Beperktedijkbewaking schreef op 29 juli 2014 07:03:
Uit de conferencecall van 24 juli 2014, na de 2014-H1 cijfers:
Marc Zwartsenburg - ING Financial Markets – Analyst:
“Okay. And then my last question, the deferred revenue per share?”
Marina Wyatt - TomTom NV – CFO:
“Yes, the deferred revenue in the balance sheet now I think is about EUR110 million -- something -- EUR104 million and it's on the -- EUR108 million, I beg your pardon. And it's grown from last year, it was EUR84 million from memory. So it's on the increase because of the fact that there is more lifetime maps and more lifetime traffic in the mix.”
Marc Zwartsenburg:
“And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”
Marina Wyatt:
“I'd need to double check that and get back to you. I'm sorry, I won't do that off the top of my head. But it's a significant amount as you can see coming through.”
– – – – –
Enfin, hieronder alle relevante getallen over defrev DT (= DL+DK) vanaf 2010.
(DL = non-current, DK = current = vrijval binnen een jaar, DM = zie eerder in deze draad):
31dec2010 : DT = 62
31dec2011 : DT = 83, DL = 13, DK = 70 , (DM = 43)
30sep2012 : DT = 93,
31dec2012 : DT = 95, DL = 18, DK = 77 , (DM = 41)
31mrt2013 : DT = 86, DL = 20, DK = 66
30jun2013 : DT = 84, DL = 25, DK = 59
30sep2013 : DT = 115, DL = 31, DK = 84
31dec2013 : DT = 114, DL = 38, DK = 76 , (DM = 63)
31mrt 2014: DT = 109, DL = 40, DK = 69
30jun 2014: DT = 108, DL = 42, DK = 66
Met het aarzelende geheugen van de CFO is dus niks mis. Over het effect op de P&L poog ik de CFO maar iets voor te zijn.
Binnen een jaar valt 66 mln aan DK vrij (dwz.: wordt met zeer hoge bruto marge toegevoegd aan de echte omzet). Niets schokkend (er staat opbouw van nieuwe DK tegenover), wel meer dan een jaar geleden.
Bij die opbouw van nieuwe DK mag je 1/3 van de DL, dus nu 42/3 = 14 mln toevoegen. Want DL-defrev waarvan de looptijd minder dan 1 jr is geworden verschuift naar DK. Die verschuiving is duidelijk meer dan een jaar geleden.
Ik ga hierbij uit van de officiële verklaringen door de CFO, die bij defrev steeds verwijst naar de nieuwe all-in GO's met hun gratis map updates + traffic voor (minstens) vier jaar. Dus geleidelijke defrev vrijval over 4 jaar. Ik geloofde daar ergens ook in, zie eerder in deze draad.
Maar het klopt niet. De DL begon al in 2013-Q2 en Q3 sterk te te stijgen, terwijl de GO-verkopen in Europa nog nauwelijks op gang gekomen waren, laat staan in de US. Inmiddels snap ik ook waarom: er zijn meerdere bronnen voor defrev, ook voor de DL:
Bv. 3-jarige Renault-Link-contracten, iets tweejarigs bij Mercedes of zo? En van TTT-contracten weet ik ook niet het fijne. Het wordt dus ingewikkelder dan ik dacht (qua cijfers, niet qua principe).
In dit kader: ik voorspelde ca een half jaar geleden een defrev groei van 45-50 mln in 2014, voornamelijk door DL groei. Het lijkt na de H1-cijfers niet uit te komen...
Ik ben geen poster die nooit z'n ongelijk wil toegeven. Ik zit hier niet voor mijn ego of vanwege ADHD-klachten, maar vanwege mijn pensioengeld. Van de koersdalingen de laatste dagen word ik alleen maar blij: wat een stommelingen! Onder de 5,60 ga ik graag puts schrijven...
Maar over die defrev: even verder kijken, en misschien even afwachten. Let op de relatieve groei van DL in 2012, en met name de seizoenspatronen in 2013: forse groei in Q3!
In eerdere toelichtingen zei TT zelf dat zulks te maken had met 'seasonalities' in contracten (hoezo, pnd's?).
Ik wacht dus met spanning op Q3, misschien krijg ik qua defrev-groei toch nog grotendeels gelijk.
“And if you would include that fully in the P&L what would be the impact on the EPS level?”, wilde ING weten.
Doe verdorie je eigen huiswerk! Jullie worden ervoor betaald, ik niet.