Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De SNS-oplossing

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Reacties

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. MartijnN1932 16 januari 2013 17:05
    Toch blijft het vreemd dat de spaanse banken wel 40 Miljard kunnen krijgen zonder verkoop voorwaarden en dat SNS als nederlandse bank moet bloeden voor een magere 2 miljard..

    Misschien moeten we als NL ook maar het slechtste jongetje van de klas worden dan worden er bij ons ook geen voorwaarden gesteld..
  2. [verwijderd] 16 januari 2013 17:18
    Ik denk dat het tijd wordt dat men in de gaten krijgt dat zelfs in het beschaafde Nederland de bankwereld gedomineerd wordt door criminelen, graaiers en zakkenvullers.
    Wordt daarom zo langzamerhand tijd dat justitie actie onderneemt en orde op zaken gaat stellen. Geen pardon voor de schuldigen maar een flinke celstraf en boete te betalen aan de gedupeerde investeerders.

  3. benito c. 16 januari 2013 17:19
    Nico, het is toch niet waarschijnlijk, dat de achtergestelde schulden van spaanse banken wel moeten bloeden, en dat bij staatssteun dat beleid niet voor nederland zou gelden. Ik neem aan dat er in spanje ook geen burden sharing wet is, dan wordt die gemaakt. Dat kan in nederland ook. Ik zie niet in, waarom dat het vertrouwen van de financiele markten zou schenden. Die verwachten de burden sharing al lang, gezien de koersen van de achtergestelde stukken.
    Overigens altijd interessant je stukken te lezen.
  4. gerrit 69 16 januari 2013 17:33

    De analyse en de eventuele oplossing voor SNS-Reaal zoals geschetst is helemaal zo gek nog niet.
    Onze overheid heeft inmiddels alweer aardig wat verdiend op de terugbetalingen van Aegon en ING, dus kunnen ze ook de knoop een keer doorhakken om een systeembank als SNS-Reaal de helpende hand te reiken.
    Hopelijk lezen onze politici deze column ook en wil ik Nico van Geest bedanken voor deze bijdrage.

    Mvrgr. van Gerrit
  5. Klaas6543 16 januari 2013 19:17
    "Nieuwe noodwet
    Ik denk dat deze optie niet reëel is. De staat wil natuurlijk dat private partijen mee gaan betalen aan de 'SNS-oplossing'. Hoe zou dit moeten? Achtergestelde (perpetuele) obligatiehouders laten meebloeden is volgens mij juridisch niet mogelijk zonder SNS Reaal failliet te laten gaan."
    Die mogelijkheid is er zeker. Als een wet wordt ingedient kan die per direct in werking treden. Daarnaast staat duidelijk in de noodwet: "Onze Minister kan, indien hij van oordeel is dat de stabiliteit van het financiële stelsel ernstig en onmiddellijk in gevaar komt door de situatie waarin een financiële onderneming met zetel in Nederland zich bevindt, met het oog op de stabiliteit van dat stelsel besluiten tot onteigening van vermogensbestanddelen van de betrokken onderneming of onteigening van door of met medewerking van die onderneming uitgegeven effecten, zo nodig in afwijking van wettelijke voorschriften of statutaire bepalingen, met uitzondering van de bij of krachtens dit deel gestelde regels."
    Volgens mij kan de staat dus alles opeisen mits zij dat nodig achtten.
  6. Jeweettoch 16 januari 2013 19:37
    De wet om in te kunnen grijpen bestaat al: de interventiewet. Dat geeft de DNB en het MinFin ruime bevoegdheden om in te grijpen. Risicodragende kapitaalverschaffers moeten daarbij zoveel mogelijk worden geconfronteerd met de verliezen die zij in geval van een liquiditatie ook zouden hebben geleden.
  7. [verwijderd] 17 januari 2013 09:13
    Denk niet dat interventiewet van toepassing; dit geldt bij acute liquditeits problemen, zoals het terugtrekken van spaargeld, daar is hier geen sprake van.
    Een ander optie genoemd gisteren bij Pouw&Witteman door Peter Verhaar is een omgekeerde bad bank. De goede onderdelen verkopen aan bijvoorbeeld BNP en SNS met het vastgoed laten zitten. Dit zou zeer beroerd kunnen uitpakken voor aandeelhouders en houders van achtergestelde SNS bank leningen.

    Nico van Geest
  8. benito c. 17 januari 2013 09:26
    Nico, is een mogelijkheid. Het zou echter wel erg geforceerd worden om een bank uit de holding te halen, zonder de achtergestelde schulden van een overgens min of meer gezonde bank. Er is slechts een perp, die dan zeker het slachtoffer wordt, en dat is de 6,258%, en wellicht nog het laatste plukje participatiecertificaten.
  9. Jeweettoch 17 januari 2013 09:31
    quote:

    nvg55 schreef op 17 januari 2013 09:13:

    Denk niet dat interventiewet van toepassing; dit geldt bij acute liquditeits problemen, zoals het terugtrekken van spaargeld, daar is hier geen sprake van.
    Een ander optie genoemd gisteren bij Pouw&Witteman door Peter Verhaar is een omgekeerde bad bank. De goede onderdelen verkopen aan bijvoorbeeld BNP en SNS met het vastgoed laten zitten. Dit zou zeer beroerd kunnen uitpakken voor aandeelhouders en houders van achtergestelde SNS bank leningen.

    Nico van Geest
    De interventiewet kan wel worden gebruikt. Ik citeer van de site van DNB:
    "De Interventiewet voorziet in een aantal nieuwe bevoegdheden voor DNB, die mogen worden gebruikt nadat de rechter heeft ingestemd met het oordeel van DNB dat aan het criterium voor ingrijpen is voldaan. Dit criterium luidt dat er sprake dient te zijn van a) tekenen van een gevaarlijke ontwikkeling met betrekking tot het eigen vermogen, de liquiditeit, solvabiliteit of technische voorzieningen van een bank of verzekeraar en b) dat redelijkerwijs is te voorzien dat deze ontwikkeling niet voldoende of niet tijdig ten goede zal keren." www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-...

    Ik ben het wel eens met je 2e opmerking. Dit is een oplossing a la Dexia. En het meest clean en het minste kost voor de belastingbetaler, omdat de aandeelhouders en obligatiehouders het meeste lijden.
  10. [verwijderd] 17 januari 2013 14:22
    [quote alias=nvg55 id=6676695 date=201301170913]
    Denk niet dat interventiewet van toepassing; dit geldt bij acute liquditeits problemen, zoals het terugtrekken van spaargeld, daar is hier geen sprake van.
    Een ander optie genoemd gisteren bij Pouw&Witteman door Peter Verhaar is een omgekeerde bad bank. De goede onderdelen verkopen aan bijvoorbeeld BNP en SNS met het vastgoed laten zitten. Dit zou zeer beroerd kunnen uitpakken voor aandeelhouders en houders van achtergestelde SNS bank leningen.

    Nico van Geest quote]

    In totaal is er voor 298 miljoen uitgegeven aan participatiecertificaten. Ondertussen is er voor 241 miljoen door SNS terugbetaald inzake tranche 1 en 2. DNB heeft daar toestemming voor gegeven en bij het uitbetalen van deel 2 werd in de persmededeling toegevoegd dat de participaties niet langer deel uitmaken van het TIER-1 vermogen.
    Ik denk niet dat het te verkopen valt indien de houders van tranche 3 de dupe worden. Verder ligt er een uitspraak bij het KIFID inzake de participaties.
  11. aandeeltje! 17 januari 2013 15:33
    quote:

    nvg55 schreef:

    Denk niet dat interventiewet van toepassing; dit geldt bij acute liquditeits problemen, zoals het terugtrekken van spaargeld, daar is hier geen sprake van.
    Een ander optie genoemd gisteren bij Pouw&Witteman door Peter Verhaar is een omgekeerde bad bank. De goede onderdelen verkopen aan bijvoorbeeld BNP en SNS met het vastgoed laten zitten. Dit zou zeer beroerd kunnen uitpakken voor aandeelhouders en houders van achtergestelde SNS bank leningen.

    Nico van Geest
    Dat lijkt me logisch. Het probleem is echter dat bank (ex leningen PF) en verzekeraar minder waard is dan geld dat erin moet om PF overeind te houden. Elke andere oplossing lijkt me teveel ropslomp. Laat de aandeelhouders maar zitten met nagenoeg niets. SNS beursfonds krijgt dus wat geld voor verkoop gezonde bankdelen en verzekeringen en mischien nog een lenng met wat geen rotte vastgoed als onderpand (als dat er uberhaupt is) en dat is het. Is het in 2015 nog niet opgelost dan faillissement voor de aandeelhouder.
  12. jrxs4all 17 januari 2013 15:59
    Volgens mij niet waarschijnlijk dat de interventiewet wordt gebruikt, dat mag alleen in de situatie dat een acuut faillissement dreigt.

    Houders van achtergestelde schulden van Spaanse banken hebben nog niet gebloed, er ligt alleen een plan om dat te doen. Het punt is nu hoe men daar de houders gaat overhalen cq dwingen om dat te doen, dat is volgens mij nog niet bekend. Men kan ze natuurlijk uitroken door tot in lengte van dagen geen rente meer te betalen.

    Soortgelijke situaties in IJsland en Ierland zijn volgens mij wel afgedwongen via een interventiewet.
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links