Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

deferred revenue

329 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 17 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 april 2014 09:05
    quote:

    *Justin* schreef op 25 april 2014 12:57:

    [...]

    Gedachtenspinsel.

    Zouden ze niet samen met Apple een joint venture kunnen starten waarin alle kaarten activiteiten zitten?

    Apple draagt 50% van de kosten van onderhoud en brengt daarnaast alle (honderden miljoenen) data van hun gebruikers van Apple Maps in. Daarmee kan het qua hoeveelheden data Google Maps aan.

    TomTom brengt daarnaast haar data in, draagt ook 50% van de onderhoudskosten en brengt ook haar (advies) expertise in, die ze factureert aan de joint venture. Zodat ook die kosten worden gedekt.

    Beiden partijen mogen de kaarten naar hartelust gebruiken, waarbij de focus van Apple ligt op het mobiele segment en app ontwikkelaars en die van TomTom op autofabrikanten. Alle omzet van zowel TomTom als Apple gaat naar de joint venture, die daarmee haar kosten dekt voor doorontwikkelen van kaarten en eventuele winsten 50-50 als dividend uitkeert aan de eigenaren, zijnde TomTom en Apple.

    Het effect zal zijn dat de benodigde investeringen om de kwaliteit op lange termijn te versterken gewaarborgd zijn. Ten tweede reduceert TomTom de kosten aan kaartenonderhoud met 50%. Ten derde deelt TomTom mee in de opbrengsten als Apple klanten voor Apple Maps weet te werven (adverteerders en app ontwikkelaars). Bovendien houdt TomTom op deze manier de maps binnenboord en houdt ze grip op de technologische en kwalitatieve ontwikkelingen (waar het bij de overname van TeleAtlas toch allemaal om te doen was).

    Het belang van Apple op haar beurt is dat ze het (gedeeltelijke) eigendom van strategisch belangrijke maps waarborgt. Zonder dat de mensen die er werken rechtstreeks bij Apple op de loonlijst komen. En de mapping expertise is al aanwezig, ze hoeven dus zelf geen extra expertise in te kopen.

    Financieel effect:

    * De content en services omzet (400 miljoen) valt weg en gaat naar de joint venture.

    * De operationele kosten aan het onderhoud van kaarten vallen ook weg. Gezien het feit dat het EBIT van Licensing negatief was en die van automotive ook, gaat het daar ook om flinke kosten.

    * Als de JV winst maakt, krijgt TomTom daar 50% van. Ze hebben een bondgenoot (Apple) die belang heeft bij het vergroten van de winst van de JV.

    * TomTom heeft vanuit maps geen deferred revenue meer. Alleen nog vanuit traffic. De omzet gaat, na aftrek van een sales fee per verkochte map, naar de JV die vervolgens haar omzet gedurende 4 jaar deferred.
    ...

    Interessante gedachte, Justin!
    Ziet er technisch-inhoudelijk en ook financieel (vooral voor TT) goed uit.
    Maar er lijken me wel allerlei praktische haken en ogen aan te zitten. "The devil is in the detail."
    [In dit verband: het door mij onderstreepte hierboven bedoel je vermoedelijk niet letterlijk. Welke omzetten wel?]

    TT kent enkele joint ventures of deelnemingen ('Golden Tom' met Autonavi, voorheen ook iets met MapIT in S.A., en nog een of twee, zie jaarverslag), maar die zijn tot nu toe heel klein. Grotere deelnemingen zijn kennelijk lastig. De 'Apple-deal' is geen financiële deal, meer een samenwerkingsovereenkomst over gebruik van elkaars data.

    Apple kan ik in dezen niet overzien, maar zij lijken me geen liefhebbers van ingewikkelde constructies. Waar ze echt in geïnteresseerd zijn, nemen ze gewoon over, zonder veel poespas.
    Dus, in dat veronderstelde geval, zullen ze de hele kaartenbusiness van TT overnemen. Als ze dat echt willen, kunnen en zullen ze een 'inspirator'-achtige prijs gaan betalen denk ik, en zal zelfs een trotse HG overstag gaan, vermoed ik.
    Dan gaat TT dus verder met kaarten van een ander, tegen betaling. Klinkt raar (mede gezien TT's verleden met TeleAtlas), maar het kan: zie Garmin, Fleetmatics, Inrix en vele anderen.

    Los daarvan, er rijzen ook meer strategische vragen bij jouw idee. Hoe zullen andere grote partijen er tegen aan kijken? Ik denk aan de grote Automotive-klanten, maar ook een Samsung of Alibaba/Autonavi?

    Het blijven vooralsnog gedachtenspinsels, maar ik ben benieuwd naar je inzichten daaromtrent.
  2. [verwijderd] 27 april 2014 16:35
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 15 maart 2014 10:28:

    30sep2013 : DT = 115, DL = 31
    31dec2013 : DT = 114, DL = 38

    En 31dec2012: DT = 77 DL = 18

    Er wordt dit jaar dus ook 38 mln meer uitgekeerd dan vorig jaar (115 ten opzichte van 77). Desondanks toch meer opbouw dan uitkering van defrev, dus de vraag is of het voor de Q1 cijfers nou positief uitpakt of niet...
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 april 2014 16:30
    quote:

    *Justin* schreef op 27 april 2014 16:35:

    [...]

    En 31dec2012: DT = 77 DL = 18

    Er wordt dit jaar dus ook 38 mln meer uitgekeerd dan vorig jaar (115 ten opzichte van 77). Desondanks toch meer opbouw dan uitkering van defrev, dus de vraag is of het voor de Q1 cijfers nou positief uitpakt of niet...
    Dat DT (totale defrev) hierboven moet 95 mln zijn. Even alle in dit verband relevante cijfers:

    31dec 2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77
    31mrt 2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66

    31dec2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76

    Die DK = 76 mln (current defrev) valt dit jaar vrij. Vorig jaar was het 77 mln, dus vrijwel hetzelfde. Als je alleen hier op let, kunnen we ons qua bijdrage aan de echte omzet en de netto winst in 2014 dus nog niet 'rijk rekenen'.

    Aan de afname van DK in het 1e kwartaal van 2013 zie je ook dat dat geen goed kwartaal was. Er was kennelijk weinig nieuwe opbouw van defrev. Omdat ik vermoed dat er enige correlatie is tussen de opbouw van defrev en de totale, direct te boeken (dus niet gedeferde) omzet bij de relevante productgroepen (m.n. bij Consumer), viel 'dus' ook die echte omzet in 2013-Q1 wat tegen.

    De vraag is of het in het huidige 1e kwartaal net zo gegaan is. Dat weten we morgen. Ik vermoed dat DK minder af zal nemen dan in 2013-Q1, want:
    - Per kwartaal gaat gemiddeld 1/12e van DL (dus nu 38/12 = 3,2 mln) over naar DK. Dat is ruim het dubbele van vorig jaar.
    - Als DL (wat ik vermoed) gestaag blijft toenemen met 7 à 8 mln per kwartaal, komt dat momenteel overeen met een DL-opbouw van 11 mln (zie ook mijn post van 25 april jl., 06.46u). Bij een verdeling van te deferren 'lifetime' omzet: 3/4 naar DL, 1/4 naar DK, hoort hier dus een DK-opbouw bij van 11/3 = 3,7 mln in Q1. Ook dat is meer dan vorig jaar.

    Als ook mijn vermoeden van 'enige correlatie' juist is, zal de echte omzet(daling) in Q1 dus ook meevallen. Maar alles staat of valt met de vraag of er met o.a. de nieuwe all-in GO's ook nieuwe, extra omzet (incl. hardware) is aangeboord, of dat er alleen maar sprake is van kannibalisatie van traditionele omzet. In het laatste geval wordt er meer gedeferred, maar daalt de officiële omzet, althans voorlopig (tot 2016 of zelfs 2017, als opbouw en vrijval bij DL min of meer 'in evenwicht' zijn gekomen).
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 april 2014 08:43
    Ik vreet m'n hoed half op. Ik voorspelde het afgelopen kwartaal een toename van de non-current defrev (DL) met zo'n 7 mln. Het is slechts 2 mln geworden.
    De totale defrev (DT in mijn notatie) daalde, van 114 tot 109 mln in dit kwartaal.

    Maar: "What's new pussycat?"

    Het is typisch voor het eerste kwartaal. Dit zagen we ook in 2013 (en in 2012, voorzover er bekende cijfers zijn). Zie maar:

    31dec 2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77
    31mrt 2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66

    31dec 2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76
    31mrt 2014: DT = 109, DL = 40, DK = 69

    Het bekende patroon dus. Wel alles een ietsiepietsie beter dan vorig jaar.
    Maak je borst maar nat voor de volgende kwartalen, dan wordt het ingehaald. Sorry hoor, vooralsnog handhaaf ik mijn schatting van 50 mln extra defrev in heel 2014.

    Waarom Q1 qua deferred revenues zo afwijkt van de andere kwartalen, legt TT in hun laatste bericht zelf uit:

    "Deferred revenue for the quarter ended at €109 million (Q4 '13: €114 million). The decrease is mainly related to the timing of payments for some Licensing contracts."

    Inderdaad, de defrev zit niet alleen bij Consumer. ELK per half of heel jaar vooruitbetaald contract leidt tot defrev (in dat geval: current defrev = DK). En dat behoeft niet gelijkmatig over het jaar uitgesmeerd te zijn.

    Ben wel benieuwd over welke Licensing contracts men het hier heeft. Iemand enig idee?
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 mei 2014 09:23
    Complete lijst vanaf JV 2010

    Bevat alle door TomTom (soms alleen in voetnoten of achteraf ter vergelijking) genoemde cijfers over deferred revenues.


    31dec 2010 : DT = 62

    31dec 2011 : DT = 83, DL = 13, DK = 70, ... (DM = 43)


    ….
    30sep 2012 : DT = 93
    31dec 2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77, ... (DM = 41)

    31 mrt 2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66
    30 jun 2013 : DT = 84, DL = 25, DK = 59
    30sep 2013 : DT = 115, DL = 31, DK = 84
    31dec2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76, ...(DM = 63)

    31 mrt 2014: DT = 109, DL = 40, DK = 69

    DM = 'multiple element arrangements', deel van totale defrev DT. Verdeling over DK (kortlopend) en DL (langlopend) onbekend.

    Ben nog bezig met een verdere analyse. Benieuwd of er vandaag op de AVA nog wat over wordt gezegd?
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 juli 2014 07:03
    Uit de conferencecall van 24 juli 2014, na de 2014-H1 cijfers:

    Marc Zwartsenburg - ING Financial Markets – Analyst:
    “Okay. And then my last question, the deferred revenue per share?”

    Marina Wyatt - TomTom NV – CFO:
    “Yes, the deferred revenue in the balance sheet now I think is about EUR110 million -- something -- EUR104 million and it's on the -- EUR108 million, I beg your pardon. And it's grown from last year, it was EUR84 million from memory. So it's on the increase because of the fact that there is more lifetime maps and more lifetime traffic in the mix.”

    Marc Zwartsenburg:
    “And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”

    Marina Wyatt:
    “I'd need to double check that and get back to you. I'm sorry, I won't do that off the top of my head. But it's a significant amount as you can see coming through.”

    – – – – –

    Enfin, hieronder alle relevante getallen over defrev DT (= DL+DK) vanaf 2010.
    (DL = non-current, DK = current = vrijval binnen een jaar, DM = zie eerder in deze draad):

    31dec2010 : DT = 62

    31dec2011 : DT = 83, DL = 13, DK = 70 , (DM = 43)

    30sep2012 : DT = 93,
    31dec2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77 , (DM = 41)

    31mrt2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66
    30jun2013 : DT = 84, DL = 25, DK = 59
    30sep2013 : DT = 115, DL = 31, DK = 84
    31dec2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76 , (DM = 63)

    31mrt 2014: DT = 109, DL = 40, DK = 69
    30jun 2014: DT = 108, DL = 42, DK = 66

    Met het aarzelende geheugen van de CFO is dus niks mis. Over het effect op de P&L poog ik de CFO maar iets voor te zijn.

    Binnen een jaar valt 66 mln aan DK vrij (dwz.: wordt met zeer hoge bruto marge toegevoegd aan de echte omzet). Niets schokkend (er staat opbouw van nieuwe DK tegenover), wel meer dan een jaar geleden.
    Bij die opbouw van nieuwe DK mag je 1/3 van de DL, dus nu 42/3 = 14 mln toevoegen. Want DL-defrev waarvan de looptijd minder dan 1 jr is geworden verschuift naar DK. Die verschuiving is duidelijk meer dan een jaar geleden.

    Ik ga hierbij uit van de officiële verklaringen door de CFO, die bij defrev steeds verwijst naar de nieuwe all-in GO's met hun gratis map updates + traffic voor (minstens) vier jaar. Dus geleidelijke defrev vrijval over 4 jaar. Ik geloofde daar ergens ook in, zie eerder in deze draad.

    Maar het klopt niet. De DL begon al in 2013-Q2 en Q3 sterk te te stijgen, terwijl de GO-verkopen in Europa nog nauwelijks op gang gekomen waren, laat staan in de US. Inmiddels snap ik ook waarom: er zijn meerdere bronnen voor defrev, ook voor de DL:
    Bv. 3-jarige Renault-Link-contracten, iets tweejarigs bij Mercedes of zo? En van TTT-contracten weet ik ook niet het fijne. Het wordt dus ingewikkelder dan ik dacht (qua cijfers, niet qua principe).

    In dit kader: ik voorspelde ca een half jaar geleden een defrev groei van 45-50 mln in 2014, voornamelijk door DL groei. Het lijkt na de H1-cijfers niet uit te komen...
    Ik ben geen poster die nooit z'n ongelijk wil toegeven. Ik zit hier niet voor mijn ego of vanwege ADHD-klachten, maar vanwege mijn pensioengeld. Van de koersdalingen de laatste dagen word ik alleen maar blij: wat een stommelingen! Onder de 5,60 ga ik graag puts schrijven...

    Maar over die defrev: even verder kijken, en misschien even afwachten. Let op de relatieve groei van DL in 2012, en met name de seizoenspatronen in 2013: forse groei in Q3!
    In eerdere toelichtingen zei TT zelf dat zulks te maken had met 'seasonalities' in contracten (hoezo, pnd's?).
    Ik wacht dus met spanning op Q3, misschien krijg ik qua defrev-groei toch nog grotendeels gelijk.

    “And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”, wilde ING weten.
    Doe verdorie je eigen huiswerk! Jullie worden ervoor betaald, ik niet.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 juli 2014 13:52
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2014 08:56:

    [Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
    Gut, wat voor vreselijks zei ik ook al weer? Mijn bedoeling is en blijft iig om hier bloedserieus en kwantitatief bezig te zijn.
    Kennelijk beschermen jullie forum-vervuilers en trollen even veel, of meer.

    Pity for you.
  8. forum rang 6 boem! 29 juli 2014 14:51
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2014 07:03:

    Uit de conferencecall van 24 juli 2014, na de 2014-H1 cijfers:

    Marc Zwartsenburg - ING Financial Markets – Analyst:
    “Okay. And then my last question, the deferred revenue per share?”

    Marina Wyatt - TomTom NV – CFO:
    “Yes, the deferred revenue in the balance sheet now I think is about EUR110 million -- something -- EUR104 million and it's on the -- EUR108 million, I beg your pardon. And it's grown from last year, it was EUR84 million from memory. So it's on the increase because of the fact that there is more lifetime maps and more lifetime traffic in the mix.”

    Marc Zwartsenburg:
    “And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”

    Marina Wyatt:
    “I'd need to double check that and get back to you. I'm sorry, I won't do that off the top of my head. But it's a significant amount as you can see coming through.”

    – – – – –

    Enfin, hieronder alle relevante getallen over defrev DT (= DL+DK) vanaf 2010.
    (DL = non-current, DK = current = vrijval binnen een jaar, DM = zie eerder in deze draad):

    31dec2010 : DT = 62

    31dec2011 : DT = 83, DL = 13, DK = 70 , (DM = 43)

    30sep2012 : DT = 93,
    31dec2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77 , (DM = 41)

    31mrt2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66
    30jun2013 : DT = 84, DL = 25, DK = 59
    30sep2013 : DT = 115, DL = 31, DK = 84
    31dec2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76 , (DM = 63)

    31mrt 2014: DT = 109, DL = 40, DK = 69
    30jun 2014: DT = 108, DL = 42, DK = 66

    Met het aarzelende geheugen van de CFO is dus niks mis. Over het effect op de P&L poog ik de CFO maar iets voor te zijn.

    Binnen een jaar valt 66 mln aan DK vrij (dwz.: wordt met zeer hoge bruto marge toegevoegd aan de echte omzet). Niets schokkend (er staat opbouw van nieuwe DK tegenover), wel meer dan een jaar geleden.
    Bij die opbouw van nieuwe DK mag je 1/3 van de DL, dus nu 42/3 = 14 mln toevoegen. Want DL-defrev waarvan de looptijd minder dan 1 jr is geworden verschuift naar DK. Die verschuiving is duidelijk meer dan een jaar geleden.

    Ik ga hierbij uit van de officiële verklaringen door de CFO, die bij defrev steeds verwijst naar de nieuwe all-in GO's met hun gratis map updates + traffic voor (minstens) vier jaar. Dus geleidelijke defrev vrijval over 4 jaar. Ik geloofde daar ergens ook in, zie eerder in deze draad.

    Maar het klopt niet. De DL begon al in 2013-Q2 en Q3 sterk te te stijgen, terwijl de GO-verkopen in Europa nog nauwelijks op gang gekomen waren, laat staan in de US. Inmiddels snap ik ook waarom: er zijn meerdere bronnen voor defrev, ook voor de DL:
    Bv. 3-jarige Renault-Link-contracten, iets tweejarigs bij Mercedes of zo? En van TTT-contracten weet ik ook niet het fijne. Het wordt dus ingewikkelder dan ik dacht (qua cijfers, niet qua principe).

    In dit kader: ik voorspelde ca een half jaar geleden een defrev groei van 45-50 mln in 2014, voornamelijk door DL groei. Het lijkt na de H1-cijfers niet uit te komen...
    Ik ben geen poster die nooit z'n ongelijk wil toegeven. Ik zit hier niet voor mijn ego of vanwege ADHD-klachten, maar vanwege mijn pensioengeld. Van de koersdalingen de laatste dagen word ik alleen maar blij: wat een stommelingen! Onder de 5,60 ga ik graag puts schrijven...

    Maar over die defrev: even verder kijken, en misschien even afwachten. Let op de relatieve groei van DL in 2012, en met name de seizoenspatronen in 2013: forse groei in Q3!
    In eerdere toelichtingen zei TT zelf dat zulks te maken had met 'seasonalities' in contracten (hoezo, pnd's?).
    Ik wacht dus met spanning op Q3, misschien krijg ik qua defrev-groei toch nog grotendeels gelijk.

    “And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”, wilde ING weten.
    Doe verdorie je eigen huiswerk! Jullie worden ervoor betaald, ik niet.

    In jouw laatste alinea raak jij de crux. ING wilde weten wat het effect zou ziin voor de winst indien de groei van deferred direct naar de winst zou gaan.
    Het antwoord van Marina Wyatt was duidelijk: geen verhaal over toekomstige kosten maar zij moest het nakijken.

    Ons geloof dat met name de deferred LT door 30% van de verkoopprijs van de GO over te hevelen naar deferred en die in 4 jaar vrij te laten vallen meer weg heeft van een poging om belasting te verminderen dan dat het is ingegeven door noodzakelijk te maken kosten in deze gevallen geeft aan dat deze voorziening bij vrijval voor bijna 100% naar de marge gaat.

    De deferred op korte termijn is nog niet zo heel interessant, deze wordt namelijk nog maar minimaal gevoed vanuit de longterm.
    Toch zie je deze shortterm langzaam oplopen indien je het seizoenpatroon daarbij in aanmerking neemt.
    Anders is het gesteld met de longterm, deze laat een flinke stijging zien yoy en qoq. Ik heb nog steeds veel vertrouwen in de door jou uitgesproken mening dat de totale deferred in 2014 gaat groeien met 50 mio.

    Om daar in het jaar volledig van te profiteren zullen we moeten wachten tot 2016 want dan doet het eerste jaar ook voor de volledige 25% mee in de short-term die vrijvalt.


  9. Meryntje 29 juli 2014 15:32
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2014 13:52:

    [...]

    Gut, wat voor vreselijks zei ik ook al weer? Mijn bedoeling is en blijft iig om hier bloedserieus en kwantitatief bezig te zijn.
    Kennelijk beschermen jullie forum-vervuilers en trollen even veel, of meer.

    Pity for you.

    Die AB's blijven in ieder geval ;-)

    Groet uit Grunn
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 augustus 2014 07:37
    quote:

    martinmartin schreef op 29 juli 2014 14:51:

    [...]

    ...
    Ons geloof dat met name de deferred LT door 30% van de verkoopprijs van de GO over te hevelen naar deferred en die in 4 jaar vrij te laten vallen meer weg heeft van een poging om belasting te verminderen dan dat het is ingegeven door noodzakelijk te maken kosten in deze gevallen geeft aan dat deze voorziening bij vrijval voor bijna 100% naar de marge gaat.

    De deferred op korte termijn is nog niet zo heel interessant, deze wordt namelijk nog maar minimaal gevoed vanuit de longterm.
    Toch zie je deze shortterm langzaam oplopen indien je het seizoenpatroon daarbij in aanmerking neemt.
    Anders is het gesteld met de longterm, deze laat een flinke stijging zien yoy en qoq. Ik heb nog steeds veel vertrouwen in de door jou uitgesproken mening dat de totale deferred in 2014 gaat groeien met 50 mio.

    Om daar in het jaar volledig van te profiteren zullen we moeten wachten tot 2016 want dan doet het eerste jaar ook voor de volledige 25% mee in de short-term die vrijvalt.

    Mee eens. Maar nu even wat denkwerk voor het weekend, na een hectische week qua koersverloop.

    Over een zeer hoge brutomarge van 90-100% bij defrev zijn we het eens. Over de verdere winstvermindering door opex kan je twisten.

    De voeding van de current (mijn DK) vanuit de non-current (DL) wordt steeds interessanter. Zo langzamerhand niet verwaarloosbaar meer, ook niet omdat ik denk dat die 4 jaar 'lifetime' bij all-in GO's slechts een deel van de defrev vertegenwoordigt. Er zijn bij Automotive, Licensing en mogelijk TTT ook vooruitbetaalde contracten met een looptijd tussen 0,5 en 3 jaar, wat rekensommen compliceert. Zelfs bij Consumer, denk aan Go-Mobile apps met een 3-jaar contract, op zijn best.

    Hoe dan ook, de defrev bij TT is en blijft een verborgen spaarpot. Ik heb zelfs het donkerbruine vermoeden dat de door TT geclaimde y.o.y. margeverbetering van 53% naar 56% deels te maken heeft met vrijval van defrev met hoge marge. Maar een bewijs vraagt meer huiswerk, en meer gegevens, sorry.
  11. [verwijderd] 2 augustus 2014 10:59
    Over je laatste zin.

    Het klopt dat marges steeds toenemen. De deferred revenue is een van de drijvers hier achter samen met de omzetmix. Meer fleetmanagement (telematics) en minder consumer als relatief percentage van de omzet. Die trend zet door, want telematics wordt alleen nog maar groter. Ook denk ik dat gezien de verkoopprijzen de marges op fitness horloges hoger zijn dan op pnd's. Dit wordt sterker naarmate er meer horloges verkocht worden, dan gaat de kostprijs per stuk omlaag.

    Om deze reden denk ik dat binnen nu en drie jaar de brutomarge stijgt van 56% naar 60%. Ongeveer een procentpunt per jaar. Daar is niks geks aan, want dit is al jaren aan de hand.

    In afgelopen kwartaal was het verschil inderdaad nog groter, maar dat komt ook omdat vorig jaar in Q2 de marge wat tegenviel, dus gunstige vergelijkingsbasis.

    Deferred revenue speelt zeker een rol in die brutomarge groei.
  12. [verwijderd] 2 augustus 2014 12:03
    quote:

    Calassan schreef op 2 augustus 2014 11:11:

    Brutomarge Is leuk maar wat telt at the end of the day Is de EBITDA conversation rate into FCF.
    Daar gaat het om
    Het gaat om meerdere metrics en elke heeft zijn voors en tegens. Dus naar alles kijken...

    Vond dit een onderhoudende link;
    www.wallstreetprep.com/blog/ebitda-vs...

    Wat de conversion rate is weet ik niet. School me bij.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 augustus 2014 12:04
    quote:

    Calassan schreef op 2 augustus 2014 11:11:

    Brutomarge Is leuk maar wat telt at the end of the day Is de EBITDA conversation rate into FCF.
    Daar gaat het om
    Conversation rate??
    Waardering voor je poging om Dutch te schrijven. Met mijn Aussie schoonzoon en ZA- schoondochter weet ik waar ik het over heb.

    Als je nu nog even duidelijk weet te maken (mijn part in normal English, al prefereer ik het 'Euro-English' waarin de standaards van TT geschreven zijn) waar je het over hebt, dan begrijp ik het misschien.
    Whatever we care about.
  14. [verwijderd] 2 augustus 2014 12:17
    Ben Fransman. Heb nooit nederlands op school gehad. Doe mijn best :)
    De automatisch corrector in het frans op de iPad Is vervelend.
    FCF before financing évolution Is important as compared to EBITDA because it´s an efficiency measurement. It shows How the working capital and the investments are managed by the Cy.
    As i said H1 investments are High in light with the new platform but as a rule TT has a nice conversation rate (How much of the EBITDA Is converted into free cash flow).
    Financially speaking TT has good ratio's (solvency, négative net leverage, and good FCF génération).
329 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 17 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links