Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beter Bed: Feelgood aandeel

Beter Bed: Feelgood aandeel

De definitieve halfjaarcijfers van Beter Bed werden vanochtend bekendgemaakt. Geen verandering ten opzichte van de eerder voorlopige cijfers, die we 19 juli voorgeschoteld kregen.

Bij de voorlopige cijfers draait het vooral om de omzet, de cijfes van vandaag geven ook wat meer inzicht in de winstgevendheid. Met die omzetontwikkeling zit het in de meeste landen wel snor, daar kom ik later op terug. Eerst maar eens gekeken naar het overzicht van vandaag: 

Hogere kosten

Wat mij een beetje tegenvalt is de ontwikkeling van de nettowinst, en dat zou ook de wat negatieve koersreactie vandaag kunnen verklaren. Het eerste halfjaar is nooit het sterkste qua winstcijfers, maar de winstsprong ten opzichte van vorig jaar is ronduit mager. 

In het begeleidend schrijven van de CEO wordt als oorzaak daarvan de wat hogere kosten genoemd:

"Dit is mede een gevolg van de nieuwe strategie waarbij een verdere professionalisering van de organisatie topprioriteit is. In de eerste helft van 2016 zijn tevens eenmalige kosten verantwoord die te maken hebben met logistieke tests/studies, omnichannel/e-commerce, marketingprojecten en de acquisitie van Sängjätten."

We moeten dan maar hopen dat het tweede halfjaar de motor opnieuw begint te loeien. Ook in voorgaande jaren (behalve in 2013) bleek dat het tweede halfjaar veel sterker is qua winstontwikkeling dan het eerste halfjaar:

 

  2013 2014 2015 2016
H 1 0,25 0,22 0,36 0,38
H 2 0,02 0,55 0,67 -
Totaal 0,38 0,77 1,03 -
dividend 0,27 0,65 0,87 -
  •  winstontwikkeling per aandeel Beter Bed (in euro's, bron: Beter Bed)

 

Succes is een keuze

Maar, succes is een keuze, zegt men, en dat geldt min of meer ook voor de nettowinst. Laten we ook even kijken naar de omzetontwikkeling de afgelopen tien kwartalen:   

 

Kwartaal Omzet '16 Omzet '15 Omzet '14
KW 1 106,9 102,2 92,6
KW 2 89,8 83,9 76
KW 3 - 96,4 95,6
KW 4 - 102,9 99,5
Totaal - 385,4 363,7
  •  omzetcijfers per kwartaal Beter Bed (in miljoenen euro's, bron: Beter Bed)

 

Seizoenseffect

Het seizoenseffect zien we duidelijk terug in de cijfers. Bedden, of slaapkamerinrichtingen, worden het meest gekocht in de winter. Vooral het tweede kwartaal is traditioneel zwak, zelfs zwakker dan de zomermaanden.   

Ook uit deze tabel springt de groei meteen in het oog. Grosso mode wordt circa 21% van de omzet in het zwakke tweede kwartaal behaald. Het tweede kwartaal van dit jaar lijkt daarom nog wel mee te vallen.  

Omzet vooral uit Duitsland 

Beter Bed is in een aantal Europese landen actief. Het hoofdkantoor staat in Nederland, waar inmiddels nog maar 30% van de omzet wordt behaald. Duitsland is het grootste afzetgebied, ca. 800 van de ruim 1100 winkels staan hier. Hieronder ziet u de omzetstijgingen/dalingen in de afgelopen vier kwartalen in elk afzonderlijk land:

 

Land KW3 '15 KW4 '15 KW1 '16 KW2 '16
Belgie 40,6% 17,2% 23,1% 37,8%
Duitsland 1,5% -1,6% -3,4% -2,2%
Nederland 3% 7% 17,1% 21,1%
Oostenrijk -7,5% 30% 19,8% 21,6%
Spanje 0,8% 4,5% 12% 14,1%
Zwitserland -18,4% 13,8% -5% -3%
  •  omzetgroei/daling per land (bron: Beter Bed)

 

Overigens is BB sinds juni dit jaar ook in Zweden actief, door de overname van Sangjatten, een formule met in totaal 25 winkels en een omzet van 10 miljoen euro. Kunnen die Zweden straks ook es in een fatsoenlijk bed slapen, in plaats van op zo'n Ikea-lattenbodem.  

Duitsland moeizaam

Een paar zaken vallen op. In Duitsland gaat het moeizaam, u ziet daar krimp in de laatste drie kwartalen. Oorzaak is het sterke jaar ervoor, in 2014 steeg de omzet flink in Duitsland en BB heeft moeite daar in de afgelopen kwartalen een vervolg aan te geven. 

De omzetgroei in Nederland is belangrijk is sterk. De groei is al in 2014 ingezet (als één van de laatste sectoren in retailland) en zet in 2015 en ook dit jaar prachtig door, met telkens hogere omzetstijgingen.

Dit zijn niet de like-for-like-vergelijkingen, zodat af en toe een wat vertekend beeld kan ontstaan door het toevoegen of afstoten van nieuwe winkels. Maar grosso modo is het verhaal duidelijk. 

Naar bed, naar bed,

Wanneer koop je een bed? Dat is best een uitgave, en je kunt je voorstellen dat mensen met wat minder baanzekerheid, zoals half Nederland de afgelopen jaren, zo'n aankoop nog even uitstellen.

Beter Bed is daarom sterk afhankelijk van het consumentenvertrouwen. Getuige de cijfers in eigen land zit dat bij ons in de lift, en bij onze zuiderburen idem dito. 

Onderstaand ziet u het consumentenvertrouwen in ons land van de afgelopen jaren (bron: INRetail): 

 

Dat consumentenvertrouwen (gele lijn) is opgebouwd uit het sentiment van Nederlandse huishoudens (zwarte lijn) wat betreft het economisch klimaat, en de koopbereidheid (grijze lijn). Als de lijn op 0 staat zijn er evenveel optimisten als pessimisten.

Misschien moeten we hier op IEX deze indicator ook maar eens in de gaten houden. Bijvoorbeeld door bij een stand boven onder nul de doemdenkers wat meer ruimte te geven, en bij een stand boven nul wat meer AEX700-roeptoeters. U vraagt, wij draaien, dat idee. 

U ziet dat we vorig jaar al even weer op het niveau van 2007 zaten, maar na de zomer weer wat wegzakten. Momenteel lijkt het weer richting nullijn te gaan. Overigens zag het producentenvertrouwen dat vandaag uitkwam, er ook niet goed uit:

 

  •  Producentenvertrouwen augustus 2016 (bron CBS)

 

Dat belooft niet veel goeds voor het verloop van het consumentenvertrouwen, want de twee correleren redelijk met elkaar, zie onderstaand grafiekje: 

 

 

Volgens Peter H. van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, komt zo'n grote daling niet vaak voor, maar is het in ieder geval nog wel positief. Ondernemers in de textiel- en kledingindustrie zijn nog het positiefst, en het meest pessimistisch zijn de ondernemers in de transportindustrie.

 

 

Enfin, het moge duidelijk zijn dat de omzetgroei bij een retailer van dure spullen als Beter Bed sterk afhankelijk is van dat consumentenvertrouwen en daarom is het wel iets om in de gaten te houden.  

Koersverloop Beter Bed

Het aandeel kende in het verleden hoge toppen en diepe dalen. Voor de crisis werd een mooie top gezet, waarna een algehele kopersstaking optrad. In onzekere tijden slapen we slechter, en geven we minder uit aan beddegoed. Oorzakelijk verband?  

U ziet dat de koers lange tijd nodig had om te herstellen van de tweede dip ingezet na 2011. Pas begin 2015, na de publicatie van het sterke vierde kwartaal van het jaar ervoor, kreeg de koers vleugels. Maar, de top toen gezet is nog niet geëvenaard, en zwartkijkers zullen al weer een serietje van wat lagere toppen zien.  

Overname sectorgenoot in VS

Begin augustus kreeg de koers een kleine boost toen er zowaar een overname plaatsvond van een sectorgenoot. Het Zuid-Afrikaanse Steinhoff telde 2,4 miljard dollar neer voor de Amerikaanse branchegenoot Mattress Firm. Daarmee werd Steinhoff het grootste beddenbedrijf ter wereld.

Analisten waren er als de kippen bij om de premie die betaald werd voor Mattress Firm om te slaan naar Beter Bed. Dar resulteerde in koersdoelen die richting 28 euro liepen.  

Wel wat kort door de bocht, want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Zuid-Afrikanen (of iemand anders) dezelfde multiple gaan betalen voor Beter Bed. Aandeelhouders TomTom wachten ook nog steeds op een bod van 2 miljard euro. 

Dividend

"Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in?", aldus John D. Rockefeller, en hij kon het weten, want man, man, wat kreeg die man jaarlijks een dividend bijgescheven. Ook Beter Bed-aandeelhouders worden relatief gezien goed beloond. 

Over 2015 werd er 0,87 euro uitgekeerd, terwijl de nettowinst maar 1,03 euro per aandeel was. Een uitkeringspercentage, oftewel pay-outratio van 85%. Ook over 2014 werd rijkelijk met dividend gestrooid: 0,65 euro op een nettowinst van 0,77 euro, of 84%.

Dividendpolitiek ruimhartig

De dividendpolitiek van BB bestaat er uit dat er minstens 50% wordt uitgekeerd, mits de solvabiliteit boven de 30% (nu 57,5%) blijft, en de nettoschuld/EBITDA-ratio onder de 2 blijft. Beiden zijn ruim binnen de afspraken, zodat het management het breed kan laten hangen.  

Dat dividend is natuurlijk één van de drijvers achter het aandeel, maar niet het enige. Ik houd  nog wel even een slag om de arm voor de winst per aandeel dit jaar. Overal lees ik al bedragen van 1,30 euro per aandeel, maar dat lijkt mij toch nog wel een eindje weg.

Triggers voor omzetgroei

Anderzijds zijn er nog wel wat triggers die de omzet en winst de komende jaren kunnen aanjagen. De duitstalige landen blijven nog wat achter, er kunnen wat nieuwe winkels her en der worden geopend en de groei in Frankrijk spreekt met 60% ook tot de verbeelding.

Maar, in termen van k/w (22 voor 2015, 17 voor 2016 bij een voorspelde winst van 1,30 per aandeel) is het al geen goedkoop aandeel meer. Misschien focus ik me teveel op de winst per aandeel, maar ik wil toch wel eerst wat meer bewijs zien voor dat tweede halfjaar. Op dit moment zou ik er nog even van afblijven, en eerder wachten op koersen rond de 20 euro. 

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 augustus 2016 12:55

    Een beschouwing zoals ik graag zie. Klein dingetje "stand boven nul de doemdenkers wat meer ruimte te geven". Moet dit niet beneden nul zijn?

    Voorts is er naast de link met consumentenvertrouwen waarschijnlijk een andere link en die is met de huizenmarkt en dan vooral het aantal verhuizingen.

    Gezien de oplevende huizenmarkt door de lage rente en de met de te verwachten dividendverhoging ben ik optimistischer over het koersdoel.
    Mijn gok eind dit jaar/begin volgend jaar: E 24,50.

    Groet, Jonas
  2. [verwijderd] 30 augustus 2016 14:58
    quote:

    jonas schreef op 30 augustus 2016 12:55:

    Een beschouwing zoals ik graag zie. Klein dingetje "stand boven nul de doemdenkers wat meer ruimte te geven". Moet dit niet beneden nul zijn?

    Voorts is er naast de link met consumentenvertrouwen waarschijnlijk een andere link en die is met de huizenmarkt en dan vooral het aantal verhuizingen.

    Gezien de oplevende huizenmarkt door de lage rente en de met de te verwachten dividendverhoging ben ik optimistischer over het koersdoel.
    Mijn gok eind dit jaar/begin volgend jaar: E 24,50.

    Groet, Jonas
    Aangepast Jonas, eens met de huizenmarktindicator. Dat zit deels ook in het consumentenvertrouwen.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links