Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

Geef Apple een belang in TomTom

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 juli 2014 07:07
    Verschillende variaties hebben we op het forum
    voorbij zien komen.
    -gehele of gedeeltelijke overname TomTom.
    -hoe belangrijk TomTom voor Apple's carplay
    gaat worden.
    -het nieuwe mogelijke verdien model TomTom
    bij wereld wijde uitrol GO mobile.
    - etc etc

    Wat de koers van TomTom een enorme boost
    kan geven komende jaren is dat Apple een belang
    neemt in TomTom.
    Apple krijgt zetel in raad van bestuur en heeft inspraak
    HG kan het aandeel terug brengen naar de 60 euro
    waar het ooit gestaan heeft.
    Met het geld dat Apple betaald voor zijn belang
    gaat men de fors groeiende TTT versnelde uitrollen.

    Apple kan meer betalen voor gebruik kaarten omdat
    het deels terugvloeit.Apple gaat meeprofiteren
    van groei TTT wat bij een latere mogelijk volledige
    overname TomTom een nieuwe zakelijke tak
    wordt.
    Weet tis een droom scenario maar weet ook
    dat HG niet tevreden zal zijn met nu een bod van
    15 euro per aandeel. Het kleine TomTom kan veel
    gaan betekenen voor het grote Apple op termijn.
  2. forum rang 6 pwijsneus 23 juli 2014 07:32
    Een belang in TomTom levert niet bijster veel op door de volgende reden; de oprichters hebben 50% in handen, en hebben dus altijd meer zeggenschap.

    Een goedkope buy-in zoals America Movil dat heeft gedaan bij KPN is niet mogelijk.

    Bovendien is Apple alleen geïnteresseerd in Automotive(contracten) en natuurlijk de mapcontent.

    TomTom neem je niet zomaar over, ze hebben een beschermingsconstructies, en 50% van de aandelen is in handen van het management. Elk bod zou dus van dusdanige aard moeten zijn dat met management dit steunt, anders hoeft het bod niet eens uitgebracht te worden omdat het bij voorbaat kansloos is.

    You better come in good, or come in not at all.

    De andere kant van het verhaal is, dat overnemende partijen - indien de partij beursgenoteerd is - moet verantwoorden waarom er zo'n belachelijk hoge premie betaald moet worden. 30 - 60% is normaal, bij 100%> heb je toch wel wat uit te leggen, hoe groot het strategisch belang dan ook. Dan schaar ik TomTom even niet in het rijtje Waze, Autonavi en Whatsapp....

    Waarom zou Apple delen van TomTom kopen, als ze ook voor weinig kunnen blijven licenseren? Of krijgt TomTom het voor elkaar Apple eens te laten betalen(in euro's that is)?!
  3. [verwijderd] 23 juli 2014 09:12
    quote:

    pwijsneus schreef op 23 juli 2014 07:32:

    Een belang in TomTom levert niet bijster veel op door de volgende reden; de oprichters hebben 50% in handen, en hebben dus altijd meer zeggenschap.

    Een goedkope buy-in zoals America Movil dat heeft gedaan bij KPN is niet mogelijk.

    Bovendien is Apple alleen geïnteresseerd in Automotive(contracten) en natuurlijk de mapcontent.

    TomTom neem je niet zomaar over, ze hebben een beschermingsconstructies, en 50% van de aandelen is in handen van het management. Elk bod zou dus van dusdanige aard moeten zijn dat met management dit steunt, anders hoeft het bod niet eens uitgebracht te worden omdat het bij voorbaat kansloos is.

    You better come in good, or come in not at all.

    De andere kant van het verhaal is, dat overnemende partijen - indien de partij beursgenoteerd is - moet verantwoorden waarom er zo'n belachelijk hoge premie betaald moet worden. 30 - 60% is normaal, bij 100%> heb je toch wel wat uit te leggen, hoe groot het strategisch belang dan ook. Dan schaar ik TomTom even niet in het rijtje Waze, Autonavi en Whatsapp....

    Waarom zou Apple delen van TomTom kopen, als ze ook voor weinig kunnen blijven licenseren? Of krijgt TomTom het voor elkaar Apple eens te laten betalen(in euro's that is)?!
    let wel denk dat HG op termijn een overname
    door Apple echt wel ziet zitten , alleen beseft hij dat gezien
    de vele potjes die op het vuur staat te pruttelen
    dat een overname premie van 200 % of meer nu
    Niet haalbaar is maar de koers kan komende 2 jaar wel
    Enorm stijgen. Voordeel voor Apple zou zijn dat
    ze mogelijke andere overname partijen op extra
    afstand houden indien ze een flink belang nemen.
    HG heeft de tijd om de nieuwe verdien mogelijk
    heden verder te ontwikkelen.
  4. [verwijderd] 23 juli 2014 09:25
    HG heeft Apple niet nodig en heeft verder sowieso de tijd:

    -2,9 miljard schuldenberg van overname kaartendatabase nu afgebouwd naar nul en positief kassaldo snelgroeiend;

    -goed winstgevend met groeiende marges;

    -er worden nieuwe veelbelovende producten in de markt gezet;

    -wereldspeler in explosief groeiende massamarkten van smartphone en connected-car (explosieve groei in komende 10 jaar);

    -veel nieuwe megacontracten die de komende jaren meer en meer gaan bijdragen (AOL, TTWN, Apple, BlackBerry, Samsung (Bada), Mercedes-Benz, Toyota, Ford, BMW, Fiat-Chrysler, Renault, Mazda, Peugeot-Citroen, Audi-China etc.etc.);

    -unieke real-time Maps en real-time Traffic die mogelijk zelfs een a-la-ASML-monopoliepositie gaan opleveren in Automotive (van nu 20% marktaandeel naar 80% marktaandeel in een markt die explosief groeit de komende 10 jaar)

    -Telematics markt is booming komende 5 jaar;

    -Go Mobile App kan aardverschuiving teweeg gaan brengen in smartphones (Go Mobile is veel beter dan Google); bij 10% marktaandeel via een gartis versie inclusief advertenties is een koers van 100 euro een schijntje;

    -toekomstige winstexplosie door verschuiving omzet van hardware naar software en services met hogere marges;

    -markt gaat onderwaardering van minimaal 6 miljard voor de kaartendatabase zien dus een koerssprong richting de 30 euro is aanstaande (wellicht al in 2015?).
  5. [verwijderd] 23 juli 2014 09:28
    Denk eerder dat je ofwel gewoon een licentie aan Apple moet blijven verkopen (zoals nu gebeurt). Waarbij de inkomsten voor tomtom wel moeten gaan toenemen naarmate Apple het breder gebruikt (lees: flink betalen voor toepassing in CarPlay).

    Of je moet het hele kaarten gebeuren verkopen aan Apple en gelijktijdig met de verkoop een langjarig teruglease contract sluiten. Dat teruglease contract biedt onderhandelruimte, als je de kaarten relatief goedkoop verkoopt en voor weinig terug leaset, dan druk je de kosten voor de komende jaren fors omlaag.

    TomTom zou dan wel traffic moeten behouden. Apple is dan eigenaar van de statische base map en tomtom beschikt over realtime lagen daar bovenop. De value zit meer in realtime data dan in de base map.

  6. [verwijderd] 23 juli 2014 09:45
    quote:

    *Justin* schreef op 23 juli 2014 09:28:

    Denk eerder dat je ofwel gewoon een licentie aan Apple moet blijven verkopen (zoals nu gebeurt). Waarbij de inkomsten voor tomtom wel moeten gaan toenemen naarmate Apple het breder gebruikt (lees: flink betalen voor toepassing in CarPlay).

    Of je moet het hele kaarten gebeuren verkopen aan Apple en gelijktijdig met de verkoop een langjarig teruglease contract sluiten. Dat teruglease contract biedt onderhandelruimte, als je de kaarten relatief goedkoop verkoopt en voor weinig terug leaset, dan druk je de kosten voor de komende jaren fors omlaag.

    TomTom zou dan wel traffic moeten behouden. Apple is dan eigenaar van de statische base map en tomtom beschikt over realtime lagen daar bovenop. De value zit meer in realtime data dan in de base map.

    goede onderbouwing Justin. !! Tis te hopen dat
    HG nu beseft dat er wat voor de aandeelhouders
    moet gebeuren wat hij al zo lang verkondigd.
  7. [verwijderd] 23 juli 2014 10:10
    quote:

    *Justin* schreef op 23 juli 2014 09:28:

    TomTom zou dan wel traffic moeten behouden. Apple is dan eigenaar van de statische base map en tomtom beschikt over realtime lagen daar bovenop. De value zit meer in realtime data dan in de base map.
    Zoals ik het begrijp komt bij realtime maps die 2-deling te vervallen en is er één verwerkingsproces dat voortdurend updates t.o.v. de laatste "snapshot" van de basemap oplevert. Die updates worden via de gepatenteerde distributieprocessen van TomTom verspreid naar alle probes. De decentraal geïnstalleerde snapshot van de basemap zal ongetwijfeld periodiek worden ververst, naar ik verwacht met een versie-updatelijst.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links