lijst willen bijhouden.

    Groet uit Grunn.
  5. [verwijderd] 21 augustus 2014 15:46
    Ik was even bij BAM buurten, kijken of er nog een trade mogelijk was.

    Als je alles leest over bankenconvenanten, cash leegloop, reorganisatielasten, voorzieningen, afschrijvingen, desinvesteringen, stroppenpotten en dikke risicoparagrafen.

    Dan ben ik blij dat ik primair in het schuldenvrije TomTom beleg.
  6. Meryntje 21 augustus 2014 16:16
    quote:

    xynix schreef op 21 augustus 2014 13:59:

    "Most worst" is wel super bad ;-)

    Of bedoel je de grootste HEMA-worst kluivers op het forum? ;-)

    Groet uit Z.O.-Brabant
    Soms denk ik wel eens: zouden al die MVF's van dit forum een "pain in the ass" van de vuile exitters zijn? (is dat een nieuw woord: exitter)?

    Groeten uit Grunn.
  7. [verwijderd] 21 augustus 2014 17:37


    bits.blogs.nytimes.com/2014/08/20/mic...

    Nog een bericht over de opgestapte CEO van Nokia HERE. Er wordt terloops nog even genoemd, dat bij een verkoop Nokia HERE $ 6 miljard dollar moet opleveren.

    www.geekwire.com/2014/nokia-here-ceo-...

    Hier een artikel van toen hij nog aan het roer stond. De mobiele activiteiten die hij noemt gaan mogelijk stoppen, wat samenhangt met zijn vertrek...

  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 augustus 2014 06:44
    Het kan zijn dat ik tijdens al die warme dagen iets gemist heb op dit forum, maar intussen zijn de Q2-cijfers van concullega Fleetmatics gepubliceerd:
    ir.fleetmatics.com/phoenix.zhtml?c=25...

    Zij hebben nu 499.000 aangesloten voertuigen (TTT: ruim 395.000).

    Direct maar even hun outlook voor heel 2014:

    Full Year 2014 Guidance: Total revenue is expected to be in the range of $228 to $230 mln , which represents growth of 29.1% year-over-year at the midpoint. Adjusted EBITDA is expected to be in the range of $62,8 – 65,3 mln. Non-GAAP diluted adjusted earnings per share is expected to be in the range of $0.82 – 0.87 based on approximately 38.7 million weighted-average diluted shares outstanding.

    [Dus netto winst ca 0.845 x 38.7 mln = $32.7 mln = €24.6 mln].

    T.o.v. hun outlook na de Q1-cijfers in juni zijn de winstcijfers met een paar procent verhoogd, de omzetverwachting is gelijk gebleven.

    Sommige overeenkomsten met TTT blijven frappant:

    Year-on-year omzet groei 29% (vrijwel gelijk aan TTT), groei van het aantal subscriptions 28,6 % (bij TTT is dat momenteel wat hoger).

    Omzet (2014) per voertuig per jaar:
    FLTX: $229 mln / 500.000 = $458 = 344 euro.
    Bij TTT : €108 mln (verwacht*) / 395.000 = 273 euro.

    Ebitda per voertuig:
    FLTX: $64 mln / 500.000 = $128 = € 96,2
    TTT: €36 mln* / 395.000 = € 91,1

    Netto verwachte winst per voertuig:
    FLTX: € 24,6 mln / 500.000 = € 49,20.
    TTT: €17 mln* / 395.000 = € 43.

    *: schattingen, voor een toelichting zie mijn post van 11 jul 2014 om 07:22, in:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1315263/11/TT-...
    en ook latere schattingen in de algemene TT 'scenario's' van Justin.

    Anyway, het blijft frappant, verschillende bedrijven in verschillende markten, toch veel overeenkomsten. Behalve dat TTT per subscription nu nog ietsje minder omzet en verdient. Heeft iemand een verklaring? (Resellers?)
    Positieve noot: er valt voor TTT nog veel te verdienen, ook in de USA.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 augustus 2014 07:03
    Maar nou komt-ie:

    EBITDA-marge per vtg:

    FLTX: 96,2/344 = 28,0%.
    TTT: 91,1/273 = 33,4%.

    Kijk, now we are talking. Zie hier het voordeel van TTT: mapkosten delen met andere units, en de win-win van gemeenschappelijke probes.


    Oja, nog iets.
    FLTX rapporteert een 'churn rate' van +1,1%. Oftewel het aantal opzeggingen per periode (een kwartaal dus!). Hun toelichting is:
    “Quarterly net churn during the second quarter of 2014 was 1.1%, compared to 1.3% during the second quarter of 2013, which excludes the impact of a large enterprise customer. An explanation of this measure is included below under the heading “Non-GAAP Financial Measures.” “

    En die 'explanation' kan je daar vinden, maar herhaal ik hier niet. Die is bijna een jaar geleden volledig de grond in geboord in een seekingalpha-artikel. Het is iets netto-achtigs bij 'existing clients'. (Ook nog existing aan het einde van een periode?). En ze laten een ' large entreprise customer' er uit???
    Bovendien schijnen ze te werken met 3-jaarscontracten, terwijl ze nog geen twee jaar beursgenoteerd zijn.
    Dus altijd kritisch blijven!

    Toegeven: TT zegt ook niks over hun churn rates bij welke business unit dan ook. Zou leuk zijn als ze dat wel eens deden, of als een analist daar bij een conference call eens een vraag over zou stellen.

    Goedemorgen overigens van een TT-belegger met zijn ijzeren voorraad.
  10. [verwijderd] 22 augustus 2014 07:47
    Complimenten, BDB, voor dit betere spit- en denkwerk. Wat mij betreft goed voor 2 AB's op 2 posts. Als LoJack nou onderhand eens significant gaat bijdragen in de VS zal dat prima zijn voor de topline cijfers. De ratio's zullen dan waarschijnlijk wel een beetje verslechteren.

    Ik hoop eigenlijk dat TomTom ook langzaam maar zeker eigen kanalen tot ontwikkeling brengt in de VS. Justin denkt op basis van een goede argumentatie dat LoJack daar geen exclusiviteit heeft, hoewel het tot nu toe wel dat gevoel geeft.

    De echte vette groei moet de komende anderhalf tot 2 jaar waarschijnlijk nog komen uit stevige marktgroei door verbeterende penetratie en verdere marktaandeelwinst in Europa. En je zou eigenlijk verwachten dat m.b.v. de nieuwe Bridges en WebFleet API's er toch ook mooie deals met mega corporate accounts aan zouden moeten zitten te komen. Daar is het aanbod van concurrenten smal.

    Zeker als TTT VOL zou doorpakken op het gebied van vloot-optimalisatie. TTT beschikt over de juiste combi van big data, gekwalificeerde wiskundigen en op ervaring gebaseerd pragmatisme om ook daar echt leidend te worden. En met juiste optimalisatie-processen vallen waarschijnlijk tientallen procenten te besparen op logistieke kosten. En het geeft een goede ingang bij "brokers" van crowd-sourced logistieke diensten, die de komende jaren zullen opstaan (zie Uber voor de taxi-branche). Pakketbezorging is ongetwijfeld een van de volgende gebieden die zo zullen worden georganiseerd. Dat vraagt om een "spin in het web" die het totale opdrachtenpakket toewijst aan de juiste dienstverleners.

    Het groeitempo zal voorlopig nog wel kunnen worden volgehouden en misschien nog wel verder opgekrikt. Ik vermoed dat ze daarbij zelfs "zuinig" kunnen zijn op het gebied van acquisities. Kleinere spelers gaan vanzelf wel de handdoek in de ring gooien.
  11. [verwijderd] 22 augustus 2014 08:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 augustus 2014 07:03:

    Toegeven: TT zegt ook niks over hun churn rates bij welke business unit dan ook. Zou leuk zijn als ze dat wel eens deden, of als een analist daar bij een conference call eens een vraag over zou stellen.

    Heb gelezen in een van hun rapportages dat een TomTom telematics klant gemiddeld 7 jaar klant is.

  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 augustus 2014 08:35
    quote:

    xynix schreef op 22 augustus 2014 07:47:

    ...
    Ik hoop eigenlijk dat TomTom ook langzaam maar zeker eigen kanalen tot ontwikkeling brengt in de VS. Justin denkt op basis van een goede argumentatie dat LoJack daar geen exclusiviteit heeft, hoewel het tot nu toe wel dat gevoel geeft.

    De echte vette groei moet de komende anderhalf tot 2 jaar waarschijnlijk nog komen uit stevige marktgroei door verbeterende penetratie en verdere marktaandeelwinst in Europa. En je zou eigenlijk verwachten dat m.b.v. de nieuwe Bridges en WebFleet API's er toch ook mooie deals met mega corporate accounts aan zouden moeten zitten te komen. Daar is het aanbod van concurrenten smal.
    ...

    Mijn eigen conclusie uit al die cijfers is dat TTT nog best wat pricing power heeft. Ze zijn voor de klant per vtg goedkoper dan FLTX, ik zie geen enkele reden daartoe.
  13. [verwijderd] 22 augustus 2014 08:47
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 augustus 2014 08:35:

    [...]

    Mijn eigen conclusie uit al die cijfers is dat TTT nog best wat pricing power heeft. Ze zijn voor de klant per vtg goedkoper dan FLTX, ik zie geen enkele reden daartoe.

    En ze moeten met name ook een betere dienst kunnen bieden omdat zij beter dan geen ander in staat moeten zijn om ritverdeling over de vloot te optimaliseren. Dat wordt namelijk de volgende stap voor de grotere accounts.

    In het zwaar ondergepenetreerde MKB-segment is de prijs natuurlijk wel essentieel. Daar zou TTT rustig nog een beetje van hun margeverbetering door economies of scale kunnen doorgeven aan de klant. Op het gebied van margeverbetering door economies of scale staan ze er wezenlijk beter voor dan Fleetmatics.
148 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links