Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Druk op Alitalia neemt toe, omdat Etihad bod uitstelt door Gabriele La Monica en Gilles Castonguay Van DOW JONES NIEUWSDIENST MILAAN (Dow Jones)--Etihad Airways onthoudt zich vooralsnog van een bod voor een groot minderheidsbelang in het Italiaanse Alitalia SpA, terwijl de in Abu Dhabi gevestigde luchtvaarder de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij onder druk zet om de arbeidskosten verder terug te dringen en de schuld te herstructureren, stellen personen die op de hoogte zijn van de gesprekken. Na wekenlang in de boeken van Alitalia te zijn gedoken, werd verwacht dat Etihad deze week nog een intentieverklaring voor een niet bindend bod van zo'n EUR300 miljoen voor een belang van maximaal 49% zou indienen bij Alitalia's raad van bestuur. Het uitstel van het uitbrengen van een bod door Etihad zet druk op Alitalia, dat nog maar weinig kasreserves over heeft en dus de investering nodig hard heeft om een faillissement af te wenden. De in Rome gevestigde luchtvaartmaaschappij wist in december zijn activiteiten voort te zetten dankzij een kapitaalverhoging van EUR300 miljoen door bestaande en nieuwe aandeelhouders en EUR200 miljoen aan kredietlijnen van de banken. Als onderdeel van zijn pogingen om het tij te keren, heeft de luchtvaartmaastchappij de kosten proberen terug te dringen en in februari een akkoord gesloten met de vakbonden om in de komende drie jaar EUR80 miljoen te besparen door voor nagenoeg 15% van zijn 14.000 werknemers het aantal werkuren te verminderen. Etihad wil dat Alitalia de arbeidskosten verder terugdringt en dat de banken een herstructurering van een schuld van nagenoeg EUR1 miljard accepteren, stellen twee personen die op de hoogte zijn van de gesprekken. De banken hebben geweigerd tot een schuldherstructurering over te gaan. De investering van Etihad is cruciaal geworden nadat Air France-KLM (AF.FR), dat in 2009 een 25%-belang in de Italiaanse luchtvaarder verwierf, niet bereid was deel te nemen in een kapitaalverhoging en zijn belang naar ruim 7% liet verwateren. Het uitstel kan een tactiek zijn van de in Abu Dhabi gevestigde luchtvaartmaatschappij om tot betere voorwaarden te komen, meldt een derde persoon. Alitalia, Etihad en de Italiaanse regering, dat niet positief tegenover een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen staat, waren niet bereid commentaar te leveren. Gabriele La Monica en Gilles Castonguay. Vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com
Lufthansa: geen aandeleninkoop DINSDAG 22 APRIL 2014, 20:58 uur | 41 keer gelezen FRANKFURT (AFN/RTR) - Lufthansa is op dit moment niet van plan om aandelen in te kopen om de buitenlandse invloed in het concern tegen te gaan. Dat liet de Duitse luchtvaartmaatschappij dinsdag weten. Inmiddels is bijna 40,7 procent van Lufthansa in buitenlandse handen. Uit een analyse van de aandeelhouders is volgens de maatschappij echter niet gebleken dat er gevaar dreigt voor “te veel buitenlandse bemoeienis”. De meeste buitenlandse investeerders in Lufthansa komen uit de VS, Luxemburg, de Kaaimaneilanden, Groot-Britannië en Canada. Volgens regels van de Europese Unie moeten Europese luchtvaartmaatschappij voor ten minste 50 procent in handen zijn van Europese beleggers. Om buitenlandse invloed tegen te gaan, zou Lufthansa eventueel ook meer aandelen uit kunnen geven.
Qatar Airways dichtbij overeenkomst met British Airways DUBAI (Dow Jones)--Qatar Airways is "dichtbij" een overeenkomst met British Airways van International Consolidated Airlines Group SA (IAG.LN) voor het delen van omzet op gezamenlijke vluchten, waarmee de relatie tussen de twee luchtvaartmaatschappijen uit de Oneworld alliantie wordt geintensiveerd. De twee maatschappijen zijn in gesprek over het delen van inkomsten, op een vergelijkbare manier zoals Qatar dat al met Oneworld-partner Cathay Pacific Airways Ltd (CPCAY) doet op gezamenlijke vluchten tussen Hongkong en Doha, zegt CEO Akbar Al Baker van Qatar Airways in de wandelgangen van een conferentie in Dubai. "We spreken erover met British Airways en we zijn heel dichtbij een overeenkomst", zegt Al Baker. Moedermaatschappij IAG van British Airways wil geen commentaar geven. Qatar voert dagelijks zes vluchten uit op bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, terwijl British Airways dagelijks op Qatar's thuisbasis Doha vliegt. Concurrent Emirates Airline heeft een vergelijkbare strategische samenwerking met Oneworld-partner Qantas Airways Ltd (QAN.AU) uit Australie om ticketprijzen en vluchtschema's af te stemmen voor diensten tussen Australie en Europa, via Dubai. Etihad Airways uit Abu Dhabi voert gesprekken met Air France-KLM (AF.FR) voor het delen van inkomsten op bepaalde vluchten tussen Europa en Abu Dhabi. Qatar is met deelname aan Oneworld sinds oktober vorig jaar de enige van de drie grote luchtvaartmaatschappijen uit het Golfgebied dat lid is van een van de drie wereldwijde luchtvaartallianties. Etihad heeft herhaaldelijke aangegeven een lidmaatschap van SkyTeam, waar Air France-KLM deel van uitmaakt, niet te overwegen, ondanks samenwerking met verschillende individuele SkyTeam-maatschappijen. Uit het Midden-Oosten zijn Saudia Arabian Airlines en Middle East Airlines uit Libanon wel deelnemers van SkyTeam. Door Rory Jones, vertaald en bewerkt door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Meer luchtvrachtvervoer in maart op jaarbasis AMSTERDAM (Dow Jones)--Het luchtvrachtvervoer is in de maand maart op jaarbasis flink gegroeid, maar ten opzichte van eind 2013 is de vervoersontwikkeling vlak, blijkt maandag uit cijfers van de wereldwijde luchtvaartorganisatie International Air Transport Association (IATA). Het luchtvrachtvolume groeide ten opzichte van maart 2013 met 5,9%, terwijl de beschikbare capaciteit met 3,4% toenam, wat leidde tot een vrachtbenuttingsgraad van 48,7%. De IATA constateert daarbij dat het vrachtvolume sinds begin dit jaar nagenoeg gelijk is gebleven en de groei dus is afgevlakt. Daarbij ziet de organisatie licht verbeterende marktomstandigheden in de VS en Europa, maar vertraging van de productie in China en in de export uit opkomende Aziatische landen. Op jaarbasis was er in maart 13,2% volumegroei bij luchtvrachtvervoer van maatschappijen uit het Midden-Oosten, 6,9% groei bij maatschappijen uit de Azie/Pacific-regio en 5,9% volumetoename bij Afrikaanse maatschappijen. Europese maatschappijen vervoerden 5,1% meer vracht, Noord-Amerikaanse maatschappijen zagen het luchtvrachtvolume met 1,9% toenemen, terwijl de volume-ontwikkeling bij Latijns Amerikaanse maatschappijen vlak was. Bij de IATA zijn circa 2490 luchtvaartmaatschappijen aangesloten, die samen 84% van het wereldwijde luchtvervoer verzorgen. In door IATA gemeten vrachtvolumes is Azie/Pacific met 39,7% de grootste regio, gevolgd door Europa (23,3%), Noord-Amerika (20,1%), het Midden-Oosten (12,4%), Latijns Amerika (2,9%) en Afrika (1,5%). Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Groei passagiersvervoer zwakt af in maart - IATA AMSTERDAM (Dow Jones)--De groei van het wereldwijde passagiersvervoer is in maart ten opzichte van de maand ervoor afgezwakt, blijkt dinsdag uit cijfers van de wereldluchtvaartorganisatie IATA. Het passagiersvervoer is in maart op jaarbasis met 3,1% toegenomen, waar in februari nog een groei van 5,6% werd genoteerd. In het eerste kwartaal bedroeg de groei ook 5,6% tegen 5,2% een jaar geleden. Bij luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten was de groei van het internationale vervoer met 10,0% het sterkst, gevold door maatschappijen uit Latijns Amerika (+4,7%), Europa (+2,0%), Azie/Pacific (+1,1%) en Noord-Amerika (+0,6%), terwijl bij maatschappijen in Afrika sprake was van een vervoerskrimp van 2,6%. Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Lufthansa beperkt kwartaalverlies, voorziet hogere operationele jaarwinst FRANKFURT (Dow Jones)--Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE) heeft het nettoverlies in het traditioneel zwakste eerste kwartaal van het jaar met 45% weten te beperken en herhaalt dinsdag zijn operationele winstverwachting voor het hele jaar. De grootste Europese concurrent van Air France-KLM (AF.FR) boekte een kwartaalverlies van EUR252 miljoen tegen EUR459 miljoen een jaar geleden op een 2,5% lagere omzet van EUR6,63 miljard. Het operationeel verlies daalde naar EUR245 miljoen van EUR359 miljoen. Volgens de Duitse luchtvaartmaatschappij droegen kostenbesparingen, lagere brandstofkosten, hogere winst bij het onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik, betere resultaten in het passagiersvervoer en verminderde vlootafschrijvingen bij aan het verbeterde nettoresultaat. Daartegenover stonden kosten ter hoogte van EUR70 miljoen als gevolg van stakingen van personeel. Lufthansa zit midden in een herstructureringsprogramma en wil daarnaast zijn vloot vernieuwen, zonder te veel schulden op te bouwen. De luchtvaartmaatschappij herhaalt zijn verwachting om dit jaar een aangepast operationeel resultaat van EUR1,7-1,9 miljard te behalen, tegen EUR697 miljoen in 2013. Concurrent Air France-KLM realiseerde in het afgelopen kwartaal een 5% lager nettoverlies van EUR608 miljoen, een 16,4% lager operationeel verlies van EUR445 miljoen op een 2,2% lagere kwartaalomzet van EUR5,55 miljard. Door Caitlan Reeg; vertaald en bewerkt door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Nagenoeg 60 miljoen passagiers op Nederlandse luchthavens AMSTERDAM (Dow Jones)--Meer dan 58 miljoen passagiers reisden in 2013 via de Nederlandse luchthavens, 12 miljoen meer dan in 2009, van welk jaartal het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de voorlaatste cijfers beschikbaar heeft. In 2013 werd er EUR1,6 miljard aan omzet gegenereerd door de luchthavens. Bijna de helft van de omzet die werd gerealiseerd, is gerelateerd aan start-en landingsgelden. Naast het exploiteren van luchthavens en de afhandeling van passagiers en bagage, verkrijgen luchthavens ook opbrengsten uit het begeleiden van het luchtverkeer, parkeergelden en het verhuren van bedrijfs- en winkelruimtes. "Het grootste deel van de omzet van de luchthavens wordt gehaald uit de opbrengsten die samenhangen met het vervoer van reizigers", licht het statistiekbureau toe. Wat betreft het vrachtvervoer op de luchthavens zag het CBS in het laatste kwartaal van 2013 weer eenzelfde niveau als in het laatste kwartaal van 2010, toen het vrachtvervoer een dalende lijn inzette, omdat het transport veel te lijden had onder de economische crisis. "In 2013 klom het vrachtvervoer uit het dal". Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com
Emirates winst in boekjaar 2013/14 sterk gestegen AMSTERDAM (Dow Jones)--Emirates Airline uit Dubai maakte donderdag een sterke stijging van omzet en winst over het op 31 maart geeindigde boekjaar 2013/14 bekend. Emirates zag de omzet met 13% toenemen tot $22,5 miljard en de nettowinst met 43% stijgen tot $887 miljoen. Het aantal passagiers groeide met 13% naar 44,5 miljoen reizigers. De staatsmaatschappij uit Dubai voegde in het afgelopen boekjaar negen nieuwe bestemmingen aan zijn dienstregeling en 24 vliegtuigen aan zijn vloot toe, en vliegt nu op 142 bestemmingen in 80 landen. Emirates zet op vluchten tussen Dubai en Amsterdam dagelijks het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, in. De snel groeiende luchtvaartmaatschappij, die met succes Dubai als overstaphub voor vluchten tussen Noord-Amerika/Europa en de Azie/Pacific-regio aanbeveelt, heeft nog 200 vliegtuigorders bij Airbus en Boeing uitstaan. Emirates Group, waaronder behalve de luchtvaartmaatschappij onder andere ook de luchthavenexploitant Dnata en een aantal luxe hotels vallen, boekte een 32% hogere nettowinst van $1,1 miljard op een 13% hogere omzet van $23,9 miljard. Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Moederbedrijf British Airways verkleint nettoverlies, Iberia krabbelt op LONDEN (Dow Jones)--International Consolidated Airlines Group sa (IAG.LN), moederbedrijf van British Airways en de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia, heeft in het eerste kwartaal minder verlies gemaakt, blijkt vrijdag bij het openen van de boeken. Ook lijken de vruchten van een herstructureringsplan bij het noodlijdende Iberia langzaam de vruchten af te werpen. Voor heel het boekjaar verwacht IAG dat de operationele winst zeker EUR500 miljoen hoger uitkomt dan de EUR770 miljoen in 2013. Verder zal het verlieslatende Iberia dit jaar naar verwachting weer een operationele winst behalen. Daarover zei chief Executive Willie Walsh vrijdag in een toelichting: "Iberia heeft zijn verlies bijna gehalveerd ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar met een operationeel verlies van EUR111 miljoen tegen EUR202 miljoen. De luchtvaartmaatschappij blijft profiteren van de herstructurering." Volgens Walsh is de positieve impact van recente loon- en productiviteitsafspraken - die werden in april gemaakt - nog niet meegenomen. Bij British Airways werd een operationeel verlies gemaakt van EUR5 miljoen, een flinke daling in verhouding tot het verlies van EUR72 miljoen een jaar eerder. De budgetmaatschappij Vueling, die vorig jaar werd overgenomen, maakte een verlies van EUR30 miljoen. Het in Barcelona gevestigde Vueling "blijft groeien met de focus voornamelijk op Zuid-Europa", aldus Walsh. IAG verwacht dit jaar verder financieel te kunnen profiteren van de samenwerking met American Airlines. Verder meldde Qatar Airways eerder deze week bij monde van chief executive Akbar Al Baker dat het dichtbij een overeenkomst met British Airways is voor het delen van omzet op gezamenlijke vluchten. Het nettoverlies voor IAG kwam in de eerste drie maanden van 2014 uit op EUR814 miljoen, tegen EUR630 miljoen negatief een jaar eerder. De omzet steeg met 6,7% op jaarbasis tot EUR4,2 miljard. De brandstofkosten daalden ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met bijna 9%. Door Robert Wall; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com
Meer passagiers voor Air France-KLM in april Gepubliceerd op 12 mei 2014 om 07:55 PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft in april 6,7 miljoen passagiers vervoerd, 1,8 procent meer dan een jaar eerder. Het passagiersvervoer, waarbij ook de gevlogen afstand wordt meegewogen, nam met 3 procent op jaarbasis toe. Dat meldde het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern maandag. De toename van het passagiersvervoer was veel sterker dan een maand eerder. Dat komt doordat de week voor Pasen vorig jaar in maart viel en dit jaar in april. De vliegtuigen zaten gemiddeld voller dan vorig jaar, doordat het aantal beschikbare stoelen met maar 0,7 procent toenam. De bezettingsgraad nam met 1,9 procentpunt toe tot 84,7 procent. Bij Air France verbeterde die belangrijke graadmeter van de efficiëntie zelfs met 4,1 procentpunt. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de herstructureringsmaatregelen die daar worden doorgevoerd. Vooral de vraag naar vliegreizen van en naar Afrika (6 procent) en Zuid-Amerika (5,5 procent) zat in de lift. Alleen in Azië daalde de vraag, met 1 procent, maar daar stond een daling van de capaciteit met 2,7 procent tegenover. Het passagiersvervoer binnen Europa steeg met 1,5 procent, terwijl 1,7 procent minder stoelen beschikbaar waren. Het vrachtvervoer daalde met 0,6 procent, bij een 1,3 procent lagere capaciteit. De vrachtcapaciteit werd voor 64,8 procent benut, een verbetering op jaarbasis met 0,5 procentpunt. De opbrengsten, afgezet tegen de beschikbare capaciteit, bleven afgezien van wisselkoerseffecten stabiel.
Kleiner verlies voor prijsvechter easyJet DINSDAG 13 MEI 2014, 08:33 uur | 60 keer gelezen LONDEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft de eerste helft van haar gebroken boekjaar, dat eind maart eindigde, opnieuw met verlies afgesloten. Het tekort onder de streep was met 41 miljoen pond (50 miljoen euro) wel kleiner dan een jaar eerder. De omzet viel met 1,7 miljard pond ruim 6 procent hoger uit, zo meldde de Britse prijsvechter dinsdag. Het verlies voor belastingen daalde van 61 naar 53 miljoen pond. De eerste jaarhelft verliep daarmee voorspoediger voor easyJet dan het bedrijf zelf had voorzien. Eind maart voorspelde het bedrijf nog een verlies voor belastingen tussen de 55 en 65 miljoen pond, en eind januari lag die prognose zelfs nog tussen de 70 en 90 miljoen pond. Het bedrijf stelde dat het met name de kosten beter onder controle heeft. Verder profiteerde easyJet van de milde winter in Europa, met veel minder weergerelateerde verstoringen van de dienstregeling dan een jaar eerder. Aan de andere kant miste het bedrijf omzet doordat Pasen dit jaar pas in april viel, en dus in de tweede jaarhelft. Dat kostte circa 25 miljoen pond aan opbrengsten, aldus de onderneming. Waar rivalen als Air France-KLM en Lufthansa zich met goedkopere vakantievluchten steeds meer op het terrein van prijsvechters proberen te begeven, hengelt easyJet juist nadrukkelijk naar zakenreizigers. Dat moet resulteren in een hogere omzet, omdat die doorgaans eerder bereid zijn wat extra's te betalen voor bijvoorbeeld een snellere instap en flexibelere tickets.
Ryanair maakt minder winst AMSTERDAM (Dow Jones)--Ryanair Holdings plc (RYA.LN) heeft in het boekjaar dat 31 maart eindigde minder winst gemaakt, vooral vanwege de lagere prijzen die de budget-luchtvaartmaatschappij rekende om klanten aan te trekken. De nettowinst daalde met 8% op jaarbasis tot EUR522,8 miljoen, van EUR569,3 miljoen een jaar eerder. Chief executive Michael O'Leary noemt de winstdaling 'teleurstellend', maar benadrukt maandag in een verklaring dat er sinds september vorig jaar maatregelen zijn genomen waarmee het passagiersvervoer in de tweede helft van het gebroken boekjaar weer is toegenomen. Voor het komende jaar verwacht Ryanair een winst van tussen de EUR580 miljoen en EUR620 miljoen. Het aantal passagiers dat met de luchtvaartmaatschappij vliegt zou moeten toenemen tot 84,6 miljoen, van 81,7 miljoen het afgelopen boekjaar. De ticketprijzen stijgen in het huidige boekjaar naar verwachting met zo'n 4%. Vanwege de sterke concurrentie van andere prijsvechters zoals Easyjet, versoepelde Ryanair vorig jaar ondermeer de toeslagen op bagage en maakte het zijn website toegankelijker. O'Leary meldt maandag dat er nog meer veranderingen op stapel staan: vanaf juni gaat Ryanair kortingen aanbieden aan passagiers die frequent vliegen. Ook wil men zich meer richten op het aantrekken van zakenpassagiers, bijvoorbeeld door het aanbieden van mobiele instapkaarten en een snellere incheckservice op bepaalde vliegvelden. Over de zomer van 2014 is O'Leary positief. "De vroegboekingen voor de zomer van 2014 liggen hoger dan vorig jaar." Toch spendeert Ryanair voor deze zomer EUR25 miljoen meer aan advertenties dan in 2013. Door Robert Wall; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com
'Alitalia en Etihad naderen deal' MAANDAG 19 MEI 2014, 07:56 uur | 170 keer gelezen ROME (AFN) - De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia staat op het punt om een akkoord te sluiten met zijn Arabische branchegenoot Etihad. Dat meldde de Italiaanse krant Il Messaggero maandag op basis van anonieme bronnen. Etihad onderzoekt al maandenlang of het een groot belang wil nemen in het noodlijdende Alitalia. De onderneming zou nu bijna overeenstemming hebben met de Italianen over de voorwaarden voor de kapitaalinjectie. Italiaanse banken zouden daarbij bereid zijn om een deel van hun uitstaande vorderingen op Alitalia te herstructureren. Begin vorige maand meldden Italiaanse media dat Etihad een voorlopig overnameplan voor Alitalia zou hebben gepresenteerd aan de Italiaanse regering. Etihad zou volgens dat plan bereid zijn zo'n 255 miljoen euro in het bedrijf te investeren. Daarbij zouden 2500 banen moeten sneuvelen, terwijl Alitalia korte vluchten zou moeten schrappen ten faveure van langeafstandsvluchten. Ook zou Alitalia moeten gaan samenwerken met Air Berlin, dat al grotendeels in handen is van Etihad. Air France-KLM is een van de aandeelhouders van Alitalia. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie besloot eind vorig jaar niet mee te doen aan de kapitaalverhoging die noodzakelijk was bij de branchegenoot. Het belang van Air France-KLM zakte daardoor van 25 naar 7 procent.
Etihad koopt zich verder in bij Air Berlin MAANDAG 26 MEI 2014, 17:09 uur | 30 keer gelezen BERLIJN (AFN) - De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft converteerbare obligaties van Air Berlin gekocht, waarmee het zijn stemrecht in zijn Duitse branchegenoot kan uitbreiden tot 89 procent. Dat meldde Air Berlin maandag. Etihad heeft al 29,2 procent van het stemrecht bij Air Berlin. De obligaties die vorige week zijn aangekocht geven de Arabische onderneming het recht op bijna 56 miljoen aandelen, die samen een stemrecht van 47,5 procent vertegenwoordigen. Etihad heeft volgens Air Berlin aangegeven alleen van dit recht gebruik te maken als zijn belang dreigt te verwateren of als de EU-regels voor buitenlandse investeringen veranderen. Air Berlin kondigde eind vorige maand een nieuwe financiële impuls van Etihad aan. Met die steun wil het Duitse bedrijf de kosten verder verlagen, om zo uit de rode cijfers te kunnen komen. De Europese Commissie gaf begin april aan kritisch te kijken naar de invloed die de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi uitoefent op zijn Duitse branchegenoot.
Luchtvrachtvervoer stagneert volgens IATA AMSTERDAM (Dow Jones)--Het luchtvrachtvervoer stagneert de laatste maanden, constateert de wereldbranche-organisatie van luchtvaartmaatschappijen International Air Transport Association (IATA) op basis van dinsdag gepubliceerde cijfers over de maand april. Op jaarbasis is het luchtvrachtvervoer weliswaar met 3,2% gestegen, maar ten opzichte van januari was er een lichte daling en ten opzichte van maart was er sprake van een volumedaling van 1,1%. Het luchtvrachtvervoer wordt door marktkenners gezien als een vroege indicator voor de economische ontwikkeling. Tegenover een volumegroei van 3,2% ten opzichte van april vorig jaar stond een capaciteitstoename van 3,2%, waardoor de beladingsgraad uitkwam op 45,4%. De IATA constateert dat de stagnatie in het vrachtvervoer vooral te wijten is aan de vertraagde economische groei in opkomende markten als China. Waar luchtvrachtvervoerders in de meeste regio's op jaarbasis nog groei lieten zien, was er sprake van een daling van het vrachtvolume bij maatschappijen uit Europa (-0,7%) en Latijns Amerika (-6,5%). In door luchtvrachtvervoerders gemeten volumes is Azie/Pacific met 39,3% de grootste regio, gevolgd door Europa (22,9%), Noord-Amerika (20,8%), Midden-Oosten (12,3%), Latijns Amerika (3,1%) en Afrika (1,5%). Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
www.telegraaf.nl/overgeld/werk-inkome... wo 28 mei 2014, 06:48 door Paul Eldering Bonden: Ook luchtveiligheid in gevaar ‘Duizenden vliegbanen op de tocht' DEN HAAG - Nederlandse vakbonden van piloten, cabine- en grondpersoneel slaan alarm over verlies van duizenden banen ... Norwegian wil budgetvluchten tussen Europa (waaronder Londen en Schiphol) en Amerika voor bodemprijzen aanbieden met goedkope en flexibel ingehuurde piloten en stewardessen uit Azië. „Onacceptabel. Dat mogen Den Haag en Brussel nooit toelaten. Ook Amerika heeft bedenkingen”, stelt Verhagen. Cabinebonden VNC en UNC, de VHKP van hoger KLM-personeel, de technici in NVLT en FNV Bondgenoten zijn eensgezind in hun kritiek. „Europa is te naïef. Als dit soort sociale omzeilingtrucs mag, zullen andere vliegmaatschappijen snel volgen en is het hek van de dam”, vinden ze. Maar Norwegian, die honderden vliegtuigen heeft besteld, ook voor de lange afstand, noemt de acties hypocriet. „KLM en al die oude en vooral te dure maatschappijen in Europa kunnen de concurrentie niet aan en vechten voor hun dominante positie op de Atlantische luchtroutes.
Vraag naar vliegreizen trekt flink aan WOENSDAG 28 MEI 2014, 12:23 uur | 191 keer gelezen GENÈVE (AFN) - De wereldwijde vraag naar vliegtickets is in april flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de internationale luchtvaartorganisatie IATA woensdag heeft gepubliceerd. Het passagiersvervoer van de bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen nam vorige maand met 7,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is daarmee een stuk sterker dan in maart, toen de vraag met 2,9 procent steeg. De capaciteit lag in april 5,8 procent hoger dan een jaar eerder. Het feit dat de paasvakantie dit jaar geheel in april viel, en vorig jaar gedeeltelijk in maart, gaf voor beide maanden een vertekend beeld. Toch noemde IATA-directeur Tony Tyler de cijfers over april “een aangename verrassing”, aangezien de toename van de vraag naar vliegreizen de laatste maanden aan het afvlakken was. Positieve trend Of de positieve trend doorzet, valt volgens Tyler te bezien. Met name de zwakkere economische groei in China baart in dat opzicht zorgen. Dat vertaalde zich ook in april in een groei van de Aziatische vraag die achterbleef bij de capaciteitstoename. Ook in Afrika groeide het aantal beschikbare stoelen sterker dan het aantal passagiers. Bij Europese luchtvaartmaatschappijen groeide de vraag naar tickets wel harder dan het aanbod waardoor de vliegtuigen gemiddeld beter gevuld waren. Datzelfde geldt voor bedrijven in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.
'Etihad akkoord met investering in Alitalia' DONDERDAG 29 MEI 2014, 09:08 uur | 119 keer gelezen ROME (AFN) - De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft besloten te investeren in Alitalia. Dat meldde de Italiaanse krant Il Messaggero donderdag op gezag van ingewijden. De officiële aankondiging kan nog enkele dagen op zich laten wachten, aldus het dagblad. Over de reorganisatie die nodig is om het zwaar verlieslatende Alitalia weer op de rails te krijgen, zijn de partijen het volgens Il Messaggero nog niet helemaal eens. Etihad wil dat er 3000 banen worden geschrapt, terwijl de plannen van het bedrijf zelf voorzien in 2600 ontslagen. Er wordt gezocht naar een compromis. Etihad kan als niet-Europese partij een belang van maximaal 49 procent verkrijgen in Alitalia. Air France-KLM heeft in de huidige aandeelhoudersstructuur een belang van ruim 7 procent in zijn Italiaanse branchegenoot.
Etihad doet investeringsvoorstel aan Alitalia - Update (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Etihad doet investeringsvoorstel aan Alitalia', om informatie toe te voegen) Door Bart Koster en Rory Jones Van DOW JONES NIEUWSDIENST AMSTERDAM (Dow Jones)--Etihad Airways uit Abu Dhabi heeft zondag na maanden onderhandelen bekendgemaakt een investering in Alitalia SpA te willen doen, als de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij aan bepaalde voorwaarden voldoet. De mededelingen komen aan de vooravond van de jaarlijkse vergadering van de wereldluchtvaartorganisatie IATA op maandag en dinsdag in Doha. Etihad meldde zondag een investeringsvoorstel aan Alitalia te doen toekomen, zonder nadere details bekend te maken. Etihad heeft eerder aangegeven dat Alitalia zijn organisatie en routenet drastisch zou moeten herstructureren en dat de banken, die zowel aandeelhouder in Alitalia zijn als kredietverstrekkers aan de Italiaanse maatschappij, zouden moeten meewerken aan schuldsanering en herfinanciering. Etihad wil vooralsnog niet meer kwijt dan dat het voorstel voor de financiering in Alitalia "niet alleen profijt biedt aan beide maatschappijen, maar ook meer keuze en bredere reismogelijkheden voor zakelijke en toeristische passagiers naar en vanuit Italie biedt", aldus Etihad's CEO James Hogan in een schriftelijk verklaring. Alitalia CEO Gabriele Del Torchio zegt in een reactie dat de investering van Etihad een "uitstekende uitkomst" voor zijn maatschappij zou zijn en zou zorgen voor "financiele stabiliteit". In een gezamenlijke persverklaring melden beide maatschappijen dat de Italiaanse regering het voorstel tot samenwerking steunt en het "strategische belang ervan apprecieert". De voorgestelde transactie zal nu verder worden uitgewerkt "conform EU-regels en andere reglementaire voorwaarden", meldt de verklaring verder. Het voorstel van Etihad moet nu worden besproken met het bestuur van Alitalia en de bestaande aandeelhouders, waaronder Air France-KLM (AF.FR), dat nu een belang van iets meer dan 7% houdt in de Italiaanse joint venture en SkyTeam-partnermaatschappij. Etihad heeft een samenwerking met Air France-KLM op het gebied van codesharing, afhandeling en vlootuitwisseling. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep spreekt met Etihad over uitbreiding van de samenwerking op het gebied van inkomstendeling. De vraag is in hoeverre door de investering van Etihad in Alitalia transfer vervoersstromen van Italie naar andere delen van de wereld, die nu via KLM in Amsterdam en Air France in Parijs lopen, naar Abu Dhabi zullen verschuiven en daar door Etihad zullen worden overgenomen. Etihad heeft belangen in zeven luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Duitse Air Berlin en Aer Lingus uit Ierland. De Europese Commissie doet onderzoek naar mogelijke ongewenste invloed van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen in luchtvaartmaatschappijen in de Europese Unie. De IATA zal de komende dagen ook spreken over mogelijke concurrentievervalsende staatssteun aan maatschappijen uit het Midden-Oosten als Etihad, Emirates Airline en Qatar Airways. Door Bart Koster en Rory Jones; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)