Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Informatie of manipulatie

Wil de AFM een situatie waarin de consument gedachteloos zijn beslissingen neemt?

Eén van de meest interessante discussies in mijn studietijd was de vraag of wetenschap als subjectief dan wel objectief zou moeten worden beschouwd. Mijn opvatting was dat wetenschap objectief is, of in ieder geval behoort te zijn.

Dat standpunt is nog steeds mijn uitgangspunt, maar door de jaren heen moet ik toegeven dat subjectieve elementen niet te vermijden zijn. Dat geldt zeker als het om gedragswetenschappen als economie gaat.

Alleen al de keuze van de keuze welke onderwerpen te onderzoeken kan al met een subjectieve bias worden gedaan. De oplossing om de wetenschappelijke validiteit van het onderzoek door subjectieve elementen niet te ondermijnen, is transparantie.

Subjectiviteit is een keuze

Zolang maar duidelijk is gemaakt welke keuzes er zijn gemaakt, blijft de waarde van wetenschappelijk onderzoek behouden. Als het om informatieverstrekking gaat, is objectiviteit eveneens niet altijd mogelijk. Dat geldt natuurlijk zeker als het om marketing gaat.

In dit vakgebied is subjectiviteit veelal een bewuste keuze, waarbij moeite wordt gedaan de schijn op te houden dat het om objectieve informatie gaat. In veel gevallen wordt bewust gespeeld met de wijze waarop informatie wordt gepresenteerd, om zo het gedrag van de consument te beïnvloeden.

Denkt u maar aan de snoep- en snackbakken vlak bij de kassa. De supermarkt hoopt op uw impulsgedrag waardoor u bijna onnadenkend tot aankoop overgaat. Ook als het om financieel snoepgoed gaat, wordt getracht uw gedrag te beïnvloeden.

Gewenste richting

Dergelijk gedrag van aanbieders van (financiële) producten en diensten wordt nudging genoemd. Door informatie op een speciale manier aan te bieden, wordt de consument ongemerkt in de door de aanbieder gewenste richting geduwd.

De AFM heeft dit fenomeen ook gesignaleerd en zal zijn toezicht daar steeds meer op gaan richten. In een interview met het Financieele Dagblad gaf Femke de Vries, bestuurslid bij de toezichthouder, aan "met de financiële sector het gesprek aan te gaan over waar mensen een bepaalde richting op worden geduwd, en of dat wel de goede richting is".

Als voorbeeld wordt genoemd de standaardvinkjes bij keuzes (onder andere aflossingstermijn) die gemaakt worden bij het afsluiten van een lening. Die vinkjes staan vaak niet op de plaats waar het klantbelang het best mee is gediend, maar wel het belang van de aanbiedende partij.

Transparantie niet zaligmakend

De koerswijziging van AFM komt er op neer dat transparantie alleen niet meer zaligmakend is. Dat verrast niet, want De Vries gaf in haar oratie in mei 2016 als het volgende aan inzake transparantie:

Het woord transparantie suggereert dat informatie op een neutrale wijze wordt weergegeven. Dit lijkt in de praktijk een illusie. In elke vorm van bekendmaking van informatie zit inherent enige duiding door de manier waarop informatie bekend wordt gemaakt of door de selectie van de informatie. Duiding van de betekenis van de informatie is daarom onvermijdelijk en belangrijk.

Dat ging overigens over de discussie inzake transparantie bij de toezichthouder zelf. Hoe dan ook, de AFM beoordeelt niet alleen meer op transparantie, maar ook op sturing in de wijze waarop informatie wordt gepresenteerd. Naar mijn mening zet de AFM wederom een stap in de verkeerde richting.

De toezichthouder heeft nu al de neiging tot het verbieden van financiële producten die naar zijn oordeel niet in het klantbelang zijn. Nu de gedragswetenschappelijke invalshoek steeds meer nadruk krijgt, wordt steeds meer verantwoordelijkheid ontnomen van de consument en steeds meer gelegd bij de aanbieder.

Weldenkende participanten

De AFM geeft aan dat de bedoeling is dat mensen steeds beter nadenken over financiële beslissingen, bijvoorbeeld over het leengedrag. Mijns inziens wordt het tegendeel bereikt. De AFM wil steeds meer naar een situatie waarin de consument gedachteloos zijn beslissingen neemt.

Immers, het vinkje staat, door het nieuwe AFM-toezicht, altijd op de voor de consument juiste plaats. De financiële producten die worden aangeboden zijn AFM-proof dus, zo zal de gedachte worden, u kunt er zich geen buil aan vallen.

Ben ik dan voorstander van een jungle als het om aanbod en informatieversterking van financiële producten gaat? Integendeel, ik ben voor een financiële sector waarin zowel aanbieders als consumenten weldenkende, goed geïnformeerde participanten zijn.

Transparantie is de basis

Alleen dan ontstaat een gezonde evenwichtige verhouding, zonder een zich steeds paternalistischer opstellende toezichthouder die weet wat goed en niet goed voor ons is. Transparantie is de basis waar AFM zich op zou moeten (blijven) richten.

Als aanbieders van financiële producten en diensten op een onverantwoordelijke manier consumenten beïnvloeden, is er altijd de rechter die daar uitspraak over kan doen.

Maatregelen die een dergelijke rechtsgang makkelijker maken, en zwaardere sancties als aanbieders echt over de schreef zijn gegaan, zorgen ervoor dat aanbieders uit eigen belang voor goede informatie zullen zorgen.

Ik bewandel de weg naar een goed functionerende financiële markt liever op deze wijze dan en almaar met steeds meer (markt)macht uitdijende toezichthouders.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. knax63 19 oktober 2016 13:44
    informatie is alleen toegankelijk als je iets van kennis hebt over hoe iets werkt anders ken je conclusies trekken die niet juist zijn.
    AFM heeft niet de taak om mensen op te leiden. Ze hebben als taak om te kijken of de regels toegepast worden.
    de basis zit bij het onderwijzen en daarna pas de beurs mogen betreden.
    anders is het gewoon vergelijkbaar met iemand een formule 1 wagen geven en zeggen ga maar rijden en kijk maar of het lukt.
    manipulatie dat is iemand informatie geven en hem laten besluiten iets te doen of juist niet?
    Ik vind veel reclames over financiële producten zwaar onvoldoende. Maar ja je ken moeilijk zeggen dat je het niet weet en dat kans aanwezig is dat je geld kwijt raakt, dan haakt de helft direct af.

  2. [verwijderd] 19 oktober 2016 22:45
    Ach Marcel, er klinkt iets door van idealisme in jouw reactie en dat waardeer ik. Helaas is een deel van financieel actief Nederland nogal naïef en kan er gretig geoogst worden door oplichters. Moeten we dan zeggen: eigen schuld.. dikke bult, dat vind ik te kort door de bocht. Dus ik vind het fijn dat de AFM grenzen stelt, voor wat ze waard zijn; beter iets dan niets. Het is nu eenmaal niet vanzelfsprekend dat mensen die "financieel bezit" hebben daar ook de expertise bij hebben hoe daarmee om te gaan. Om die categorie "aan de wolven te voeren" is markttechnisch overigens logisch, maar vanuit ethisch oogpunt discutabel.
  3. [verwijderd] 20 oktober 2016 01:08

    Tja, hoe pak je dingen aan? Moet je de mensen eigen verantwoordelijkheid laten houden? Ik ben het eens met bovenstaande reacties.

    Zelf denk ik weleens de wereld is gek geworden. Voor E 20- had ik een heleboel boodschappen eergisteren bij Dirk. Kom ik weer eens naar havenkwatier Rotterdam.

    Zie ik bord staan: "natural water' 0,25 liter voor E 1,95. Loop ik door zie ik een motor voor E 9950 te koop en vervolgens zag ik in de Wither der Withstraat nog echte Organic Fries voor ca E 5 per zakje.

    Nu ben ik maandenlang in het buitenland geweest en het kan daar aan liggen, maar ik vroeg me echt af: ben ik nu gek of zij met dat organic en naturalgedoe?

    Ik had het erover bij mijn nieuwe oogspecialist. Mopper de mopper dus deed ik. Een midden jongere. Zijn reactie: meneer Jonas dat is toch leuk! Je kan nu een stoel kopen voor E 40, maar ook voor E 4500 en dat kan je zelf bepalen.

    En ja zo kan je het ook zien. Zolang ik niet verplicht wordt Organic fries" of "natural water" te kopen.

    Groet, Jonas
  4. [verwijderd] 20 oktober 2016 09:58
    Het is nog absurder: biologische kippen of biologische mensen. Men bedoelt dan te zeggen: in de vrije natuur opgegroeid. Is nodig want men streeft naar kweek-dieren uit het lab. Een bordspel is transparant te noemen zoals schaken of Go; persoonlijke keuzes zijn te zien en te pareren. Dat ontbreekt in bijvoorbeeld de financiële wereld want verborgenheid geeft een voordeel in de winstpositie. De beurzen zijn daarom niet transparant te noemen. Het heeft zijn voordeel, men leert men onzekerheden om te gaan. En ach, toezichthouders zullen nu doordraven totdat de absurditeit van de maatregelen die van de Russische communistische maatschappij overstijgt en dan crasht het. Kijk maar naar zorgsector en medicijn verstrekking: absurditeit neemt groteske vormen aan doordat gezond verstand uitgeschakeld moet worden door de overheid. O ja, ik las dat een winnares vd internationale wiskunde olympiade met een 100% score hierop, bij de rekentoets op de middelbare school 7 fouten had. Men mag niet de vraag stellen of de toetsvorm/opgaven wel correct waren, wel mag men de conclusie trekken dat een zeer goede wiskunde aanleg niet samengaat met rekenvaardigheid.
  5. knax63 20 oktober 2016 10:06
    mensen zijn logische wezens en te gelijkerwijs onlogische wezens en alles speelt zich er tussen in af. Daarmee moeten we leren omgaan.

    biologische etc.. is alleen maar een marketing label en mensen zijn bereid om daar voor te betalen. Op zich goed voor de economie. Op zich is geld verdienen niet verkeerd alleen mensen voor regelmatig voor gelogen gebaseerd op persoonlijke belangen. Het is vaak een kwestie van ethiek.

    Ik wil veel verdienen maar niet aan wapen handel drug handel of vrouwen handel en dat is mijn persoonlijke keus.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links