Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,215 16 apr 2024 16:23
  • -0,060 (-0,82%) Dagrange 7,080 - 7,240
  • 115.045 Gem. (3M) 272,7K

TomTom 21-28 juli: de dood of de gladiolen

515 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 26 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 juli 2014 21:30
    quote:

    pwijsneus id en xynix=00000 schreef:

    [...]
    En wat doen deze gasten:
    shortsell.nl/short/TomTom

    xynix 24 jul 2014 om 13:58
    Ik hoop eigenlijk dat die vent van TT international dadelijk weer bij de vragenstellers zit. Die snapte het vorige keer wel en stelde relevante vragen. Tot mijn stomme verbazing hebben die ondanks de antwoorden van HG waaruit het duidelijk was dat realtime maps belangrijk gaan worden hun shortpositie nog steeds niet tot 0 afgebouwd.
    Als ik op de site shortsell.nl kijk (en klik alles aan) dan staat TTI al vanaf 10 juni op 0% *(zie plaatje)
  2. forum rang 4 xof 25 juli 2014 08:32
    quote:

    *Justin* schreef op 24 juli 2014 18:51:

    [...]

    4% is prima ja. Wellicht nog wat meer de komende dagen.

    Ik ga uit van een eps van iets meer dan 30 cent. Dat is dus een k/w van 20. Dat is echter nu. Met realtime maps worden sowieso de kosten lager. En ik verwacht dan ook groei in Automotive. Eps zou dan in de range 0,40-0,50 kunnen komen en is tomtom weer redelijk goedkoop.

    Ik deel wel deels je mening, daardoor zei ik ook dat tomtom nu van ondergewaardeerd aandeel naar groei aandeel aan het gaan is. Voor een ondergewaardeerd aandeel is het genoeg om een negatieve analisten consensus te verslaan. Dan is het voldoende als je laat zien dat de koers overdreven laag is.

    In de toekomst is dat niet voldoende en moet er echt groei komen voor substantieel hogere koersen.

    Bij mij was er overigens geen euforie, maar wel opluchting. Ik rekende op deze cijfers, maar als gisteren dan zo'n vooruitblik komt via bloomberg die na een rondje analisten zegt dat er krimp gaat komen en "geen verrassing", dan is er toch een soort opluchting dat ik het zelf aan het goede eind had.

    Niet dat er zo veel van afhangt, maar het is ook fijn om te kunnen vertrouwen op je eigen judgement. Stel dat vandaag wel een flinke krimp bekendgemaakt werd dan zou ik toch aan mijn eigen oordeelvermogen gaan twijfelen en waar moet je dan nog op varen? Onverwachte moves kan je onzeker van worden en dan ga je wellicht op de verkeerde dingen letten.

    Die post receivables vind ik wel verklaarbaar. Dat zijn denk ik vooral al die orders voor sporthorloge. We hebben onder andere Amazon steeds zien bijbestellen nadat ze uitverkocht waren.

    Ik denk dat de automotive slecht is voor de receivables. PSA en Fiat betalen op 90 dagen en dat kost werkkapitaal.

    De afschrijvingen van 80 mln pjaar zijn misschien niet zo onlogisch. Als men van 2data platforms naar 1 migreert. Ik ben niet verbaasd als er nog oude systemen op de balans staan die na migratie afgeschreven moeten worden. Het zal wel helpen bij hun toekomstige kosten.

    Receivables omhoog en nog verder afteschrijven intangibles, we zijn er nog niet. Het euforisme was een opmerking in het algemeen. Ik lees heel graag jullie bijdragen, zeer professioneel, mijn dank.
  3. [verwijderd] 25 juli 2014 09:02
    @xof

    In de nieuwe strategie van automotive heb je minder risico's

    Automotive hardware, wat nu wordt uitgefaseerd, was risicovol voor de balans en ook een van de redenen dat tomtom ermee stopt. De vaste kosten zijn hoog, dus als volumes afnemen heb je een product met minieme marges. Als autofabrikanten dan ook nog eens lang doen over betalen, dan zit je dus hun hele product te voorfinancieren. Zeker lastig als het lang duurt voordat een bepaald model op de markt komt.

    Bij de nieuwe componentendeals is dat anders. Als tomtom verkeersinformatie licenceert aan oa Mercedes en nu ook Audi China, dan zitten daar vrij weinig kosten aan op voorhand en bij niet-fysieke producten heb je ook geen voorraadrisico's. Qua facturering zou er wellicht - net als bij licensing - in een soort abonnementsvorm betaald kunnen worden. Maar dat weet ik niet.
  4. [verwijderd] 25 juli 2014 09:04
    opening 5.95 !!! hoor je niet meer

    quote:

    martinmartin schreef op 24 juli 2014 17:58:

    [...]

    Ben jij in staat ons op de hoogte te brengen van jouw ideeen omtrent de toekomstmogelijkheden van tom2 nadat je kennis hebt genomen van de cijfers en conference-call of blijven we daarvan verschoond?

    Ik ga ervan uit dat je daar niet toe in staat bent of niet wilt.

    Jammer ook, dat we nu het een beetje beter met Tom2 gaat ook niets inhoudelijks meer vernemen van onze gewaardeerde advocaat van de duivel Bart1805.
    Die lijkt de handdoek al terecht te hebben gegooid met zijn voorspelling van maximale omzet van 1 miljard in 2016.
  5. [verwijderd] 25 juli 2014 09:14
    die zien en horen we niet meer !!

    martinmartin schreef op 24 jul 2014 om 17:01:

    [...]

    Zit je nu alleen maar dom naar de koers te turen of heb je ook de moeite genomen om kennis te nemen van de 2q cijfers met aansluitend de conference-call.

    Indien de analysten ook afscheid willen nemen van het PND-tijdperk en oog krijgen voor de transitie naar C&S bedrijf met in de tussentijd een uitnutting zolang PND profijtelijk is met daarnaast een diversificatie in fitness zullen we de grens van 6 euro nooit meer neerwaarts doorbreken voor langere tijd.

    Maak je maar op voor een stijging naar 8 bij de 3q cijfers en 10 bij de cijfers over geheel 2014.
  6. [verwijderd] 25 juli 2014 09:37
    quote:

    wave-trader schreef op 25 juli 2014 09:29:

    Mijn shortpositie (incl wat er gisterochtend nog binnenkwam) staat nu op een minimale winst. Ik blijf zitten wat het blijkt wel weer dat er niet erg veel vertrouwen is in alle mooie praat. Ik verwacht de komende weken een verdere daling.
    Gefeliciteerd. Ik denk dat de koers "laag" wordt gehouden om de shortende partijen de gelegenheid te geven uit te stappen. Zodra de adviesverhogingen komen en een paar nieuwe deals zal er weer op een hoger niveau moeten worden gecoverd.
    Tomtom is op de juiste weg en zal geen U-turns meer hoeven te maken.
  7. forum rang 4 xof 25 juli 2014 09:40
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juli 2014 09:02:

    @xof

    In de nieuwe strategie van automotive heb je minder risico's

    Automotive hardware, wat nu wordt uitgefaseerd, was risicovol voor de balans en ook een van de redenen dat tomtom ermee stopt. De vaste kosten zijn hoog, dus als volumes afnemen heb je een product met minieme marges. Als autofabrikanten dan ook nog eens lang doen over betalen, dan zit je dus hun hele product te voorfinancieren. Zeker lastig als het lang duurt voordat een bepaald model op de markt komt.

    Bij de nieuwe componentendeals is dat anders. Als tomtom verkeersinformatie licenceert aan oa Mercedes en nu ook Audi China, dan zitten daar vrij weinig kosten aan op voorhand en bij niet-fysieke producten heb je ook geen voorraadrisico's. Qua facturering zou er wellicht - net als bij licensing - in een soort abonnementsvorm betaald kunnen worden. Maar dat weet ik niet.
    Dank voor je reactie, het lijkt wel of je continue on line bent met TT. Ik doel al 2 decenia zaken met de grote OEMs en er is nauwelijks drrog brood in te verdienen. Bij Mercedes wordt TT voorgeinstalleerd inclusief een abonnement voor eerste 2jaar. Ik ben niet verbaasd dat TT hier niets aan verdiend, na 2 jaar heeft de gebruiker de keuze om abonnement te nemen, pas dan wordt het misschien interessant. Ik vind trouwens de groei bij automotive mager gezien al het "nieuws". Straks weer naar het strand...succes vandaag, maar winst van gisteren lijkt te verdampen, helaas.
  8. Erik9400 25 juli 2014 09:41
    Ta zijn vast winstnemingen maar wel jammer...

    Wessanen + 10% terwijl bedrijf helemaal is afgebroken en bestaat van diepvries-mix-drankjes?

    KLM + 5% terwijl de laatste week vliegtuigen neerstorten, olieprijs door conflicten snel kan oplopen en moeilijke marktoomstandigheden

    Royal Imtech + 5% is failliet maar de stekker moet er alleen nog uit... is gokfonds net als pharming

    ...dan valt het tegen dat bedrijf als TT dat succesvol klaargemaakt is voor de komende jaren in top 5 van dalers staat: de koersstijging van gisteren was helemaal niet ZO specaculair
  9. [verwijderd] 25 juli 2014 09:46
    quote:

    xof schreef op 25 juli 2014 09:40:

    [...]

    Ik vind trouwens de groei bij automotive mager gezien al het "nieuws".

    De meeste contracten liggen in de toekomst of zijn pas net bij enkele modellen uitgerold. Dit geldt voor Mercedes, Ford, Peugeot, Citroen, Qoros, Smart en Audi China.

    Je hoeft niet met TomTom 'in contact' te staan om dat te weten. Gisteren heeft Goddijn in de conference call gezegd dat de Automotive omzet gaat groeien. Dat heeft iedereen hier kunnen horen.
  10. [verwijderd] 25 juli 2014 10:00
    quote:

    Erik9400 schreef op 25 juli 2014 09:41:

    Ta zijn vast winstnemingen maar wel jammer...

    Wessanen + 10% terwijl bedrijf helemaal is afgebroken en bestaat van diepvries-mix-drankjes?

    KLM + 5% terwijl de laatste week vliegtuigen neerstorten, olieprijs door conflicten snel kan oplopen en moeilijke marktoomstandigheden

    Royal Imtech + 5% is failliet maar de stekker moet er alleen nog uit... is gokfonds net als pharming

    ...dan valt het tegen dat bedrijf als TT dat succesvol klaargemaakt is voor de komende jaren in top 5 van dalers staat: de koersstijging van gisteren was helemaal niet ZO specaculair
    Je kan ook blij zijn dat je nog zo goedkoop aandelen kan kopen...ene Buffet profiteerde zo ook altijd.
    De prijs hoeft pas hoog te zijn als je gaat verkopen.
  11. [verwijderd] 25 juli 2014 10:02
    quote:

    Gayo schreef op 25 juli 2014 09:37:

    [...]
    Gefeliciteerd. Ik denk dat de koers "laag" wordt gehouden om de shortende partijen de gelegenheid te geven uit te stappen. Zodra de adviesverhogingen komen en een paar nieuwe deals zal er weer op een hoger niveau moeten worden gecoverd.
    Tomtom is op de juiste weg en zal geen U-turns meer hoeven te maken.

    Dat is al jaren het probleem met TT,
    -als er adviesverhogingen komen.
    -als er goede cijfers komen
    -als er nieuwe deals komen
    -als er een overname komt
    -als er een delisting komt

    En ga zo maar door, Er is gewoon te weinig vertrouwen (behalve op dit forum) in dit kleine bedrijf dat op termijn altijd zal verliezen van de grote jongens. Geef toe, de reactie op de cijfers valt toch zwaar tegen. Als het niet heel snel gaat stijgen zullen veel kleine beleggers eieren voor hun geld kiezen en verkopen.
  12. Regenboog33 25 juli 2014 10:02
    Wat is dat toch iedere keer met TT? Zijn de cijfers vele malen beter dan de analistenverwachting, stijgen we slechts 4%, en vandaag is bijna de helft van gisteren er weer af. Andere aandelen houden hun upswing vele malen sterker vast en stijgen ook vele malen sterker. Ligt dat nu aan de analistenverwachting die nog steeds zo laag zijn?
515 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 26 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links