Van de week stond er een leuk artikel in het vakblad
Erkend, waarbij de integriteit van de hypotheekadviseurs aan de orde kwam door middel van tien casussen. In deze column mag u als lezer op de stoel gaan zitten van de adviseur.
U krijgt in het gesprek met uw klant iets te horen wat (eventueel) van belang is voor de nieuwe (lopende) hypotheek. Om het voor u iets gemakkelijker te maken heb ik onder de zes vragen enkele antwoorden gegeven.
Bovendien heb ik de vragen iets aangepast. Wat zou u als adviseur doen?
Casus 1 (studieschuld)
Uw klant geeft aan een studieschuld te hebben van 15.000 euro, die hij binnen twee jaar moet aflossen. Een studieschuld staat niet vermeld in het BKR, waardoor deze niet wordt meegenomen in de toets voor de maximale hypotheek. Als u als adviseur wel rekening houdt met deze schuld, is de benodigde hypotheek niet mogelijk en kan de woning niet gekocht worden.
1: u sluit de hypotheek gewoon af
2: u overlegt eerst met de geldgever en volgt zijn antwoord op
3: u sluit de hypotheek niet af
4: anders namelijk…
Casus 2 (tijdelijk inlossen)
Uw klant heeft op het ogenblik een lening van 10.000 euro. Voor het verkrijgen van de hypotheek moet deze worden ingelost, omdat anders de hypotheek niet doorgaat. De klant geeft aan dat zijn vader dit bedrag tijdelijk voorschiet. Na passeren wordt dan door de klant weer een lening geopend, om het bedrag terug te betalen aan zijn vader.
1: u sluit de hypotheek gewoon af
2: u overlegt eerst met de geldgever en volgt zijn antwoord op
3: u sluit de hypotheek niet af
4: anders namelijk…
Casus 3 (ontslag)
De hypotheekstukken zijn goedgekeurd door de geldgever en worden naar de notaris gestuurd. Om dit goede nieuws door te geven, belt u persoonlijk uw klant. In het gesprek komt naar voren dat uw klant volgende maand wordt ontslagen.
1: u doet niets
2: u geeft het ontslag door aan de geldgever met als gevolg dat de hypotheek niet doorgaat
3: anders namelijk…
Casus 4 (afwijsbrief)
U hebt een hypotheek aangevraagd bij een geldgever. De kans is groot dat de geldgever de hypotheekstukken niet op tijd kan beoordelen voor de ontbindende voorwaarden aflopen. De klant vraagt daarom aan u twee afwijzingsbrieven om de koop (eventueel) te kunnen ontbinden. U kunt echter slechts één brief overleggen
Een tweede brief is wel mogelijk, maar niet via de reguliere weg.
1: de klant krijgt van u slechts één afwijzingsbrief met als gevolg dat als de hypotheek niet doorgaat, hij 10% boete moet betalen
2: u zorgt dat uw klant twee afwijzingsbrieven van u ontvangt
3: anders namelijk…
Casus 5 (roker)
In het gesprek met uw klant geeft deze aan af en toe een sigaret te roken. Bij het invullen van de gezondheidsverklaring vult uw klant echter in niet te roken. Zijn reden hiervoor is, dat hij hierdoor minder premie gaat betalen.
1: u doet niets
2: u wijst uw klant op de gevolgen van het niet eerlijk invullen en stuurt het formulier alsnog door
3: u geeft door aan uw klant dat u dit kenbaar gaat maken aan de geldgever, waardoor de mogelijkheid bestaat dat de hypotheek wordt afgewezen
4: anders namelijk…
Casus 6 (verhuur)
Uw klant heeft vorig jaar een andere woning gekocht. Door de crisis staat echter zijn oude woning nog te koop. De maandlasten zijn niet meer betaalbaar, waardoor uw klant zonder toestemming van zijn geldgever de woning wilt verhuren.
1: u wijst uw klant op de gevolgen van het verhuren van de woning zonder toestemming
2: u doet niets
3: u licht de geldgever in
4: anders namelijk…
Bovenstaande vragen komen regelmatig voor in de praktijk. Dit betekent ook dat hypotheekadviseurs vaak moeilijke beslissingen moeten nemen. Niet alleen moet naar de klant worden gekeken, maar ook wat van de AFM mag. Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties / antwoorden en daarbij de motivering van uw keuze.
Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan. Uw reactie is welkom op koets@iex.nl