Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kleuren met de Telegraaf

Kleuren met de Telegraaf

De Telegraaf Media Groep maakte vanochtend bekend flink in de kosten te gaan snijden. Daartoe neemt het eerst een reorganisatielast van 30 à 40 miljoen, zodat in 2019 90 miljoen op jaarbasis bespaard kan worden.

De deal met Talpa lijkt eindelijk rond. TMG geeft nog weinig details hierover, afgezien van het feit dat de winstbijdrage (2,6 miljoen euro) van Sky Radio ingeleverd wordt en daarvoor in de plaats een verwachte opbrengst van 3 à 4 miljoen euro terugkomt in de vorm van dividend.  

Print is uit

Het probleem van TMG is bekend: de mensheid is zo langzamerhand klaar met geprint nieuws, en consumeert dit liever online. De media moeten dus de gefaseerde afbouw van de printactiviteiten in goede banen leiden en tegelijkertijd zien die omzet via de online kanalen terug te krijgen. 

Dat lukt de ene partij beter dan de andere. Gespecialiseerde kranten als FD en De Tijd in België doen dat eigenlijk heel erg goed, maar dat komt omdat de bestaande abonnees de geboden informatie nodig hebben voor hun werk, of er in ieder geval voor willen betalen. 

Dalende advertentie-inkomsten

Dat is één kant van het verhaal. Wat nog veel erger is, is dat de advertentie-inkomsten uit de geprinte media achteruithollen. Een beetje bedrijf bouwt tegenwoordig een community op Facebook, en besteedt het geld aan speciale events. Een krantenadvertentie is zooo 2007...

Dat bleek duidelijk uit de halfjaarcijfers van TMG. Kijk mee:

 

 

Een paar regels uit de cijfers zal ik wat meer toelichten. De advertentie-inkomsten kelderden met 21,8%, van 45 naar 35 miljoen euro. Vooral Telegraaf en Metro werden getroffen. 

Bij Overige opbrengsten zien we een halvering. Dat komt door minder tv-producties voor derden en ... minder inkomsten uit tablet-abonnementen. Dat loopt dus ook al achteruit. 

De inkomsten uit abonnementen bleven door een toenemende losse verkoop redelijk op peil (-0,6%), maar de winst zit hem vooral in het succes van kleurplaten voor volwassenen, een markt die door puzzeldochter Keesing (Denksport) succesvol is aangeboord. Echt waar. 

Puzzelen en kleuren

Keesing, de puzzelboekenuitgever, is al sinds 2006 onderdeel van TMG, en al die jaren een stabiele factor geweest. De uitgever werd verwacht vandaag in de etalage te worden gezet, maar het onverwachte succes van de kleurplaten heeft dat nog even uitgesteld. 

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers werden onderstaande maatregelen al aangekondigd:

 

  • Zoveel mogelijk centraliseren van essentiële TMG-activiteiten in Amsterdam waardoor het aantal locaties wordt verminderd;
  • De activiteiten van Holland Media Combinatie (HMC) en Telegraaf Landelijke Media (TLM) worden samengevoegd in Amsterdam: verhuizing HMC-hoofdkantoor van Alkmaar naar Amsterdam en sluiting HMC-hoofdkantoor Alkmaar;
  • Heroverwegen weekbladenportfolio;
  • Onderzoeken en overwegen van (out-)sourcing van (ondersteunende) niet-kernactiviteiten;
  • Nieuwe competenties worden aangetrokken en ontwikkeld om de transitie naar nieuwe business-modellen te versnellen.

 

Tafelzilver te koop

In het persbericht van vanochtend worden nog weinig verdere details gegeven, afgezien van het feit dat Keesing binnen de groep blijft en het vastgoed dus als eerste tafelzilver verpatst wordt via een sale-and-lease-back-constructie.

De nieuwe langetermijndoelen worden gekwantificeerd richting 2019. Hoe De Telegraaf een en ander voor elkaar moet zien te krijgen is mij nog een raadsel. Print gaat alleen maar verder achteruit. Momenteel is een zaterdagabonnement met digitale inlog het meest populair. 

Digitale inlog

Maar zo'n digitale inlog zit ook niemand op te wachten. Ik heb zelf zaterdags de Volkskrant en Trouw met digitale inlog, maar maak nooit, ik herhaal nooit, gebruik van de inlogcodes. Ik weet ze niet eens. Hetzelfde geldt voor NRC en AD. Zodra ik op een paywall stuit, ben ik weg.

Toch is dat juist wat TMG wil bieden, 24/7 relevante content. Maar wat is relevant? De onderwerpen waar Telegraaf sterk in is, het brede nieuws, sport en het laatste nieuws over Sylvie en Yolanthe, kan ik overal lezen.

Echt relevante content?

Het lijkt mij dat alleen gespecialiseerde media, die écht relevante content hebben, dat model kunnen opschalen. Wil je mensen laten betalen voor je content, dan moet je ook wat te bieden hebben. Anders kijken ze wel ergens anders. 

Toch denkt TMG dat zij dat moet kunnen. In 2019 wil het meer dan 25% van de omzet uit digitale inkomsten halen. Momenteel is dat 13%. Kijk mee naar de andere doelen: 

  • Continuing EBIT-marge double digit (1,3% in 2015, > 4% in 2017, >10% in 2019)
  • Verlaging kosten met EUR 90 miljoen (2017 EUR 40 miljoen)
  • Groei van het digitale aandeel in de totale omzet tot > 25% (13% in 2015, 2017 > 16%)
  • Herstel dividend-uitkeringspercentage van 35% van de operationele kasstroom 

 

Ambitieuze doelstellingen

Het ziet er allemaal vrij ambitieus uit. De hoge (10%) EBIT-marge, de groei van de digitale omzet. Als de groei over de jaren 2015-2017 maar 3% is, hoe moet het in de jaren 2017-2019 dan groeien met 9%?

De kostenbasis moet verlaagd worden met 90 miljoen euro op termijn. Dat levert in eerste instantie een reorganisatielast op van 30 tot 40 miljoen euro. Dat geld is er echter niet.

Per 30 juni 2016 was er nog 7,7 miljoen euro in kas, en extra geld moet dus getrokken worden uit de kredietfaciliteit van maximaal 70 miljoen euro bij de banken, dan wel via de verkoop van tafelzilver. Ik neem aan dat de banken op het laatste aandringen.  

Beurswaarde is laag

De beurswaarde van TMG bedraagt momenteel 46,3 miljoen *3,50 = 162 miljoen euro. Volgens Bartjens in het FD vanochtend (met inlog...) is alleen al de puzzelhoek van Keesing en het vastgoed zoveel geld waard. De overige activiteiten worden daarmee op 0 gewaardeerd. 

Dat lijkt vrij weinig, maar voorlopig moet er eerst nog geld bij in de vorm van reorganisatielasten. En de voorgenomen groei is nog nergens te bekennen, of het moet bij de e-commerce-activiteiten zijn.

Maar waarde zit er natuurlijk wel bij de bekende merken. Telegraaf is heel bekend, net als Prive en Vrouw. Op hun eigen gebied zijn en staan Telesport en DFT goed bekend, al zou DFT best eens met de stofkam door de tweehonderd goeroes mogen gaan. 

De grootaandeelhouders

De aandeelhoudersstructuur is ook een probleem. De aandelen zitten in blokken verdeeld bij een paar grootaandeelhouders, die zo ieder hun eigen belangen hebben. Dasym (John de Mol) bezit 20,06%, Bech (van Puyenbroek) ruim 41%. Naar verluidt trekt vooral John de Mol's stroman Frank Botman van Dasym aan de touwtjes.

En dan begint die Paarlberg met z'n lousy 3,3% ook nog te mekkeren. In januari al stuurde zijn stroman een brief naar de commissarissen die in het bezit is gekomen van het Financieel Dagblad.

 

 

U kunt die hier lezen. Paarlberg heeft niet zoveel fiducie in de nieuwe strategie, en al helemaal niet in zijn mede-aandeelhouders. Vooral de deal met Dasym, waarbij TMG de radioactiviteiten inbrengt en in ruil voor 27 miljoen euro een belang in SBS (oude media) krijgt, vindt hij waanzinnig.   

Dood geld

Kortom, mooie, ambitieuze plannen, maar hoe ze het voor elkaar gaan boksen is hoogst onzeker. Uiteindelijk zal één van de grootaandeelhouders het bedrijf wel proberen binnen te krijgen om vervolgens de merken in stukken te gelde te maken. Geen van beiden heeft daarom een direct belang bij een hogere koers.

Tot die tijd lijkt het aandeel dood geld. Uitdagingen genoeg dus voor het management in dit snel veranderende medialandschap, een turnaround van het bedrijf lijkt vooralsnog een grote puzzel.

Mandala's de toekomst?

Gelukkig zijn er altijd de mandala's nog. Oh ironie: de suffe kleurplaten voor volwassenen zijn momenteel het paradepaardje van een bedrijf dat alsnog met hoge snelheid de digitale snelweg op probeert te komen...

Daarom, voor de liefhebbers: printscreen en kleuren maar. Veel wijsheid gewenst. 

 

 

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 27 september 2016 16:30
    Volgens mij is er juist heel veel vraag naar onzin. Utopia schijnt ook hoge kijkcijfers te halen. Dat het een flutkrant is, is geen reden waarom het een flutbelegging zou moeten zijn. Er zijn zat flutproducten die commercieel heel succesvol zijn.

    Ik vind wel het beleid van de telegraaf al jaren volstrekt onbegrijpelijk. Ze kopen zich in in TV, een paar jaar later gaat het weer weg. Of het wordt geruild voor een belang in een andere tent, met een optie erbij enz. Als die ingewikkelddoenerij. Maak gewoon een keuze in wat je wil doen en houd je daaraan. Wil je radio erbij gaan doen, ok. Kan een geldige keuze zijn. Koop een radiostation en run het. Waarom dan weer ruilen voor een belang in SBS? En dat gedoe met Sat7, waar sloeg dat allemaal op? En dan kopen ze Keesing dat een paar jaren later weer wordt weggedaan. Of toch maar even niet, want die kleurplaten doen het goed. Maak eens een keuze over wat je kernactiviteiten zijn. Met dat jojo beleid wordt het zeker niks.

    Edit: Sat7 moet zijn proSieben SatEins. Het was iets met 7 en sat.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links