Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De geschiedenis herhaalt zich

Begin jaren tachtig maakte de huizenmarkt een duizelingwekkende prijsval. Hoge rentestanden door geldontwaarding en een sterk oplopende werkloosheid bleken destijds een uiterst giftige cocktail. Het consumentenvertrouwen liep een flinke deuk op. Bij aanvang van de daling van de huizenprijzen  in 1979  noteerde het consumentenvertrouwen -14. Om vervolgens via -35 en -41 terug te vallen tot -43 in 1982.

Nederland stond in brand en de particulieren capituleerden! Wat mij vooral is bijgebleven, is de strijd die De Bijenkorf streed om te overleven. Op het moment dat de huizenmarkt in 1985 weer tekenen van leven begon te vertonen, stond de index weer op -4. In 1986 werd zelfs voor het eerst een positief consumentenvertrouwen-indexcijfer opgetekend.

Dat huizenprijzen alles met het vertrouwen en dus het uitgavepatroon van particulieren te maken hebben, bewijzen de cijfers uit 1997-1999. Nog nooit eerder waren Nederlanders zo positief. In 1997 - toen de huizenprijzen explodeerden - was het vertrouwen in de toekomst hoger dan ooit. Maar het kan verkeren.

Knikkende knieën
De afgelopen jaren viel het consumentenvertrouwen weer hard terug en ook nu weer versnelde de versombering van de stemming naarmate de huizenprijzen harder begonnen te dalen. Vorig jaar juni bereikte het consumentenvertrouwen weer een dieptepunt met -40 en deze week bleek dat het vertrouwen in januari licht is gestegen tot -35.

Sombere particulieren consumeren weinig tot niets en dat beginnen retailers te merken. Deze week werd bekend dat winkelbedrijf Macintosh ingrijpt. Macintosh zegt dat het vooral last heeft van zijn succes op het internet, waar klanten blijkbaar liever shoppen dan in de winkels van Scapino en Manfield.

Maar sluiting van 80 van de 570 winkels is natuurlijk niet alleen het gevolg van internet. Macintosh heeft het lastig en dat blijkt wel uit de poging om Halfords te verkopen. De retailer is daar nu al ruim een jaar mee bezig en het lukt niet om een koper te vinden omdat zwakke consumentenbestedingen potentiële kopers knikkende knieën bezorgen.

Spannende tijden
Het sluiten van de winkels van Macintosh legt een ander probleem bloot. Winkelstraten hebben steeds vaker te maken met leegstand. Natuurlijk heeft dat voor een deel te maken met internetaankopen, maar dat er ook broodjeszaken en ijssalons verdwijnen heeft natuurlijk niets met internet te maken. Niet alleen de huurders van winkelpanden maar ook de verhuurders beleven spannende tijden.

Hoge leegstand in bepaalde winkelstraten maakt dat steeds minder consumenten gezellig gaan winkelen in die bewuste winkelstraat. Beleggers zien deze ontwikkelingen natuurlijk ook en willen niet alleen weinig tot niets te maken hebben met de getroffen winkelbedrijven maar ook niet met de verhuurders van winkelpanden.

Vastgoedbelegger Corio ziet dat ook en heeft aangegeven dat het  af wil van normale winkelpanden en zich wil focussen op winkelcentra met een aanzuigende werking. Met Unibail-Rodamco als voorbeeld is Corio gestart om zich om te vormen. Daarvoor moet er wel voor ruim 1 miljard euro aan vastgoed verkocht worden.

Korting op Corio
De eerste verkopen vonden in december plaats, maar dit zal vooral de makkelijke deals hebben betroffen. Naarmate meer winkelpanden verkocht worden, zullen de probleempanden overblijven.  Corio denkt drie tot vier jaar nodig te hebben om zich om te vormen tot een vastgoedbelegger  met Favorite Meeting Places.

Toch is het verstandig Unibail-Rodamco’s concept na te bootsten. Natuurlijk groeien de internetverkopen hard en natuurlijk wil niemand gezien worden in die uitgestorven winkelstraat. Gezellig door een groot winkelcentrum lopen waar veel populaire winkels verzameld zijn, dat zal blijven bestaan.

Het afgelopen jaar was er heel veel te verdienen geweest met een belegging in Unibail-Rodamco en de reden is dus duidelijk. Maar Corio een heldere visie heeft en dat er een helder dividendbeleid zal komen vanaf 2013 - 80 tot 90% van het directe resultaat - lijken er kansen voor beleggers. Corio noteert ook nog eens tegen een flinke korting ten opzichte van zijn laatst bekende intrinsieke waarde. Corio is op mijn radarscherm gekomen en ik sluit niet uit dat ik later dit jaar een positie voor mijn vermogensbeheerrelaties ga opbouwen.

Uit de kast
Ik verwacht overigens nog steeds dat er in de komende zomer een reddingsplan voor de Nederlandse huizenmarkt zal komen. Kalmte op de huizenmarkt is nodig, want alles begint te kraken. De verhoging van het tarief van de Stichting Nationale Hypotheek Garantie spreekt boekdelen.

Deze stichting, waarop in 2012 3.500 maal een beroep werd gedaan, wenst voortaan geen 0,70% van de hypotheeksom maar 0,85% van de hypotheeksom te ontvangen als eenmalige betaling van de gebruiker van de garantie. Dat de pot voller moet, komt doordat de met 800 miljoen euro gevulde pot garant staat voor hypotheken van 150 miljard euro.

De directeur van NHG gaf in 2010 aan dat de garantiepot voldoende was om een prijsdaling van 20% tot 25% op te vangen. Die 20% komt nu wel erg dicht in de buurt en dus moet de pot voller worden. Mocht de pot toch leeg raken dan fungeert ons belastinggeld als achtervang.  Een verdere daling van de huizenprijzen, gecombineerd met de sterk oplopende werkloosheid kan Den Haag geld kosten.

En dat zal veel politici nerveus maken, zeker nu het SNS-dossier nog niet afgesloten is.  Na de redding van SNS zal de woningmarkt geholpen worden. Misschien dat de politici nog wat concepten die begin jaren tachtig zijn gebruikt uit de kast kunnen halen.

Ype Schaap bezit geen aandelen in genoemde bedrijven, relaties van Antaurus kunnen wel posities hebben in genoemde bedrijven.


Ype Schaap is portfoliomanager bij Antaurus. Antaurus is een gespecialiseerde, onafhankelijke vermogensbeheerder uit Baarn. Deze column is geschreven op persoonlijke titel en bedoeld als achtergrondinformatie over de financiële markten. Deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Professioneel houdt Antaurus posities aan in veel Benelux-aandelen. Elk Benelux-aandeel wordt beschouwd als een potentieel interessante belegging en alles wat Schaap schrijft moet vanuit die optiek worden gelezen. Raadpleeg meerdere bronnen en neem zelf beslissingen. Antaurus B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB).

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Ype Schaap

Ype Schaap is portfoliomanager bij Antaurus. Antaurus is een gespecialiseerde, onafhankelijke vermogensbeheerder uit Baarn. Voorheen werkte Schaap voor de Rabobank, Van Meer James Capel en Kempen & Co. De laatste jaren heeft Schaap als zelfstandige, veel geschreven over ontwikkelingen op de beurs. Sinds 1984 bemoeit hij zich ...

Meer over Ype Schaap

Recente artikelen van Ype Schaap

  1. feb '13 Niets aan de hand, ahum 5
  2. jan '13 Failliet Frankrijk 4
  3. jan '13 Bazel, Bazel, we hebben een oplossing 7

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. rob77 25 januari 2013 10:52
    Beleggen in winkels ? Daar moet je zeker van afblijven. Ook winkelcentra met zgn "aanzuigende werking" zullen de gevolgen ondervinden van internet en het veranderende koopgedrag. Zelf koop ik al gedurende 15 jaar praktisch alles via internet. Goedkoper, praktischer en een veel groter aanbod van artikelen.

    Reddingsplan huizenmarkt ? Volstrekt onmogelijk. De huizenmarkt is zwaar gemonetariseerd door gedurende 15 jaar ieder jaar 35-40 miljard erin te pompen middels fractional reserve banking. Zelfs een stimulans van bijv. 50 miljard, wat de overheid absoluut niet kan opbrengen zonder het begrotingskort enorm op te laten lopen, zal de prijzen niet stabiliseren.
  2. forum rang 4 New dawn 13 februari 2013 16:07
    quote:

    rob77 schreef op 25 januari 2013 10:52:

    Beleggen in winkels ? Daar moet je zeker van afblijven. Ook winkelcentra met zgn "aanzuigende werking" zullen de gevolgen ondervinden van internet en het veranderende koopgedrag. Zelf koop ik al gedurende 15 jaar praktisch alles via internet. Goedkoper, praktischer en een veel groter .
    Bepaalde zaken kun je via het internet kopen, maar veel publiek wil wat ze kopen zien, vooral kleding, schoenen etc in verband met de kleur, dessin, model etc. Daarna direct passen en als het niet past, onmiddelijk wat anders passen. Ook willen ze in andere winkels direct zien wat daar te koop is. En dat geldt niet alleen voor kleding maar ook voor een nieuwe TV of computer die het publiek wil zien en er vragen over heeft.

    Op het internet ben je vaak niet goedkoper uit, niet alle webshops versturen gratis. Iets moeten terugsturen is rompslomp die tijd kost.

    Ook wil het winkelend publiek hun aankopen combinerem met andere zaken die ze wilen gaan kopen zoals vers voedsel op de markt, vis etc en een kop koffie met gebak of ander eten in de stad.

    De webshop biedt dat niet.

    Er zijn mannen die niet van winkelen houden, je ziet ze in de auto wachten tot hun vrouw terugkomt, die zullen een webshop fijn vinden.

    Verder vind ik ECP meer kwaliteit hebben dan Corio. Met name de formule van ECP die meestal verboden is in nederlandse gemeenten zuigt mensen aan uit wijde omtrek. De resultaten zijn al jaren goed ondanks de crises.

3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links